AMERICAN TONG-TONG ADRESVERANDERING Want de steen uit den muur roept, en de balk van het hout antwoordt dien (Habakuk 2-11) itIk heb me de bezettingstijd erg aangetrokken en wilde er een dikke streep onder zetten. Daarom ging ik naar Zweden. Ik woon en werk hier nu weer ruim zes jaar. Heb geen één Nederlands of Indisch contact... maar ondanks dat ik heb afgedaan met alles en zelfs nooit meer aan die tijd herinnerd word, voel ik me en bén nog steeds Indische! En daarom wil ik lid worden van Tong- Tong..." lefke Bodamèr, Stockholm Zoals De Gaulle zei: „Ik ben ook maar stukje voor beetje Gaullist geworden", zo kan ik zeggen dat ik maar „stukje voor bee tje Tong-Tonger geworden ben." Het boven aangehaalde brieffragment is zo'n stukje en in de meer dan zeven jaar werk met Tong- Tong heb ik zulke stukjes en beetjes letter lijk bij duizenden gehad. En van de verste en onbekendste streken ter wereld. Van eilandjes in oceanen, die je op de wereld kaart maar met moeite vinden kon, van de wolkenkrabbers in New York, van Parijs en Ankara, de opaalvelden in Australië en de papajatuinen van Hawaii, van negorijen in Holland en van de wereldstad Londen, van Tokyo en Rio de Janeiro. Van Indo's en van Totoks, die intussen leven onder tientallen soorten nationalitei ten, die geheel nieuwe talen spreken en hele stellen nieuwe zeden en gewoonten aan nemen, die voorheen nog twistten en voch ten voor de superioriteit van hun oude of nieuwe levensinstelling. En zie, ze lezen één verouderde Tong-Tong, het verleden springt als een leeuw tevoorschijn uit de nevelen der vergetelheid, in één seconde is men weer absoluut en eerlijk „echt", zichzelf, onvergankelijk. Alle met het brein uitge dachte en met absolute redelijkheid bewe zen levenshoudingen storten als een kaar tenhuis ineen want men herontdekt zich als Indisch meisje, als Indischman, als „kolo niaal", als kind van het smaragden Land van Herkomst. Dat is een soort wonder. Je hebt een nieuw huis gebouwd: het leven van vandaag. Een mooi stenen huis. En je gaat midden in het huis staan en roept je zelf op: „Hollander! (of: Zweed, Amerikaan, Fransman, Braziliaan, Engelsman, etc.), waar ben je, Hollander!" En je verwacht dat de stenen muren zullen echo-en: „Hollander!" En tot je stomme verbazing komt een olijk stemmetje uit het hout: „Indischman!" Voor duizenden en duizenden mensen komt zo'n „antwoord van de balk uit het hout" op telkens weer andere manieren. U en ik heb ben er onnoemelijk vele van meegemaakt. In café Polen in Amsterdam zitten een paar meneren bij mekaar onherkenbaar als Indischman maar opeens roept er één voor de gein: „Djongos! Sepelit!" En in de verste hoek van de zaal draait een andere kostbare meneer met een ruk zijn hoofd om, staart een seconde verbijsterd in de richting van de stem, die hij zich niet kan thuis brengen, want alle gentlemen lijken op meneer. Maar hij wenkt de ober en zegt statig: „Ober, een whiskey soda alsjeblieft met een paar blokjes ijs." En als zijn bestelling even later komt, drinkt hij „ad fundum" (Kali Besar? Glenmore? Medan? Proost!!). In restaurant Tonga-lei aan Malibu Beach zitten een eindje van ons af een paar heren en dames, die wij op zo'n afstand niet ver staan kunnen. Het lijken Mexicanen of Ha- waiïers. We hebben uit al die barbaarse Pacificnamen op het menu maar raak wat gekozen. En korte tijd later wordt er ge serveerd, waarop knetter-duidelijk aan het andere tafeltje weerklinkt: „Verrék! Het is gewone loempia!" Je Iah je kripoet. Soms zit er een zoute traan in de mondhoeken van die lach, maar is dat niet de mooiste lach die een mens kennen kan? Al mijn jaren in Holland heb ik me aan één stuk door moeten verdedigen tegen hen, die zeiden: „Streep dóór het verleden!" En heb een brede keus van beschuldigingen en spotternijen moeten aanhoren (U ook, ja?). Wat Tjalie zei: „Het verleden is abso luut onvergeetlijk en vormt de kiem van nieuwe en betere ontwikkelingen voor de toekomst", dat is tot de dag van heden bot weg ontkend in alle toonaarden. En de strijd van Tong-Tong was een „gevecht tegen de bierkaai." Maar naast al deze attaques kwa men vaak ongevraagd de duizenden „stuk jes en beetjes" (zie boven) die mij alleen maar koppiger móesten maken. Het beste begrip voor ons werk was aan wezig bij de intelligenteren, de studenten van sociologie, anthropologie, biologie, cul tuur-historie. Met hen kwam ik in nauwer contact, soms in briefwisselingen met heel verre landen en universiteiten. Men wilde meer van mij weten en las moeizaam en door tussenkomst van tolken de artikelen in Tong-Tong. En gaf mij tips. En ik las meer. En vond door wetenschappelijke onderzoe kers vaak in klare definities neergeschre ven, wat in onze connectiekring nog steeds hopeloos debat is zonder uitzicht, maar waarin het gelijk aan onze kant is, lezers. Het laatste boek dat ik in handen kreeg: Dunn and Dobzhansky: „Heredity, Race and Society" (erfelijkheid, ras en samenleving), begint heel nuchter en kort met deze zin: „Human beings are not all alike", menselijke wezens zijn alle niet gelijk. Daar sta je dan met je: „Geen Indische Nederlanders meer, maar allemaal fijne Holandse jongens onder mekaar, wat?" Het klinkt zo buurt-achtig en zo: as je van een andere buurt bent, hoor je er niet bij...! Het boek wemelt (net als élk sociologisch studiewerk) van uitspraken vaak na uit gebreide bewijsvoering als: ,,Er is geen twijfel aan dat beschaving lang zaam maar onverbiddelijk leidt tot afbraak van rassenscheidingen." En hiermee wordt niet bedoeld dat we het alleen maar zeggen en verder toch netjes in ons hok blijven en andere hokkelingen assimileren, maar rassenoplossing voltrekt zich buiten alle gepraat om, en is een beschavings verschijnsel. „Het proces van selectie (in huwelijken - TR) is altijd geweest en is nog steeds, de krachtig ste en volhardendste drijfveer in de menselijke evolutie, omdat hierdoor de bekwaamheid ver kregen wordt om nieuwe gedragingen, nieuwe technische bekwaamheden en nieuwe kennis op te doen." In onze Indische geschiedenis: de Europe anen die in Indonesië menghuwelijken aan gingen, zochten bewust of instinctief naar verbetering van bestaansmogelijkheden zo wel voor zichzelf als de hele Europese ge meenschap. Het is ook een historisch feit dat de Hollanders anderhalve eeuw lang profiteerden van de kennis van land en volk van de Portugese Indogroep en dat zij vele van die Indo-gebruiken overnamen om zelf gezonder en nuttiger te leven (wonen in ruime open huizen, i. pl. v. de trapgevel doosjes aan de Kali Besar; overnemen van de rijsttafel; zich luchtig kleden en b.v. de lange „muskietenbroeken" dragen, regelma tig baden het baden als volksgebruik is in Nederland pas in deze eeuw ingevoerd). Aan het menghuwelijk lagen dus hoger mo tieven ten grondslag dan men hier nu nog steeds denkt: perversiteit, avontuurlijkheid, degeneratie, enz. enz. Indië en het Konin krijk der Nederlanden mét Ned. Indië zou den nooit geweest worden wat zij waren zonder het menghuwelijk in Indonesië. Tegenover de achterlijke assimilatie-politiek of op zijn best een houding „net doen of je niks merkt" staat dus een véél verder gevor derd wetenschappelijk standpunt, dat tegen de wil der massa's in zal winnen. Midden in deze conflicten staand voel je je soms als Galileo Galileï, die volhield dat de aarde rond was en draaide, tegen de algemene opinie dat de aarde zo plat is als een pan- nekoek en lekker vast ligt tussen hemel en hel. Europa wordt wel ouder maar niet veel wijzer. Welbeschouwd beweegt alle onrust en hatelijk heid rondom het menghuwelijk en de ethnische ivaardigheid zich helaas op het vlak van on ontwikkeldheid, kleinburgerlijke onverdraag zaamheid en politieke onzuiverheid. Op de werkelijk hogere niveaux bestaat geen controverse. Want religieus: Bijbel noch Koran verbieden het menghuwelijk of „ethnische nazaatgroepen", registreren in tegendeel accuraat alle verwantschappen. En wetenschappelijk: sociologie, ethnologie, biologie, anthropologie onderschrijven al vele decennia de waarden en conclusies, die Tong-Tong sinds zijn bestaan koppig verdedigt. Aan de andere kant vinden we alleen maar Hitier...! (Lees verder pag. 25) We maken er onze lezers op attent dat het P.O.B. nummer van de Ame- rican Tong-Tong en Tjalie Robinson 4 veranderd is. Het volledige adres J luidt nu: American Tong-Tong l P.O.B. 4572 California 90807 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 3