Tong-Tong Tienerclub
JAN FUSELIER
DOOR ROB DESSAUVAGIE
thieve Y[onni
Bij het begin van deze muziekrubriek leek
het ons niet meer dan billijk te beginnen met
een foto van ons aller Anneke Gröloh.
Hoewel zij kort geleden haar vijfde gouden
plaat kreeg (voor Cimeroni) dateert boven
staande opname van de ontvangst van de
vierde gouden plaat (Soerabaja). De eerste
drie grammofoonplaten die het zelfde enor
me succes haalden waren: Brandend Zand,
Paradiso en Boeroeng Kaka. Voor dit
laatste nummer kreeg zij het gouden
exemplaar bij aankomst in Singapore, eind
vorig jaar, waar zij een tournee maakte
samen met The Dutch Swing College Band.
Hoewel haar Maleise repertoire hier minder
bekend is, maakt zij juist daar furore mee in
Malakka. Opgenomen nummers: Asmara,
Deri Ketjil, Nina Bobo, Bengawan Solo,
O Ina Ni Keke en het al genoemde Boeroeng
Kaka.
Voor Nederland nam zij al op: Maar Charlie
stuurde me bloemen, Alle meisjes willen
trouwen; Flamenco Rock; Trui, trui, slobber
trui; Trommels van Bahia; Niets ter wereld
kan ons scheiden en de „gouden" opnamen
Brandend Zand en Paradiso.
Het is echt wel een hele stap van het
optreden onder de naam Yokkotjang, in
1959 voor een Belgische impressario (gage
f 25,I) en het winnen van de Amateur
wedstrijd „Cabaret der onbekenden" in
Carlton in Eindhoven, in dat zelfde jaar,
naar vijf gouden platen nu met het vooruit
zicht van eigen TV-shows.
Ontvangen nieuw repertoire:
Philips 327 606 JF
CONNY VAN DEN BOS:
„Raak me niet aan!" („Demain tu te ma-
ries")
„Kom, ga mee" („Un caffé")
Decca AT IO 040
ROB DE NIJS met THE LORDS:
„IK" (,Je")
„Zeg niet nee" („What'd I Say")
Fontana YF 278 026
THE CANDY KIDS, met orkest van Jack
Buiterman:
orkest Ger Daal-
„Loddy-Lo"
„Als de Jukebox staat te loeien"
Philips 327 595 JF
THE SUNBEAMS met
huisen:
„Saturday night"
„Washington Square"
London FLX 3106
PAT BOONE:
„I'll be home" en „Love letters in the sand"
Philips 327 402 JF
JERRY LEE LEWIS:
„Pen and Paper" en „Hit the road Jack"
Philips 305 504 JF
THE SECRETS:
„The Boy next door" en „Learnin'to forget"
Philips 328 007 JF
JAZZ SEBASTIAAN BACH door The Swingle
Singers.
Hoewel wij in gedachten vele Bach-liefheb-
bers al zwaar wenkbrouwen zien fronsen...
een geruststelling: De „prelude in F major"
en „Fuga in D minor" worden niet mishan
deld. Dit is heel fijne muziek. Gevocali
seerde Bach met ritme, door de Swinkle
Singers en de bas van Pierre Michelot met
slagwerk van Gus Wallez. Er is uit boven
staande werken van Bach geen noot weg
gelaten of toegevoegd, terwijl er ook geen
woorden opgemaakt zijn. Slechts het stu
wende ritme is „extra" en is zo goed dat
ook „niet-jazz" mensen dit beslist kunnen
waarderen.
Contemporary LAC 553
ART PEPPER intensity:
Gelukkig weer eens „goed in het gehoor
liggende" moderne jazz. Fijn, simpel lijkend,
dus technisch hoogstaand spel door alt-
saxophonist Art Pepper, pianist Dolo Coker,
bassist Jimmy Bond en slagwerker Frank
Butler. Ook de nummer-keuze van deze LP
is aantrekkelijk: o.a. I can 't believe that
you Ye in love with me, Long ago and far
away, Gone with the wind, Too close for
comfort, etc.
Tot... het volgende nummer van Tong-Tong!
Anneke Grönloh en de voorzitter van haar fanclub
Ondanks zijn slechte soldij (85 ct. in de
week!) en vernederende behandeling in de
Indische maatschappij in het begin van deze
eeuw was Jan Fuselier een opgewekt mens,
die graag zong. In menige kampong van de
garnizoensplaatsen kon je Jan, als hij een
huisje in de kampong had, opgewekt horen
galmen als hij zich in de badkamer aan het
„goejoer" was.
Helaas zijn de complete liederen ons niet
bijgebleven, wel korte fragmenten zoals:
Vaarwel Marie, ik mot je gaan verlaaate,
Vaarwel Marie, je kan niet met me mee...
en het droevige slot:
Dag lieve meid en het schone Singapoer.
Een ander liedje was:
Voor een potje brandy, daar moet je
wezen,
Op Pasar Baroe, bij de Chinezen...
En hoe nog meer? Ook was er een liedje,
gemaakt voor de Javaanse wapenbroeder:
En Saridin heeft plaatscorvee,
Plaatscorvee!
En Saridin neemt de bezem mee,
Bezem mee!
Enz. enz., een heel lang lied. Wie kan zich
meer ervan herinneren?
Ook waren er droevige liederen, waarvan
de samenhang en het onderwerp geheel
verloren zijn gegaan, met regels als
Schreiend ligt de arme kleine,
In de slendang van Mama...
Met verderop (geloof ik) een soort refrein:
Ach wij leven,
Opgedreven,
Slechts de Heer
Kan uitkomst geven.
Het is jammer als deze liederen voorgoed
verloren zouden raken. Zij tekenen een
sociaal aspect van het Indische leven, dat
in belangrijke mate historische waarde
heeft, maar méér nog: de mens in Indië
van een halve eeuw terug voor ons doen
leven als mens „van vlees en bloed" en
niet alleen als maatschappelijk verschijnsel
op een inkomen van zus en zoveel. Mis
schien kunnen lezers ons aan meer gege
vens helpen.
Hier de gevraagde woorden van het liedje
„Lieve Nonni" dat we per kerende post
van een abonnee kregen. Hartelijk dank.
Goeden avond, hoor eens even
Kleine Nonni, wees niet bang.
Ik wil zo graag een prikje geven
In je dikke, bolle wang.
O, i heb die wang zo lief.
Suikerzoete hartedief.
In die bolle wang maak ik
Thans een diepe prik.
Wat gezanik aan mijn oren
Van die njamoh, zo'n muskiet,
't Is vervelend om te horen
Elke avond 't zelfde lied.
Maar adoe, wat bittre pijn
Van die njamoh, zo'n venijn.
Eer jij, ondier, mij ontsnapt,
Wacht jou, bran dal, flap.
10