6 PM SEMBRONO (dat betekent etenstijd op de 6de Pasar Malam) j 1 PASAR MALAM - 26, 27, 28 JUNI - HOUTRUST Thomas, jij weet veel; kun jij mij aan een toom Kedoe-kippen helpen? As moet, ja moet. Mijn tante hij woont in Kedoe, en ais U mij geef voorschot, zater dag ik ga halen. Maar een toom ik weet niet deze. Ach, ik bedoel 6 babons, töh. Ik gaf Thomas geld en reiskosten. Maar wie 's avonds niet bij mij kwam, si Thomas. Maandag en dinsdag ontliep hij mij opzette lijk in de fabriek. Maar woensdag pikte ik hem en vroeg waar mijn Kedoe's waren. Verlegen draaide hij met zijn handen en toen kwam het hoge woord er uit. Als kippen, ja ook mooi betoel, zo groot als huzaar. Maar in de trein ja, wij rijden langs een sawah, daarbuiten is een ajam alas, hij gaat kraaien. Die Kedoe's sèh, allemaal kepingin en hij vliegen uit de raam. Wat kan ik aan doen? Maar doewit-nja al op natierlijk! J- HONIG (Vervolg van pag. 6) traditie, vervat in de tjandra sangkala s noemt voor de G. Agoeng vanwege de uit barstingen A.D. 189 en 1616 en voor de Batoer A.D. 1612, 1702, 1784 en 1904. Ook zijn uitbarstingen bekend uit A.D. 1849 en 1926. 3) Een voorbeeld van deze bergsplijting op Bali vindt men in steen uitgedrukt als de toegangspoort in de rots uitgehouwen, van de z.g. Olifantsgrot te Bedoeloe, die ik in 1922 terugvond als het oude Balische heilig dom Lwa Gadjah (of Olifantsrivier, de Peta- noe) genoemd in de Nagarakertagama (O.V. 1923). Verder wijzen alle gespleten tempel poorten op Bali naar deze bergsplijting, aansluitende op de bergsymboliek in de ge hele tempelbouw, zoals b.v. de pagode (meroe) en de gesloten tempelpoort, die alle de Mahameroe voorstellen. 4) De tweede afbeelding bij dit artikel stelt voor het Balische Liefdegodenpaar als tweeëenheid, incarnaties van Sjiwa en Oema, gezeteld op Agoeng en Batoer, naar een tekening van 1 Bagoes Mantra van Penaroekan (Bali) uit 1922. Volgens Dr. Th. G. Th. Pigeaud is dit in strijd met de gewone opvatting in de Indi sche mythologie, dat Wisjnoe en Laksjmi de ouders zijn van Kamadewa (zie Tantoe Panggelaran. Volgens de Balische gods dienst (Soeria-Sewana) is Sjiwa als Zonne god machtiger dan Brahma en Wisjnoe. De eerste afbeelding stelt voor deze Sangyang Smara als hoofdfiguur van een ex libris in Bali-stijl, waarbij de Liefdegod uit een palm- bladboek het gedicht Smara Dahana reci teert. De omgevende rand bevat Balische bloem- en bladmotieven, waartussen twee singa's, de gevleugelde mythische leeuw van Bali, die wijzen naar de naam van de Balische hoofdstad Singaradja (konings leeuw, te vergelijken met dergelijke namen op Java en met Singapora, de Leeuwen- stad). Het vorig jaar was niemand op die enorme, hongerige mensenmassa voorbereid. Tong-Tong niet en zeker de meeste eetstands niet. Voor velen werd de Pasar Malam daardoor een teleurstelling, zoals bleek uit brieven die Tong-Tong daarna ontving. Ja, ja, Tong-Tong(en niet de restauranthouders, omdat het publiek kennelijk in de veronderstelling p verkeert dat al die eetstands op de Pasar Malam door Tong-Tong sendiri worden geëxploiteerd. Dat is dus niet het geval. Maar Tong-Tong heeft 1 zich wel verplicht gevoeld iets aan die „honger-toestand" te doen. Dit j jaar dus méér restaurants, grotere restaurants, grotere voorraden, snellere I bediening en vooral een veel grotere keus van de meest lekkere hapjes en B snoeperijtjes en drinks. M.a.w. U kunt dit jaar gerust „met een lege j maag" naar de 1illllllllilllllllllIllllllllIlllllllllllllllllIIIll1UIHU» 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 7