Mooie herinnering aan Koninginnedag 1907. „Prins Hendrik" Mijn „Prins Hendrik" was de naam van de Sabangse Kanonniers Toneelvereniging in de jaren 1907 tot 1909, waarvan ik de eer genoot beschermheer en leider, ja zelfs operetteschrijver en liedjesfabrikant te zijn. Zulk een erebaantje brengt enkele malen dèsillusies mee, doch nog veel vaker vol doening. Want onze Jannen hadden in die dagen in Indië niets èn niets en elke aflei ding, bezighouden, kwam hun ten goede. Sabang bezat oorspronkelijk alleen een bur gertoneelvereniging en het was overeen gekomen, dat de soldaten de grote repeti ties mochten bijwonen. Naar aanleiding van dat bijwonen was het, dat op een goede dag een drietal kanonniers bij me kwam met het verzoek: „Luit, we wouwen een to neelclub oprichten, wat die burgers doen, kunnen wij ook wel, allenig hebben wij geen blanke meissies, maar daar spelen we als het mot, dan zelf wel voor. En nu wouwen we U vragen beschermheer te worden, want d'r mot een baas wezen en een van ons is niks gedaan. En als goede Oranjeklanten stelden ze voor de vereniging „Prins Hendrik" te noemen. „Prins Hendrik" werd staande het .woordje' opgericht en ik heb er nooit spijt van ge had. En de Jannen en de Sabangers even- ,,En dan wouwen we maar dadelijk op 31 augustus de openingsvoorstelling geven, dat is een fijne gelegenheid, we hebben al een programma, ziet U maar eens." „Eerlijk gezegd ben ik voor de dertigste", merkte ik op. „Ik begrijp, dat jullie als ware Hollanders natuurlijk niet nalaten kunt op onze zo geliefde Koningin te drinken en om daar eerst 's avonds na afloop van de voor stelling mee te beginnen, zou teveel van jullie gevergd zijn." Zoals het gaat met alle nieuw opgerichte zaken, met heilig vuur werd er gerepe teerd. Het programma voor die allereerste keer bestond hoofdzakelijk uit zangnummers, een echt soldaten repertoir. Het in de tot schouwburg getransformeerde hotel-eetzaal binnenstromend publiek was in de allerbeste stemming. Vol verwachting klopte aller hart. De Jannen hadden uitge rekend, dat er 54 mensen zouden kunnen komen en de intekenlijst gaf ook precies dat aantal aan. Heel Sabang had zijn goede wil getoond. De achtereenvolgende nummers vielen in de smaak. Het echte soldaten genre, de vaderlandse toon waren juist iets voor dat uiterste westelijke hoekje van Indië, met z'n echte totoks, zó uit Holland op Sabang neergepoot uit Amsterdam of Rotterdam, voor wie Sabang Indië was en blijven zou. En wanneer dan de acteur, na enige keren halen, achter de coulissen was gekomen, vroeg hij aan de kameraden: „Hoe was ie, jongens?", dan antwoordden de jongens met een onvervalst: FAIN! Het voorlaatste nummer na de pauze was het SABANGLIED. Levie zong het op de wijze van het toen zo gewilde Der Kleine Hampelmann. Alleen het laatste cou plet is mij bijgebleven: Laat ons aller wens thans wezen, Dat de Sabangmaatschappij Binnenkort er een zal wezen Bezocht door iedre rederij. Niemand, die voorbij wil stomen, Kijk, de seinvlag waait steeds uit, Schepen meren, schepen komen Sabang, Sabang zal vooruit! (bis). De melodie pakte en ook de woorden, zo dat na het tweede couplet de gehele zaal meezong en de stemming voor het slotnum mer niet beter kon zijn. Dit had dan ook een geweldig succes. Toen mochten ook de Jannen drinken op hun Koningin en deden wij allen daar graag aan mee. PAWIRO (L. H. C. H.) Op 31 augustus 1898 werd de toen achttien jarige Prinses Wilhelmina tot Koningin ge kroond. In Indië werd uitbundig feest ge vierd, één week lang! Parades, recepties, toespraken, muziekuitvoeringen (waarbij de „Kroningsmars" werd gespeeld), en overal versieringen: vlaggen, wimpels, erepoorten, lampions, cocardes, linten en overal natuur lijk ook bal, desnoods met een „ronzebons" als orkest. Er bestaan verschillende „Kro ningsalbums"; van de fotograaf Kurkdjian in Soerabaja, van Charls Co. (toen nog geen Charls en Van Es) te Batavia en Semarang, maar er is ook één bij van de bekende Chinese fotograaf Tan Tjie Lan (gevestigd, zoals hij adverteert, in Batavia en Hokkian). Uiteraard zijn er veel foto's bij die in het Chinese Kamp zijn genomen of overal el ders waar veel Chinezen woonden. We zien hier twee erepoorten op Pasar Baroe. De would-be Europese op de voorgrond doet een beetje komisch aan in deze omgeving. Die op de achtergrond zal veel mooier ge weest zijn. Ze voert over de brug naar de Komediebuurt. E. B. de N. Foto: Kon. Instituut voor Taal-, Land- en Volken- kunde te Den Hag. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 9