Ode aan een onbekende
Grootmoeder
U KUNT „WINKELEN" BIJ foj[jl|
ZONDER DAT U DE DEUR UIT HOEFT
Vervolg van pag. 7)
maakt, maar kan me er niets meer van herinne
ren. Wel van het bruiloftsmaal, dat volgde.
Ik zat gehurkt tussen de bruiloftsvierders en
vóór me een pisangblad, volgestapeld met aller
lei heerlijkheden van de slametan. Ik at, naar
's lands eer, met mijn vingers. Maar ik proefde
niets. Ik kon mijn ogen niet afhouden van het
bruidspaar aan de overkant van de tiker. Zij
namen slechts wat rijst met een klein beetje
katjang goreng. De bruid wachtte zwijgend en
ingetogen tot de bruidegom haar een kleine
portie toeschoof. Ze aten uit één kommetje,
gevormd van een pisangblad, dat met twee
bitings vastgestoken was.
Jaren later hoorde ik de uitleg, dat dit de
symboliek van een huwelijksopvatting was:
„Ook in tijden van overvloed zult gij met mij
de karigheid verkiezen om daardoor te komen
tot de Chalal"*).
Het was reeds donker, die (onvergetelijke)
avond toen ik thuis kwam. Mijn vader was
nog niet thuis, maar op de achtergalerij vond
ik een zeer verbolgen grootmoeder en een van
zenuwen snikkende moeder.
Na het pak slaag, dat ik terecht verwachten
mocht, werd ik naar bed gezonden. Nóg hoor
ik mijn grootmoeder op afgemeten toon tegen
mijn moeder zeggen: „Bloed kruipt waar het
niet gaan kan
Ik heb niet lang gedacht over de betekenis
van deze woorden. Heeft een kind niet de
gave met een schouderophalen een „volwas
sen-probleem" van zich af te schudden?
Waarom is het dan, dat deze woorden mij
tientallen jaren later weer zo klaar in de oren
klinken? Omdat ik mij nü realiseer,
dat grootmoeder-van-vaders-zijde niet méér
rechten kon laten gelden op haar kleinkind
als die onbekende grootmoeder-van-moeders
zijde? Of omdat ik niét terug verlang naar
mijn geboorteland en mij soms tóch dit
vreemde heimwee overvalt
Als die Hollandse zon straalt over Hollandse
dreven, dan overvalt mij een weemoed om al
dat éigene, dat langzaam, maar o zo zeker, uit
mijn leven wèg ebt.
Wij, Indische Nederlanders, wij migreren en
assimileren. Onze kinderen werden hier gebo
ren. Zij groeien op als puur Hollandse kinde
ren. Ach ja, aan hun uiterlijk is soms
duidelijk te zien, dat zij „Indisch" zijn, maar
spreken zij onze taal? Denken zij onze gedach
ten? Voelen zij een heimwee, die ons soms stil
doet zijn?
Wij zullen ons niet tegen een volledige assi
milatie kunnen verzetten. Waarom zouden wij
ook? Ons Vaderland is goed! Het heeft ons,
ontwortelden, in een tijd van doodsnood een
veilig thuis gegeven. Onze kinderen hebben
hier kansen, welke in vroeger tijden alleen aan
welgestelden beschoren waren, die een „opvoe
ding in Holland" konden betalen.
En ook, als straks, misschien, Boeng Soekarno
de poorten van zijn rijk weer voor ons zal
openen, dan tóch zal het anders zijn! Niet om
dat wij die koloniale staatsie verspeeld heb
ben, niet omdat wij dan een „andere plaats"
zullen moeten innemen tegenover de Indone
siër! Was die rangorde in „plaats", zoals wij
die uit Tempo Doeloe kenden, van intrinsieke
waarde? Nee toch!
De wereld is veranderd en wij zijn ook ver
anderd. Onze kinderen hebben hun eigen toe
komst en wij hebben ons Verleden, dat mèt
ons geschiedenis zal worden.
Wij kunnen met onze kinderen wel de bibit
meegeven voor een goed leven, door hen die
waarden te leren mee-kennen, die wij, Indi-
schen, altijd hoog geschat hebben, te weten
de gastvrijheid, de wilskracht om te slagen,
de ingetogenheid van onze meisjes en... onze
voorliefde voor culinaire genoegens, waaraan
onverbrekelijk verbonden is de gave om „ont
spannen" te kunnen zijn.
En laten wij, „oudjes", zolang wij leven, als
de Tong-Tong roept, bij elkaar komen in
persoon of geschrift, om elkaar te verhalen
over onze geboortegrond, want O God, dat
land was toch zo mooi!
J. DEYMANN - v. d. STEUR
Chalal is het boven-aardse, het goede, in
tegenstelling met Charam het aardse, het
slechte).
OP SCHOOL
Onderwijzer: „Als de kat van huis is, dansen
de... nou, Tobias?"
Tobias denkt zó hard, sempieieieiet zijn ogen,
maar hij weet het niet.
Onderwijzer, een handje helpend: „Als de
kat van huis is, dansen de m-m-m..."
„Moesiek", zegt Tobias verheugd.
21
De Piekerans van
een Straatslijper
door Tjalie Robin
son.
Deze pocketuitgave
Is de 8ste druk, dat
zegt genoeg...
Code: ps,
Prijs: f 3.50
Njai Dasima door
A. Th. Manusama.
Een historische ze
denroman van Bata
via, waarin Njai
Dasima het slacht
offer van bedrog en
misleiding is.
Code: nd,
Prijs: f 2.50
De schoonste tri
omf van de Indo
detective
door Ucee.
Een gezellig speur-
verhaal In ae Indi
sche" wereld van
de Jaren twintig.
Code: id,
Prijs: f 2.50
Je-lah-je-rot. Humor
uit het oude Indië,
de allerbeste verha
len en moppen bij-j
een gezameld door!
de lezers van Tong-
Tong. Een boekje
vèn U, vóór U.
Code: jl,
Prijs: f 2.50
Speciale aanbieding:
DE INDO-DETECTIVE
NJAI DASIMA
samen voor f 4,-
De Tijger in het
Volksgeloof door
J. C. Hazewinkel.
De eerste luxe-uit
gave, met ruim 250
oag. en 29 Illustra
ties. Een levendige
studie van mens
tijger en man-
eater".
Code: tij
Prijs: f 4.25
01 l'UA.R
IN HET
VOl, KSMUKM
TONG-TONG balsem, het equivalent van de
bekende ,,obat matjan", op initiatief van
dokter Rama Polderman in Nederland gefabri
ceerd naar oude Indische kruldenrecepten, in
wijde kring beproefd en perfect bevonden.
Code: ba, Prijs: f 2.50.
Een rantang is een onmisbaar attribuut In
ieder Indisch huishouden.
BIJ Tong-Tong zijn aluminium rantangs ver
krijgbaar In 2 maten: met 4 en met 2 pan
netjes.
Code: R4, Prijs: f 11.50 80 ct porto en
R2, Prijs: f 6.50 -1- 60 ct. porto
BESTELBON
Beste Tong-Tongers, stuur mij uit jullie
waroeng TONG-TONG:
(code en aantallen)
(totaalbedrag)
Naam:
Adres:
Woonpl.:
(handtekening)
Het bedrag ad zal per giro
postwissel worden overgemaakt (Giro
6685).
Deze magnetische armbanden het nieuwste
artikel in de „Waroeng Tong-Tong" zijn een
Japanse vinding en hebben ongeveer dezelfde
uitwerking als de ons bekende Akar Bahar
armbanden, alleen vele malen sterker. Zes
permanent magneten wekken In de pols een
magnetisch veld op.Deze banden zijn uitstekend
voor diegenen, die last hebben van rheumatiek
verhoogde bloeddruk, slapeloosheid, enz.
Links: brede band, voor heren. Code: ma-I;
Prijs: 55.— en rechts: zelfde uitvoering, maar
smaller voor dames, Code: ma-ll, Prijs: f 55.—.
Beide soorten worden geleverd In speciale
doos (zie afbj. Midden: met Rijnstenen, ook
voor dames; Code: ma-lil. Prijs: f 30.—, niet
leverbaar In doos.
Het bestellen is heel eenvoudig; U hoeft
alleen code en aantallen op de bon in te
vullen. De bestelbon kunt U in een open
enveloppe als drukwerk (4 ct. postzegel)
opsturen naar: TONG-TONG, Prins Mau-
ritslaan 36, Den Haag.
Denkt U er wèl om ook meteen het ver-
schuldigde bedrag over te maken per giro
of postwissel). Uw bestelling kan pas
worden verstuurd na ontvangst van uw
betaling!