Y. Pz? Anthony H. G. Fokker - Geb. te Blitar op 6 april 1 890 Overl. te New York op 23 december 1 939 Anthony Fokker is de grootste vliegtuigbouwer geweest die Nederland gekend heeft. Geboren in Blitar nabij Kediri op Java als zoon van een koffieplanter op 6 april 1890, kwam hij reeds op jeugdige leeftijd naar Holland waar zijn ouders zich vestigden te Haarlem. Op school was hij een slechte leerling, die meer aandacht had voor zeilen en knutselen dan voor zijn huiswerk. Zijn eerste uitvin ding was een autoband die niet lek kon worden. Financieel was het een strop, maar een auto haalde met zo'n band een snelheid van 80 km per uur. Toen de jeugdige Fokker naar Brussel ging om een autotentoonstelling te bezoeken, zag hij daar ook het vliegtuig van Latham. Zijn eerste contact met de luchtvaartAl zeer spoe dig trok deze luchtvaart hem met onweerstaan bare kracht aan. Fokker wilde een reuzen- vlieger bouwen, daarin kruipen en het ding op de gewone manier met de hulp van zijn vrienden oplaten. Dan zou het touw worden losgemaakt en als glij vliegtuig zou het ding dan omlaag komen. Omdat Tony in dienst moest, verhinderde het toeval dat hij er zijn nek mee brak. Nadat zijn diensttijd was afge lopen, ging hij naar Duitsland, waar aan een school voor automobielbouw in Zalbach ook een cursus voor aviatièk werd gegeven. Dit laatste verzweeg hij wijselijk voor zijn ouders, die van de luchtvaarthobby van hun zoon niets moesten hebben. Dank zij de financiële steun van zijn vader, aan wie Tony steeds maar brieven schreef met vragen om geld, kon de jonge Fokker in Duitsland beginnen met de bouw van zijn eerste vliegtuig. Vader Fokker heeft wel 183.000 gulden aan zijn zoon gege ven voor deze een cent begon te verdienen Voor zijn vader in 1925 stierf, had Fokker evenwel alles terugbetaald. De beroemde „Spin" met 50 pk Argusmotor werd samen met Goedecker gebouwd. Zeven jaar na de Wrights vloog Fokker er mee en op 16 mei 1911 haalde hij op de Spin z'n vliegbrevet. De Spin kon 20 minuten in de lucht blijven, dan was de brandstof op. Een hoogtepunt was de demonstratie met de Spin boven Haarlem op Koninginnedag 1911. Van zijn vader kreeg Anthony deze gedenkwaardige dag een gouden horloge. Dat bevindt zich nu in het museum van Wm. Teuben te Voorburg en het loopt nog steeds... Fokker's schoolvriend Cremer was de eerste die een vliegtuig van hem kocht. Tevens was hij Fokker's eerste leerling. In de oorlog kwam hij bij Fokker in Schwerin als hoofd instructeur aan de vliegschool. Later na een reis om de wereld te hebben gemaakt, werd Frits Cremer Fokker's vertegenwoordiger in Amerika, waar Frits' vader Nederlands Gezant was. In Johannisthal richtte Fokker de „Fokker Aeroplanbau" op. Nederland had geen belang stelling voor Fokker's vliegtuigen maar bestelde machines in Frankrijk. Ook Engeland toonde enige interesse. Maar Duitsland gaf Fokker een flinke opdracht. Op 18 juni 1913 opende Fokker, met hoge hoed in de cockpit gezeten, zijn vliegschool in Schwerin. Tal van malen is Fokker in zijn leven aan de dood ontsnapt. Hij heeft altijd zijn vliegtuigen zélf ingevlo gen! Ook met zijn eerste vliegboot veronge lukte hij bijna. In Rusland, waar Fokker vliegtuigen hoopte te verkopen, doch zonder succes werd hij verliefd op de aviatrice Luba Galanschikoff, die hij later als pilote in dienst nam. ..Ik heb altijd vliegtuigen veel beter begrepen dan vrouwen", schrijft hij in zijn boek... Aanbiedingen van grote vliegtuigfabrieken als Albatros en Rumpler om bij hen als ontwer per te komen wees hij van de hand. Tenslotte kreeg hij zeer belangrijke opdrachten van het Duitse leger, hierbij geholpen door het uit breken van de eerste wereldoorlog. Hij kreeg meer en meer opdrachten om legervliegtuigen te bouwen en binnen enkele jaren werd de Indisch-Hollandse jongen veelvoudig miljo nair! Belangrijk was zijn uitvinding van de door propeller schietende gesynchroniseerde mitrailleur, die aan beide zijden van het front op grote schaal gebruikt werd. Fokker moest voor de Duitsers tonen wat het ding waard was door er een Frans vliegtuig mee neer te schieten. Maar toen hij een Franse kist boven het front in z'n vizier had weigerde hij perti nent. Aan het eind van de oorlog waren in zijn fabriek te Schwerin 1800 man werkzaam. Fokker's eigen fabriek produceerde 4300 vlieg tuigen, maar ook andere fabrieken bouwden ze. In totaal werden gedurende de oorlog 7600 Fokkers in Duitsland geproduceerd De 24-jarige Fokker stond aan het hoofd van een machtige industrie, met bijna 3000 man personeel. De arbeiders noemden hem ..der Alte"... De meest bekende Fokker-jagers wer den de Fokker-driedekker (met zijn roodge verfde driedekker schoot von Richthofen vele van zijn vijanden neer) en de Fokker D-VII. Voss, de leider van het „circus van von Richthofen", boekte met zijn driedekker in drie weken tijds 22 overwinningen. De D-VIII heeft aan het front haast geen rol meer ge speeld, hoewel het gehele Richthofen-circus ermee zou worden uitgerust. Udet heeft de D-VIII gevlogen en deze overspannen hoog dekker werd door de Engelsen „Het Vliegen de Scheermes" genoemd. Fokker was 28 jaar toen de oorlog eindigde en hij een van zijn meest-stoute stukjes uithaal de. Hij bracht niet minder dan zes treinen met 350 spoorwagens naar Nederland, met daarin zijn gehele fabrieksinventaris en ca. 250 vlieg tuigen (w.o. 120 D-VII's, 20 D-VIIl7's en 60 tweepersoons verkenners) en ruim 400 moto ren, die hij eerst verstopt had om vernietiging door de geallieerden te voorkomen. De treinen hadden een waarde van miljoenen guldens en het hele plan was in een week opgezet. Toen de oorlog eindigde had de jonge Fokker meer dan 30 miljoen mark verdiend... Fokker bracht ook een bruid mee uit Duits land, de dochter van de Duitse generaal von Morgen. In Haarlem trouwden ze. Het plan was om een reis om de wereld te maken met een driemastschoener, maar daar kwam niets van. Want al gauw had Fokker in Am sterdam weer een vliegtuigfabriek. In juli 1919 kwam de N.V. Nederlandse Vliegtuigenfabriek tot stand, dank zij o.a. de hulp van generaal van Heutsz die President-Commissaris werd. Al gauw ging de F-III in produktie, de eerste Fokker-verkeersmachine die in het geheim al in Duitsland was gebouwd en door de Waal naar Holland overgevlogen. Rusland plaatste al spoedig een grote bestelling op de F-III. In 1924 bezocht Koningin Wilhel- mina de Fokker-fabriek, die toen met ruim 1500 man al volop produceerde. Nu brak de tijd aan van de grote pioniersvluchten met Fok kervliegtuigen: de eerste non-stop vlucht over Amerika met de T-2 in 1923; de eerste Indië-vlucht met de F-V1I in 1924; de Noord- poolvlucht van Byrd in 1926; de oceaanvlucht van Byrd, Balchen, Acosta en Noville in 1927 met de driemotorige F-VII b/3 m; de eerste passagiersvlucht naar Indië met de F-VIIa in 1927; de wereldvlucht van Kingsford Smith met de Southern Cross; de eerste transatlan tische vlucht door een watervliegtuig met de Friendship in 1928; etc. etc. Fokker wilde graag Amerikaan worden, hij voelde voor Amerika. In 1921 ging hij er voor het eerst heen, in 1922 voor de tweede maal en stichtte er de Atlantic Aircraft Corporation. Fokker rookte niet, maar hij was gek op suiker. Altijd had hij Haagse Hopjes op zak die hij dikwijls gebruikte als ontbijt. Een makkelijk mens was hij niet. Onder zijn con currenten was hij niet altijd populair en ook tussen hem en de KLM zijn harde woorden gevallen. „Het vliegen is voor mij geen genot meer, ik vlieg niet meer voor mijn plezier" schreef hij in 1931. Fokker was een groot en geniaal man, dat staat onomstotelijk vast. Hij overleed in Amerika in 1933 op 49-jarige leeftijd helaas veel te jong. Zijn laatste rustplaats kreeg hij op de begraafplaats Westerveld. Moge dit artikel iets tonen van het grote werk van deze onsterfelijke Indische Neder lander. Moge de slagzin: „Fokker will span the world again!" bewaarheid worden. C. H. Bvonnm: „De Vliegende Hollander"door A. G. H. Fokker; FokkerNeerlands Grootste Vliegtuigbouwer"door Hugo Hooftman. mÊÊV'1 Gif-C Fokker in de „Spin" 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1963 | | pagina 5