Batiks in San Diego Amerikaanse vrouwen in sarong VOOR DE VROUW Hoewel de show alweer een paar maanden achter de rug is ,is het misschien toch wel aardig om er U nog wat van te vertellen. Vooropgesteld dan, dat het geen echt modeverslag wordt, want zoiets doe je niet van je eigen show. Mijn eerste aspiratie voor het modevak openbaarde zich, toen ik als kind van drie een enorm stuk uit de klamboe knipte. Zomaar. Mijn moeder wee klaagde luid, maar mijn vader merkte op: „Het is wonderbaarlijk hoe ze 'm dat gelapt heeft. Meestal kunnen zulke peuters niet eens behoorlijk een schaar vasthouden!" Ik ben als kind opgegroeid tussen de djaits, de Singers en de Pfaffs in het mode-atelier van mijn moeder in Malang. Ik leerde al spelenderwijs knippen en naaien en sinds mijn twaalfde jaar maak ik al mijn jurken zelf. Daar is niets bijzonders aan, er zijn kinderen die op hun 6e jaar sambel goreng hati kunnen maken en hier in Pasadena woont een meisje van 8 dat volmaakte spekkoeken bakt. Al met al ik heb er nooit van gedroomd nog eens in Amerika een modeshow te moeten houden en nog wel liefst van uitsluitend sarongs als materiaal. Een importeur in San Diego, International House Trade Mart vertelde me een jaar geleden dat hij een grote partij sarongs had die hij moeilijk kon verkopen. De Ameri kaanse vrouw „zag" er niets in. Een aardige lap katoen, wat moest je daar nu mee? Er waren veel mooiere lappen te krijgen voor een veel lagere prijs. Het woord batik zei hun niets en sarong was iets waar Dorothy Lamour in haar beste jaren mee flaneerde. Een sarong is voor de Amerikaan iets dat uit Hawaii komt. Een sarong-dress betekent een japon met schouderbandjes of strap less, maar altijd met aan een kant een soort draperie. Dat is een sarong, punt afgelopen. En dat idee krijg je er niet uit zolang Hollywood films maakt waarin alle vrouwen om en bij de equator in zulke gewaden rondlopen. Daar zat Frank de Moor (van Int. Housej nu met zijn partij sarongs. „Geef een mode show", stelde ik voor, „een show waarin je de originele Indonesische kostuums laat zien, gecombineerd met de Westerse opvat ting van het dragen van batik. Dus strand-, ochtend-, middag-, avondjaponnen van ba tik. Het is ouwe koek voor ons, we hebben de laatste jaren in Indonesië niets anders gedaan dan batikshows georganiseerd, maar voor hier is het idee gloednieuw." Maandenlang hoorde ik niets van Frank de Moor en zelf vergat ik ook alle plannen. Tot ineens het telefoontje kwam: „Kun je in drie maanden klaar zijn met alles. Die batik-show gaat door, we worden gespon sord door de grootste vrouwenorganisatie in San Diego!" Er is niets feillozer te bedenken dan de organisatie in handen van een Amerikaanse vrouwenclub. Men is hier dol op vereni gingswerk en geen taak is te groot voor de nijvere vrouwen. En het zijn heus niet alle- Correspondentie voor Lilian Ducelle rechtstreeks naar P.O. Box 4572, Whittier-Californië 90607 of via re dactie van Tong-Tong, Den Haag. maal vrouwen die met hun tijd geen raad weten. 80% van de Amerikaanse vrouwen werkt, het zij part-time hetzij full time. Maar voor de club hebben ze altijd tijd, vooral als het aankomt op het spekken van de kas of een liefdadig doeleinde. De modeshow b.v. werd georganiseerd omdat de opbrengst ten bate zou komen van een hoge school. Echtgenoten van invloedrijke personen zorg den voor contact met radio en krant. De beste tv-radiospreekster van San Diego zou de show leiden en annonceren. Molly Morse, zo heette ze is een persoonlijkheid zoals ik er zelden een ontmoet heb en nog nooit heb ik een show zo geestig, zo vlot, zo kundig aan elkaar gepraat gezien. lammer, dat wij U deze foto niet in kleuren kunnen laten zien. Dit was een van de mooiste sarongs die bij de collectie was. Maar voor het zover was! Ik zal U het ver haal van de voorbereiding maar verder be sparen, het zou U even moe maken als het mij toen gedaan heeft. Mijn huis lag bezaaid met snippers batik, ik at batik, dronk batik en droomde 's nachts van te korte, te lange, te nauwe of te wijde japonnen. Het meest tijdrovende was nog het op en neer reizen naar San Diego voor bespre king van de programma's, met de zaak die de schoenen zou leveren, het kapsalon dat bepaalde kapsels zou verzorgen. Er was zoveel te doen en zo weinig tijd. San Diego is een van de mooiste steden in Californië, een belangrijke havenstad geweest, maar nu lamgelegd door het op heffen van een grote vliegtuigindustrie. Het is nog een drukke, bedrijvige stad, want er is van alles te doen. Veel toerisme van wege de onvergeetlijk mooie kustlijn met hotels, motels en andere toeristische attrac ties. Het gaan naar San Diego was dan ook iedere keer een uitje alhoewel een uitje dat tijd kostte, want S.D. ligt een kleine 3 uur rijden van Whittier af. Die dagen voor de show had ik het gevoel of alles zou misgaan, en mijn japonnen niet mooi genoeg waren. Tot overmaat van ramp werd me medegedeeld dat ik voor een interview op de televisie werd verwacht. De uitzending was om half 8 's morgens. San Diego heeft een van de droogste plaat sen in Californië te zijn, maar om het gerucht te logenstraffen goot het die och tend. En ik ben al zo gek op regen! Daar zat ik dan onder het felle licht van de cameralampen en een batterij bengelende microfoons. Maar alle zenuwachtigheid en angst gleden van me af, toen ik Bob Mills en Sue White, de mensen die het program ma leidden hoorde praten. De gemoede lijke, gewone manier waarop in Amerika tv wordt „bedreven" is typerend voor het hele leven hier. Hoe grandioos van opzet, hoe indrukwekkend de inrichting van de studio's, de mensen blijven eenvoudige, gewone zielen. Een Amerikaan doet nooit gewichtig, hoe belangrijk, knap en beroemd hij ook is. Ik babbelde dan ook lustig over Indië, over batik en over mijn japonnen. En ik vergat zelfs dat mijn Amerikaanse uitspraak (vol gens mijn zoontje die perfect Amerikaans praat), heel erg lousy" is. Never mind. Leuke reacties gehad van Amerikaanse kijksters. „Wat voor japon heb je zelf aan Lilian?" had de voorzitster van de club me een paar weken voor de show gevraagd. Ik had in mijn hoofd een model dat ik wilde maken en zei: „Iets van magenta kant". Natuurlijk vergat ik de hele japon en moest op de avond voor de show nog gauw een van mijn oudjes naar de stomerij brengen. Het was immers niet belangrijk hoe ik er uit zag? Voor de organisatie van de club was het echter wèl een belangrijk punt geweest, want toen ik op de ochtend voor de show in de zaal kwam kijken, zag ik dat 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 12