Decembermaand; Spekkoekmaand Djagoeng-recepten I WAROENG SOEBOER de versiering in magenta was gehouden en het bestuur was diep teleurgesteld dat ik me niet aan mijn voornemen had gehouden. De show vond plaats in de Victorian Ball room van Hotel de Coronado, het grootste en meest luxueuse hotel aan de Pacific in Zuid Californië. Het hotel is een complex waarin je compleet verdwaalt als je geen gids bij je hebt of tenminste een kaart. Er zijn terrassen en tuinen in verschillende tropische stijlen, winkelgalerijen, sportzalen, zwembaden kortom alles wat een luxe hotel in Amerika kenmerkt. En een van de mooiste zalen was de Victorian Ballroom met enorme kristallen kroonluchters, wijnrode tapijten en een cir kelvormige glazen wand die een onvergeet- lijk uitzicht gaf op de zee. Voor mij was er maar een ding belangrijk: de kortste weg van kleedkamers naar het toneel, want ik ben die kortste weg wel honderdmaal heen en terug geweest op die avond! Het plankier waarop de mannequins liepen was geheel bekleed met sarongs wat een erg leuke en kleurige indruk maakte. Er waren 6 mannequins, 5 Amerikaanse huisvrouwen met show-ervaring en 1 be roeps mannequin. Ze heette Nemah, was een Turkse erg lang en mooi en was een engel van geduld en kalmte, tijdens het opleiden van de andere mannequins. Dio- linda was een petite Portugees vrouwtje met een beeldschoon gezichtje. Karin was de jongste, 17, fors gebouwd, goed figuur en een fris teen-ager gezichtje. De drie andere vrouwen waren de doorsnee types van Amerikaanse vrouwen, slank, vlot met een uitstekende loop. Het waren allen vrouwen uit de high society en ieder van hen rekende het tot een eer door mij uitge kozen te zijn voor het lopen in de show. Ik wil hier expres even bij stilstaan om voor de zoveelste keer het verschil in opvatting bij vele Indische (en Hollandse) mensen duidelijk te maken. Toen ik naar mannequins zocht onder de Indische meis jes kreeg ik ettelijke weigeringen. „Mag niet van mijn ouders". Reden? Lach niet: een modeshow voor hen hetzelfde als handel in blanke slavinnen! Om van nog gekkere denkbeelden maar te zwijgen. Behalve Nemah die in de kleedkamer pro beerde orde en volgorde te bewaren, was T (van Oma Tio) I i Laat Kokkies Winkel uw spekkoek I f zendingen naar uw familie of kennis- J sen verzorgen, waar ook ter wereld, j J Spekkoek van Oma Tio blijft drie f t maanden goed. Verleden jaar tiental- J t len mensen teleurgesteld, omdat „Soedah" uitverkocht. Zóóóó lékker!! Kokkies Rijstwinkels: Witte de Withstraat 128 J I Telefoon 89438 J J Slotermeerlaan 125 Telefoon 130362 Simonskerkestraat 11 t Osdorp, Tel. 199323 AMSTERDAM - W. t P.S. Wij verzenden over de gehele t wereld. t iedereen ziek van opwinding en zenuwen. Behalve dat al het getjetter in het Ameri kaans was, precies als bij welke andere modeshow ook. Diolinda had haar petti coats vergeten, Marilyn was een oorhanger kwijt en Pat stond twee keer klaar met de verkeerde japon. Het „Lilian will you please help me", was niet van de lucht want nie mand voelde zich helemaal klaar als ik niet even gekeken had of alles wel goed zat. Nu moet ik nog even wat over de japonnen zelf vertellen. Ik had de show in 5 groepen verdeeld: Java, Sumatra, Celebes, Bali en een extra groep voor srimpi-kostuum. Elke groep toonde het nationale Indonesische kostuum gevolgd door batik-kleding geïn spireerd op die kostuums. Dit was volgens mij de beste manier om Amerikanen die helemaal NIETS weten van Indonesië en de klederdrachten, duidelijk te maken hoe en waar batik als sarong wordt gebruikt. Het ontwerpen zelf was niet zo moeilijk, maar ik verzeker U dat ik bloed gezweet heb op het uitkienen van de volgorde waar bij ik rekening moest houden met de man nequins, kleur, stijl en groep. Het mooiste avondtoilet vond ik zelf dat van een champagnekleurige sarong met blauwe, groene en bruine vogels en bloemen. Het was heel nauwsluitend, heel eenvoudig met een lage breeduitgesneden hals en vanaf de heup achter een „staart", die gevoerd was met smaragd groen satijn. Er was een appel-groene deux pièce waarop ik een driekwart lange sarongjas had ge maakt. De jas was donkerbruin met hier en daar een stipje van hetzelfde appelgroen. Ik noemde deze creatie: „Makasser' „Djakarta" was een chanel-achtig pakje van oranje-rode dessins op een bruin fond. Een hoed van grof stro met een afhan gende scarf. Er waren zonnepakjes en capris waarop ik nauwsluitende jakjes liet dragen. Jakjes die op kabaja's leken en die ook sloten met twee of drie sierspelden. Een heel grappig ontwerp vond ik de „verlengde" kabaja, een soort openvallende robe-manteau met dezelfde kraag en mou wen als een kabaja. De sarong hiervoor was een zwarte met gouden varenmotieven. De gehele japon was gevoerd met Schiapa- relli-rose satijn, de kleur die zichtbaar werd in de loopplooi voor en de omgekrulde manchetten. Op de plaats van de kabaja- spelden twee felgekleurde rozen. Er was een bronsgroen avondtoilet (donker groen organza over goudtaft) waarop een donkergroene avondjas van batik. Ik had de passibloemen en de garuda's die in het dessin zaten geheel met pailletten in groen, goud, rood en paars laten opwerken en het was zo'n geschitter in de schijnwerpers, dat ik me lam schrok. Maar de zaal gaf dit ontwerp zo'n daverend applaus dat ik ge sterkt naar de kleedkamer terugrende om de volgende mannequin af te duwen. Ik heb nog nooit zoveel heen en weer ge rend als op die avond. Trap op, trap af, door de gang, door een zaal die uitkwam op de grote balzaal. Gelukkig overal dikke tapijten zodat ik al gauw mijn schoenen uitschopte. Ja, mag ik alsjeblieft naar mijn eigen show kijken? ledereen vond de show exciting, amazing, beautiful en wonderful. De nationale kos tuums waren verzorgd door Ann Soelieman en miss Dja (die al jaren in Hollywood woont) en ik hoef U niet te vertellen hoe prachtig die waren. Mijn creaties leken naar mijn gevoel vaak dof en saai bij de schit tering van de Balinese, Minangkabauwse en Javaanse gewaden. Miss Dja die weet wat „showing off betekent, liet haar modellen lopen op het jagende rhythme van een trom die ze op meesterlijke manier zelf hanteerde. De hele sfeer van de avond was bijzonder exotisch, opwindend en anders dan anders en het publiek kon geen woorden genoeg vinden om zijn opgetogenheid kenbaar te maken. Er waren hoge gasten, diverse con sulaten (w.o. de Ned. consul) mensen uit de zakenwereld. Duizend plaatsen waren bezet en als de vrouwenorganisatie in San Diego haar High School heeft, kan ze er een vlag van batik op laten wapperen! Mocht U misschien denken dat ik nu als gevierd ontwerpster door het Amerikaanse leven ga, dan heeft U het mis. Er zijn wat sarongs verkocht, er zijn een paar aanbie dingen gekomen voor shows in andere staten, maar voor alles is in Amerika geld nodig, geld en organisatie. Succes en rijk dom worden bereikt door die twee. En aan gezien noch de importeur, noch ondergete kende die kunnen opbrengen is de mode show een schone belevenis geweest. Met voor mij de voldoening dat ik duizenden vrouwen iets heb mogen tonen van onze mooie sarongs. En dat was dan dat. LILIAN DUCELLE Van een goede kennis uit Indonesië hoorde ik dat het kwantum rijst op de distributie hoe langer hoe minder zal worden (wordt) en vervangen wordt door djagoeng zolang de rijstsituatie nog zo precair blijft. Ze vroeg me of ik me nog recepten kon herin neren uit de Japanse bezetting waarin dja goeng werd gebruikt. Ik herinner me het best nog djagoeng-brood. Weet U andere? In Madoera werd altijd veel djagoeng gege ten inplaats van rijst, wie woonde zelf in zo'n mais-gebied en wie weet welke smake lijke gerechten je van djagoeng(meel) kunt maken? iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiD,illiiiiii!iiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiNiiiiiiiiiiiui»i|n|i|i|||||||||||||,|||i||||i Slamet Dateng I Konlngstr. 16, Den Haag, tel. 60 41 42 HET ADRES waar U lekker en goed- s 1 koop INDISCH kunt eten. ELKE DAG VERS. Ook kant en klaar mee te j 1 nemen. 1 Geopend: dagelijks v. 10-10 uur. Zon- dags v. 2-10 uur. Dinsdags gesloten, i «Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'iiriiiiiiiNraiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin1 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 13