HET NEGERVRAAGSTUK
(Vervolg van pag. 3)
rassen met diepgaande verschillen),
stand of intelligentieniveau. Daardoor is
een „mix-up" ontstaan van de oorspron
kelijke maatschappelijke en zedelijke
gelaagdheid, waaruit de Neger zich
thans met de grootste moeite probeert
terug te vinden.
Dat is het grote verschil ook geweest
tussen de slavernijen van Europeanen
en andere rassen. Wie een beetje cul
tuur-historie leest, zal merken dat an
dere in slavernij weggevoerde volken
door de overheerser beter en menselij
ker beoordeeld werden. Edelen en in
telligentsia kregen een betere plaats in
de nieuwe maatschappij. Vaak hadden
huwelijken plaats tussen prinsen van het
overheersersvolk en prinsessen van het
slavenvolk. Europeanen zagen bij negers
deze verschillen niet. Alles ging op één
hoop aan één ketting. En please, laten
we niet zeggen: dat waren rot Amerika
nen die dat deden; niet wij. Amerikanen
honderd jaar terug waren door en door
Europeanen (en zijn het nu nog). Ook
wij hadden in Nederlands-lndië slavernij
en ook wij hebben huwelijken tussen
meesters en slavinnen niet kunnen zien
met andere ogen dan „bazen nemen
baboe's": het is de visie van de onont
wikkelde, bekrompen mens.
Ik sla het leven in Amerika met pre-
sies dezelfde ogen gade als de ouwe
Straatslijper. Ik ga met ontwikkelde ne
gers om en zie ook het leven in ver
pauperde negerwijken. Ik zie het ver
schil heel goed tussen Neger-gentle
men en Neger-plebs, net zo goed als
U en ik het verschil zien tussen Euro
pese gentlemen en Europees plebs. En
waar de hele Neger-maatschappij zich
optrekt aan het „gelijkheidspatroon"
van de Europese beschaving, ontstaat
een som van conflicten, die niet en
nooit met twee, drie woorden zijn af te
doen, wat men van mij verlangt.
Ga zelf eens rond in de grote steden
van Holland en probeer bij elke Suri
namer of Antillaan die U ziet, vast te
stellen of het een gentleman is of een
DE LAATSTE KEER RANGOON
(Vervolg van pag. 8)
het land aanwezige Amerikaanse films zul
len nog wel een jaartje in de circulatie zijn,
maar dan zullen ze vervangen zijn door Bur
mese, Poolse, Russische en Chinese films;
de invoer van de buitenlandse films is stop
gezet. Alleen de echt goede komen nog
binnen.
Wat wel zeer aantrekkelijk is, zijn de nog
uit de voorraden van de genationaliseerde
zaken afkomstige Engelse en Amerikaanse
studieboeken. Ik zag een Medische dictio-
nair, 100 kiat. Een goede verhandeling over
elektronica 20 kiat. Een fotografie-encyclo
pedie die ik in Amsterdam voor 100 gulden
heb zien staan, was hier 75 kiat.
Morgen vertrekken we om hier voorlopig
niet meer terug te komen; over een tijdje
zal ik met heimwee terugdenken aan de
heerlijke manga's, die je hier kon krijgen.
SPARKS
Rangoon, natte moesson 1964
„gewone jongen" en kijk niet naar het
pakkie dat hij aan heeft. Probeer vast
te stellen of deze Neger zijn Land van
Herkomst heeft liggen in Kongo, Ango
la of Kameroen. Maar U kunt (ondanks
vier eeuwen met Indonesië-leven) niet
eens het verschil zien tussen een Ja
vaan, Soedanees of Madoerees. Moei
lijk nietwaar? Dat geef ik direct toe.
Maar waarom dan gemakshalve en dom
weg alle bruintjes, alle zwartjes of alle
geeltjes genivelleerd? En op een af
stand gecommandeerd: allemaal gelijk!
Ook Negers hebben „breeding", heb
ben standssoorten. Maar ze zijn uiterlijk
op een andere wijze te zien dan op de
kleur of op physiologische verschillen
alleen. Het is b.v. opvallend hoeveel
Hollanders (en Indo's doen er braaf
aan mee) iemand's beschavingspeil me
ten met een opmerking als: „Hij is zo
zwart als mijn laars....". Er zijn pik
zwarte Javanen van oude en voorname
afkomst en lichthuidige Javanen die
even ontwikkeld zijn als de melkbezor
ger om de hoek. In het contact tussen
Hollanders en Indo's of Indonesiërs
wordt voortdurend een zo schrikbaren
de domheid aan de dag gelegd, dat het
gewoon onbegonnen werk is om nog te
beginnen aan een discussie over Ne
gers!
En denk vooral niet dat het met stu
die (uit de verte) beter wordt. Door
boekjes lezen over Indonesië ontstaat
geen betrouwbare kennis van Indonesië.
Toen ik hier de geschiedenis van de
Neger ging bestuderen, vond ik tot mijn
verbazing dat het Zwarte Werelddeel er
in vergelijking met de andere wereldde
len „bekaaid van af kwam". Hier geen
ontwikkeling van architectuur, van navi
gatie, van visserij of landbouw of vee
teelt, geen alphabet, zelfs geen kook
kunst, geen enkele vorm van cultuur zo
als die ons is nagelaten door andere
rassen in de wereld. Terwijl Afrika toch
ligt in alle klimaatzones, tussen twee
oceanen en met alle vooroordelen die
ook andere volken hebben.
Hoe gemakkelijk is het dan om te
springen naar de conclusie: de Negers
zijn alle tijden door inferieur geweest!
Maar dan studeer je ook andere zaken
en je leert: biologisch is aangetoond
dat de Negers niet inferieur zijn (sche
delmetingen, intelligent ieproeven, etc.
etc.) en anthropologen hellen over naar
de conclusie (na vele opgravingen) dat
het Negerras waarschijnlijk het oudste
ter wereld is, m.a.w. meer tijd gehad
heeft dan andere volken om beschavin
gen te ontwikkelen. Waarom is dat dan
niet gebeurd?
Zijn zij misschien zo oud en zo wijs)
geworden dat zij zich niet meer willen
laten „vangen" door de eeuwige ver
moeiend nutteloze afwisseling van be
schavingen? Want eigenlijk is er niets
zo ontstellend wanhopig als het steeds
weer opnieuw streven van de mens naar
materiële beschaving, welvaart, veilig
heid. Het kostte altijd veel bloed en
ging altijd weer verloren. Terwijl de
„natuurmens" onberoerd voortleeft en
ook blijft voortbestaan. Hebben Negers
misschien andere vormen van levens
geluk gevonden (zoals ook zoveel an
dere „wilde" stammen)? Wie hen gade
slaat vindt b.v. een geestesinstelling
van onbezorgdheid, die verkwikkend
aandoet naast het schijnbaar eeuwig
zorgelijke gedoe van de Europeaan, al
is hij nog zo rijk. De manier waarop
een Neger in zijn auto kan rijden, genie
tend van vaart en tempo, op zijn dooie
gemak, zalig achteroverleunend, is wer
kelijk om jaloers op te zijn. Europeanen
moeten altijd racen of zitten te pieke
ren over bandenpech, afbetaling, slijta
ge en ongelukken. Daardoor gaat veel
levensgeluk verloren en het „roteinde"
komt toch! Negers kunnen ook tegen
slagen en ellende veel beter verdragen
dan Europeanen. Zij hebben een be
wonderenswaardig geduld, een schijn
baar onuitputtelijk incasseringsvermogen
en het vermogen om levensvreugden te
vinden, waar Europeanen alleen worry
zien en grauwe wolken. Iets wat je ook
in Azië veel vindt. Europeanen noemen
dat gebrek aan verantwoordelijkheids
gevoel, gebrek aan ambitie, indolentie
of luiheid. Maar wie weet, wat het is?
Negers hebben een fantastisch gevoel
voor rhythme. Ze kunnen melodie, har
monie en rhythme maken met een dood
gewone trom (waar de Europeaan al
leen maar marsroffels op kan ranselen)
of zelfs met een stuk hout en een tafel.
Het is alsof hij er niets voor voelt om
de langdurige en vermoeiende reis te
maken door gereguleerde muziekscho-
ling, harmonie- en compositieleer om
dat hij in het rhythme alles vindt. Zelfs
als hij „gewoon loopt", heeft hij een
rhythme in zijn lichaam, een gracie van
gestalte, een harmonie van proporties,
waardoor je haast zou willen zeggen wat
andere rassen aan beschaving hebben
buiten zich, heeft de Neger in zich.
Jammer dat hij dat vaak niet weet en
zich (op ons voorschrift) ook steken
moet in pakjes met valse schouders,
corsetten, glimmende schoenen, con
fectie - en als hij off-key" is in de
keuze van kleur of compositie, wordt
hij gecorrigeerd of vermaand.
Hoe opmerkzamer en langduriger je
de Blanke en de Neger gadeslaat in
hun doen en laten, hoe duidelijker het
wordt dat er essentiële verschillen be
staan in leefwijze en levensopvatting,
die niet maar zo een-twee-drie onder
een klapperdop gevangen kunnen wor
den van allemaal gelijke rechten". Want
het levenspatroon van een Blanke zou
in veel opzichten ronduit moordend zijn
voor de Neger-natuur. Waarom denken
wij eigenlijk dat ons leven zo superieur
is en dat onze nivelleer-systemen zo su
bliem zijn? Wij hebben gedurende vele
generaties helaas de Neger opgevoed
in de waan dat zijn geluk pas verzekerd
is als hij geheel in de Europese be
schaving integreert. Nu weet hij niet
anders of het moet zo.
Als wij de Neger hadden grootge
bracht met zelfrespect op de eerste
plaats en hem geleid hadden naar een
eigen ontwikkeling van dit zelfrespect,
de vele millioenen Negers in de U. S.
zouden in vele jaren milliarden dollars
(Lees verder op pag. 16)
12