HET NEGERVRAAGSTUK (Vervolg van pag. 3) rassen met diepgaande verschillen), stand of intelligentieniveau. Daardoor is een „mix-up" ontstaan van de oorspron kelijke maatschappelijke en zedelijke gelaagdheid, waaruit de Neger zich thans met de grootste moeite probeert terug te vinden. Dat is het grote verschil ook geweest tussen de slavernijen van Europeanen en andere rassen. Wie een beetje cul tuur-historie leest, zal merken dat an dere in slavernij weggevoerde volken door de overheerser beter en menselij ker beoordeeld werden. Edelen en in telligentsia kregen een betere plaats in de nieuwe maatschappij. Vaak hadden huwelijken plaats tussen prinsen van het overheersersvolk en prinsessen van het slavenvolk. Europeanen zagen bij negers deze verschillen niet. Alles ging op één hoop aan één ketting. En please, laten we niet zeggen: dat waren rot Amerika nen die dat deden; niet wij. Amerikanen honderd jaar terug waren door en door Europeanen (en zijn het nu nog). Ook wij hadden in Nederlands-lndië slavernij en ook wij hebben huwelijken tussen meesters en slavinnen niet kunnen zien met andere ogen dan „bazen nemen baboe's": het is de visie van de onont wikkelde, bekrompen mens. Ik sla het leven in Amerika met pre- sies dezelfde ogen gade als de ouwe Straatslijper. Ik ga met ontwikkelde ne gers om en zie ook het leven in ver pauperde negerwijken. Ik zie het ver schil heel goed tussen Neger-gentle men en Neger-plebs, net zo goed als U en ik het verschil zien tussen Euro pese gentlemen en Europees plebs. En waar de hele Neger-maatschappij zich optrekt aan het „gelijkheidspatroon" van de Europese beschaving, ontstaat een som van conflicten, die niet en nooit met twee, drie woorden zijn af te doen, wat men van mij verlangt. Ga zelf eens rond in de grote steden van Holland en probeer bij elke Suri namer of Antillaan die U ziet, vast te stellen of het een gentleman is of een DE LAATSTE KEER RANGOON (Vervolg van pag. 8) het land aanwezige Amerikaanse films zul len nog wel een jaartje in de circulatie zijn, maar dan zullen ze vervangen zijn door Bur mese, Poolse, Russische en Chinese films; de invoer van de buitenlandse films is stop gezet. Alleen de echt goede komen nog binnen. Wat wel zeer aantrekkelijk is, zijn de nog uit de voorraden van de genationaliseerde zaken afkomstige Engelse en Amerikaanse studieboeken. Ik zag een Medische dictio- nair, 100 kiat. Een goede verhandeling over elektronica 20 kiat. Een fotografie-encyclo pedie die ik in Amsterdam voor 100 gulden heb zien staan, was hier 75 kiat. Morgen vertrekken we om hier voorlopig niet meer terug te komen; over een tijdje zal ik met heimwee terugdenken aan de heerlijke manga's, die je hier kon krijgen. SPARKS Rangoon, natte moesson 1964 „gewone jongen" en kijk niet naar het pakkie dat hij aan heeft. Probeer vast te stellen of deze Neger zijn Land van Herkomst heeft liggen in Kongo, Ango la of Kameroen. Maar U kunt (ondanks vier eeuwen met Indonesië-leven) niet eens het verschil zien tussen een Ja vaan, Soedanees of Madoerees. Moei lijk nietwaar? Dat geef ik direct toe. Maar waarom dan gemakshalve en dom weg alle bruintjes, alle zwartjes of alle geeltjes genivelleerd? En op een af stand gecommandeerd: allemaal gelijk! Ook Negers hebben „breeding", heb ben standssoorten. Maar ze zijn uiterlijk op een andere wijze te zien dan op de kleur of op physiologische verschillen alleen. Het is b.v. opvallend hoeveel Hollanders (en Indo's doen er braaf aan mee) iemand's beschavingspeil me ten met een opmerking als: „Hij is zo zwart als mijn laars....". Er zijn pik zwarte Javanen van oude en voorname afkomst en lichthuidige Javanen die even ontwikkeld zijn als de melkbezor ger om de hoek. In het contact tussen Hollanders en Indo's of Indonesiërs wordt voortdurend een zo schrikbaren de domheid aan de dag gelegd, dat het gewoon onbegonnen werk is om nog te beginnen aan een discussie over Ne gers! En denk vooral niet dat het met stu die (uit de verte) beter wordt. Door boekjes lezen over Indonesië ontstaat geen betrouwbare kennis van Indonesië. Toen ik hier de geschiedenis van de Neger ging bestuderen, vond ik tot mijn verbazing dat het Zwarte Werelddeel er in vergelijking met de andere wereldde len „bekaaid van af kwam". Hier geen ontwikkeling van architectuur, van navi gatie, van visserij of landbouw of vee teelt, geen alphabet, zelfs geen kook kunst, geen enkele vorm van cultuur zo als die ons is nagelaten door andere rassen in de wereld. Terwijl Afrika toch ligt in alle klimaatzones, tussen twee oceanen en met alle vooroordelen die ook andere volken hebben. Hoe gemakkelijk is het dan om te springen naar de conclusie: de Negers zijn alle tijden door inferieur geweest! Maar dan studeer je ook andere zaken en je leert: biologisch is aangetoond dat de Negers niet inferieur zijn (sche delmetingen, intelligent ieproeven, etc. etc.) en anthropologen hellen over naar de conclusie (na vele opgravingen) dat het Negerras waarschijnlijk het oudste ter wereld is, m.a.w. meer tijd gehad heeft dan andere volken om beschavin gen te ontwikkelen. Waarom is dat dan niet gebeurd? Zijn zij misschien zo oud en zo wijs) geworden dat zij zich niet meer willen laten „vangen" door de eeuwige ver moeiend nutteloze afwisseling van be schavingen? Want eigenlijk is er niets zo ontstellend wanhopig als het steeds weer opnieuw streven van de mens naar materiële beschaving, welvaart, veilig heid. Het kostte altijd veel bloed en ging altijd weer verloren. Terwijl de „natuurmens" onberoerd voortleeft en ook blijft voortbestaan. Hebben Negers misschien andere vormen van levens geluk gevonden (zoals ook zoveel an dere „wilde" stammen)? Wie hen gade slaat vindt b.v. een geestesinstelling van onbezorgdheid, die verkwikkend aandoet naast het schijnbaar eeuwig zorgelijke gedoe van de Europeaan, al is hij nog zo rijk. De manier waarop een Neger in zijn auto kan rijden, genie tend van vaart en tempo, op zijn dooie gemak, zalig achteroverleunend, is wer kelijk om jaloers op te zijn. Europeanen moeten altijd racen of zitten te pieke ren over bandenpech, afbetaling, slijta ge en ongelukken. Daardoor gaat veel levensgeluk verloren en het „roteinde" komt toch! Negers kunnen ook tegen slagen en ellende veel beter verdragen dan Europeanen. Zij hebben een be wonderenswaardig geduld, een schijn baar onuitputtelijk incasseringsvermogen en het vermogen om levensvreugden te vinden, waar Europeanen alleen worry zien en grauwe wolken. Iets wat je ook in Azië veel vindt. Europeanen noemen dat gebrek aan verantwoordelijkheids gevoel, gebrek aan ambitie, indolentie of luiheid. Maar wie weet, wat het is? Negers hebben een fantastisch gevoel voor rhythme. Ze kunnen melodie, har monie en rhythme maken met een dood gewone trom (waar de Europeaan al leen maar marsroffels op kan ranselen) of zelfs met een stuk hout en een tafel. Het is alsof hij er niets voor voelt om de langdurige en vermoeiende reis te maken door gereguleerde muziekscho- ling, harmonie- en compositieleer om dat hij in het rhythme alles vindt. Zelfs als hij „gewoon loopt", heeft hij een rhythme in zijn lichaam, een gracie van gestalte, een harmonie van proporties, waardoor je haast zou willen zeggen wat andere rassen aan beschaving hebben buiten zich, heeft de Neger in zich. Jammer dat hij dat vaak niet weet en zich (op ons voorschrift) ook steken moet in pakjes met valse schouders, corsetten, glimmende schoenen, con fectie - en als hij off-key" is in de keuze van kleur of compositie, wordt hij gecorrigeerd of vermaand. Hoe opmerkzamer en langduriger je de Blanke en de Neger gadeslaat in hun doen en laten, hoe duidelijker het wordt dat er essentiële verschillen be staan in leefwijze en levensopvatting, die niet maar zo een-twee-drie onder een klapperdop gevangen kunnen wor den van allemaal gelijke rechten". Want het levenspatroon van een Blanke zou in veel opzichten ronduit moordend zijn voor de Neger-natuur. Waarom denken wij eigenlijk dat ons leven zo superieur is en dat onze nivelleer-systemen zo su bliem zijn? Wij hebben gedurende vele generaties helaas de Neger opgevoed in de waan dat zijn geluk pas verzekerd is als hij geheel in de Europese be schaving integreert. Nu weet hij niet anders of het moet zo. Als wij de Neger hadden grootge bracht met zelfrespect op de eerste plaats en hem geleid hadden naar een eigen ontwikkeling van dit zelfrespect, de vele millioenen Negers in de U. S. zouden in vele jaren milliarden dollars (Lees verder op pag. 16) 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 12