Oude foto's en documenten van het I.E.V. In deze jaren bestond dus geen enkele organisatie met uitsluitend leden van „Euro pese status", want van bovengenoemde Europese organisaties waren ook Indo nesiërs lid en zelfs belangrijk bestuurslid. De Vaderlandsche Club zou pas veel later komen. Een organisatie van uitsluitend In do's bestond niet, omdat de maatschappe lijke figuur Indo nog niet bestond. Wél groeide behoefte aan zulk een organisatie meer en meer, maar pas in 1919 ontstond onder de bezielende leiding van Zaalberg de „rally" die tot de stichting van zulk een organisatie leidde. Eerst echter was in dat jaar (juni 1919) de oprichting tot stand geko men van de Nationaal-lndische Partij (Sare- kat Hindia) en namen in de inmiddels inge stelde Volksraad voor deze partij zitting J. J. E. Teeuwen, P. F. Dahler en Tjipto Mangoenkoesoemo. Intussen waren ook socialistische en marxis tische ideeën meer en meer ingedrongen in de concepties der diverse verenigingen (denk b.v. Semaun, Sneevliet); een uitge sproken loyale organisatie bestond nog niet. Waar stond de „hiergeborene" en wie en wat was hij eigenlijk? De oprichting van het Indo Europees Verbond bracht met één slag een oplossing voor beide: Op de eerste plaats werden naam en identi teit van de categorie „hiergeborenen" pre cies vastgesteld en kwam een eind aan eeuwen lang „scharrelen" met vernede rende of onjuiste namen: Indo-Europeanen zijn: a. alle in Ned. Indië gevestigde personen van Europesen bloede, alsmede hun afstammelingen met dien ver stande dat voor eerstbedoeiden de geboorte in Indië als maatstaf geldt; b. alle in Ned. Indië gevestigde personen van Eur. bloede, die aldaar geboren kinderen bezitten of (en) gehuwd zijn met personen, die Indo-Euro peaan zijn volgens het onder a. bepaalde. Opgemerkt moet worden dat deze identi teitsbepaling, oorspronkelijk vastgesteld alleen om kwalificatie voor het lidmaatschap van het IEV vast te stellen, ook daarbuiten algemene erkenning vond, zowel maatschap pelijk als in ethnologische zin: spoedig heette iedere afstammeling van Europese en Indonesische ouders Indo-Europeaan, kortweg Indo. En zo is het sindsdien geble ven en zal het nog zeer lang blijven! „The name Indo is here to stay". Voorts is het niet merkwaardig of veroor- deelbaar dat in deze kwalificatie het woord Nederlands ontbreekt, want een zeer groot percentage van de groep was niet van strikt Nederlandse, maar van wijd Europese afkomst en waar zouden de grote groepen blijven van niet-Nederlandsen bloede?). Zelfs veel Indo's halen burgerschap en origine door elkaar en maken nodeloos ruzie. Het nieuwe Verbond bepaalde haar koers zonder aarzeling gezagsloyaal, wenste geen stelling te nemen tegenover welke andere partij ook, maar streefde naar samenwer king. Maar stelde ook meteen uitdrukkelijk vast, stelling te nemen tegen elke actie, die de belangen van de Indo-Europeaan, zowel hoofdelijk als gemeenschappelijk bedreigt. Zij verzet zich tegen elke actie geweldadig gericht tegen het Nederlandse Gezag in Indië. Hoe raak is in deze beginselen het noodlot van de mengbloed in alle eeuwen geformu leerd: zijn nooit tegen, maar altijd vóór samenwerking zijn heeft hem vaak gemaakt tot een niet-strijdbare, gemoedelijke figuur, „partij-loos" en inderdaad soms ook prin cipeloos en zelfs laf. Maar raakt men hem in zijn Indo-schap, dan wordt hij vaak een „overdreven vechtlustige" en onhandelba re" kerel. Hij is zonder meer trouw aan het eenmaal gekozen gezag (welk gezag ook, W DICK DE HOOG b.v. in Amerika, Australië,, enz); Indo's hebben gevochten in de Boerenoorlog en in de beide wereldoorlogen. De Gezagsge trouwheid van de Indo is gemerkt met tien duizenden graftekens van Timor tot Johore tot De Drie Pagoden Pas tot Hokkaido, en in de Indonesische onafhankelijkheidskrijg be taald met bloed van duizenden mannen, vrouwen en kinderen. Aanvaardt men het „offeren van goed en bloed voor het vaderland" als een goede maatstaf voor het meten van loyaliteit van een volksgroep, voorwaar: de Indo heeft dit offer letterlijk en figuurlijk dubbel en dwars betaald. Dat men dit nooit vergete! Het is het Eerbewijs in elke traditie-bewustheid, dus ook van de Indo in het kader van het Nederlanderschap. (Overigens heb ik voor zover ik me herinneren kan alleen éénmaal zo'n getuigenis meegemaakt: een minuut stilte voor de doden op een algemene leden vergadering van het Indo Community Center „De Soos" in Pasadena). Dit IEV-beginsel van Gezags'getrouwheid tekent ontelbaar veel Indo's in alle rangen en standen bij Leger, Marine en Luchtmacht en in vele soorten van Gezagsfuncties. Ik ken geen enkele volkspartij, waarvan de beginselen zó na aan het groepskarakter staan als de IEV. Met spoedig goedgekeurde Statuten en zes plaatsen in de Volksraad ondernam het IEV in korte tijd een enorme „drive". Ook al was zelfs in haar grootste jaren niet meer dan 25% van de totale Indo-gemeen schap lid van het Verbond, het IEV heeft zich getrouw aan haar beginselen altijd in gezet voor alle Indo's. Op de eerste plaats voor opheffing van de Indo uit zijn onzekere en vaak lage maatschappelijke status. Toen Dick de Hoog eens gevraagd werd, wat hij het eerst voor de Indo wenste, was zijn antwoord: „Schoenen!" Ik citeer niet pre cies, maar wél juist naar de geest. In be trekkelijk korte tijd werd voor alle Indo's gewonnen een ambtelijke salariëring die maatschappelijke welstand verzekerde, elke vorm van onderwijs, toegang tot alle ambte lijke functies ook in de hoogste plaatsen, vaste verloven naar Nederland. Denken wij aan „De Paria van Glodok" vóór het IEV en denken we aan de dag van vandaag, dan (Lees verder pag. 22) In verband met het voornemen van een groot aantal ex-IEV-ers en sympathisanten om de dag waardig te gedenken dat 45 jaar geleden het IEV werd opgericht, is ook het plan geopperd een „foto- en documenten-galerij" in te richten op de a.s. Pasar Malam van 27 t/m 30 juni a.s. Gaarne roepen wij bij deze alle ex IEV-ers (en kolonisten, IEVVO-ers en IEVJB-ers) op documentaire foto's en geschriften, die zij nog hebben, aan ons op te sturen IN BRUIKLEEN. Want natuurlijk willen wij niemand's dierbare bezit afnemen, tenzij sommigen menen, dat hiermede een IEV-archief beter gediend zou worden. Het gaat om: portretten van lEV-prominenten, handschriften van bekende IEV-ers, oude nummers van Onze Stem of andere IEV-publicaties, groepsfoto's van lEV-reizen, picnics en feestjes, kolonisaties, sportwedstrijden, eventueel stichtingsacten van scholen en instituten, representaties van het IEV bij openbare plechtigheden, enz., enz. U zult straks verbaasd zijn, als U op de foto-expositie rondwandelt, hoe enorm groot onze „familie" is en hoe enorm veel door het IEV werd gepresteerd in het oude Indië. Ajo, niet te lang meer gewacht, neem een duik in oude foto-albums of schriften met knipsels of brieven. Hier is een mooie kans om een wijd publiek duidelijk te maken dat Indië tradities heeft, waarop een ieder trots kan zijn. Hier ook is een unieke gelegenheid voor vele zoons en dochteren om te getuigen van het eervolle en mooie werk dat hun vaders en moeders eens deden in ons „goede oude Indië". Want dat het IEV medebouwer is geweest aan een rijker en mooier Indië staat als een paal boven water. Alleen: GETUIGT NU! Het herdenkingscomité garandeert een zorgvuldige registratie en concentieus beheer van al het toegezonden materiaal. DIRECTIE TONG-TONG 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5