bent uSNEL vermoeid? ,s uw CONCENTRATIE OVERRELAST? ^AMSTEL*) PRACHTPILS Jos. van Arcken Venezuela (II) Dit nieuwe natuurlyke antwoord kan voor u de oplossing syn Als u zich fysiek niet lekker voelt kan dat betekenen, dat u de natuurlijke vitaminen nodig hebt, zo noodzakelijk voor de juiste bloedtoevoer naar de Slieren van het lichaam en naar de hersenen. Neem daarom Aktief Capsules, eze combineren hoge concentraties van tarwekiemen - de rijkste bron van "groei" en "energie" vitaminen - met andere natuurlijke vitaminenrijke concen traties. Aktief Capsules zijn smaakloos, werken niet gewoontevormend. U zult verbaasd staan over de invloed van Aktief Capsules op uw energie en welzijn. Begin vandaag nog met Aktief Capsules. Verkrijgbaar bij apotheker en drogist, f. 3.90 voor een kuur. Vitale positieve gezondheid Asthma-Bronchitis patiënten J. M. VAN EXEL's Schoenhandel alleen Reinkenstraat 29 Den Haag - Tel. 33 21 17 Specialist in exclusieve dames schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 Degelijke vachtlaarzen en warme pantoffels (Vervolg van pag. 6} 400.000 personenauto's, trucks en andere ve hikels rond, waarvan 120.000 in Caracas, een stad slechts 18 km lang en 5 km breed. Men zoekt intussen naar middelen om dit enorme verkeer, dat met het jaar toeneemt, te ondervangen. Het vervoer in de stad gaat per bus, voornamelijk bedoeld voor de lagere volksklassen, per „por puesto", per „libre" (taxi) en per eigen wagen. Por puestos zijn gewone personenauto's, die vaste routes rijden, onderweg passagiers oppikken, die ze a raison van Bs. 0,50 Bs. 1,al naar gelang het traject, brengen naar de plaats of buurt waar de mensen zijn moeten. Ze zijn te herkennen aan een soort armatuur ('s-avonds verlicht) bovenop de auto waarop „por puesto, de „Union" route" te lezen staat. Soms zijn deze armaturen gekleurd om ze vooral voor de analfabeten makkelijk herkenbaar te maken. Mijn man die helemaal in de stad werkt (3 kwartier van huis als het niet te druk op de weg is), bedient zich dagelijks van deze puestos, omdat het verkeer vooral op de spits uren zó ontzettend druk is, dat het zelf rijden je op de duur op je zenuwen gaat werken. De „Libres" (taxi's) zijn te herkennen aan hun armatuur met het woord „Libre". Voor ritten in de stad vragen ze Bs. 3.of Bs. 4. alweer naar gelang van de afstand die de chauffeur te rijden heeft. Taxi-meters kent men hier niet en fooien verwacht men niet. Toete ren is ten strengste verboden, maar als men zich opwindt omdat het verkeer niet opschiet, toetert men er „en masse" op los, of slaat een roffel op de buitenkant van het portier. Zelfs mijn kalme echtgenoot heeft deze gewoonte aangenomen, maar laat het als mijn dochter en ik er bij zijn. Behalve de gewone richting aanwijzers gebruikt men hier net als in Indo nesië hand of duim om te kennen te geven dat men links of rechts stoppen wil. Het is meer dan eens voorgekomen, dat ik bij het zien van een zwaaiende arm, mijn man waar schuw, dat de auto vóór ons een sein geeft, maar dat mijn man lauw opmerkt, dat die zwaaiende arm helemaal geen teken is, maar dat de eigenaar daarvan aan het conserveren is met zijn buurman, waarbij gesticuleren nu eenmaal gebruikelijk is. Bij aanrijdingen, ook als er niets ernstigs gebeurd is, wordt midden op de drukke weg heftig geargumenteerd. De wagens blijven staan waar ze staan totdat men een minnelijke schikking heeft getroffen, of de politie ter plaatse is verschenen om de situatie op te nemen en dat kan uren duren Van het overige verkeer trekt geen mens zich iets aan; de file moet maar zien hoe zich er langs te wurmen. Het verstandigste is, als dat mogelijk is, een zijstraat in te slaan. Aan congestie van het verkeer is men hier gewend; een kniesoor die zich daarover opwindt. Manana is een andere dag en manana kan een zeer rekbaar begrip zijn. Toch vindt mijn man en met hem vele anderen, dat het autorijden hier alles ten spijt, prettiger is dan in Europa, waar de autorijder zich de koning van de weg voelt en „altijd op ZIJN recht staat". Men is hier beleefder natuurlijk zijn er uitzonde ringen en voetgangers, vooral voetgangsters met kinderen respecteert men. Men stopt om ze de weg te laten oversteken, ook op plaatsen zonder zebrastrepen, en ze doen dat zonder aanzien des persoons, hetgeen niet wil zeggen, dat men dat helemaal zonder mopperen doet. Want vaak moet men zijn ziel wel in lijdzaam heid bezitten, wanneer een heupwieende jon gedame op haar naaldhakken en met een wel wat al té nauwe rok aan, tergend langzaam oversteekt. Het is geen ongewoon verschijnsel, dat zo'n jongedame 4 file's auto's laat stoppen. Op drukke punten heeft men zelfbedienings stoplichten. Op de spitsuren staan op de drukke punten verkeersagenten om het verkeer te regelen, hetgeen dan ook wel erg nodig is. 1 1 Op een dag dat mijn dochter van haar werk komende de weg overstak terwijl de auto's al in beweging waren, omdat ze haast had, werd ze aan de overkant door een verkeers agent gesommeerd te stoppen. Daar ze die dag al haar indentiteitspapieren thuis gelaten had, maakte dit haar ietwat zenuwachtig, vooral ook omdat haar kennis van Spaans toen nog zeer miniem was, maar wie beschrijft haar verbazing, die later veranderde in boosheid, toen bleek dat die „agèn" haar alleen maar had aangehouden om haar te vertellen hoe „bonita y alta" (mooi en lang) hij haar vond Toen ze het ons vertelde hebben wij er harte lijk om gelachen, maar onze dochter (beslist niet uit preutsheid) vond het helemaal niet om te lachen. „Het was zo warm en ik was zo moe van het sjouwen", zei ze, „dat ik het compliment van die senor op dat moment be slist niet op prijs kon stellen, hoewel ik achter af blij ben er zo afgekomen te zijn". Het kostte in ieder geval niets. Wie hier het ongeluk treft om iemand aan te rijden, wordt zonder aanzien des persoons voorlopig meegenomen tot men uitgezocht heeft of de autobestuurder al dan geen schuld ten laste kan worden gelegd en dat kan heel lang duren. Een goede maatregel, die naar onze bescheiden mening, overal navolging verdient, omdat zoiets de mensen dwingt tot voorzich tigheid. (Wordt vervolgd) U kunt direct verlichting en zelfs veelal genezing vinden door aanschaffing van de „CHEMO" Handverstuiver Fijne verstuiving. Onbreekbare, Lichtweren de Medicijnhouder. Ook in ELECTRISCHE UITVOERING verkrijgbaar voor zware patiënten! Vraagt inlichtingen bij: CHEMO-PHARMACIA H.O. (Dir. Th. E. Bendien) FRED. HENDRIKPLEIN 6, DEN HAAG, Telefoon 070-55.26.47 Koop Uw OMEGA - horloge bij Laan van Meerdervoort 520 Den Haag Telef. 336441 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 21