Anti Veel, heel veel dank Onlangs lazen wij in de rubriek „Dezer Dagen" van de NRC hoe gauw een bepaald slag Europeanen het woord „anti-Europeaan" in de mond neemt om hen te signaleren, die er andere ideeën op na houden dan de „grote rest". Volgens hen is b.v. De Gaulle zo'n anti- Europeaan. Natuurlijk (aldus de driestaredacteur van de NRC), vinden we de Gaulle een verschrik kelijke man. En het verschrikkelijkste van alles is, dat hij precies doet wat hij altijd gezegd heeft te zullen doen, terwijl wij er allemaal van overtuigd waren dat hij dat, uit eerbied voor Europa, niet zou doen. Het is hoogst onfatsoenlijk van de Gaulle dat hij zich niet laat inkapselen door de E.E.G., dat hij het verdrag van Rome niet als instrument van zo'n inkapselingspolitiek tot zijn recht laat komen, dat hij daarentegen erop uit is de E.E.G. tot een instrument van z ij n politiek te maken. Dat zijn allemaal strepen door onze reke ning, die we diep betreuren. Maar dat geeft de mensen die altijd tegen die mogelijkheid hebben gewaarschuwd, nog niet het recht om hun mond open te doen! Neen, die blijve dichtgeplakt met het etiket „anti-Europees". Dat verschijnsel is overigens voor ons niet nieuw. Hoe vaak hebben wij de kreet „Anti- Nederlander!" niet horen opgaan als wij dingen zeiden, die „men" niet lustte. Wel makkelijk zo: een moeilijke discussie (die historische kennis en algemene ontwikke ling eist) wordt lekker afgesneden en je hebt in een wip „de publieke opinie" mee. Contateer dat iets bij een ander volk beter is dan bij ons en je bent anti-Nederlander. Noem het weer slecht (i.pl.v. fris) en je bent anti-Nederlander. Blijf waakzaam voor het vele goede dat Indonesië in de toekomst blijft bieden (in bladen als Fin.-Dagblad en NRC staan herhaaldelijk zulke beschou wingen) en je bent anti-Nederlander. Noem jezelf Indo(-Europeaan) en je bent anti- Nederlander, enz. enz. enz. Zulke signaleringen hebben ons leven node loos zuur gemaakt en veel ontwikkeling van diepere inzichten en nuttige ideeën geremd. Meer dan dat: ze hebben tweedracht ver oorzaakt en discriminatie en dat is alle maal inderdaad on-Europees. Wij zeggen: thuishorend in barbaarse en totalitaire samenlevingen. Eén van deze onverdraagzaamheden heeft de naam Indo volkomen nodeloos en on rechtmatig in discrediet gebracht. Een koel historisch onderzoek van feiten wijst uit, dat de naam (en hoedanigheid) Indo-Euro peaan de enige is voor burgers van Euro pese en Indonesische afkomst in het voor malige Ned. Oost Indië, die door de Ned. Regering officieel is geaccepteerd en er kend, deels door goedkeuring van de sta tuten van het Indo Europees Verbond (ordonnantie 7 okt. 1919), deels door be schikbaarstelling voor vertegenwoordigers van dit verbond van zes zetels in de Volks raad. Sindsdien heeft geen enkele andere Indische groep zoveel gedaan voor het verhogen van het levenspeil, de educatie en de maatschappelijk-politieke positie van de Indo als dit verbond. Alles wat de Indo sinds „De Paria van Glodok" in de wereld gewonnen heeft, heeft hij te danken aan het verbond dat deze naam Indo instelde. Na vier eeuwen van verwaarloosd leven onder tai van (vaak kwetsende en vernederende) bijnamen was Indo de eerste naam, die maatschappelijke en morele opheffing gaf. Het was een naam die met eer en trots gevoerd werd en de Indo heeft zijn offer van trouw aan de Nederlandse Staat ge bracht met tienduizenden doden in de Japanse oorlog en de bersiaptijd. So what's wrong? Bestaat de naam niet meer omdat het IEV opgehouden heeft als zodanig te bestaan? Daarmee wordt een naam niet uit de historie weggewist. De Hugenoten zijn blijven bestaan, de Joden ondanks 2000 jaren zonder vaderland, de Lithauers, de Armeniërs en vele andere verdreven en vervolgde volksgroepen. Wat essentieel goed is en van eervolle tradities vervuld in een naam en geaardheid, wordt zelfs versterkt en gelouterd door geschimp en verdachtmaking. En wordt in latere de cennia vaak grote algemene achting deel achtig. Ondertussen echter is er verdeeldheid en twist gezaaid en is de integratie van een som nuttige waarden tegengewerkt. Is dat Europees? Is dat Nederlands? Ik meende dat gastvrijheid aan verdreven volksgroe pen met behoud van naam, religie, zeden en gewoonten een waarlijk Nederlandse |iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!I!iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii| Hoe worden deze laatste donkere j I dagen van het jaar voor ons verlicht door alle goede gaven die U, lezers I en lezeressen, ons toestuurt! 1 We zijn waren allemaal een j 1 beetje moe, een gedeelte van ons j 1 loopt met traanogen en snuffelneu- 1 zen en nu komen er goede wensen, 1 girotjes met EXTRA giften en bemoe- 1 digende brieven binnen. Dit maakt 1 ons blij en dankbaar en U bezorgt ons allen hiermee een prettig jaar- J einde en moed en vertrouwen voor 1 het komende jaar, waar we alweer 14 dagen inzitten als U dit leest. 1 Namens alle medewerkers van Tong- 1 Tong zeg ik U heel hartelijk dank op fj 1 deze plaats. 1 Niet boos zijn ja dat we U niet een I persoonlijk briefje schrijven? We heb- 1 ben het nog steeds tamelijk druk. IDA VAN KOETSVELD j inninininnminimiinmul karakteristiek was van grote allure en dat Nederland daardoor in vele eeuwen een baken is geweest in Europese onverdraag zaamheid... Het is goed dat wij het woord „anti" niet te gauw in onze mond nemen en dat wij beter h „pro" in zijn beste reputatie hoog I uden. Wij voorkomen daarmee veel leed, mtwikkelen bredere visie en verijijken onze maatschappij. Daarvoor zijn we toch ook iezer van Tong-Tong, nietwaar? T. R. Een foto uit de oude doos, In een oude soos. Waarop we zien hoe na afloop van de fuif waarmee het bestuur van de aloude soos Phoenix te Cheribon op 27 december 1927 zijn scheidende president uitfoof, dit college het nog eens dunnetjes overdeed. En met de instrumenten van het reeds lang ter ruste gegane bandje een soort afscheidsmars ten beste gaf. De opmerkzame beschouwer herkent in de man met de luit natuurlijk onze heer Jiskoot (voorzitter van de Stichting TONG-TONG) de scheidende praeses. Enkele andere muzikanten zijn, van links naar rechts, de heren Driessen, directeur van een mestfabriek, dokter Wiers en de violist P. A. W. A. Renardel de Lavalette. De onthalsde lege bierfles onder het tafeltje spreekt voor zichzelf. H. B. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5