fofïj foiTj VAN HIER EN GUNDER PASAR MALAM H0UTRUST IN DIT NUMMER: ssspLzo lesker, DR.1NK ER. UTeRS VAN OP ONZE 26/Z7/28JUNi Speciale bijdragen van: OP PAG. ADER lek wyck niet, ick blyf getrouw 5 PIERTJE PELIKAAN Assimilatie5 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 Dieren in en om ons Indisch huis: Otters10 Tong-Tong tienerclub 13 MYANA: voor de vrouw 14, 15 en 16 TANTE MIEKE: voor onze bibits 17 Boekenclub Tong-Tong 19 NAVORSER20 I.K.K. Tong-Tong23 Een psychodiagnost geeft ad vies 24 Ting-Tings26 Redactioneel Indische mensen en Indische letteren3 Indische Anti-legende 4 Indo's in den vreemde De Indo in Brazilië 18 J. C. H. Magie is zo oud als de wereld (II)11 Abonnees vertellen Bergen van Bali en Java (II) 6 De aardbeving8 Brief uit Canada9 Pesapen12 Jang nommer doea, jang nom- mer doeablas18 Mijn visie op het menghuwelijk 22 8ste JAARGANG No. 21. ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel M|J. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEFOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 99® TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjalie Robinson S. L. F. Catalan!, Huisadres: L. v Meerdervoort 1580, Den Haag, tel. 070/30.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Waarn. Hoofdred.: J. C. Hazewlnkel Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand Prils per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3,75. halfJf 7,50, jaar f 15,Abt. buitenl. (per Jaar en per luchtp.): Australië f 48,Nw. Zeeland. Zd Afrika, Brazilië f 38,Canada f 32,Suriname Antillen f 26,West-Europ. landen f 20,Abt. per zeepost voor alle landen f 20,per Jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Whlttler Californië 90607 U.S.A. Tel. 699-6837. Month 1,Half Year 5,Year 10, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DF TROPENGORDEI JAN COMPAGNIE IS MORSDOOD „...want ik moet wel heel ver in mijn Tong- Tong-jaargangen terug gaan om weer wat te vinden van verzet tegen assimilatie. Ik vraag me af: is deze „strijd" gewonnen of verloren? Of alleen maar doodgebloed? Of is de „strijd vraag" eigenlijk zo belangrijk niet en hebben we ons vroeger met ten beetje te veel opge wonden?" Elorentinus Uiteraard is de kwestie wél belangrijk. De hele wereld over verschijnen jaar in jaar uit nieuwe sociologische en ethnologische studiën over allerlei ethnische groepen. Vooral bij het ontwakend nationalisme in Azië en Afrika springen de ethnische groe pen overal in de aandacht. Er is b.v. in Amerika geen universiteit die niet één of meer researchers heeft op dit terrein. Want zowel politiek, cultureel en economisch is een grondige kennis van ethnische groepen van de grootste waarde voor het voeren van een efficiënte staathuishouding. Ik ben van hetgeen regelmatig op dit gebied op de boekenmarkt verschijnt vrij aardig op de hoogte en koop niet alleen boeken, maar lees ook veel book-reviews. Het valt mij op dat Nederland op dit gebied schittert door afwezigheid. De wijze waarop wij ons verleden en heden op sociologisch ethnologisch terrein verslonsen, is werke lijk beschamend, en getuigt van bekrom penheid en botheid. Onlangs is weer een boek verschenen, „Jan Company in Coro- mandel" (nota bene bij Martinus Nijhoff in 's-Gravenhagel), geschreven door Rapan Raychandhuri, dat wij geschreven zouden moeten hebben. Maar niks hoor: de bruin tjes moeten weggeassimileerd worden en het verleden uitgewistl En als Tong-Tong „misbaar" maakt, doodgewoon „niet reage- re, Leen!"... Als je dit acht jaren lang hebt meegemaakt, ga je jezelf op het laatst een papegaai vin den als je nog steeds reageert. Het is vechten tegen de boter-melk-kaas-kaai. De laatste man die op dit gebied echt nog serieus onderzocht, was Du Perron. Neder land heeft in hem méér verloren dan het zich realiseert of realiseren kan! Wat de doorsnee Indo betreft: door een stupide maatschappelijke opvoeding heeft hij generaties lang zó leren denken in het alternatief: óf Hollands óf Inlands, dat hij nog steeds niet anders denken kan, hoewel hij nota bene geleefd heeft in een land met de grootste collectie ethnische groepen ter wereld! Als je het woord „ethnisch" in zijn tegen woordigheid noemt, kijkt hij gewoon „vies'. Alsof hij een klabang ziet of kikkerbilletjes moet eten. Dat de doorsnee Hollander niet beter weet, dat is tot daaraan toe. Maar welke zin hebben discussies in zo'n massa? Inderdaad, Jan Compagnie is morsdood. Jan Compagnie: de onderzoekende, uitva rende, vrije geest... en niet wat men denkt: de „sentenhalende koloniaal". Er is voor zo'n nauw denkend Nederland maar één toe komst: de oplossing, eerst economisch, dan maatschappelijk en politiek, in Eenheids- Europa. Zo'n „assimilatie-complex" boome- rangt ook! Wat mij blijft verbijsteren is het feit dat 1/3 miljoen dragers van aparte eth nische karakteristieken volslagen genegeerd kan worden. Dat universiteitsbibliotheken met de kostbaarste studie-schap op dit ge bied, achteloos terzijde gelegd blijven. Als ik denk aan Mensen die reeds dood zijn, Snouck v. d. Jagt aan levenden zoals Meyer Ranneft, sajang kanee kanee... T. R. KLEINE BOENG „Met aandacht je artikel gelezen over El Ata- bal en het „falen" van de Kleine Boeng. Het oordeel lijkt me té gemakkelijk geveld. Was er toch niet een ander systeem mogelijk, waarmee de Kleine Boeng tóch op gang raakt, in plaats van hem nóg onzekerder van zichzelf te maken?" v. d. L. „U bent enigszins bitter gestemd tegenover kleine boengs, die U met Atabal in de steek gelaten hebben. Ik kan me dat goed indenken, maar ik vraag begrip voor deze mensen die qua geest en persoon geheel k.o. gerammeld zijn." D. J. Hendrik Ik ben nooit bitter gestemd ten aanzien van Kleine (en Grote) Boengs. Wel t.a.v. het Lot, dat hen sinds eeuwen genadeloos schijnt te achtervolgen. In de Tong-Tong activiteiten zijn vele kansen geschapen, maar men slaat niet toe. zet niet door. Met tweehonderd doorzetters zou El Atabal ge- (Lees verder pag. 21) BIJ DE VOORPLAAT: Dit zijn de kleinste zelfstandigen van Krem- bangan: de toekang seterop en de toekang betja, de blijver en de trekker, levend op een niveau maar een handbreed boven dat van „de vogelen des velds." Het decor een muur uit de Portugese tijd, voor een deur: die sinds lang voorgoed is dichtgespijkerd. De luifel voor die deur is nutteloos gewor den nu en alleen nog maar „compositorisch medium" in het schilderij: „De Vier Daken" ...ja, het vierde is het Dak des Hemels, toch? Hoeveel stof van overpeinzing is er zelfs in zo'n saai plaatje van een zo saaie wijk als Krembangan! T. R. Foto: Frans Bodmer tiendoL't

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2