MAAR... ÉCHT INDISCHE KRUIDEN! I VAN HIER EN'GUNDER Singer selecteert beroemde „Obats" en brengt ze in handige, hygiënische tabletvorm! TEMOE LA WAK. Verhoogt KOEMIS KOETJING de galwerking. Zacht laxerend, (Remoekdjoeng) de bekende bloedzuiverend. I urineafdrijvende kruiden. 20 tabl 1.40 100 tabl. 5.60 20 tabl 1.40 100 tabl 5.60 SINGER SINGER'S INDISCHE ONT- VETTINGSPILLEN heipen prettig en -. veilig! 40 stuks 1.45 120 stuks 3.95 Verkrijgbaar bij apothe kers en drogisten. N.V.Singer Import, Arn- hemseweg 16, Amersfoort Tel. (03490) 15547. (Vervolg van pag. 2) koele beschikking over een goede vecht- techniek om elke KingKong te weerstaan en zelfs te verslaan. Maar helaas werd deze inderdaad „noble art" van zelfverdediging al gauw omlaaggehaald door sensatie en goklustige massa's. In de moderne tijd zijn het de money-makende matchmakers, de hitsende sportschrijvers en het „publiek dat bloed wil zien" die veel moois in de bokssport onzichtbaar maken. Ik kan mij indenken dat om die reden veel mensen tegen de bokssport zijn. Men moet zich voor geen enkele zaak door schreeuwers van de wijs laten brengen. Juist dat zij schreeuwen bewijst vaak dat zij weten ergens groot ongelijk te hebben. Zolang er nog wedstrijden zijn zoals onlangs tussen Willy Pastrano en Harold Johnson (om het wereldkampioenschap licht-zwaargewicht), waarin een positief zwakkere bokser moe dig tegen een mokerzwaaiende kolossus in de ring durfde te komen, nooit zijn koel verstand verloor, prachtig defensief bokste en regelmatig intelligent in het offensief kwam om verdiend te winnen, zolang weten wij dat er mooie menselijke elementen in 't boksen moeten zijn. Menselijk en eeuwig. Het is Napoleon voor Areola en Wagram, 't is Albuquerque met 16 schepen tegen de verenigde Arabische vloten voor Diu, het is het gevecht van zo menige hopeloze mino riteit tegen de overmacht van majoriteiten. Ik bekijk boksen altijd zoals de sport beke ken moet worden: de kans voor de mindere om de meerdere te verslaan. Niet weglopen. Niet huilen. Niet schreeuwen. Wijk geen duimbreed, sla toel Nochtans is je conclusie dat de man die niet bokst geen of weinig moed heeft, wat al te ruim genomen. Er is ook vaak moed voor nodig om niet te boksen of te vechten. Wie met helder verstand zijn physieke en geestelijke conditie vergelijkt met die van een tegenstander en niet vecht of bokst om dat hij inziet, dat „dat geen vechten meer is", is in mijn ogen een sympathiek en acceptabel mens. Boksers zijn dat zeer vaak. Helaas wordt zoveel verknoeid alweer door geldruikende matchmakers en promotors. In het algemeen: discussieer niet te gauw met elke anti-boks-schreeuwer of preker (zoals een echte bokser nooit een straat vechter is). Als je weet dat Iets goed is, verdedig je inzicht kalm en onomwerpbaar. Als je t.a.v. welke zaak niet goed weet, onderzoek eerst. T. R. HET BESTE „Je hebt nu in drie werelddelen geleefd. Waar denk je dat het leven het best is?" Mevr. A. Korthuis Ik geloof niet dat gesproken kan worden van een leven dat waar dan ook het best IS. Ik geloof dat je hoogstens spreken kan van het ergens het best VINDEN. En dat wordt bepaald door de individuele smaak en ge aardheid. Vergeleken met vele delen van Azië is het leven in Europa en de U.S. ze ker in vele opzichten rijker en veiliger. Maar ook dat is relatief als we alleen maar denken aan de twee wereldoorlogen die we net achter de rug hebben en aan de vele gebondenheden die door een rijker en veili ger leven zijn ontstaan. Over het algemeen is (vind ik) alleen de materiële rijkdom hier vooruitgegaan. We hebben hier veel meer dan elders „alles wat ons hartje begeert", maar toch komen we steeds net toe of net niet toe; we hebben veel kopzorgen en onze gezondheid en levensrust zijn zeker niet gegroeid. Er zit toch erg veel levensfilosofie in het Spaanse spreekwoord: „Neem wat je wilt, maar betaal!" Europa heeft voor zijn wel vaart in de afgelopen eeuwen moeten beta len met miljoenen mensenlevens in oorlo gen en andere ellenden. Wij hebben moeten betalen met geweldig harde arbeid, die steeds gemechaniseerder en geestdodender wordt. Onze som van verplichtingen is enorm gegroeid en geeft zelfs veel mensen het idee van slavernij: de ingewikkelde be lastingen, de hele rissen van mag-niets en moet-wels. We hebben elektriciteit, gas, water, textiel bij de vleet, maar we moeten ervoor betalen, betalen. Wel zijn we alle maal welvarender geworden, onze moraal is blijkbaar niet verbeterd, want we moeten grote politie- en rechtsapparaten in stand houden, waarvoor we moeten betalen. We moeten onze huisdeuren nog steeds angst vallig op de knip houden en niet ieder meisje of ieder kind kan onbezorgd in elk park op elk uur van de dag rondlopen. We eten steeds meer uit blik en met confectie en voor alles is weer hetzelfde liedje gebla zen: hard betalen met hard werk. Ik krijg ook brieven uit Indonesië van men sen die leven onder voor ons ongelooflijke toestanden, maar die levensmoed hebben en levensvreugde. Waar IS het beste leven? Ik weet het niet. Ik persoonlijk vind onze moderne beschaving te rijk en te verkwis tend. Met onze vuilnisbakken zouden we miljoenen mensen kunnen voeden, kle den en werk-materiaal verschaffen. Dit besef doet mij leed. Het kan niet goed zijn. Nog steeds verlang ik op de eerste plaats naar het geven van hulp aan mensen met tekorten en als die kans komt, dan zal ik er „any day" gebruik van maken en de beste copy voor Tong-Tong leveren in ja ren! T. R. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 21