VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Speciale bijdragen van: OP PAG. WILLEM BRANDT In memoriam Auke Sonnega 5 ROB NIEUWENHUYS Op zoek naar het land van herkomst7 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 ERESALUUT: F. H. K. Zaalberg 4 Daghregister10 Tong-Tong tienerclub 11 MYANA: voor de vrouw 12 en 13 TANTE MIEKE: voor onze bibit 14 Tong-Tong boekenclub 15 I.K.K. Tong-Tong20 Ting-Ting's22 In memoriam Prof. Esbach5 Redactioneel Zorgwekkend"3 45 jaar Deventer Landbouw- corps6 Tropische gebieden Venezuela (slot)8 Abonnees vertellen Oorlogskerst in Japan 9 Het laagland regenoerwoud 16 Die Mientje toch17 Ned. elftal Bat. elftal 18 DE LAATSTE KALENDERS 15 8ste JAARGANG No. 16 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELE FOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6685 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG. Uitgave: PubJ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Directeuren: Tjalie Robinson S. L. F. Catalan! Hulsadres Laan van Meerdervoort 1580 tel.: 070 - 39 63 27 Waarn. Hoofdred. J. C. Hazewlnkel Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nummer: f 0.75. Abonnementsprijzen Nederland: kwartaal f 3.75, Halfjaar f 7.50, Jaar f 15. Abonnementen Buitenland (per jaar en per lucht post): Australië f 48.Nieuw Zeeland. Zuid Afrika. Brazilië f 38.Canada 32.Suriname. Antillen f 26.—, West-Europese landen f 20. Abonnementen Buitenland (per jaar en per zeepost): voor alle landen f 20. THE AMERICAN TONG-TONG - Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 137 Whittier California 90608 U.S.A. - Tel. 699-6837 Month 1.Half Year 5.Year 10. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL, Zeer geachte heer, Naar aanleiding van uw artikel over Constant v. d. Wall in het januarinummer ben ik zo vrij U te berichten, dat ik enige dagen geleden namens de Kunstkring een bezoek bracht aan zijn echtgenote, de nu 82-jarige Maria v. d. Wall-v. Noppen, die ook na het overlijden van haar echtgenoot trouw lid van onze Kring bleef. Zij heeft een ernstige operatie onder gaan en verblijft tot herstel hiervan bï] een vriendin, mevr. Croin, Wittenburgerweg 168, Wassenaar. Zij vertelde mij met ontroering zijdelings van uw artikel in Tong-Tong te hebben vernomen. Dit blijk van waardering en de opwekking tot het weer tot leven brengen van de werken van haar man, die zij in liefde en verering vaak in haar gesprekken betrekt, hebben haar uitermate verheugd en goed ge daan. Zij dankt de voor haar onbekende die dit artikel schreef. Ik meende er goed aan te doen U hiervan op de hoogte te stellen. Het was voor haar, dat ik het januarinummer heb aangevraagd en hieruit kon ik opmaken, wie de schrijver onder J.C.H. was. Het nummer zend ik heden aan haar door. Gaarne wens ik toe, dat uw artikel het gewen ste gevolg zal hebben. Ik ben ervan overtuigd, dat de uitvoering van werken van v. d. Wall in samenwerking van Tong-Tong met de Ind. Ktilturele Kring op de beste wijze zou kunnen worden gebracht, daar de uitvoerenden per sonen zouden zijn, die door hun contact met Indië het juiste begrip voor zijn werk zouden kunnen opbrengen, iets, wat bij de leden van de Haagse Kunstkring zou ontbreken. Ik ben er van overtuigd, dat mevrouw van de Wall erg blij zou zijn met een bezoekje van U of een der uwen. Zij is heel levendig van geest en ook goed in staat bezoek te ontvangen, of wel een telefonisch gesprek te voeren (tel. mevr. Croin 0751-9558). Hoogachtend, w.g. M. Hiemstra-Horn, secr. e. Deze spontane brief van de Haagse Kunst kring stellen wij zeer op prijs; méér nog het verlangen van deze kunstkring om in samen werking met de Indische Kulturele Kring Tong-Tong en dit tijdschrift te geraken op zijn minst tot een herdenking van het werk van Constant van de Wall. We hebben het vaker betreurd in deze kolommen dat in de Nederlandse kunst zo weinig sporen zijn te vinden van de tijd dat ons Rijk zich uitstrekte tot de Tropen; meer dan dat: dat de onverschilligheid ervoor steeds groter geworden is en in wezen ge tuigt van zo weinig wérkelijke kunstzinnig heid. Ook Beethoven en vele andere erken de klassieken wisten thema's te vinden in eenvoudige volkswijsjes en hadden liefde voor het simpele en onvolmaakte. Muziek wordt niet geschreven naar officiële en gepetrifieerde standaarden. Leonard Bern stein is gevoelig voor de eenvoudigste Braziliaanse en Mexicaanse muziek. Wie het essentieel muzikale in krontjong, Stam- boel-muziek, gamelan, ketjapi en zovele simpele volkswijsjes in Indonesië niet horen kan, is geen musicus, hoe indrukwekkend zijn studie ook mag zijn. De beoordeling van muziek uit Indië ge schiedde vaak vanuit het standpunt: „Wat de boer niet lust, dat (vr)eet hij niet." Een Belloni is onder Nederlandse musici niet bekend. Toch verzuimde veertig jaar geleden geen groot bezoekend musicus op een tour nee door Indië om hem op te zoeken. Indi sche componisten zijn hier totaliter onbe kend. Heb niet de moed over hen te spre ken met vele musici: ze schudden meewarig het hoofd. Liever speelt men Bach of Hinde- mith, en rekent zichzelf tot de groten, dan dat men zijn wérkelijke muzikaliteit test aan een onderzoek van het onbekende. En is cultuur niet voortgang in steeds weer nieu we ontdekte terreinen van kunst? Ondertussen raken meer en meer compo sities verloren, worden als „waardeloos" opgeruimd met ouwe kranten voor de vod denman. Zeker is hier de Indischman de hoofdschuldige. Met weinig of geen liefde voor hetgeen het land voortbracht waarin hij leefde, en een overmatige bewondering voor alles wat van buiten komt, heeft hij de kiemen van een eigen muzikaal leven ge dood. in Zuid- en Midden-Amerikaanse lan den is men wakkerder; hier zullen zeker componisten en musici opkomen die ook in Europa roem verwerven zullen (voor zover dat met ettelijke al niet het geval is). In zulke simpele uit het volk opgekomen liede ren als „Mexicana" en „Delicado" schuilen een verfijndheid en poëzie, die geen wérke lijk muzikaal mens onberoerd kunnen laten. Het is misschien mogelijk dat Noorderlin gen de „Saudade" in krontjong niet herken nen of aanvoelen kunnen, maar ik geloof stellig dat als de musici van Haagse en Indische kunstkring elkander vinden kunnen (en in Max Prick van Wely vindt men zeker een begrijpend en begaafd werker), er op zijn minst nog veel apart genoegen gevon den zal worden in muziek uit de tropen! T. R. BRIEF UIT INDONESIË Waarde Tjalie, Vergun mij de vrijheid U zo te mogen noe men, want zo alleen kan ik vrijuit met U praten. Ik weet niet aan wie ik het te danken heb dit toezenden aan mijn adres van uw Tong- Tong, mogelijk ter kennismaking? Maar wie (Lees verder pag. 20) Bli DE VOORPLAAT: Doorkijkje in Krembangan (met het foto toestel van Frans Bodmer, zélf Kremban- ganer... en kunstenaar bij uitnemendheid). Ook Tjalie heeft in Krembangan gewoond en heeft onvergeetlijke herinneringen aan die wonderlijke buurt met zijn eeuwenoude straatjes en huisjes, zijn dikke muren, zijn avontuurlijke en oer-eenvoudige inwoners. Krembanganers hebben de buurtgewoonten (oer-lndisch) en buurt-eer altijd met enorme vechtlustigheid verdedigd en dat heeft de buurt ten onrechte een kwade naam be zorgd. Want alles wat dierbaar is, verdient verdediging, ook op de vuist! En was Krembangan onaanzienlijk en „dus" minder waard? Bedenk dat Nazareth en Bethlehem uitverkorenen waren boven Jeru zalem. In Tong-Tong heeft Krembangan een vast ereplaatsje. TJALIE ROBINSON 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2