6 PM
SEMBRONO
(dat betekent etenstijd op de 6de Pasar Malam) j
1 PASAR MALAM - 26, 27, 28 JUNI - HOUTRUST
Thomas, jij weet veel; kun jij mij aan een
toom Kedoe-kippen helpen?
As moet, ja moet. Mijn tante hij woont in
Kedoe, en ais U mij geef voorschot, zater
dag ik ga halen. Maar een toom ik weet niet
deze.
Ach, ik bedoel 6 babons, töh.
Ik gaf Thomas geld en reiskosten. Maar wie
's avonds niet bij mij kwam, si Thomas.
Maandag en dinsdag ontliep hij mij opzette
lijk in de fabriek. Maar woensdag pikte ik
hem en vroeg waar mijn Kedoe's waren.
Verlegen draaide hij met zijn handen en
toen kwam het hoge woord er uit.
Als kippen, ja ook mooi betoel, zo groot als
huzaar. Maar in de trein ja, wij rijden langs
een sawah, daarbuiten is een ajam alas, hij
gaat kraaien. Die Kedoe's sèh, allemaal
kepingin en hij vliegen uit de raam. Wat
kan ik aan doen? Maar doewit-nja al op
natierlijk! J- HONIG
(Vervolg van pag. 6)
traditie, vervat in de tjandra sangkala s
noemt voor de G. Agoeng vanwege de uit
barstingen A.D. 189 en 1616 en voor de
Batoer A.D. 1612, 1702, 1784 en 1904. Ook
zijn uitbarstingen bekend uit A.D. 1849 en
1926.
3) Een voorbeeld van deze bergsplijting op
Bali vindt men in steen uitgedrukt als de
toegangspoort in de rots uitgehouwen, van
de z.g. Olifantsgrot te Bedoeloe, die ik in
1922 terugvond als het oude Balische heilig
dom Lwa Gadjah (of Olifantsrivier, de Peta-
noe) genoemd in de Nagarakertagama (O.V.
1923). Verder wijzen alle gespleten tempel
poorten op Bali naar deze bergsplijting,
aansluitende op de bergsymboliek in de ge
hele tempelbouw, zoals b.v. de pagode
(meroe) en de gesloten tempelpoort, die
alle de Mahameroe voorstellen.
4) De tweede afbeelding bij dit artikel stelt
voor het Balische Liefdegodenpaar als
tweeëenheid, incarnaties van Sjiwa en
Oema, gezeteld op Agoeng en Batoer, naar
een tekening van 1 Bagoes Mantra van
Penaroekan (Bali) uit 1922.
Volgens Dr. Th. G. Th. Pigeaud is dit in
strijd met de gewone opvatting in de Indi
sche mythologie, dat Wisjnoe en Laksjmi de
ouders zijn van Kamadewa (zie Tantoe
Panggelaran. Volgens de Balische gods
dienst (Soeria-Sewana) is Sjiwa als Zonne
god machtiger dan Brahma en Wisjnoe. De
eerste afbeelding stelt voor deze Sangyang
Smara als hoofdfiguur van een ex libris in
Bali-stijl, waarbij de Liefdegod uit een palm-
bladboek het gedicht Smara Dahana reci
teert. De omgevende rand bevat Balische
bloem- en bladmotieven, waartussen twee
singa's, de gevleugelde mythische leeuw
van Bali, die wijzen naar de naam van de
Balische hoofdstad Singaradja (konings
leeuw, te vergelijken met dergelijke namen
op Java en met Singapora, de Leeuwen-
stad).
Het vorig jaar was niemand op die enorme, hongerige mensenmassa
voorbereid. Tong-Tong niet en zeker de meeste eetstands niet. Voor
velen werd de Pasar Malam daardoor een teleurstelling, zoals bleek uit
brieven die Tong-Tong daarna ontving. Ja, ja, Tong-Tong(en niet
de restauranthouders, omdat het publiek kennelijk in de veronderstelling p
verkeert dat al die eetstands op de Pasar Malam door Tong-Tong sendiri
worden geëxploiteerd. Dat is dus niet het geval. Maar Tong-Tong heeft
1 zich wel verplicht gevoeld iets aan die „honger-toestand" te doen. Dit j
jaar dus méér restaurants, grotere restaurants, grotere voorraden, snellere
I bediening en vooral een veel grotere keus van de meest lekkere hapjes en
B snoeperijtjes en drinks. M.a.w. U kunt dit jaar gerust „met een lege j
maag" naar de
1illllllllilllllllllIllllllllIlllllllllllllllllIIIll1UIHU»
7