Constant van de Wall
Programma Radio Sinar Sang Surya
Geb. te Soerabaja, 7 jan. 1871 - Overl. te Nice, 4 jan. 1945
Constant van de Wall was een zeer begaafd
musicus en schreef o.a. ook veel over
onderwerpen van muzikale aard. Hij werd
geboren te Soerabaja en stierf te Nice.
Hij was een Indische jongen.
Van 1894 tot 1895 studeerde hij bij Friedrich
Gernsheim te Berlijn, harmonie en compo
sitie. Zich daarna vestigend te Den Haag
had van de Wall een zeer werkzaam aan
deel in het Haagse muziekleven, werd
pianoleraar aan de destijds bloeiende
Sweelinck-muziekschool, leidde de zang
vereniging „Sweelinck" en werd gekozen
als dirigent van het Delfts Studenten
Muziek Gezelschap Apollo", werkte mede
aan de Haagse Kunstkring van Nederlandse
componisten, gaf concerten van eigen wer
ken in Diligentia, die goed bezocht en be
sproken werden.
Een bundel Maleise liederen deed zijn
naam weldra tot over de grenzen klinken.
Het was in die tijd een durf om liederen met
Maleise en Arabische teksten op het con
certpodium te introduceren. Bekende Neder
landse en buitenlandse zangeressen hebben
deze liederen op haar programma's geno
men. Tilly Koenen, onze grote bekende alt
zangeres, zong ze in bijna alle hofsteden
van Europa en aan verschillende hoven,
o.a. aan het hof van Koningin Wilhelmina,
het Engelse hof en van Mecklenburg-
Schwerin. Zij hadden overal een groot suc
ces. Wij denken vooral aan zijn herinne
ringen uit Java: In de Desa, Rijststampen,
Bij het sarongweven, Ommegang naar de
Bruid, Dans van Dewi Srikandi, Spelende
kinderen in de regen, die In zijn vrouw een
waardige vertolkster vonden.
Meer op de voorgrond trad van de Wall met
zijn opera „Attima", een episode uit het
Javaanse volksleven. De kleurrijke markt
scène, de gamelan-vertoning en de Karak
teristieke dansen hebben niet weinig bijge
dragen tot het succes van de première
en verdere opvoeringen. In 1917 door de
Koninklijke Franse Opera, met Emma Luart
als Attima. Voor het volgende seizoen
stond Attima wederom op het repertoire,
doch werd de Kon. Franse Opera, Directeur
Léopold Roosen, ontbonden.
Attima beleefde te Batavia in 1922 en 1923
It
Constant van de Wall was een J
Indischman, die zeer veel succes
heeft gehad met zijn muzikale com-
jposities, zoals met zijn „Herinnerin- J
gen uit Java", zijn opera „Attima" en
zijn beide Javaanse rapsodieën. Wij
vragen ons af of het niet langzamer-
I hand tijd wordt zijn oeuvre weer t
leven in te blazen en aan de vergetei- J
heid te ontrukken, bijv. door Tong-
Tong en de Ind. Kulturele Kring.
Wie van ons geeft de stoot aan een
avond gewijd aan zijn muziek, althans I
die stukken, welke zich daartoe
lenen. Kom, mensen toon dat er t
1 belangstelling en muzikaal talent
I schuilt in U! REDACTIE t
met overvolle zalen, met Maria van de Wall-
van Noppen, echtgenote van de componist
in de titelrol, succesvolle opvoeringen.
Hij moest om gezondheidsredenen in een
milder klimaat wonen en koos daarvoor
Nice uit in de Cöte D"Azur, waar hij 22
jaren verbleef.
Tot zijn vele werken, waarvan het meren
deel in Nederland weinig bekend is behoren
zijn Javaanse Rapsodieën, zijn drie-delige
sonata, door hem om de drie-delige vorm,
waaraan hij zich principieel hield, „Triades"
genoemd.
Toen hij 65 jaar werd hebben verscheidene
Nederlandse bladen waarderende artikelen
over hem en zijn werken geschreven. Ver
scheidene composities werden in het buiten
land uitgevoerd, o.a. de Javaanse dansen
met het Gamelan-voorspel uit de Opera
„Attima", door het beroemde orkest van
Monte Carlo (Dirigent Georges Lauwerijns),
Casino Municipal te Nice, Parijs en onder
Renée Baton te Scheveningen.
Ook schreef van de Wall dikwijls over
muziek in tijdschriften en dagbladen. Hij
werd aangezocht te schrijven over Oosterse
muziek in de Encyclopedie van Nederlands-
Indië, een uitgave van Martinus Nyhoff.
Men vindt hem ook vermeld in het boek
„Persoonlijkheden in het Koninkrijk der
Nederlanden", van Dr. N. Japikse.
Van de Wall is vele jaren jurylid geweest
bij de examen- en concourszittingen van
het „Conservatoire Municipal de Nice".
Zijn werken zijn veelomvattend en in ver
schillende genres geschreven. „Esther",
opera comigue in drie actes; „Persée et la
gorgone", ballet in 5 tableaux; voor orkest
om.: twee Javaanse Rapsodieën, Scènes
Orientales, Visions Mythologiques; zijn
pianobundels; zijn reeds eerder genoemde
Herinneringen uit Java, Circuslife, Sourires,
Preludieën, enz. evenals vele liederen, ko
ren, duetten, quartetten, zijn „Huit Chan
sons de Bilitis (Pierre Louys) voor vrouwen
koor, piano, viool en orgel, enz.
Constant van de Wall overleed 4 januari
1945 te Nice, juist in een moeilijk oorlogs
jaar, waar geen publiciteit mogelijk was in
Nederland. De vrede mocht hij zelf niet
Zender: Veronica, golflengte 192 meter.
Donderdag 1o januari 1964
Pukul/uur
20.00 Opening Pembukaan
20.02 Het orkest Teruna Ria o.l.v. Zainal
Arifin
20.5 Platen op verzoek Mana suka
21.00 Sluiting Penutup
Donderdag 23 januari 1964
20.00 Opening Pembukaan
20.02 Het orkest Tropicana o.l.v. A. Muis
Radjab
20.25 Platen op verzoek Mana suka
20.55 Pianospel door Nick Mamahit
21.00 Sluiting Penutup
Wij willen U nogmaals er op wijzen, dat
verzoekplaten minstens vier weken van te
voren moeten worden aangevraagd. Steeds
weer ontvangen wij brieven, waarin wordt
gevraagd een plaatje uit te zenden op een
bepaalde datum, waaraan wij dan niet kun
nen voldoen, omdat het verzoek te laat
binnen komt. Vergeet U niet, dat de bandjes
voor de uitzendingen lang van te voren
gereed worden gemaakt. Veranderingen zijn
dan onmogelijk.
Van vele luisetraars ontvingen wij brieven
over de uitzending op Tweede Kerstdag,
waarin o.a. een deel van een verhaal van
Tjalie Robinson werd voorgelezen en het
blijkt, dat dit verhaal erg in de smaak is
gevallen. Men verzocht ons zelfs, het ver
haal nog eens in Tong-Tong op te nemen.
Waarschijnlijk hebt U het verhaal al bij U
thuis liggen. Het komt namelijk voor in
„Piekerans van een Straatslijper", tweede
deel, waarvan er al zo veel zijn verkocht,
dat wij moeten aannemen, dat al onze lezers
een exemplaar in hun bezit hebben. Deze
pocket is overigens nog in voorraad. Kijkt
U maar in onze advertentie ,,U kunt winke
len bij Tong-Tong".
Dan nog even een kort bericht over onze
gramofoonplaat „Terang Boelan", zoals U
weet, gespeeld door Flip Willemsen. Deze
guitarist van Europese vermaardheid wordt
door Joost de Draaier vergeleken met
Jorgen Ingmann, de bekende Deen. Een
betere reclame voor onze eerste Tong-Tong
plaat kunnen wij niet verlangen.
meer beleven. In die oorlogsjaren heeft
hij door ziekte veel geleden en het verlan
gen nog éénmaal Indië en Nederland terug
te mogen zien, kon hij niet meer verwezen
lijken.
Hij was een stille, harde werker, leefde
geheel voor de kunst, geen streber, appre
cieerde de werken zijner collega's, bracht
deze op verschillende programma's in het
buitenland ten gehore, was de vraagbaak
van vele artisten en ten alle tijde bereid te
helpen waar hij maar kon. J. C. H.