fontf forTif
VAN HIER EN GUNDER
IN DIT NUMMER:
Vaste rubrieken OP PAG.
Van Hier en Gunder2
ERESALUUT: J. J. E. E. Schwartz 4
Tong-Tong Reisclub7
Tong-Tong Boekenclub8
MYANA: voor de vrouw 12 en 13
TANTE MIEKE: voor onze bibit 14
Mystiek en wetenschap17
Navorser18
I.K.K. Tong-Tong20
Ting-Ting's22
In memoiiam
Raden Djoeanda Kartawidjaja 3
F. H. Nieuwenhuyzen5
Redactioneel
Triest gesprek op 7000 voet3
Doorgedraaid 3
Gesprek met Indonesië over de export
van bevolkingsprodukten5
Tropische gebieden
Venezuela I6
Jacht
Een slangenavontuur in de tuin 11
Abonnees vertellen
Ode aan een onbekende grootmoeder 7
Ervaringen van een Indisch spoorweg
ingenieur (slot)10
jacht
De Kon. Ned. Ind. Luchtmacht 15
KALENDERS9
8ste JAARGANG No. 10
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELE
FOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685
TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG.
Directeuren:
Tjalie Robinson
S. L. T. Catalani
Huisadres Laan van Meerdervoort 1580
tei 0 70 - 39 63 27
Verschijnt de 15de en de 30ste van iedere maand.
Prijs per nummer: f 0.75.
Abonnementsprijzen Nederland, kwartaal f 3.75,
Halfjaar f 7.50, Jaar f 15.
Abonnementen Buitenland (per jaar en per lucht
post): Australië f 48 Nieuw Zeeland, Zuid Afrika.
Brazilië f 38.—. Canada f 32 Suriname. Antillen
f 26.West-Europese landen f 20
Abonnementen Buitenland (per jaar en per zeepost):
voor alle landen f 20.
THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie
voor de V.S.
P.O. Box 137 Whittier California 90608
U.S.A. - Tel. 699-6837
Month 1.Half Year 5 Year 10.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN
IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE
RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE
TROPENGORDEL.
VOORPLAAT
Heb gegrinnikt over de verontwaardiging van
mevr. J. G. Is ze weieens in Bali geweest.
Dergelijke figuren te kust en te keur in natura.
Niemand die er aanstoot aan neemt, zelfs de
meest puriteinse niet.
Op mijn schoorsteenmantel prijkt een Baliscb
beeld van een zeer sumier geklede schone. Een
ieder die bij ons komt vindt haar prachtig
en niemand, die zich geshockeerd voelt. Het
verschil tussen kunst met een grote K en
pornografie schijnt weieens verwisseld te
worden.
Wat moeten zij, die kunstgeschiedenis stude
ren wel heel erg door de wol geverfd zijn.
Dergelijke afbeeldingen behoren tot hun stu
diemateriaal. je moet er maar tegen kunnen
Tong-Tong, bij ons thuis leest men je graag,
zowel met „naakt" studies als zonder.
Hartelijke groeten van E. Al. v. A.
Wanneer U, beste redactie, in van hier tot
gunder onder Voorplaatvan repliek wil
dienen, dan zou U toch op de aller, aller
eerste plaats moeten zorgen, dat U de juiste
naam, eventueeel initialen van de briefschrijf
ster vermeldt.
Dat was in Tong-Tong 8 niet het geval en dat
is zeer gevaarlijk, want dan lijkt 't er op
iemand anders met de gebakken peren te willen
laten zitten en dat is niet fair!! Is 't wel
Over Kunst met grote K gesproken. Ja, juist,
goed opgemerkt, ook ik ben een groot bewon
deraarster van de schilderkunst, maar juist
omdat 't een uitbeelding is van 's rnensens
grootste schoonheid, juist daarom mag er niet
mee geleurd worden, ook al was 't zichtbaar
toegevouwen, maar juist daarom, o zo verlei
delijk om 't even open te slaan.
Zou ik op uw advies grote steden en musea
moeten vermijden?
Ha, lieve redactie, ik heb al meer gezien dan
U ivel denkt, en ik kan er op mijn beurt ook
van genieten hoor, maar dat zijn dan ook de
plaatsen er voor.
Ik blijf er bij, naakt studies van grote Kun
stenaars gebruikt men niet als buiten-omslag
van een Indisch blad'". Mevr. A. J. E. G.
1. De initialen van mevr. A. J. E. G. zijn door
een onnaspeurbare reden weggevallen. Met
corrigeren is dit mij niet opgevallen. Hier
voor mijn oprechte verontschuldiging. J. G.
zijn de initialen van onze redacteur die de
brief beantwoordde.
2. Aangezien ik persoonlijk verantwoordelijk
ben voor het uiterlijk van het blad, wil ik
hierbij opmerken dat geen haar op mijn na
ive hoofd er aan heeft gedacht dat iemand
aanstoot zou nemen aan deze voorplaat.
Mijn goede moeder zei altijd: Niets is goed
of kwaad of de gedachte maakt het zo.
3. Het is de gewoonte dat tijdschriften zo
worden gevouwen dat de achterpagina bui-
tenop komt. Dit was dus geen bewuste
opzet om het geheel verleidelijker te ma
ken.
4. Hiermee sluiten we de discussie over dit
onverkwikkelijke onderwerp.
IDA VAN KOETSVELD
SCHULDGEVOEL
..Je voortdurende aandacht voor de ouderen,
je zorg voor de toekomst, het herhaalde spre
ken over je ouders, dat lijkt mooi en is mis
schien ook wel mooi. Als psycholoog (je hebt
zelf ook psychologie gestudeerdtraag ik je
echter op de man af: „Heb je niet gewoon last
van een schuldgevoel?" Een verduiveld gemene
vraag en je hoeft 'm niet te beantwoorden"
W. Kr.
Er zit niets gemeens in die vraag. Natuurlijk
heb ik een schuldgevoel. Wie niet?! Mijn
ouders en hun generatie hebben ons goed ge
voed en opgevoed. Zij hadden fatsoen en trots
en karakter. Ze hebben verwachtingen van ons
gehad. Die gaan we toch honoreren? We staan
toch in de schuld bij ze? We moeten verder
voortdragen wat zij nastreefden. Het is gewoon
de basis van Tong-Tong. Al mijn lezers bewij
zen in dit blad eer aan voorgeslachten bij wie
we inderdaad in de schuld staan.
Of bedoel je dat we iets aan ze misdreven
hebben, dat we goed moeten maken? 1. Als
het zo is, mogen we dankbaar zijn dat het
gebeurt, 2. Tot op zekere hoogte is dat ook zo:
we zoeken veel te veel fouten bij onze ouders
en hun generatie. We willen hun leven verge
ten en spotten met „die goeie ouwe tijd". No
good. En wat mij heel persoonlijk betreft: ik
kan het mezelf moeilijk vergeven dat ik vóór
de oorlog zo egoistisch jaagde naar succes, en
niet voldoende mijn Indische wereld bestudeer
de om te helpen voorkomen wat nu met ze
gebeurd is: mijn ouders zijn ver van hun
geliefde grond in een koude winter bijna ver
geten gestorven. Na al de glorie van dat mooie
leven daar: dit was wel een bitter einde.
WELK EINDE WACHT ONS?
Schuldgevoel heeft in de moderne psychologie
een vies bijsmaakje gekregen. Werk daar niet
lichtvaardig mee. Al dat overmatig gemem
met libido's en machtscomplexen. Je wordt er
ziek van en de maatschappij is er geen haar
gezonder en respectabeler door geworden. Mijn
opvatting van schuldgevoel tegenover vorige
generaties vind ik terug in het Oosterse ver
haal van het arme boerenechtpaar met hun
ouwe aftakelende opa, die „z'n tijd al gehad
had", „alleen maar tot last was" en „zonder
er werk tegenover te stellen alleen maar mee
at van de tóch al arme pot" (deze woorden
heeft U vaker gehoord, ja?). Dus zei Pa tegen
zoonlief van 12 jaar: „We brengen Opa naar
een verre plaats in het bos en laten 'm daar
liggen. Hij sterft dan wel van gebrek of wordt
door de wilde dieren verslonden, „maar hij is
tenminste uit zijn lijden". Zo gezegd, zo ge
daan. Draagbaar gemaakt, want Opa kon al
niet meer lopen. Opa erop. Naar de oetan
gepikeld. Onder een boom gelegd en Pa wan
delde alweer weg, maar zoonlief bleef nog
wat scharrelen. „Wat doe je daar?" vroeg Pa.
„Ik leg Opa even op de grond en dan nemen
we de draagbaar weer mee", zei de zoon.
„Waarom is hemelsnaam", riep Pa verbaasd.
„Om jou later naar het bos te piekelen!" zei
de zoon. Pa stond te kijken of hij het in Keulen
hoorde „groedoek". Nou, en toen pikelden ze
Opa weer rustig naar huis terug.
AhWe voeden de volgende generatie op
naar de toekomst! De Opa's worden afge
dankt. Wie anders denkt, heeft een „schuld
gevoel". Ik vraag me aleen in verbazing af:
„Hoe wil je als mens toch leven zonder
schuldgevoel?" T. R.
BIJ DE VOORPLAAT:
Hoe vol vertrouwen kijken de kinderen op naar
Sinterklaas. Ach natuurlijk zijn ze wel eens
ondeugend geweest, maar Sint zal het hun wel
vergeven.
Hoe vol vertrouwen kijken de werkers van
Tong-Tong niet naar onze trouwe abonnees.
We doen wel fout en we trappen heus wel
eens iemand op de tenen, hoewel niet met
opzet. Maar het merendeel vergeeft ons dit en
hoeveel hebben wij niet aan medeleven, extra
bijdragen en mooie verhalen gehad. Ook op
bouwende kritiek.
En hiervoor danken we U allen oprecht harte
lijk. We hopen dat U ook volgend jaar onze
Sinterklaas zult willen wezen.
IDA VAN KOETSVELD
2