TONG-TONG Lezing 1 1 november OOSTERS BEZIT VAN INDISCHE NEDERLANDERS Jijeve abonnees, een tentoonstelling Er was maandag 11 november een groot aantal leden van de Indischee Kulturele Kring naar de Prins Mauritslaan gekomen om te luisteren naar Zijne Excellentie Jamiluddin Hasan, de zaakgelastigde van Pakistan, die sprak over het kulturele leven in zijn land. De heer Hasan schetste eerst het ontstaan van Pakistan, waarvoor de kiem werd gelegd toen in de 18e eeuw Moslims en Hindoes in Brits-Indië werden verenigd. De Moslims wens ten aanvankelijk slechts de verwijdering van de Britten, doch later, toen bleek dat de Hindoes met op gelijke wijze voor de onaf hankelijkheid wilden strijden werd het streven gericht op een zelfstandige Moslimstaat. In 1947 werd deze staat uitgeroepen, nadat de bevolking van het subcontinent op bloedige wijze in twee groepen was verdeeld; de Hin does vormden hun eigen staat India, de in vele opzichten van hen verschillende Moslims hun republiek Pakistan. De geografische indeling van Pakistan is een bijzondere: Oost- en West-Pakistan zijn van elkaar gescheiden door India, waardoor twee landshelften 2500 km van elkaar verwijderd liggen; verschillen in ras, klimaat, kuituur en taal maken het centrale bestuur over deze twee helften extra ingewikkeld. Pakistan wordt vaak de smeltkroes van kuitu ren genoemd, van Ariërs en Pre-Ariërs, van Boeddhisten, Grieken en Grootmogols. Al deze stromingen zijn wel in elkaar opgegaan, maar in kunst en handwerk vaak toch nog duidelijk vast te stellen. De Grootmogols, de dynamische en artistieke nazaten van Timoerleng, waren de laatsten die de kuituur van Pakistan hebben beïnvloed; de komst van de Engelsen maakte wel een eind aan hun macht, maar hun invloed op de kuituur van Pakistan is onmiskenbaar geble ven. Bijna 2000 jaar eerder had Alexander de Grote zijn zeegevierende intocht gehouden in het land van Indus en Ganges en niet alleen duidelijke sporen van bevolkingsaanwas achter gelaten maar ook een Griekse kuituur geves tigd, die vooral in de Ghandara-vallei in West-Pakistan heeft gebloeid. Nauw verbon den met deze Griekse invloed was de Boed dhistische traditie, waarvan men nog vele bewijzen kan vinden in de stoepa's, de klok- vormige tempels en in het fraaie beeldhouw werk van Taxila. De Indusvallei bracht een beschaving voort die van grote kulturele bete kenis en invloed is geworden. Het onafhankelijk geworden Pakistan vindt in al deze tradities een bron van inspratie voor zijn hedendaagse kunst. Al heeft nog niet iedere kunstenaar het juiste evenwicht gevon den tussen traditie en moderne kunstuiting, het is goed te horen dat in alle lagen van de bevolking een zó grote belangstelling bestaat dat de heer Hasan van een kulturele renais sance kon spreken. Een film over de Ghandara-kultuur (de ge schiedenis van Boeddha, in steen uitgebeeld) en een idyllisch filmpje over het dagelijks leven in een vissersdorp in Oost-Pakistan be sloten de avond. Voorzitter den Hamer deed zijn dankwoord vergezeld gaan van een plaatwerk over Neder landse schilderkunst. VAN DORT s-Gravenhage, 18 november 1963 L.5. De Indische Kulturele Kring „Tong-Tong" viert in 1964 zijn eerste lustrum en hoopt daaraan enige kulturele manifestaties te ver binden. Een daarvan betreft een literaire prijsvraag over „Indische (jeugd)herinneringen", waar voor tot 1 april a.s. bijdragen kunnen worden ingezonden. Nadere bijzonderheden over deze literaire prijsvraag zijn te vinden in Tong-Tong van 30 oktober. Een tweede manifestatie, waarvoor wij hier uw aandacht vragen, bestaat uit een expositie in het Haagse Gemeente-Museum van Oosters Kunstbezit van Indische Nederlanders. Hierhij wordt gedacht aan Oosterse kunst-objecten (inclusief kunstuitingen uit China en Japan) zoals: meubels, wandversiering, porselein, weefsels, keramiek, klein beeldhouwwerk, houtsnijwerk, brons-, koper- en zilverwerk, juwelen enz. Wij zijn overtuigd dat hiervan bij een geëigen de propaganda en goede samenwerking een kwalitatief en kwantitatief bevredigende col lectie bijeen te brengen is geschikt voor een heel interessante expositie. Wij stellen hierbij voorop, dat slechts artikelen van eerste kwali teit in aanmerking komen, zodat een strenge selectie zal worden toegepast. Alle in Neder land wonende Indische Nederlanders kunnen aan deze expositie deelnemen. Tot onze grote voldoening heeft de directie van het Haagse Gemeente-Museum in principe reeds zijn medewerking aan deze tentoonstel ling toegezegd. In verband met de beschikbare expositieruimte zal deze, bij voldoende inzen dingen van goede kwaliteit, in de tweede helft van 1964 worden gehouden. De inzen dingen zullen worden verzekerd en de trans portkosten vergoed. Indien U in het bezit mocht zijn van Oosterse kunstobjecten als bovenbedoeld en naar wij hopen bereid enkele daarvan voor deze exposite tijdelijk af te staan, dan zullen wij het zeer op prijs stellen daarvan tijdig opgave van U te mogen ontvangen, opdat wij uit de beschikbare artikelen een keuze kunnen doen. Mocht U personen kennen, die door hun Oosters kunstbezit naar uw mening mede voor deelname in aanmerking komen, dan zul len wij van de personen gaarne namen en adressen tegemoetzien. Bij voorbaat danken wij U zeer voor uw moeite. Het bestuur van de Indische Kulturele Kring doet hierbij gaarne een beroeep op uw harte lijke medewerking en hoopt dat vele Indische Nederlanders op deze oproep gunstig zullen reageren, opdat deze I.K.K.-tentoonstelling, waarop wij ons kunstbezit tonen, moge slagen. Het bestuur van de INDISCHE KULTURELE KRING „TONG-TONG" Voorzitter: E den Hamer, W. de Zwijgerlaan 24B, Den Haag, Tel. 55 8928. Secretaresse: Mej. Th. Lans, W eimarstraat 121, Den Haag, Tel. 63 42 89. Hartelijk dank voor uw kaarten en brieven met felicitatie's en goede wensen voor ons huwelijk. Het waren er zoveel, we hopen dat u het ons niet kwalijk neemt dat wij via Tong Tong bedanken. Nogmaals: trima kasi banjak! Onder auspiciën van het Indisch Tijd schrift Tong-Tong en de Indische Kul turele Kring Tong-Tong zal van 7-21 december in het gebouw Prins Maurits laan 36, Den Haag worden gehouden van schilderijen van RUDOLF BONNET uit wiens werk het Indische Tijdschrift Tong- Tong dit jaar een 7-tal kleuren portretten koos voor de Tong-Tong Kunstkalender 1964. Deze kalender zal tijdens de tentoonstelling bezoekuren dagelijks van 10-17 uur) verkrijgbaar zijn tegen de speciale voorintekenprijs van 5.20 (bij 3 tegelijk f 4.70 per stuk Op maandag 16 december, zal de heer A. H. van Groeningendirecteur van de drukkerij waar de Tong-Tong kalen ders werden gedrukt een interessante lezing geven over de boekdrukkunst in het algemeen en het ontstaan van de Tong-Tong kalenders in het bijzonder. Wij zouden iedereen die zich maar enigszins interesseert voor de typo grafieen wat daarmee samenhangt, willen adviseren deze avond niet te missen. Iedereen is hartelijk welkom. Tijdens deze lezing die om 20.00 uur aanvangt, zijn de keuken-, Bonnet- en verjaardagkalender verkrijgbaar tegen de speciale voorintekenprijzen van respec tievelijk 4-95, f 5.20 en 2.25. PROGRAMMA TENTOONSTELLING BONNET 11 december: Mej. de Vries Voltynski ver toont kleurendia's uit Marokko. Donderdag 19 december: Kerstviering met voordrachten van Wies van Maarseveen, zang van mevrouw Kochius Barendz en pianospel van de heer Prick van Wely. TOKO BETA W I E Gevestigd sinds 1880 Koningin Emmakade 114, Den Haag, Telefoon 070-606.222 Thans onder nieuw beheer. Verkrijgbaar alle rijsttafelingrediënten, Indische vruchten op sap, djamoe's, enz. Heeft U onze kippen-resolles, abon of katjangreboes al geproefd? I 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 16