Magie zo oud als de wereld (II)
PASAR MALAM
TONG - TONG
HOUTRUST- DEN HAAG
c
In talrijke gebieden zowel van Afrika, Azië als Europa kan men de witte en zwarte magie
naast elkaar vinden, die aldaar een klimaat vonden waarbij zij welig konden gedijen en
daardoor ook vele excessen konden vertonen, vooral bij de zwarte magie.
In beide gevallen wordt gebruik gemaakt van symbolen om de verborgen geheime betekenis
aan te duiden, zoals bijv. het zegel van Salomon, dat dus alleen bekend was aan de adepten,
priesters en magiërs.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Toverspreuken zijn spreuken die op magi
sche wijze een zekere werking moeten krij
gen, doch welke alleen dan worden verkre
gen, indien deze spreuken in de oorspronke
lijke vorm nauwkeurig worden uitgesproken.
Een belangrijk element vormen allerlei, ten
dele onherkenbaar verbasterde namen van
goden en demonen uit het heidendom, de
Joodse en de vroeg-Christelijke geschriften.
Daarnaast echter ook geheel zinloze formu
les (Abracadabra) of lettercombinaties (be
zweringsformules). Deze zijn te vinden in
de befaamde toverboeken, zoals de Clavi
cula Salomonis (c. 1200), de z.g. hermeti
sche boeken, het boek Toth, boeken van
Ptolomaios, het compendium Magiae Nigrae
van Michael Scotus, de Ars Notoria, het
Grimorium (dat zelfs aan Paus Honorius III
toegedicht werd), de Occulta philosophia
van Agrippa van Nettesheim, pseudo-ge-
schriften van Paracelsus, het Secretum
Secretorium, het Enchiridion Leonis Papae
ad Carolum Magnum, diverse onder de titel
„Höllenzwang", die gaarne aan Dr. Faustus
werden toegeschreven, de Pneumatologia
Vera et Occulta en vele andere. Deze litera
tuur, grotendeels in zeldzame uitgaven of
handschriften bewaard, is nog niet voldoen
de onderzocht, noch bestaat er een biblio-
graphie daarvan.
Hoe is de huidige verspreiding heden ten
dage? Meer dan men voor mogelijk zou
hebben gehouden is de verspreiding over
de gehele aarde en niet het minst over het
huidige Europa. Zo heeft een recent onder
zoek uitgewezen, dat de witte hekserij
momenteel zeer sterk verspreid voorkomt
binnen Engeland (Life van 18 mei 1964).
Wij kunnen inderdaad zeggen, dat de men
sen altijd, vastgehouden hebben aan het
geloof in het vermogen van de mens om
Gods hulp door magie in te roepen.
Wij kunnen zeggen, dat de macht der Go
den slechts uit zekere verborgen invloeden
in de natuur bestaat, natuurkrachten, maar
dat deze ook gebruikt kunnen worden door
hen, die geleerd hebben, hoe die krachten
beheerst kunnen worden. De ouden mogen
weinig geweten hebben van onze weten
schappelijke benaderingswijze van de na
tuur, maar wij weten misschien zelfs nog
minder van hun praktische methoden van
toepassing en beheersing van de krachten
der natuur door invloed van de geest en
rituele handelingen.
Madame Blavatsky, de occulte voorgangster
in de vorige eeuw zei: „Magie is de weten
schap van in verbinding staan met en bestu
ring van hemelse bovenaardse machten, zo
wel als van gezag over die van lagere
sferen. Een praktische kennis van de ver
borgen geheimen der natuur, die slechts
aan weinige bekend zijn, omdat deze kennis
zo moeilijk verworven kan worden zonder
tot zonde te vervallen..." Terwijl de witte
magus werkt om de innerlijke natuur van de
mens in overeenstemming te brengen met
haar eigen veelvuldige aspecten en met de
universele goddelijke natuur, werkt de zwar
te magus in tegenovergestelde richting. Hij
wil het bewustzijn van de mens verscheuren,
zijn eigen innerlijke zucht naar macht bevre
digen en de vooruitgang tegenhouden van
de plannen van de Goddelijke Bouwmeester
voor het toekomstig welzijn van de mens
heid en het hele leven van het Heelal.
Vanzelfsprekend is het veel moeilijker om
na te gaan hoe de verspreiding der zwarte
magie zal zijn, omdat deze alleen in het
verborgene kan leven. Nemen we bijv. een
aspect van de zwarte magie, n.l. Weer-
wolverij, dan komen wij alras tot de ont
dekking dat deze weerwolven vrijwel overal
voorkwamen. Nog in 1920 woonde in Ach
terberg bij Rhenen, niet ver van Ouwehands
Dierenpark, nog een man, die algemeen als
weerwolf werd beschouwd. Hij opereerde in
de hele omgeving. Een boerenknecht zag
hem 's avonds in Werkhoven door de straat
sluipen met vurige ogen, in Driebergen over
viel hij bij voorkeur kerkgangers in de vorm
van een blaffende hond. Erger was het
echter in Renswoude. Daar werd op een
donkere avond een meisje door de weer-
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
to
o-
IO
-^4
KJ
CO
Z
vO
O
Verkrijgbaar bij TONG-TONG:
speciale PASAR MALAM sluitzegels
f 0,30 per vel van 15 stuks, te storten
op giro 6685.
ALLEEN VOOR HAGENAARS:
Speciale PASAR MALAM lucifers:
f 0,50 per pak van 10 doosjes, afha
len bij TONG-TONG, Prins Maurits-
laan 36, Den Haag.
De PTT staat niet toe, dat lucifers
over de post worden verzonden.
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
Zegel van Salomon
wolf besprongen. Loodzwaar drukte zijn
lichaam op haar schouders. Vlak bij huis
liet hij haar los. Het kind kwam doornat
bezweet thuis. Alleen na veel huilen en
snikken kon ze uitbrengen wat er was voor
gevallen. Dezelfde avond kreeg zij koorts
en een paar dagen later overleed zij...
De verklaring was vrij eenvoudig. Het
meisje was natuurlijk ziek en haar bijgeloof
schiep in haar waandenkbeeld de weerwolf,
zoals ook het bijgeloof de kerkgangers in
Driebergen parten speelde en idem de
knecht in Werkhoven. Maar de goegemeen
te zag in de man die wat eenzelvig leefde
in Achterberg al gauw de weerwolf. Nu liep
het nog goed af, maar een 70 jaar geleden
zou de bevolking hem gelyncht hebben (zie
de H. C. „Intermezzo", zaterdag 16 mei
DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
1964). In bedoeld blad van 16-5-'64 wordt
nog een hele opsomming gegeven van aller
lei „weerwolven", die in vroegere tijden de
Nederlanden hebben bevolkt. Magiërs, hek
sen, vampiers, spoken en duivels werden in
vroegere tijden in alle dorpen gevonden en
hoorden bij de samenleving. De weerwolf
was in geheel Europa bekend als een afge
zant van de boze. Reeds in 39 v. Chr. be
schreef de Latijnse dichter Virgilius de
weerwolf in zijn „Bucolica", zodat deze
geestesverschijning zeker al een paar dui
zend jaar ons voorgeslacht heeft bezig
gehouden.
In Afrika analoog aan dit geloof van de
weerwolf zijn de Luipaardmensen en de
Leeuwmannen te vinden. In Azië, China in
het bijzonder en Z.O. Azië, dus Indonesië,
vond men de „Weertijger" (zie „De tijger in
het Volksgeloof" van J. C. Hazewinkel).
Een ander symptoom is het geloof aan vam
piers, dus mensen die zich konden verande
ren in bloedzuigende vampiers. In de Kar-
pathen vooral heeft men nog in deze eeuw
dit geloof kunnen vinden.
Zo is goena-goena, wat in Indonesië wordt
gevonden, ook een soort van zwarte magie.
Zij die lange tijd in Indonesië vertoefd heb
ben zullen ongetwijfeld wel eens met deze
zwarte kunst in aanraking zijn gekomen.
De volbloed Nederlanders zullen dit ver
schijnsel met een laatdunkend schouderop
halen voorbijgaan, en met de betiteling
„bijgeloof" zonder meer. Toch is er meer in
deze hokuspokus dan men zo op het eerste
gezicht zou vermoeden. Nog immer heeft
men bijv. voor het sirih-spuwen geen af
doende verklaring kunnen vinden, noch in
het gooien met stenen, e.d., onzichtbaar
voor andere mensen. Velen hebben zich
met deze kwestie beziggehouden, maar tot
nu toe is men er niet in geslaagd een goede
verklaring te vinden. J. C. H.
(Wordt vervolgd)
11