bent uSNEL vermoeid?
,s uw CONCENTRATIE
OVERRELAST?
^AMSTEL*)
PRACHTPILS
Jos.
van Arcken
Venezuela (II)
Dit nieuwe natuurlyke antwoord
kan voor u de oplossing syn
Als u zich fysiek niet lekker voelt kan dat betekenen, dat u de natuurlijke
vitaminen nodig hebt, zo noodzakelijk voor de juiste bloedtoevoer naar de
Slieren van het lichaam en naar de hersenen. Neem daarom Aktief Capsules,
eze combineren hoge concentraties van tarwekiemen - de rijkste bron van
"groei" en "energie" vitaminen - met andere natuurlijke vitaminenrijke concen
traties. Aktief Capsules zijn smaakloos, werken niet gewoontevormend. U zult
verbaasd staan over de invloed van Aktief Capsules op uw energie en welzijn.
Begin vandaag nog met Aktief Capsules. Verkrijgbaar bij apotheker en drogist,
f. 3.90 voor een kuur.
Vitale positieve gezondheid
Asthma-Bronchitis patiënten
J. M. VAN EXEL's
Schoenhandel
alleen Reinkenstraat 29
Den Haag - Tel. 33 21 17
Specialist in exclusieve dames
schoenen met hoge of lage hak
in de allerkleinste maten.
vanaf maat 32
Degelijke vachtlaarzen
en warme pantoffels
(Vervolg van pag. 6}
400.000 personenauto's, trucks en andere ve
hikels rond, waarvan 120.000 in Caracas,
een stad slechts 18 km lang en 5 km
breed. Men zoekt intussen naar middelen om
dit enorme verkeer, dat met het jaar toeneemt,
te ondervangen. Het vervoer in de stad gaat
per bus, voornamelijk bedoeld voor de lagere
volksklassen, per „por puesto", per „libre"
(taxi) en per eigen wagen. Por puestos zijn
gewone personenauto's, die vaste routes rijden,
onderweg passagiers oppikken, die ze a raison
van Bs. 0,50 Bs. 1,al naar gelang het
traject, brengen naar de plaats of buurt waar
de mensen zijn moeten. Ze zijn te herkennen
aan een soort armatuur ('s-avonds verlicht)
bovenop de auto waarop „por puesto, de
„Union" route" te lezen staat. Soms zijn deze
armaturen gekleurd om ze vooral voor de
analfabeten makkelijk herkenbaar te maken.
Mijn man die helemaal in de stad werkt (3
kwartier van huis als het niet te druk op de
weg is), bedient zich dagelijks van deze
puestos, omdat het verkeer vooral op de spits
uren zó ontzettend druk is, dat het zelf rijden
je op de duur op je zenuwen gaat werken. De
„Libres" (taxi's) zijn te herkennen aan hun
armatuur met het woord „Libre". Voor ritten
in de stad vragen ze Bs. 3.of Bs. 4.
alweer naar gelang van de afstand die de
chauffeur te rijden heeft. Taxi-meters kent men
hier niet en fooien verwacht men niet. Toete
ren is ten strengste verboden, maar als men
zich opwindt omdat het verkeer niet opschiet,
toetert men er „en masse" op los, of slaat een
roffel op de buitenkant van het portier. Zelfs
mijn kalme echtgenoot heeft deze gewoonte
aangenomen, maar laat het als mijn dochter
en ik er bij zijn. Behalve de gewone richting
aanwijzers gebruikt men hier net als in Indo
nesië hand of duim om te kennen te geven
dat men links of rechts stoppen wil. Het is
meer dan eens voorgekomen, dat ik bij het
zien van een zwaaiende arm, mijn man waar
schuw, dat de auto vóór ons een sein geeft,
maar dat mijn man lauw opmerkt, dat die
zwaaiende arm helemaal geen teken is, maar
dat de eigenaar daarvan aan het conserveren
is met zijn buurman, waarbij gesticuleren nu
eenmaal gebruikelijk is. Bij aanrijdingen, ook
als er niets ernstigs gebeurd is, wordt midden
op de drukke weg heftig geargumenteerd. De
wagens blijven staan waar ze staan totdat men
een minnelijke schikking heeft getroffen, of
de politie ter plaatse is verschenen om de
situatie op te nemen en dat kan uren duren
Van het overige verkeer trekt geen mens zich
iets aan; de file moet maar zien hoe zich er
langs te wurmen. Het verstandigste is, als dat
mogelijk is, een zijstraat in te slaan. Aan
congestie van het verkeer is men hier gewend;
een kniesoor die zich daarover opwindt.
Manana is een andere dag en manana kan een
zeer rekbaar begrip zijn. Toch vindt mijn man
en met hem vele anderen, dat het autorijden
hier alles ten spijt, prettiger is dan in Europa,
waar de autorijder zich de koning van de
weg voelt en „altijd op ZIJN recht staat". Men
is hier beleefder natuurlijk zijn er uitzonde
ringen en voetgangers, vooral voetgangsters
met kinderen respecteert men. Men stopt om
ze de weg te laten oversteken, ook op plaatsen
zonder zebrastrepen, en ze doen dat zonder
aanzien des persoons, hetgeen niet wil zeggen,
dat men dat helemaal zonder mopperen doet.
Want vaak moet men zijn ziel wel in lijdzaam
heid bezitten, wanneer een heupwieende jon
gedame op haar naaldhakken en met een wel
wat al té nauwe rok aan, tergend langzaam
oversteekt. Het is geen ongewoon verschijnsel,
dat zo'n jongedame 4 file's auto's laat stoppen.
Op drukke punten heeft men zelfbedienings
stoplichten. Op de spitsuren staan op de
drukke punten verkeersagenten om het verkeer
te regelen, hetgeen dan ook wel erg nodig is.
1
1
Op een dag dat mijn dochter van haar werk
komende de weg overstak terwijl de auto's
al in beweging waren, omdat ze haast had,
werd ze aan de overkant door een verkeers
agent gesommeerd te stoppen. Daar ze die dag
al haar indentiteitspapieren thuis gelaten had,
maakte dit haar ietwat zenuwachtig, vooral
ook omdat haar kennis van Spaans toen nog
zeer miniem was, maar wie beschrijft haar
verbazing, die later veranderde in boosheid,
toen bleek dat die „agèn" haar alleen maar
had aangehouden om haar te vertellen hoe
„bonita y alta" (mooi en lang) hij haar vond
Toen ze het ons vertelde hebben wij er harte
lijk om gelachen, maar onze dochter (beslist
niet uit preutsheid) vond het helemaal niet
om te lachen. „Het was zo warm en ik was
zo moe van het sjouwen", zei ze, „dat ik het
compliment van die senor op dat moment be
slist niet op prijs kon stellen, hoewel ik achter
af blij ben er zo afgekomen te zijn". Het
kostte in ieder geval niets.
Wie hier het ongeluk treft om iemand aan te
rijden, wordt zonder aanzien des persoons
voorlopig meegenomen tot men uitgezocht
heeft of de autobestuurder al dan geen schuld
ten laste kan worden gelegd en dat kan heel
lang duren. Een goede maatregel, die naar onze
bescheiden mening, overal navolging verdient,
omdat zoiets de mensen dwingt tot voorzich
tigheid. (Wordt vervolgd)
U kunt direct verlichting en
zelfs veelal genezing vinden
door aanschaffing van de
„CHEMO"
Handverstuiver
Fijne verstuiving.
Onbreekbare, Lichtweren
de Medicijnhouder.
Ook in ELECTRISCHE
UITVOERING verkrijgbaar
voor zware patiënten!
Vraagt inlichtingen bij:
CHEMO-PHARMACIA H.O.
(Dir. Th. E. Bendien)
FRED. HENDRIKPLEIN 6,
DEN HAAG, Telefoon 070-55.26.47
Koop Uw
OMEGA - horloge
bij
Laan van Meerdervoort 520
Den Haag Telef. 336441
21