Tong-Tong Tienerclub I.K.K. TONG-TONG door ROB DESSAUVAGIE Radio BOLLAND De Blue Diamonds, die pas uit militaire dienst zijn en het nu al zo druk hebben, en zo ver vooruit volgeboekt zijn, dat wij ze niet meer konden engageren voor de Tong- Tong Pasar Malam, die eind juni a.s. weer in Houtrust wordt gehouden. WEL lukte het ons reeds nu Anneke Grönloh voor deze gelegenheid te contracteren. Vooral, omdat zij ondanks haar vakantie, die in genoemde juni-periode valt, toch voor ons op zal treden leek het ons nuttig dit hier even te vermelden. Houdt er alvast rekening mee!!! Dutch Swing College Band-mutaties De al jaren in het orkest spelende, bekende bassist, Bob van Oven heeft besloten het koude Europa te verwisselen voor Australië. Hij zal daar in het, ook in de gehele wereld bekende orkest van Graham Bell gaan spe len. In het D.S.C. zal hij worden vervangen door Koos Serierse, een ook al bekende bassist, die vooral bekendheid bij het grote publiek kreeg door zijn begeleidings-werk- zaamheden in het sextet dat Toon Hermans' One-Man-Show muzikaal omlijst. ONTVANGEN NIEUW REPERTOIRE London RE-B 1409. The original Ray Charles-Vol. 3 Ray Charles hoeft eigenlijk niet aange prezen te worden, doch dit plaatje is toch wel extra aan te raden, vooral door de King Cole-Trio-achtige begeleiding die Ray Char les' zang er op heeft. London FLX 3107. DALE GRACE ,,1'am leaving it up to you" en „That's what I like about you". Decca DFE 8552 THE BIG THREE. AT THE CAVERN. Swingende rock-bewerkingen van ,,Zip-a- dee-doo-dah", „Reelin and Rocking", „What I'd say" en „Don't start running away". Riverside REP 3233. IN A MELLOW TONE. De bekende gitarist Charlie Byrd speelt op deze E.P. (niet elektrisch) heel fijne num mers als „Nuages", „Speak Low", „Django" en het nummer waar de plaat naar genoemd is. Hoewel ik niets tegen elektrische gitaren heb moet het mij toch van het hart dat dit plaatje van Byrd, die enige tijd geleden ook opviel in de Bossa Nova opname met Stan Getz van „Dessafinado", vooral voor de oren een „zachte streling" is en de beste mogelijke reclame is voor het „pure" gitaar spel dat wij, jammer genoeg, de laatste jaren niet veel meer horen. Decca 10 038. ILONKA BILUSKA. Dit zangeresje is onlangs met een nieuw plaatje verschenen waar „Yesterday and you" en „Sugar Shack" op staan. Een leuk plaatje, waar vooral haar goede uitspraak opvalt, wat wij lang niet van alle tiener zangeresjes kunnen beweren. Ik weet toe vallig dat llonka opnamen heeft gemaakt met het bekende Amerikaanse orkesten en trio's, volgens het bekende systeem, dat in de USA erg populair is, waarbij een orkest of combo, platenopnamen maakt die het voor een solist mogelijk maken daar bij te oefenen, of „in te dubben." Enige van deze opnamen heeft de VARA gebruikt voor stereo-uitzendingen. Ik hoop dat llonka, die ook geregeld werkt met o.a. D.S.C., New Orleans Syncopaters en Gold Star Quintet eens de kans zal krijgen jazz op de plaat vast te leggen! Indien er belangstelling voor bestaat dat ik een van de volgende keren een bepaalde artiest(e) in deze rubriek vermeld, schrijf mij dan zo spoedig mogelijk! Tot... net volgende nummer van Tong-Tong! Ilorika Biluska foto: Rob Bosboom Stationsweg 143 - Telefoon 60.17.03 DEN HAAG Bekend om zijn grote collectie Westerns, Cowboy's. Guitaarmuziek en Toppers. Laat NU uw T.V. bij ons geschikt maken voor het 2de programma. „Aan deze en gene zijde van de schijndeur" was de mysterieuse titel, welke de heer A. DEETMAN had gekozen voor de lezing die hij op 22 januari voor de I.K.K. hield. Maar veel mysterieuser nog was hetgeen de grondstof leverde voor wat hij zijn ge hoor vertelde. Degenen die de heer Deet- man reeds eerder hoorden wisten dat hun een goede avond wachtte, en men was dan ook in grote getale opgekomen. Wij zouden de heer Deetman tekort doen, en schrome lijk tekort, als wij zouden trachten in een vlotweg neergeschreven verslagje de in houd weer te geven van zijn causerie... Want óf dit zou een woordelijke weergave moeten zijn waaraan dan bovendien nog de afbeeldingen zouden moeten worden toegevoegd welke daarvan een integrerend deel vormden of anders zou het totaal ontoereikend zijn om het gesprokene weer te geven. Het lijkt nu langzamerhand of wij in raadse len spreken. Maar dit zijn dan raadselen die in vergelijking tot de grote mysteriën waarvan hier en daar een sluiertipje werd opgelicht, slechts eenvoudige kinderpuzzel tjes zijn. De schijndeur welke ons werd ge toond was de schijndeur die gevonden wordt in de z.g. mastaba, een grafvorm - eigenlijk is het beter om niet van graf te spreken maar van de eeuwige woning van de ontslapene welke in Egypte werd gebruikt ten tijde van de grote dynastieën. Zoals de Koningen in de pyramides hun eeuwige woning vonden, zo kregen anderen als b.v. hoge ambtenaren deze in de met het Arabische woord mastaba aangeduide bouw werken. Aan de hand van dia's van zulke man een verklaring van de betekenis van deze wijze van begraven en kreeg men en passant les in de ontcijfering van hiëro- glyphen. Hetgeen de heer Deetman ons met zo ongewone verve en kleur wist mede te delen heeft ons dit duidelijk gemaakt: wil men zich verdiepen in het leven der oude Egyp- tenaren, dan kost ons dat een machtige hoeveelheid aan tijd, energie en vooral ook inlevingsvermogen. Want men zal in de eerste plaats bereid moeten zijn om te trachten, met terzijdestelling van alle mo derne denkwijzen van de huidige mens, zich de denkwijze eigen te maken van de mens heid in deze oude tijden. Maar in dit geval gaat er een ganse wereld open, een wereld zo interessant en zo vol van imposante schoonheid, dat het de moeite van het pogen waard is. Toen voorzitter Den Hamer in zijn dank woord tot de heer Deetman opmerkte dat als hij het voor het zeggen had, hij hem tot professor of lector in de Egyptologie zou aanstellen, werd dit ten teken dat men het daar volkomen mee eens was door de aan wezigen met een geestdriftig applaus be groet. ADI NA 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 11