'ftf f
TONG TONG BOEKENCLUB
v- v*
Islam in Indonesië
DE TÜGER
IN HET
VOLKSGELOOF
TONG TONG 001
Buang sadja dalam pitjiku -
Gooi het maar in mijn pet.
V
BESTELBON
Dit vraagstuk kan men gemakkelijk in 2 delen
verdelen:
1. De eerste contacten van de Islam met Indo
nesië;
2. De werkelijke verspreiding en bloeitijd van
de Islam in dit land.
Het is een uitgesproken feit, dat Indonesië
het eerst in aaraking kwam met de Islam door
de Moslim-kooplieden, die kwamen uit Arabië
(Hodzara Maut) en de Westelijke gedeelten
van het voormalige Brits-Indië (Gudjraat).
Hun eindbestemming was meestal China. Zij
passeerden dan altijd het kanaal van Malakka
en, zo nodig, wachtten zij daar ook de gunstige
tijd af om hun reis voort te zetten.
Daarom werd Malakka een zeer belangrijk
centrum voor de handel, en om die reden
kwam Malakka veel eerder in aanraking met
de Islam dan zelfs de Noordelijke kust van
Sumatra en andere gedeelten van Indonesië.
De eerste contacten met de Islam vielen in de
2e eeuw van de Hidjra (Islamitische jaartel
ling), d.w.z. in het midden van de 8e eeuw na
Christus. Deze vluchtige aanrakingen, die dus
slechts plaats hadden in het voorbijgaan van de
kooplieden, duurden niet minder dan 5
eeuwen; hierna ziet men pas de werkelijke
intrede van de Islam.
Het was in de 13e eeuw van de Christelijke
jaartelling, dat de werkelijke grondvesting van
deze godsdienst plaatsvond in Indonesië, dat
één van de schoonste landen van de wereld is.
Wat betreft de periode van de bevestiging
van de Islam, is een welbekende Indonesische
geleerde en schrijver van onze tijd. Hadji
Agu-salim, eveneens tot dezelfde conclusie
gekomen. Maar een Hollandse schrijver, Stu-
terheim, vermeldt zijn opinie zelfs nog iets
eerder. Hij verklaarde in zijn boek Islam in
Indonesië", dat de Islam haar intrede op
Noord-Sumatra al in het jaar 1196 had gedaan.
Dit verschil in tijd is niet zo ernstig, omdat
het afhangt van het feit, hoe men het ziet. Het
is echter zeer waarschijnlijk, dat het tijdperk
van het einde van de 12e eeuw wel beschouwd
kan worden als de beginperiode van de grote
campagne, die zich voortzet tot de 16e eeuw.
In de 13e eeuw was de Islam zo ver in Indo
nesië doorgedrongen, dat men op Sumatra enige
heersers vond, die tot de Islam waren toege
treden. Sultan Malik El-Saleh was één van die
heersers; hij stierf in 1297, en zijn graf in
Noord-Sumatra is nog wel op te sporen temid
den van de oude graven.
In hetzelfde tijdperk vindt men ook een zeer
bloeiende Islamitische havenstad: Samondra,
die nauw verband houdt met de geschiedenis
van de Islam in die tijd. Een bekende Isla
mitische reiziger, Ibn-Batoeta (rt 1350), heeft
deze stad ook in zijn boek vermeld. Hij vertelt
daarin, dat men duidelijk kan zien, dat de
Islam uit India afkomstig was, daar men overal
in dat gebied dezelfde cultuur en invloed kan
waarnemen.
In 1292, toen de bekende Italiaanse reiziger en
historicus Marco Polo in die streken kwam,
bracht hij ook een paar maanden door in de
havenstad Samondra. Daar wachtte hij op de
gunsige wind voor zijn reis naar Perzië.
Wanneer men de oudere geschiedenis van
Indonesië bestudeert, merkt men zeer duidelijk,
dat de 14e eeuw een zeer gunstig begin was
wat betreft de bloei van de Islam. In deze
tijd kwamen Moslims uit Gudjraat (India),
die zich daar vestigden. Hun eerste komst was
geweest als handelaars en kooplieden. Maar nu
kreeg deze komst een heel andere betekenis:
deze had een zuiver heilig en geestelijk
karakter. Zij vestigden zich daar met de be
doeling de Islam te verspreiden, en zonder
twijfel hebben ze dit werk met hart en ziel
doorgezet.
In de 14e eeuw vindt men een speciale organi
satie, wier hoofdzetel in de stad Demak was,
gelegen op Midden-Java. Daar bouwden zij
een grote Moskee als middelpunt van hun
activiteiten. In die tijd waren er o.a. 9 heili
gen, die zeer actief deelnamen in deze strijd.
Men noemde hen Islamitische mystici. Een
bijzondere persoonlijkheid onder hen was Ma-
lik Ibrahim, meer bekend onder de naam El-
Maghrabi. die in 1419 stierf. Zijn graf in
Gresik bij Soerabaja wordt dikwijls door de
Moslims bezocht en wordt als heilig be
schouwd.
De gehele campagne van de verspreiding van
de Islam, die verscheidene honderden jaren
duurde, werd uitgevoerd en doorgezet op zeer
vreedzame wijze. De schoonheid van de Isla
mitische leer, het praktische, zeer goede voor
beeld van de belijders en het geestelijk hoge
peil waren de aantrekkingskrachten, die deze
campagne tot zeer groot succes heeft geleid.
Aan het einde van de 16e eeuw bereikte de
Islam in Indonesië haar hoogtepunt, toen de
meerderheid van het land de godsdienst van
de Islam tot de hunne maakte.
ïmman van de Moskee, Den
Q. U. HAPIZ,
In Nederland hebben we heel wat afgelachen
met het vaak verkeerde gebruik van de Indo
nesische taal door drukkers en zetters die die
taal natuurlijk niet machtig zijn. Men kan van
een Nederlandse drukker niet verwachten dat
hij die taal kent, maai wel mag men verwach
ten dat een zetter de uiterste zorg aan zijn
werk besteedt en dan zal zelfs de vreemdste
taal hem weinig moeilijkheden opleveren.
Overigens dient elke OE sinds 1948 te wor
den weergegeven door een U. Dit is gebeurd
bij koninklijk besluit. Uitzonderingen vormen
de eigennamen (dit geldt voor de Indonesische/
Maleise taal, niet de Nederlandse) Tetapi
apa dapat orang-orang djuling (wat kan het
schelen maar gebruik dat zo nooit want
wat er staat is waanzin) ik denk dat velen
begrepen hebben dat de fouten in de tekst
op de schouders van de zetter drukken en
pokoknja asal kita tertawa busuk dirinja
(en niet dirihnja... hoor!)
Salam hangat dari
SUHANDI
,i
JC.HAZEWINKF-L
v v
O -
T' $5
Er waren wederom enkele leuke recenties over
„De Tijger in het Volksgeloof".
Het „NIBEG-Orgaan" schreef o.a.: „Een
interessant boek. Het onderwerp is gehouden
in de sfeer, zoals zij, die in Indië geweest zijn
levend met zich genomen hebben naar Holland;
ook al heeft men daar wellicht nooit een tijger
ontmoet. Maar men wordt toch gemakkelijk
meegenomen naar dat land, dank zij het
schrijverstalent van de auteur".
In de Haagse Courant schreef Rico Bulthuis
aangaande onze pocket o.a.: C. Hazewinkel
mengt feiten en vertelling door elkaar. Hij
spreekt over „de gestreepte" als over een dier
soort dat hij biologisch wil benaderen, maar
tegelijk vertelt hij er de sprookjes en legenden
overen komt zodoende tot een heel oorspron
kelijk werkje, dat bekoorlijk is door de onge
dwongen toon waarin het is geschreven"
U kunt de Tijger nog bestellen door spoedige
opzending van de elders in dit nummer opge
nomen bestelbon.
De verkoop van onze eerste gramofoonplaat
loopt hard. Wanneer U de plaat dus nog vóór
de Kerstdagen in huis wilt hebben, raden wij
U aan, ons omgaand een postwissel of giro
te zenden met vermelding op de strook van
„TONG-TONG No. 001".
De plaat kost 3.50.
'Niiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiuiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiil,
Beste Tong-Tong, stuur mij platen i
3 no. 001 voor f 3.50 per stuk.
i Totaal
1 Naam: 1
E Adres: 1
1 Woonplaats: g
(Handtekening)
3 Het bedrag ad zal per giro/post-
wissel aan U overgemaakt worden.
IiiiMiitimiHiiiiitmiiBrifiiiniuimiiiiutmiHiiHiiHHiiiuiHiiiiiiiiiiMHiiiiniramiiimiidiriiiiiiHiiiiiiHiiH
7