Magie zo oud als de wereld (II) PASAR MALAM TONG - TONG HOUTRUST- DEN HAAG c In talrijke gebieden zowel van Afrika, Azië als Europa kan men de witte en zwarte magie naast elkaar vinden, die aldaar een klimaat vonden waarbij zij welig konden gedijen en daardoor ook vele excessen konden vertonen, vooral bij de zwarte magie. In beide gevallen wordt gebruik gemaakt van symbolen om de verborgen geheime betekenis aan te duiden, zoals bijv. het zegel van Salomon, dat dus alleen bekend was aan de adepten, priesters en magiërs. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Toverspreuken zijn spreuken die op magi sche wijze een zekere werking moeten krij gen, doch welke alleen dan worden verkre gen, indien deze spreuken in de oorspronke lijke vorm nauwkeurig worden uitgesproken. Een belangrijk element vormen allerlei, ten dele onherkenbaar verbasterde namen van goden en demonen uit het heidendom, de Joodse en de vroeg-Christelijke geschriften. Daarnaast echter ook geheel zinloze formu les (Abracadabra) of lettercombinaties (be zweringsformules). Deze zijn te vinden in de befaamde toverboeken, zoals de Clavi cula Salomonis (c. 1200), de z.g. hermeti sche boeken, het boek Toth, boeken van Ptolomaios, het compendium Magiae Nigrae van Michael Scotus, de Ars Notoria, het Grimorium (dat zelfs aan Paus Honorius III toegedicht werd), de Occulta philosophia van Agrippa van Nettesheim, pseudo-ge- schriften van Paracelsus, het Secretum Secretorium, het Enchiridion Leonis Papae ad Carolum Magnum, diverse onder de titel „Höllenzwang", die gaarne aan Dr. Faustus werden toegeschreven, de Pneumatologia Vera et Occulta en vele andere. Deze litera tuur, grotendeels in zeldzame uitgaven of handschriften bewaard, is nog niet voldoen de onderzocht, noch bestaat er een biblio- graphie daarvan. Hoe is de huidige verspreiding heden ten dage? Meer dan men voor mogelijk zou hebben gehouden is de verspreiding over de gehele aarde en niet het minst over het huidige Europa. Zo heeft een recent onder zoek uitgewezen, dat de witte hekserij momenteel zeer sterk verspreid voorkomt binnen Engeland (Life van 18 mei 1964). Wij kunnen inderdaad zeggen, dat de men sen altijd, vastgehouden hebben aan het geloof in het vermogen van de mens om Gods hulp door magie in te roepen. Wij kunnen zeggen, dat de macht der Go den slechts uit zekere verborgen invloeden in de natuur bestaat, natuurkrachten, maar dat deze ook gebruikt kunnen worden door hen, die geleerd hebben, hoe die krachten beheerst kunnen worden. De ouden mogen weinig geweten hebben van onze weten schappelijke benaderingswijze van de na tuur, maar wij weten misschien zelfs nog minder van hun praktische methoden van toepassing en beheersing van de krachten der natuur door invloed van de geest en rituele handelingen. Madame Blavatsky, de occulte voorgangster in de vorige eeuw zei: „Magie is de weten schap van in verbinding staan met en bestu ring van hemelse bovenaardse machten, zo wel als van gezag over die van lagere sferen. Een praktische kennis van de ver borgen geheimen der natuur, die slechts aan weinige bekend zijn, omdat deze kennis zo moeilijk verworven kan worden zonder tot zonde te vervallen..." Terwijl de witte magus werkt om de innerlijke natuur van de mens in overeenstemming te brengen met haar eigen veelvuldige aspecten en met de universele goddelijke natuur, werkt de zwar te magus in tegenovergestelde richting. Hij wil het bewustzijn van de mens verscheuren, zijn eigen innerlijke zucht naar macht bevre digen en de vooruitgang tegenhouden van de plannen van de Goddelijke Bouwmeester voor het toekomstig welzijn van de mens heid en het hele leven van het Heelal. Vanzelfsprekend is het veel moeilijker om na te gaan hoe de verspreiding der zwarte magie zal zijn, omdat deze alleen in het verborgene kan leven. Nemen we bijv. een aspect van de zwarte magie, n.l. Weer- wolverij, dan komen wij alras tot de ont dekking dat deze weerwolven vrijwel overal voorkwamen. Nog in 1920 woonde in Ach terberg bij Rhenen, niet ver van Ouwehands Dierenpark, nog een man, die algemeen als weerwolf werd beschouwd. Hij opereerde in de hele omgeving. Een boerenknecht zag hem 's avonds in Werkhoven door de straat sluipen met vurige ogen, in Driebergen over viel hij bij voorkeur kerkgangers in de vorm van een blaffende hond. Erger was het echter in Renswoude. Daar werd op een donkere avond een meisje door de weer- O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O to o- IO -^4 KJ CO Z vO O Verkrijgbaar bij TONG-TONG: speciale PASAR MALAM sluitzegels f 0,30 per vel van 15 stuks, te storten op giro 6685. ALLEEN VOOR HAGENAARS: Speciale PASAR MALAM lucifers: f 0,50 per pak van 10 doosjes, afha len bij TONG-TONG, Prins Maurits- laan 36, Den Haag. De PTT staat niet toe, dat lucifers over de post worden verzonden. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O Zegel van Salomon wolf besprongen. Loodzwaar drukte zijn lichaam op haar schouders. Vlak bij huis liet hij haar los. Het kind kwam doornat bezweet thuis. Alleen na veel huilen en snikken kon ze uitbrengen wat er was voor gevallen. Dezelfde avond kreeg zij koorts en een paar dagen later overleed zij... De verklaring was vrij eenvoudig. Het meisje was natuurlijk ziek en haar bijgeloof schiep in haar waandenkbeeld de weerwolf, zoals ook het bijgeloof de kerkgangers in Driebergen parten speelde en idem de knecht in Werkhoven. Maar de goegemeen te zag in de man die wat eenzelvig leefde in Achterberg al gauw de weerwolf. Nu liep het nog goed af, maar een 70 jaar geleden zou de bevolking hem gelyncht hebben (zie de H. C. „Intermezzo", zaterdag 16 mei DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 1964). In bedoeld blad van 16-5-'64 wordt nog een hele opsomming gegeven van aller lei „weerwolven", die in vroegere tijden de Nederlanden hebben bevolkt. Magiërs, hek sen, vampiers, spoken en duivels werden in vroegere tijden in alle dorpen gevonden en hoorden bij de samenleving. De weerwolf was in geheel Europa bekend als een afge zant van de boze. Reeds in 39 v. Chr. be schreef de Latijnse dichter Virgilius de weerwolf in zijn „Bucolica", zodat deze geestesverschijning zeker al een paar dui zend jaar ons voorgeslacht heeft bezig gehouden. In Afrika analoog aan dit geloof van de weerwolf zijn de Luipaardmensen en de Leeuwmannen te vinden. In Azië, China in het bijzonder en Z.O. Azië, dus Indonesië, vond men de „Weertijger" (zie „De tijger in het Volksgeloof" van J. C. Hazewinkel). Een ander symptoom is het geloof aan vam piers, dus mensen die zich konden verande ren in bloedzuigende vampiers. In de Kar- pathen vooral heeft men nog in deze eeuw dit geloof kunnen vinden. Zo is goena-goena, wat in Indonesië wordt gevonden, ook een soort van zwarte magie. Zij die lange tijd in Indonesië vertoefd heb ben zullen ongetwijfeld wel eens met deze zwarte kunst in aanraking zijn gekomen. De volbloed Nederlanders zullen dit ver schijnsel met een laatdunkend schouderop halen voorbijgaan, en met de betiteling „bijgeloof" zonder meer. Toch is er meer in deze hokuspokus dan men zo op het eerste gezicht zou vermoeden. Nog immer heeft men bijv. voor het sirih-spuwen geen af doende verklaring kunnen vinden, noch in het gooien met stenen, e.d., onzichtbaar voor andere mensen. Velen hebben zich met deze kwestie beziggehouden, maar tot nu toe is men er niet in geslaagd een goede verklaring te vinden. J. C. H. (Wordt vervolgd) 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 11