Constant van de Wall Programma Radio Sinar Sang Surya Geb. te Soerabaja, 7 jan. 1871 - Overl. te Nice, 4 jan. 1945 Constant van de Wall was een zeer begaafd musicus en schreef o.a. ook veel over onderwerpen van muzikale aard. Hij werd geboren te Soerabaja en stierf te Nice. Hij was een Indische jongen. Van 1894 tot 1895 studeerde hij bij Friedrich Gernsheim te Berlijn, harmonie en compo sitie. Zich daarna vestigend te Den Haag had van de Wall een zeer werkzaam aan deel in het Haagse muziekleven, werd pianoleraar aan de destijds bloeiende Sweelinck-muziekschool, leidde de zang vereniging „Sweelinck" en werd gekozen als dirigent van het Delfts Studenten Muziek Gezelschap Apollo", werkte mede aan de Haagse Kunstkring van Nederlandse componisten, gaf concerten van eigen wer ken in Diligentia, die goed bezocht en be sproken werden. Een bundel Maleise liederen deed zijn naam weldra tot over de grenzen klinken. Het was in die tijd een durf om liederen met Maleise en Arabische teksten op het con certpodium te introduceren. Bekende Neder landse en buitenlandse zangeressen hebben deze liederen op haar programma's geno men. Tilly Koenen, onze grote bekende alt zangeres, zong ze in bijna alle hofsteden van Europa en aan verschillende hoven, o.a. aan het hof van Koningin Wilhelmina, het Engelse hof en van Mecklenburg- Schwerin. Zij hadden overal een groot suc ces. Wij denken vooral aan zijn herinne ringen uit Java: In de Desa, Rijststampen, Bij het sarongweven, Ommegang naar de Bruid, Dans van Dewi Srikandi, Spelende kinderen in de regen, die In zijn vrouw een waardige vertolkster vonden. Meer op de voorgrond trad van de Wall met zijn opera „Attima", een episode uit het Javaanse volksleven. De kleurrijke markt scène, de gamelan-vertoning en de Karak teristieke dansen hebben niet weinig bijge dragen tot het succes van de première en verdere opvoeringen. In 1917 door de Koninklijke Franse Opera, met Emma Luart als Attima. Voor het volgende seizoen stond Attima wederom op het repertoire, doch werd de Kon. Franse Opera, Directeur Léopold Roosen, ontbonden. Attima beleefde te Batavia in 1922 en 1923 It Constant van de Wall was een J Indischman, die zeer veel succes heeft gehad met zijn muzikale com- jposities, zoals met zijn „Herinnerin- J gen uit Java", zijn opera „Attima" en zijn beide Javaanse rapsodieën. Wij vragen ons af of het niet langzamer- I hand tijd wordt zijn oeuvre weer t leven in te blazen en aan de vergetei- J heid te ontrukken, bijv. door Tong- Tong en de Ind. Kulturele Kring. Wie van ons geeft de stoot aan een avond gewijd aan zijn muziek, althans I die stukken, welke zich daartoe lenen. Kom, mensen toon dat er t 1 belangstelling en muzikaal talent I schuilt in U! REDACTIE t met overvolle zalen, met Maria van de Wall- van Noppen, echtgenote van de componist in de titelrol, succesvolle opvoeringen. Hij moest om gezondheidsredenen in een milder klimaat wonen en koos daarvoor Nice uit in de Cöte D"Azur, waar hij 22 jaren verbleef. Tot zijn vele werken, waarvan het meren deel in Nederland weinig bekend is behoren zijn Javaanse Rapsodieën, zijn drie-delige sonata, door hem om de drie-delige vorm, waaraan hij zich principieel hield, „Triades" genoemd. Toen hij 65 jaar werd hebben verscheidene Nederlandse bladen waarderende artikelen over hem en zijn werken geschreven. Ver scheidene composities werden in het buiten land uitgevoerd, o.a. de Javaanse dansen met het Gamelan-voorspel uit de Opera „Attima", door het beroemde orkest van Monte Carlo (Dirigent Georges Lauwerijns), Casino Municipal te Nice, Parijs en onder Renée Baton te Scheveningen. Ook schreef van de Wall dikwijls over muziek in tijdschriften en dagbladen. Hij werd aangezocht te schrijven over Oosterse muziek in de Encyclopedie van Nederlands- Indië, een uitgave van Martinus Nyhoff. Men vindt hem ook vermeld in het boek „Persoonlijkheden in het Koninkrijk der Nederlanden", van Dr. N. Japikse. Van de Wall is vele jaren jurylid geweest bij de examen- en concourszittingen van het „Conservatoire Municipal de Nice". Zijn werken zijn veelomvattend en in ver schillende genres geschreven. „Esther", opera comigue in drie actes; „Persée et la gorgone", ballet in 5 tableaux; voor orkest om.: twee Javaanse Rapsodieën, Scènes Orientales, Visions Mythologiques; zijn pianobundels; zijn reeds eerder genoemde Herinneringen uit Java, Circuslife, Sourires, Preludieën, enz. evenals vele liederen, ko ren, duetten, quartetten, zijn „Huit Chan sons de Bilitis (Pierre Louys) voor vrouwen koor, piano, viool en orgel, enz. Constant van de Wall overleed 4 januari 1945 te Nice, juist in een moeilijk oorlogs jaar, waar geen publiciteit mogelijk was in Nederland. De vrede mocht hij zelf niet Zender: Veronica, golflengte 192 meter. Donderdag 1o januari 1964 Pukul/uur 20.00 Opening Pembukaan 20.02 Het orkest Teruna Ria o.l.v. Zainal Arifin 20.5 Platen op verzoek Mana suka 21.00 Sluiting Penutup Donderdag 23 januari 1964 20.00 Opening Pembukaan 20.02 Het orkest Tropicana o.l.v. A. Muis Radjab 20.25 Platen op verzoek Mana suka 20.55 Pianospel door Nick Mamahit 21.00 Sluiting Penutup Wij willen U nogmaals er op wijzen, dat verzoekplaten minstens vier weken van te voren moeten worden aangevraagd. Steeds weer ontvangen wij brieven, waarin wordt gevraagd een plaatje uit te zenden op een bepaalde datum, waaraan wij dan niet kun nen voldoen, omdat het verzoek te laat binnen komt. Vergeet U niet, dat de bandjes voor de uitzendingen lang van te voren gereed worden gemaakt. Veranderingen zijn dan onmogelijk. Van vele luisetraars ontvingen wij brieven over de uitzending op Tweede Kerstdag, waarin o.a. een deel van een verhaal van Tjalie Robinson werd voorgelezen en het blijkt, dat dit verhaal erg in de smaak is gevallen. Men verzocht ons zelfs, het ver haal nog eens in Tong-Tong op te nemen. Waarschijnlijk hebt U het verhaal al bij U thuis liggen. Het komt namelijk voor in „Piekerans van een Straatslijper", tweede deel, waarvan er al zo veel zijn verkocht, dat wij moeten aannemen, dat al onze lezers een exemplaar in hun bezit hebben. Deze pocket is overigens nog in voorraad. Kijkt U maar in onze advertentie ,,U kunt winke len bij Tong-Tong". Dan nog even een kort bericht over onze gramofoonplaat „Terang Boelan", zoals U weet, gespeeld door Flip Willemsen. Deze guitarist van Europese vermaardheid wordt door Joost de Draaier vergeleken met Jorgen Ingmann, de bekende Deen. Een betere reclame voor onze eerste Tong-Tong plaat kunnen wij niet verlangen. meer beleven. In die oorlogsjaren heeft hij door ziekte veel geleden en het verlan gen nog éénmaal Indië en Nederland terug te mogen zien, kon hij niet meer verwezen lijken. Hij was een stille, harde werker, leefde geheel voor de kunst, geen streber, appre cieerde de werken zijner collega's, bracht deze op verschillende programma's in het buitenland ten gehore, was de vraagbaak van vele artisten en ten alle tijde bereid te helpen waar hij maar kon. J. C. H.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 6