Triest gesprek op 7000 voet DOORGEDRAAID :m RADEN DJOEANDA KARTAWIDJAJA Op één van mijn jongste reizen kwam ik in een vliegtuig dat 7000 voet boven de aarde naar het westen joeg door een toeval naast één der directeuren van een wereldbekende internationale luchtvaartmaatschappij te zitten. Pas op het eind van de reis maakten we kennis door onze kaartjes uit te wisselen (en sindsdien hebben we wél gecorrespondeerd) maar tijdens die reis waren we gewoon meneer X en meneer Y, die allebei ,,wel wat van Azië gezien hadden Ik weet niet meer hoe het gesprek startte en hoe we op het oosten kwamen, maar U be grijpt: het ijs was meteen gebroken na het noemen van een paar sleutelwoorden als Singapore, Soerabaja, nasi goreng en rijsttafel. Op een gegeven moment kwam het gesprek ook op het belangrijkste probleem van Azië (basisprobleem vóór alle andere problemen) de snel toenemende overbevolking en de door verschillende regeringen met weinig succes ondernomen pogingen tot geboortebeperking. We benaderden het probleem van diverse kanten, ook de religieuze, de berustende aard van het volk, de onvoldoende verbindingen en onvoldoende voorlichting in zulke enorme ge bieden, en tenslotte ook de maatschappelijke, waarbij ik zei: „Europeanen kunnen zich er geen voorstelling van maken hoe verschrikkelijk arm en uitzichtloos miljoenen en miljoenen mensen leven in Azië. Wij zijn al zó gewend geraakt aan sociale zorg, steun, onmetelijk veel bronnen van vermaak en afleiding. Die bestaan voor deze mensen niet. Het enige geluk dat voor hen nog bestaat is het elkaar hebben. Ruw gezegd: sex is de enige escape. Wat zeuren regeringen met pilletjes eten. Ze willen eten. En als er niets te eten is en verder hele maal niets anders, hebben ze alleen elkaar nog. Het is geen oplossing. Integendeel. Maar het is een werkelijkheid". Mijnheer X. zweeg een hele tijd. En toen zei hij tot mijn grote verbazing het volgende (hij sprak in zichzelf gekeerd en beradend): „Net als wij. Wij Europeanen. Wij leven arm en uitzichtloos in een gemechaniseerde wereld. Alles is gemechaniseerd: ons werk, onze huisvesting, onze sociale zorg (er wordt automatisch voor ons gezorgd. No free enter prise, no free risks anymore), ja zelfs ons plezier is gemechaniseerd. Onze wereld is van asfalt, beton, staal en geraas. We hebben alleen elkaar nog. Alleen: we hebben de trick ge leerd „to cut the kids", we hebben sex geculti veerd als plezier zonder risk „and it is empty like hell. And low beyond words". Ik zei niets meer. Wat was dat voor een rare Europeaan? En hoeveel bestaan er van dit soort? En hoe kon dit plotseling zo trieste verhaal ontstaan, nota bene in een symbool van uiterste progressie en power? Omdat we op 7000 voet waren misschien? En even hoog en eenzaam als de yogi's uit het oude Indië? We waren er gauw overheen. Het vliegtuig naderde zijn bestemming. We raakten allebei weer vervuld van werk, werk, werk. Alleen: ik ben het gesprek niet vergeten. Hij ook niet? T. R. Nederlandse groenten, augurken, komkommers, bonen en wellicht straks nog andere, worden doorgedraaid; ze brengen, hoewel van prima kwaliteit, hun prijs niet meer op en komen dus niet meer aan de markt. Het blijkt economisch noodzakelijk te zijn. We hebben te veel van het goede! Voor de leek is dit proces moeilijk te verwerken. Nederlandse mensen, veelal van prima kwali teit, de spijtoptanten, die -van groot nut zou den kunnen zijn voor het te krap van arbeids krachten voorziene economisch leven, komen niet (meer) aan de markt; ook zij worden doorgedraaid. Wel trekt men Spanjaarden, Italianen en andere vreemdelingen aan. Ter gelegenheid van de nieuwe Regeringsformatie hoorden we wèl jammerklachten over het doordraaien van groenten, waarover men zich zorgen maakt, doch over onze eigen mensen, we onderstrepen nogmaals „de dupen van een voor hen noodlottig regeringsbeleid" hoort men geen woord. Geen woord over hen in het uiteengezette Regeringsprogramma, hoe wel de onderwerpen Sociale Zaken en Maat schappelijke zorg behandeld werden en ook niet te vergeten -HULP AAN ONDER ONTWIKKELDE GEBIEDEN. We hebben Goddank weer een Regering, die zich baseert op Christelijke beginselen, zoals de Minister President in zijn exposé verklaarde. Christelijke beginselen spelen bij het door draaien van groenten geen rol. ,.A la bonne he ure'." Doch bij het behartigen van de belangen onzer beklagenswaardige landgeno ten? Zo gaat het bij ons volk, dat teveel van het goede heeft (materieel), doch te weinig ge voel voor mensen, die politiek in de steek worden gelaten. We zoeken hier tevergeefs naar het resultaat van de CHRISTELIJKE BEGINSELEN. L. A. L. Kortman AvY:, foto Haagse Courant Groenten en mensen in één adem! Hoe raak slaat Kortman hier de spijker op de kop van het hedendaagse materialisme, waar zoveel menselijkheid in ten onder gaat! Ook t.a.v. veel andere fouten en teleurstellingen in deze maatschappij: kortizichtigheid is er de oorzaak van. Te veel verdiept zijn in zichzelf en te weinig reële belangstelling hebben voor andere volken en toestanden. Er is door de groente- handel gedurende de laatste barre winter een formidabele stuiver verdiend aan exporten naar vele Europese landen. En toen dachten we: dat doen we nog eens dunnetjes over, niet voldoende vooruit kijkend naar de verande ringen op de markt, die in het kader van de EEG aan het opkomen waren. T.a.v. spijtoptanten, emigranten en arbeids markt is ook veel te weinig vooruit gekeken en gehandeld op impuls van het moment (vaak onder druk van partijpolitiek). Bewust zijn van Christelijke beginselen, dat hoeft maar kennis te zijn van twee bijbellessen: de zeven vette en magere koeien; de zeven wijze en dwaze maagden. En dan een heel oude stelregel van goede bestuurders: „Gou- verner, c'est prévoir". Nu hobbelen we heel aardig van de ene blun der naar de andere en gelukkig (of ongeluk kig?) ook van de ene „bof" naar de andere. Zo schijnen alle verwachtingen t.a.v. Indone sië en Azië momenteel alleen speculatief te zijn, al wil ik een uitzondering maken voor bedrijfsgroepen, die blijkbaar wél wakker zijn, zoals de Verenigde Machine Fabrieken, die Indonesië een crediet verstrekken van maar eventjes 100 miljoen gulden. Zulk een zelf bewuste, krachtige uitspraak (plus daad!) heb ik nog nergens anders aangetroffen (in rege ringskringen, in hoofdartikelen van prominente bladen, enz.). Overal alleen ontwijkende com mentaren en een houding van „eerst de sente over de brug (de schadevergoedingen Toen het plotseling overlijden van premier Djoeanda bekend werd, hebben wij onmiddel lijk een telegram gezonden aan de Indonesi sche zaakgelastigde te Den Haag van de vol gende inhoud: „Betuigen onze welgemeende deelneming met het overlijden van premier Djoeanda", waarop wij, eveneens telegrafisch, ten antwoord kre gen: „Onze oprechte dank voor uw deelneming bij overlijden eerste minister Djoeanda stop Moh- sharif". Premier Djoeanda is slechts 52 jaar oud ge worden. Een hartaanval maakte een einde aan zijn leven, een noodlot dat velen treft, die zich met hart en ziel aan een moeilijke taak wijden en hun lichaam onvoldoende rust gun nen. De gevreesde managers-ziekte. En zijn taak zal geen gemakkelijke zijn ge weest, in het bijzonder gedurende de laatste jaren van zijn leven, toen hij sedert 1959 niet slechts de portefeuille van financiën beheerde, maar tevens eerste minister van Indonesië was, terwijl hij, bij afwezigheid van President Soekarno, bovendien herhaaldelijk het presi dentschap moest waarnemen. Vele van onze lezers, die in het na-oorlogse Indonesië hebben gewerkt, zullen zich Djoe anda herinneren uit de dagen toen hij nog het Kementerian Perhoeboengan beheerde. Hij was een volkomen integere figuur, wars van alle extremistische opvattingen en hoewel partijloos een vurig nationalist. Geheel onverwacht heeft de dood toegeslagen; op een feest in Hotel Indonesia, terwijl hij danste met zijn echtgenote, werd hij plotseling onwel en overleed vrijwel onmiddellijk. Een zware slag voor Indonesië. Men kan slechts het hoofd buigen en berusten. Wa Allahoe alamoe. G. waarop straks een ellenang gepingel komt!) en dan zulle we wel verder kijke". Ik wil graag aannemen dat men de schadebetalingen stelt als „conditio sine qua non", maar men sen die verder kijken, durven NU al te bepa len: en daarna presenteren we dit project. Ook t.a.v. Indonesië kunnen we ons alleen maar afvragen: „Wat wordt het straks? Boffen of doordraaien?" T. R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 3