VAN HIER EN GUNDER IN DIT NUMMER: Speciale bijdragen van: OP PAG. JACQ. VREKE: Ik was adjunct-brandmeester 6 Vaste rubrieken Van hier en gunder 2 Boekenclub Tong-Tong 10 Navorser11 MYANA: voor de vrouw 13 TANTE MIEKE: voor onze bibit 14 Tong-Tong Tienerclub 15 Een psychodiagnost geeft ad vies 20 Ting-Ting's22 Eresaluut Prof. J. van Gelderen 4 Redactioneel Het negervraagstuk en wij 3 ,,Petjo" en zuiver Nederlands 5 Indo's in den vreemde Laatste keer Rangoon 8 Abonnees vertellen Chinese vertellingen 16 Oud Fuselier vertelt: De rotpost (III)17 Si Kolot II18 9de JAARGANG No. 3 ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT Uitgave: Publ. en Handel M(j. Tong-Tong N.V. PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEFOON 070/542.542 en 55.07.49 GIRO 6 6 8 5 TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG Directeuren: Tjalie Robinson S. L. F. Catalani, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag, Telefoon 070/39.63.27. HOOFDREDACTEUR: TJALIE ROBINSON Waarnemend Hoofdredacteur: J. C. Hazewinkel Verschijnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nr. f 0,75. Abt. Nederland: kwart, f 3 75, half), f 7,50, jaar f 15,—. Abt. buitenl. (per Jaar en per luchtp.): Australië f 48.Nw. Zeeland, Zd. Afrika, Brazilië f 38,—, Canada f 32,—, Suriname. Antillen f 26,—, West-Europ. landen f 20,—. Abt. per zeepost voor alle landen f 20.per jaar. THE AMERICAN TONG-TONG Zelfstandige editie voor de V.S. P.O. Box 4572 Wh'ttler Californië 90607 U.S.A. Tel. 699-6837. Month 1,Half Year 5,Year 10, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTE RESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. VRIJHEID ,,\ni weetje Tjalie, hier in Europa praten ze altijd over vrijheid, vrijheid, vrijheid. Maar mana vrijheid-nja. Alles is zo verschrikkelijk geatoerd, dat je niet eens meer bewegen kan!" R. West broek Dank voor je kostelijke brief, waarin je echter zo van de hak op de tak sprong in je speurtocht naar vrijheid, dat ik alleen deze regel heb moeten uitpikken. En om de waar heid te spreken, blijf ik je het antwoord schuldig. Want ik geloof dat dit .zoeken naar vrijheid" een droevige dwaling is, om dat nu eenmaal in de wereld geen vrijheid bestaat en geen vrijheid kan bestaan. Ik geloof dat alle leven op aarde nu eenmaal behept is met „aangeboren gebreken" en „aangeboren onrecht", die niet op te heffen zijn, maar waarin we een balans moeten zien te vinden van redelijkheid en aanvaard baarheid naast de eeuwige strijd naar Beter. Ik geloof dat Europa voortdurend op zoek is naar de ideale mens. En daarbij voortdu rend bevreesd is, dat die ideale mens on derdrukt is en zijn kans niet krijgt. Daarom moeten allerlei banden losgemaakt worden en een aantal rechten worden verstrekt: recht op vrije meningsuiting is een mooi ding, maar wie heeft er nu werkelijk een goede en nuttige mening? Weldoordacht en goed geformuleerd? Daarom is er zoveel geraaskal in de wereld! Als kranten alle meningen van hun lezers zouden afdrukken, zouden die kranten stierlijk vervelend wor den, massa's mensen zouden zonder enig bewijs gekrenkt en beledigd worden, de redactie zou zelf niet eens aan het woord komen. Dus zet de redactie er zwaar het mes in... en drukt dus ook geen brieven af van mensen, die het wel bij het rechte eind hebben, maar waar de redactie niets van moet hebben! Dus: vrije meningsuitting is naar de maan. Goed, dan kan je je mening laten spuien via kamers en parlementen, maar daar raakt menig juist idee gevangen tussen partijbe langen, komt in de koehandel, wordt zo lang uitgerekt tot de dood erop volgt in commissies en amendementen met stem mingen. Meningsuiting „kaput"! Waar zit 'm de kneep? Er zijn te veel domme, onverant woordelijke en kwaadwillende mensen, die van hun rechten misbruik maken. Zo'n vrij heidsverlangen is dus een niet te verwerke lijken droom. Hetzelfde geldt voor de schone leuze: „Recht op, arbeid!" die voor iedereen moet gelden, dus ook voor de lui aards, lijntrekkers, saboteurs en mensen die zoveel eisen stellen aan de beloning voor arbeid, dat die arbeid eenvoudig niet meer produktief gemaakt kan worden. Er is bij veel wensen, eisen en verlangens (hoe goed bedoeld ook) te weinig rekening gehouen met de natuurlijke eigenschappen van de mensen. Ik zweer je, dat als van daag in de krant bekend gemaakt zou wor den dat iedereen thuis kon blijven als hij wou, maar zijn salaris zou doorgaan, de maatschappij in een week in elkaar zou stor ten, zo weinig werkelijke trek in arbeid bestaat er eigenlijk, in elk geval in het soort arbeid dat menigeen eigenlijk tegen wil en dank doet. Ik begrijp eigenlijk niet hoe we aan een heleboel ideeën komen van vrijheid en recht. Negentig procent van de mensheid heeft niet de minste notie van zedelijke of maatschappelijke verplichting en mag toch maar stemmen wat dus altijd gebeurt op schone beloften, die toch nooit nagekomen kunnen worden. Ik sla nu al een groot aantal jaren de politiek gade in vele landen en heb heel wat „redders van de mensheid" zien opkomen en vallen. Velen doen mij denken aan een jongeman die me een tijd terug zei: „Als ik koning was, dan..." Veel partijmensen worden op deze manier een soort koning en verprutsen de zaak volko men. Elke keer als er waar dan ook verkie zingscampagnes gehouden worden, word ik gewoonweg ziek van de kinderachtige scho ne beloften: minder belastingen, meer inko men, altijd vrede. Alle domme mensen dromen van weinig werk, veel geld, absolute veiligheid en nooit oorlog. En aangezien domme mensen de majoriteit vormen in elke samenleving, zal dus een systeem van keuze bij meerderheid altijd domme mensen tot „leiders" maken, die natuurlijk keer op keer weer moeten ophoepelen als ze hun beloften niet waar maken. En de droom blijft. Intussen desin tegreert de maatschappij meer en meer. In veel moderne maatschappijen domineren ronduit de grote bek en gebrek aan prin cipe. ledereen wil groot worden. En hoe kleiner de mens is hoe onmatiger zijn eisen. Naar mijn overtuiging is regeren een „su per-kwaliteit" die slechts in vele generaties aangekweekt kan worden. Die dus niet door Jantje en Pietje met b.v. studie en handig politiek gemanipuleer verkregen wordt. Niet voor niets zitten in Indonesië nu nog steeds telgen uit regenten- en vorstengeslachten in de meeste prominente functies. In de mo derne democratische wereld waar b.v. het veelbezongen vrije huwelijk alle „kweek" (Lees verder pag. 19) BIJ DE VOORPLAAT: Dit is niet het Canal Grande in Venetië. De foto is genomen in Palembang en als het water op de foto beslist een naam zou moeten hebben, dan zouden wij het ge voeglijk „Kanal Loempoer" kunnen noe men. Er varen geen fraai bewerkte gondola's met zingende gondoliers. Integendeel, soms zwemt er nog wel eens een krokodil rond en de prauwtjes zijn maar klein en vrij sme rig. Maar in die smerige prauwtjes vinden wij soms een overvloed van de allerheerlijk ste vruchten. Weet U nog wel, hoe lekker de ananas uit Palembang smaakte? Ja, het leven was wel heel anders in die mooie dagen van tempo doeloe. Laat ons dankbaar zijn, dat wij dit alles hebben mogen medeleven. Een schone herinnering en gelukkig, die herinnering kan niemand ons ontnemen. J- G. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 2