Het huis FLORMAR op de PASAR MALAM 5£et geheim Lezeressen, let op, er is goed nieuws: er zal dit keer op de Pasar Malam voor het eerst een „Schoonheidssalon" zijn! Het is het Italiaanse Schoonheidshuis FLOR-MAR dat een stand zal inrichten, waar kosteloos en zonder enige verplichting huidverzor gingsadvies, huidanalyse en make-up wordt gegeven. De produkten van dit reeds lang bestaande Schoonheidshuis zijn pas sinds enkele maanden ook in Nederland verkrijg baar. De huidverzorgingspreparaten en make-up artikelen van Flor-Mar liggen laag in prijs, terwijl de grote verscheidenheid van de pre paraten - bijna geheel op plantaardige basis -het voor iedere vrouw mogelijk maakt de voor haar huid vereiste produkten te verkrijgen. Als we bovendien bedenken, dat de Indische vrouw wat de getintheid van de huid betreft, veel weg heeft van de Italiaanse, zou het ons niet verwonderen wanneer de make-up artikelen van Flor- Mar voor de Indische vrouw buitengewoon geschikt zullen zijn. Een juiste huidverzorging is trouwens in het grillige Nederlandse klimaat geen overbo dige luxe. Haast iedere vrouw weet, hoe snel haar huid in dit klimaat kan verweren. Komt U daarom op de Pasar Malam beslist eens kennismaken met Evita, de Flor-Mar schoonheidsspecialiste, die U graag zal adviseren. Zij kan U precies zeggen wat U moet doen om van die schrale huid, puistjes, overmatige talgvorming of zelfs rimpeltjes af te komen! In het dagelijks leven komen we er helaas niet zo gauw toe een bezoek te brengen aan een schoonheidsspecialiste (te druk MET HET MORGENKRIEKEN Wij, mijn man en ik, woonden toendertijd te Soekamiskin, waar mijn man als cipier in de Soekamiskingevangenis werkte. We hadden een aardige dienstwoning gekregen, U weet wel, zo één heel eenvoudig en degelijk, met stevige djatihouten deuren en ramen. Het huis lag op het einde van een rij van, pre cies zulke woningen, voor de andere amb tenaren van de gevangenis. Zij lag aan een stille binnenweg, waar bijna geen verkeer was, dan alleen soms een wiebelende tjikar of een jakkerende sado. Iedere morgen om 5 uur stond ik op om water te koken voor de koffie, want mijn man moest nog vóór 6 uur op zijn werk zijn. Omdat het in de ochtend soms vrij koud kon wezen, hadden wij de gewoonte om extra grote koppen koffie te drinken. Spe ciaal uitgezochte grote koppen waren dat. Tegen 6 uur ging mijn man naar zijn werk en na de buitendeur weer gesloten te heb ben, kroop ik dan altijd met een mooi boek in bed. Mijn leeslamp had een lichtsterkte van 50 watt, en naast mijn bed, op een stoel stond dan een tweede kop koffie klaar. En het was toen op een ochtend, toen ik nog rustig aan het lezen was, dat er een Indonesische vrouw door mijn geopende slaapkamerdeur mijn slaakamer binnenliep. met het huishouden!), terwijl één zo'n be zoekje misschien al voldoende zou zijn om ons van allerlei huidprobiemen af te hel pen. Maar straks op de Pasar Malam kunt U het aangename met het nuttige vereni gen. Daar heeft U immers een kans die niet meer terug komt! U hoeft die dag niet te koken (want dit keer is er wél genoeg eten op de Pasar Malam!) Uw man en anaks vermaken zich wel met de kermisattracties, in de bios, bij het dansen of kijken naar het showprogramma op het grote podium, kort om U hoeft zich nergens zorgen over te maken, en U kunt zich ééns heerlijk rustig laten adviseren en behandelen. Wees niet bang, dat U een domme vraag zou kunnen stellen of dat uw huidverzorgings- en make up problemen haar onlogisch zouden voor komen. Zij zal U graag helpen zoveel in haar vermogen ligt. Een andere attractie van de Flor-Mar stand is nog, dat er twee nagellakbars zullen worden ingericht, waar U zelf geheel gratis uw nagels kunt lakken in de kleur naar uw keuze. Ik zag haar op haar rug, ze had een eenvou dige sarong aan, een witte kabaja en droeg over haar hoofd een witte slendang. Haar gezicht kon ik niet zien, omdat zij regelrecht naar mijn toilettafel liep, aan het andere einde van de kamer, en daar tot mijn grote verbazing opeens verdween. Ik keek nog- eens, en nog eens, nam toen een slok koffie en ja, wat moet je nu in zo'n geval doen? Ik nam mijn boek weer op en las verder. Ik weet niet waarom ik dat voorval nooit aan mijn man heb verteld, noch aan baboe. Ik vergat het eenvoudig. De tweede keer dat „zij" weer kwam, ge beurde een paar weken later. Weer lag ik, na samen met mijn man een kop koffie ge dronken te hebben, na zijn vertrek naar zijn werk, met een mooi boek in mijn hand, in bed te lezen. Ergens kraaide een haan, en door een kier van de venstergordijnen zag ik reeds het daglicht schemeren. Toen kwam „zij" binnen, net als de vorige keer. „Zij" passeerde m'n bed, waar ik haar stom verbaasd lag na te kijken, liep de kamer door naar mijn toiletspiegel en verdween daar weer netjes in het niets. Ik weet echt niet hoe het zo opeens kwam, want ik ben heus niet bangelijk uitgevallen, maar ik had zo'n gevoel of SI mijn nekhaartjes te berge rezen. Ik nam een duik en verdween hele- het kind is jong, moet vroeg naar bed de sapoe-lidi heeft gezwiept sjóeng-sjèng, sjóeng-sjèng! en nog maar net is een muskiet 'm snel gepiept! de klamboe wordt nu liefdevol door moeder stevig ingestopt en 't kind omklemt de goeling-rol zo heeft het al zo vaak gefopt het luimellampje staat al klaar 't is of het op het donker wacht de ronde buik hangt glimmend zwaar de lucifer nu spiegel-lacht zodra het kleine lampje brandt het matglas-hoedje opgezet, verdwijnen slofjes zachtjes, want het kind slaapt al in 't klamboe-bed achter de klamboe echter waakt het kind met donk're ogen wijd opdat het niet in slaap geraakt het wacht op het Geheim, dat glijdt straks over 't spierwitte plafond de lichtjes-fee zal dansen gaan 't wou dat het zó dansen kon met gouden lintenschoentjes aan! het kind, dat wakker blijven wil kijkt naar wat toch bekend moet zijn het tuimellampje staat daar stil óók stil hangt 't landhuisstof-gordijn voor 't witte poortje van 't kantoor, de spiegelkast te wachten staat en ook de tjitjak is er, hoor! wacht, tot Geheim weer dansen gaat dan éind'lijk komt het groot moment: een lichtje danst langs het plafond in een cadans, die 't zélf slechts kent zo lichtjes of het breken kon het kind volgt ademloos de dans de fee geeft tjitjak speels een tik en zweeft dan verder, tjitjak gans beduusd in 't donker zegt: tsjk, tsjik! de fee danst éven op de muur het is als tempert ze haar vaart dan sluipt ze teeg in 't avond-uur door kind en tjitjak nagestaard de ogen vallen éind'lijk dicht de goeling sluimert innig mee en in de verte danst het licht klinkt zachtjes nog de roep: satêé! NINA maal onder mijn deken. En daar bleef ik totdat ik de stem van mijn baboe hoorde die me riep. Het was toen ongeveer 7 uur in de morgen. Toen vertelde ik de meid wat ik zonet meegemaakt had. Mijn baboe dacht ernstig na en zei toen dat ik beter altijd mijn slaapkamerdeur gesloten kon houden, dan kon „zij" niet binnenkomen. Schijnbaar was die plek voor mijn toilet spiegel haar slaapplaats, zeide de meid. En inderdaad, in de 5 maanden, die wij nog in dat huis woonden alvorens we overge plaatst werden, heb ik nooit meer last gehad dat „zij" weer binnenkwam. N. P. (Wordt vervolgd) 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 16