Tong-Tong Tienerclub
I.K.K.
TONG-TONG
door ROB DESSAUVAGIE
Radio BOLLAND
De Blue Diamonds, die pas uit militaire
dienst zijn en het nu al zo druk hebben, en
zo ver vooruit volgeboekt zijn, dat wij ze
niet meer konden engageren voor de Tong-
Tong Pasar Malam, die eind juni a.s. weer
in Houtrust wordt gehouden.
WEL lukte het ons reeds nu Anneke Grönloh
voor deze gelegenheid te contracteren.
Vooral, omdat zij ondanks haar vakantie, die
in genoemde juni-periode valt, toch voor ons
op zal treden leek het ons nuttig dit hier
even te vermelden. Houdt er alvast rekening
mee!!!
Dutch Swing College Band-mutaties
De al jaren in het orkest spelende, bekende
bassist, Bob van Oven heeft besloten het
koude Europa te verwisselen voor Australië.
Hij zal daar in het, ook in de gehele wereld
bekende orkest van Graham Bell gaan spe
len. In het D.S.C. zal hij worden vervangen
door Koos Serierse, een ook al bekende
bassist, die vooral bekendheid bij het grote
publiek kreeg door zijn begeleidings-werk-
zaamheden in het sextet dat Toon Hermans'
One-Man-Show muzikaal omlijst.
ONTVANGEN NIEUW REPERTOIRE
London RE-B 1409.
The original Ray Charles-Vol. 3
Ray Charles hoeft eigenlijk niet aange
prezen te worden, doch dit plaatje is toch
wel extra aan te raden, vooral door de King
Cole-Trio-achtige begeleiding die Ray Char
les' zang er op heeft.
London FLX 3107.
DALE GRACE
,,1'am leaving it up to you" en
„That's what I like about you".
Decca DFE 8552
THE BIG THREE. AT THE CAVERN.
Swingende rock-bewerkingen van ,,Zip-a-
dee-doo-dah", „Reelin and Rocking", „What
I'd say" en „Don't start running away".
Riverside REP 3233.
IN A MELLOW TONE.
De bekende gitarist Charlie Byrd speelt op
deze E.P. (niet elektrisch) heel fijne num
mers als „Nuages", „Speak Low", „Django"
en het nummer waar de plaat naar genoemd
is. Hoewel ik niets tegen elektrische gitaren
heb moet het mij toch van het hart dat dit
plaatje van Byrd, die enige tijd geleden ook
opviel in de Bossa Nova opname met Stan
Getz van „Dessafinado", vooral voor de
oren een „zachte streling" is en de beste
mogelijke reclame is voor het „pure" gitaar
spel dat wij, jammer genoeg, de laatste jaren
niet veel meer horen.
Decca 10 038.
ILONKA BILUSKA.
Dit zangeresje is onlangs met een nieuw
plaatje verschenen waar „Yesterday and
you" en „Sugar Shack" op staan. Een leuk
plaatje, waar vooral haar goede uitspraak
opvalt, wat wij lang niet van alle tiener
zangeresjes kunnen beweren. Ik weet toe
vallig dat llonka opnamen heeft gemaakt
met het bekende Amerikaanse orkesten en
trio's, volgens het bekende systeem, dat in
de USA erg populair is, waarbij een orkest
of combo, platenopnamen maakt die het
voor een solist mogelijk maken daar bij te
oefenen, of „in te dubben." Enige van deze
opnamen heeft de VARA gebruikt voor
stereo-uitzendingen. Ik hoop dat llonka, die
ook geregeld werkt met o.a. D.S.C., New
Orleans Syncopaters en Gold Star Quintet
eens de kans zal krijgen jazz op de plaat
vast te leggen!
Indien er belangstelling voor bestaat dat ik
een van de volgende keren een bepaalde
artiest(e) in deze rubriek vermeld, schrijf
mij dan zo spoedig mogelijk!
Tot... net volgende nummer van Tong-Tong!
Ilorika Biluska
foto: Rob Bosboom
Stationsweg 143 - Telefoon 60.17.03
DEN HAAG
Bekend om zijn
grote collectie
Westerns,
Cowboy's.
Guitaarmuziek
en Toppers.
Laat NU uw T.V. bij ons geschikt
maken voor het 2de programma.
„Aan deze en gene zijde van de schijndeur"
was de mysterieuse titel, welke de heer
A. DEETMAN had gekozen voor de lezing
die hij op 22 januari voor de I.K.K. hield.
Maar veel mysterieuser nog was hetgeen
de grondstof leverde voor wat hij zijn ge
hoor vertelde. Degenen die de heer Deet-
man reeds eerder hoorden wisten dat hun
een goede avond wachtte, en men was dan
ook in grote getale opgekomen. Wij zouden
de heer Deetman tekort doen, en schrome
lijk tekort, als wij zouden trachten in een
vlotweg neergeschreven verslagje de in
houd weer te geven van zijn causerie...
Want óf dit zou een woordelijke weergave
moeten zijn waaraan dan bovendien
nog de afbeeldingen zouden moeten worden
toegevoegd welke daarvan een integrerend
deel vormden of anders zou het totaal
ontoereikend zijn om het gesprokene weer
te geven.
Het lijkt nu langzamerhand of wij in raadse
len spreken. Maar dit zijn dan raadselen
die in vergelijking tot de grote mysteriën
waarvan hier en daar een sluiertipje werd
opgelicht, slechts eenvoudige kinderpuzzel
tjes zijn. De schijndeur welke ons werd ge
toond was de schijndeur die gevonden
wordt in de z.g. mastaba, een grafvorm -
eigenlijk is het beter om niet van graf te
spreken maar van de eeuwige woning van
de ontslapene welke in Egypte werd
gebruikt ten tijde van de grote dynastieën.
Zoals de Koningen in de pyramides hun
eeuwige woning vonden, zo kregen anderen
als b.v. hoge ambtenaren deze in de met het
Arabische woord mastaba aangeduide bouw
werken. Aan de hand van dia's van zulke
man een verklaring van de betekenis van
deze wijze van begraven en kreeg men en
passant les in de ontcijfering van hiëro-
glyphen.
Hetgeen de heer Deetman ons met zo
ongewone verve en kleur wist mede te delen
heeft ons dit duidelijk gemaakt: wil men
zich verdiepen in het leven der oude Egyp-
tenaren, dan kost ons dat een machtige
hoeveelheid aan tijd, energie en vooral ook
inlevingsvermogen. Want men zal in de
eerste plaats bereid moeten zijn om te
trachten, met terzijdestelling van alle mo
derne denkwijzen van de huidige mens, zich
de denkwijze eigen te maken van de mens
heid in deze oude tijden.
Maar in dit geval gaat er een ganse wereld
open, een wereld zo interessant en zo vol
van imposante schoonheid, dat het de
moeite van het pogen waard is.
Toen voorzitter Den Hamer in zijn dank
woord tot de heer Deetman opmerkte dat
als hij het voor het zeggen had, hij hem tot
professor of lector in de Egyptologie zou
aanstellen, werd dit ten teken dat men het
daar volkomen mee eens was door de aan
wezigen met een geestdriftig applaus be
groet.
ADI NA
11