EEN PSYCHODIAGNOST GEEFT ADVIES
oooooooooooooooooooooooooooo
O INSTITUUT LAPRÉ o
Geachte lezers,
Uit de vele binnengekomen brieven heb ik wederom enkele specifieke onderwerpen geko
zen welke de grote belangstelling van zeer velen blijven trekken uiteraard met toestem
ming van de vragenstellers en in de hoop dat ook U lering uit kunt trekken, zelfs al was
het maar om kritiek uit te oefenen. Want het is goed om onze geest steeds in beweging en
levendig te houden en haar te dwingen tot aktieve arbeid. Dit houdt ons jong en vitaal.
Verder wil ik U alvast verklappen dat ons instituut, sinds enige tijd samenwerkt met een
groot Duits wetenschappelijk onderzoekingsbureau waaraan psychiaters, doktoren en
eminente vorsers medewerken en het copyrecht heeft gekregen van vele zeer interessante
als wetenschappelijke artikelen. In latere artikelen zult U er meer over horen.
VRAGEN RUBRIEK
(Deze rubriek staat open voor allen die
vragen of problemen hebben op het ge
bied der grens- en geheimwetenschap
pen).
Heer A. te G. vraagt of de „doekoens",
zoals wij ze kennen in Indonesië gelijk
te stellen zijn met de magiërs of okkul-
tisten van Europa.
Deze ogenschijnlijk zo onschuldige
vraag van de heer A., welke getuigt van
een meer dan oppervlakkige kennis
hierover, kan ik het best beantwoorden
door graduele verschillen naar voren
te brengen. Zoals iedere huisvrouw wel
kan koken, zal de één het beter kunnen
dan de ander, en weer een ander ver
beeldt zich te kunnen koken, doch
brengt er niets van terecht. Hetzelfde
geldt bij de magie of het okkultisme
welke ook vaak verwisseld wordt met
tovenarij. De ware magiër houdt zich
ten alle tijde stipt aan de universele
wetten en regels. Hij kent elke oor
zaak en gevolg van zijn handelingen tot
in de finesses en werkt welbewust met
hogere krachten. Van lagere orde is de
tovenaar, waaronder dus ook vele doe
koens behoren. Deze weten wel het een
en ander af van de natuurkrachten en
kan ze ook vaak in werking laten treden
zodat er iets zal gaan geschieden, doch
voor de rest bezit hij geen kennis over
de samenhang ervan. Hij werkt dus meer
in het wilde weg en op goed geluk met
de voor hem gans onbekende krachten.
Mede door zijn geringe kennis vervalt
hij gemakkelijker in slechte praktijken.
De ware magiër zal daarentegen nim
mer iets durven ondernemen wanneer
hij niet van te voren volledig doordron
gen is van alle wetten en oorzaak en
gevolg hiervan.
In aansluiting op het bovenstaande, be
staat er nog een andere kategorie „ma
giërs", n.l. de charletan-magiër. Dit is
dan de individu die zijn omgeving maar
wat op de mouw spelt. Hij doet zich
voor als magiër, hij praalt zeer graag
met de okkulte wetenschap, waarvan hij
nauwelijks iets af weet. Hij hult zich
altijd in mystieke geheimdoenerij, doch
dit dient slechts om zijn eigen onkunde
O
O voor kosmobiologische adviezen q
O
O Schriftelijke cursussen in: g
O biorhytmiek, yoga-techniek, ge- 0
8 tallenleer, radicale tabaksont- O
U O
O wenning, etc. g
O Inl. postbus 409 Den Haag. 0
SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
te verbergen. Wij kunnen deze mensen
dus kortweg „bedriegers" noemen. Vaak
glijdt hij ongemerkt af tot schizophrenic,
een zeer ernstige ziekte van de geest
waarbij de persoonlijkheid sterk uiteen
gevallen is. Zijn gedachten nemen een
zelfstandig bestaan en worden tot hal
lucinaties. Hij leeft in een voor anderen
niet toegankelijke wereld van bizarre
magische gedachten.
Verder bestaat er ook nog een primi
tieve vorm van magie, die waar te ne
men valt bij de primitieve, maar ook bij
de beschaafde volkeren.
Of dit nog wat met magie te maken
heeft betwijfel ik ten zeerste. Denk maar
eens aan het driemaal afkloppen op
hout om te voorkomen dat een of ander
onheil ons zal treffen. Bij de primitieve
volkeren, met name Eskimo's, negers,
enz., bestaat een zekere afkeer om zich
te laten fotograferen. Men vreest daar
door een deel van zijn ziel te verliezen.
De Atjehers zijn zuinig met het mede
delen van hun naam. Zij gaan van het
standpunt uit dat wie de naam weet, ook
macht heeft over de drager van deze
naam. Deze vorm van magie wordt dus
door hen beoefend om zich te verweren
tegen machten die sterker zijn dan zij.
Heer R. schrijft: reeds geruime tijd
tracht ik de yoga-leer toe te passen.
Ik heb hierover zeer veel boeken gele
zen en bestudeerd, haar leringen in de
praktijk trachten toe te passen, maar
wanneer u mij vraagt of ik er baat bij
gevonden heb, of ik er vrede mee heb,
dan moet ik hierop ontkennend antwoor
den. Hoe komt het dat niettegenstaande
mijn volhardend streven elk positief re
sultaat uitblijft?
De voornaamste redenen dat u geen
vorderingen kunt maken ligt in het feit
dat nagenoeg alle boeken over yoga die
in de boekwinkel te koop zijn, voor de
beginneling onverteerbare kost zijn. Het
is ten ene male uitgesloten om de yoga-
techniek met sukses te volgen volgens
de aanwijzingen of liever gezegd recep
ten welke in deze boeken vermeld zijn.
Een ander zeer misleidend punt is het
verschil van denkwijze tussen Oost en
West. Voor het tropisch klimaat gelden
immers geheel andere normen als voor
het koude. Zo zal de yoga-beoefening
volgens de methode van de Indiërs of
Tibetanen voor ons even zinloos zijn als
een dieet van uitsluitend groente voor
een leeuw. Dit is de reden dat u geen
vorderingen kunt maken, en zelfs zeer
schadelijke gevolgen voor de gezond
heid zou kunnen ondervinden. Yoga
kan alleen beoefend worden o.l.v. een
guru, die zijn leerlingen begrijpt en
aanvoelt, die met zijn leerlingen kan
meeleven. Gezamenlijk wordt er dan
steentje voor steentje gebouwd aan de
ontplooing van het kosmisch of Godde
lijk bewustzijn. Wanneer u een boek
over de yoga in handen neemt kunt u
b.v. in 10 minuten de gehele kennis op
doen over de leer der chakra's, doch
wanneer u denkt dat u dit in de praktijk
kunt toepassen, dan bent u er volko
men naast. Slechts de aanwijzingen van
een ervaren guru zullen u kunnen helpen
en niets anders. Zij die menen dat yoga
uit boeken geleerd kan worden, houden
slechts hun evolutie tegen.
ADVIEZENRUBRIEK
(Lezers kunnen onder deze rubriek vra
gen, aangaande persoonlijke problemen,
moeilijkheden, enz. voorleggen. Voor
Voor een schriftelijk antwoord een post
zegel bijsluiten. Een vrijwillige bijdrage
tot ten hoogste 2,50 kunt u voor deze
rubriek bijsluiten).
Heer B. te R'dam schrijft: Uw laatste
artikel over het foutief denken van de
mens (zie T.T. 15 juli j.l.) heeft mij tot
verder nadenken gestemd. De mens
leeft volgens u in de irreële tijden van
verleden en toekomst en ziet daardoor
het heden over het hoofd. Maar kunt u
mij dan een methode geven hoe ik in
deze wereld van de toekomst, die steeds
meer en meer van je eist om ver voor
uit te zien, slechts in het heden te le
ven zonder dat ik mijn gezin te kort
doe?
Beste heer B. Het ligt allereerst niet in
mijn bedoeling om het patroon van uw
leven te wijzigen. Ik ben geen hervor
mer noch voel ik me daartoe geroepen.
Het ligt slechts in mijn bedoeling en
dit geldt trouwens voor alle artikelen
om de lezers tot dieper nadenken te
stemmen over de verschillende mystieke
en Goddelijke vraagstukken en onder
werpen. Dit vraagstuk over ,,de ellende
van de mens" om steeds maar in tijden
te vertoeven welke niet tot hem beho
ren, is ontegenzeggelijk juist doch er is
voor de materialistische mens geen ont
komen aan. Einstein toonde eveneens
de relativiteit, de betrekkelijkheid van
alles aan, zelfs van de wiskunde. Doch
wat moet er van de mens terecht ko
men zonder deze exakte wetenschap.
Zo bestaat ruimte noch tijd volgens vele
geleerden en mystici doch in het prakti
sche leven zullen wij er niet buiten kun
nen. Om terug te komen op ons pro
bleem, de grote fout van velen is dat
zij het heden (on)bewust vermijden wat
precies lijkt op de mentaliteit van de
struisvogel, die zijn kop in het zand
steekt om het gevaar niet te zien. Doch
in feite bestaat er verleden noch toe
komst. Een ieder heeft wel eens in ver
rukking gestaan voor een prachtig schil
derij, landschap of iets dergelijks, waar
door alle tijd, tijdloos werd. U leefde
toen in het eeuwige nu waar verleden
noch toekomst bestaat. Er was een in
tens gewaarzijn, een tijdloos heden.
Er was ook geen hebzucht meer.
20