MYSTIEK EN WETENSCHAP C. J. QUIST f Mortem effugere nemo potest. Cicero Andermaal is één van de oude garde van ons heengegaan, ditmaal in de persoon van de heer C. J. Quist, die als tabakker in de Oosthoek voor de oorlog grote bekendheid genoot. Geboren te Middelburg op 8 oktober 1875 begon hij zijn Indische carrière in 1896 als assi stent op de tabaksonderneming Soekowono in het Djemberse. Reeds op 24-jarige leeftijd ontving hij de opdracht van de Firma Mulder Redeker Co., een nieuwe onderneming te stichten, de tabaksonderneming Kandang Gam- pang bij Banjoemas. Van deze moeilijke doch eervolle taak wist de heer Quist zich op uit nemende wijze te kwijten en 19 jaren lang zwaaide hij op dat land de scepter. Inmiddels was de naam der directievoerende maatschap pij gewijzigd in „Soerabaja Handel- Cultuur Maatschappij' en de heer Quist werd in 1919 belast met de directie. In 1922 werden alle ondernemingen van deze maatschappij ver kocht aan de „Tabak Export en Import Cie.", hetgeen echter met de administratieve regelin gen weinig te maken had. Ook voor deze zaak bleef de heer Quist de directie voeren. Hoewel de naam der firma enkele veranderingen onder ging is de heer Quist vanaf 1900 steeds bij dezelfde maatschappij in dienst gebleven. Ondanks zijn reeds gevorderde leeftijd over leefde hij de Japanse bezetting. Ook in Baros was hij een bekende figuur, die zonder al te veel morren de ontberingen wist te dragen. Op 8 oktober, juist twee dagen voor het berei ken van de 88-jarige leeftijd, is de heer Quist te Den Haag overleden. Bij de plechtige uit vaart op de begraafplaats Nieuw Eykenduynen op 11 oktober sprak zijn oude vriend, Ds. B. Keers enkele woorden tot afscheid en her innerde o.a. aan het diepe medeleven met de Indische zaak, dat de heer Quist ondanks zijn hoge leeftijd, nog steeds wist op te brengen en hoe hij regelmatig extra abonnementen op Tong-Tong nam, teneinde ons tijdschrift door Ds. Keers in de ziekenhuizen onder Indische Nederlanders te doen verspreiden. Tong-Tong verliest in hem een van zijn trouw ste supporters. Requiscat in Pace, Opa Quist. DIRECTIE TONG-TONG Geachte lezers, De belangstelling voor deze nieuwe rubriek is bijzonder groot, zulks tot genoegen van de redactie. Door het plaatsen van diverse nieuwe rubrieken heeft zij wederom bewezen niet stil te zitten, maar steeds naar nieuwe mogelijk heden te zoeken om ons tijdschrift niet alleen een rijker en gevarieerder inhoud te geven, doch tevens een steeds grotere kring van lezers te bereiken. De vele brieven welke ik ontving n.a.v. de rubriek „op het spreekuur van een psycho- diagnost" (voor bijzonderheden zie ons num mer van 30 sept. '63) worden wegens plaats gebrek in het komende nummer behandeld. Tot zolang nog even geduld. Suggesties van de zijde der lezers over even tueel te behandelen onderwerpen worden graag door mij ingewacht. SYMBOLIEK, MYSTIEK EN MAGISCHE INVLOED VAN DE KLEUREN (vervolg van 30 sept. '63) Om de invloed van de kleuren op ons gestel en psyche aan te tonen deed een Zweedse onderzoeker het volgende experiment. Hij nodigde een 20-tal gasten uit voor een uitge lezen diner. Nadat allen in een beste stemming aan tafel plaats hadden genomen en zich te goed wilden doen aan de even kostelijke als geurige spijzen, draaide een bediende het normale licht uit en ontstak een ander licht dat door een speciale filter ging en alleen het rode en groene licht van het spectrum doorliet. Na een verontschuldiging van de gastheer voor het vreemde experiment wenste hij allen een smakelijk eten en gaf zelf het goede voorbeeld. Maar naarmate de maaltijd vorderde ging het met de eetlust van de gasten steeds meer bergaf. De visschotel leek in het nieuwe licht zwart als de nacht en het kalkoensvlees scheen in bloed te drijven .De asperges flikkerden violet en de doperwtjes schenen angstwekkend blauw. Met de conversatie onder de gasten was het al spoedig gedaan en er heerste een steeds groter onbehagen. Alleen onze gastheer trachtte het goede humeur te bewaren. Hij roemde de kookkunst van zijn kok, doch het hielp alle maal niets. Plotseling stond een dame met een luide kreet van tafel op en holde naar buiten. Later ver klaarde zij, dat de wijn naar een ontsmettings- stof uit een ziekenhuis rook en smaakte en dat zij hierdoor onpasselijk werd. Inderdaad was de wijn in het vreemde licht verkleurd tot een boosaardige mat-witte substantie, welke de indruk van creoline gaf. Op dit moment vond onze gastheer het tijd om het experiment te staken en liet het nor male licht aansteken. Op dit zelfde ogenblik zagen alle spijzen er weer even smakelijk uit als voorheen. Allen dorsten verder te eten en zelfs de dame, die dacht dat zij vergiftigd werd met creoline, liet zich nu het eten weer best smaken. Zo eindigde het diner tot volle tevredenheid van de gasten en men was tevens een ervaring rijker geworden, n.l. dat de kleuren via al onze zintuigen op de psyche werken. Een dergelijke proef werd genomen in 1948 door W. H. Emmery, die eigenaar w-s van een zestal uitstekende restaurants in Engeland. Hij had de moed om diverse kleur effecten bij de gerechten in te lassen. Zo liet hij b.v. een maaltijd serveren, waarvan het vlees groen was, de kool bruin, de aardapeplen rood. De kleurstoffen waren geheel smakeloos en onge vaarlijk, maar de gasten waren niet in staat om dergelijke maaltijden te nuttigen en zonden het voedsel terug. Bij de aanvang van dit artikel sprak ik reeds over de belangrijke factor, die de kleur speelt bij de verkoop van levensmiddelen en derge lijke artikelen. Experts op dit terrein stelden o.a. vast welke kleurencombinaties de gunstig ste invloed hadden in restaurants en derge lijke gelegenheden. De praktische toepassing hiervan had tot gevolg dat de omzet in deze gelegenheden belangrijk steeg en vaak zelfs verdubbelde. De kleuren hebben dus in ons dagelijks leven een grote invloed. Onze stemmingen zijn af hankelijk van de kleuren, die ons omringen. Zij beïnvloeden ons humeur en zij kunnen zelfs ziekten genezen. Kleuren kunnen ons verwarmen of ons doen verkillen, zij kunnen ons nieuwe energie en levensmoed geven, maar zij kunnen ons ook zwaarmoedig maken, ja zelfs doden. Bij alle volkeren over de gehele wereld hebben de kleuren een grote betekenis. Zo zien wij, dat bij de oude Egyptenaren de vuurrode kleur het teken was van de zonne-gloed, zwart het symbool van de nacht, van de onderwereld. In de Chinese cultuur zijn groen en blauw de kleuren, welke verbonden zijn aan dapperheid, geel is hier de kleur van de aarde en gezond heid, zwart symboliseert het water, de regen, ernst en laster. In het oude China zijn de Chinese Goden wit, de demonen rood en de duivels zwart. Ook in onze spreektaal gebruiken wij de kleu ren als symbool. Zo spreken wij immers van een giftig groen, geheimzinnig violet. Zwart symboliseert het duistere, magische en vaak het negatieve. Zo spreken wij van de zwarte kunst, het zwarte schaap, black mail (chanta ge), zwarte markt, enz. Al het minder prettige is met de zwarte kleur verbonden. De oude Godsdiensten hebben eveneens hun vastgestelde kleuren, welke tot op de dag van heden gelden. De kleuren blauw, rood, wit en groen, welke bij alle volkeren belangrijke kleuren zijn, speelden bij het ontstaan van het Chris tendom in de liturgie eveneens een zeer be langrijke rol. Paus Innocentius III (1216) stelde voor de r.k. cultus de vijf kleuren, wit, rood, groen, violet en zwart, in zijn schrijven de „Sacro Altaris Mysterio", vast. In het licht van de r.k. liturgie krijgen de kleuren hun volgende betekenissen: Wit is de kleur van het licht, zinnebeeld van vreugde, onschuld en eeuwige glorie aan den Heer. Rood is de kleur van het bloed en het vuur, het zinnebeeld van de vlammende en verzengende liefdegloed, welke door de Hei lige Geest de harten doet ontvlammen. Deze kleur domineert dus vooral op Pinksteren en de lijdensdagen van de Heer. Groen duidt hier op het jonge leven, zinnebeeld van vruchtbaar heid, van hoop en Goddelijke genade. Violet is in de liturgie het zinnebeeld van deemoed en boete, van heimwee naar de hemel. Deze kleur domineert dus gedurende de ad vent en vastentijd. Zwart, de tegenpool van wit is hier de kleur der doden en van rouw. Deze kleur heerst in de rouwdagen. Aluds de betekenis der kleuren in de r.k. liturgie. Ook in het liefdeleven van de gehele natuur, waaronder wij mensen dus ook vallen, doen de kleuren hun krachten gelden. De z.g. sexuele-magie kent eveneens zijn kleuren symboliek en de kennis en het gebruik hiervan is in de handen van de beoefenaar een machtig wapen en beslist gevaarlijk in handen van 'onbevoegden. De lezer kan dus uit het voorgaande opmaken dat de kleuren-symboliek positief, zowel in het bewust- als in het onderbewustzijn, van alle volkeren over de gehele aarde is vastge legd en zich tot op heden openbaart in de kunst, techniek en cultuur. Wat 20 jaar geleden nog door de moderne wetenschap werd uitgescholden en verwezen naar het rijk van het bedrog, is thans aan de 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 5