Zou je je dochter willen laten trouwen met een neger?'' Toen wij in ons vorig nummer (30 augustus) het artikel over „Dominique" plaatsten zochten we naar een foto van hem. Te laat dachten wij hierbij aan Hein Buitenweg, maar willen alsnog bijgaande foto plaatsen, die voorkomt in zijn boek „De laatste tempo doeloe". Deze wel heel bijzondere foto is van het feestmaal ter gelegenheid van de inwijding op 20 december 1933 van Berretty's vorste lijke villa Isola aan de Lembangweg te Ban doeng. Op verzoek van de schrijver maken wij onze lezers tevens attent op enkele door hem zeer betreurde blunders in 't in zijn boek bij deze foto geplaatste onderschrift. De kleine in het wit geklede figuur staande achter de linkertafel is n.l. niet de vermaarde Karei Wijbrands deze was reeds in 1928 bij een auto-ongeval om het leven gekomen maar vermoedelijk de heer Sparkes van de firma de Kock-Sparkes. Verder is de heer met bril, in het midden op de voorgrond zittend, niet Dr. C. W. Wormser, die in 1933 in Europa vertoefde. De schrijver hoopt dat deze „bokken" hem vergeven zullen worden als men weet, dat zelfs enkele door hem geraadpleegde aan deze feestdis gezeten gasten blijkbaar 30 jaar na dato niet meer over een feilloos geheugen beschikten... Als aanvulling van Buitenweg's onderschrift kan nog worden vermeld dat de lange figuur aan Zentgraaff's rechterzijde Prof. Wolff Schoemaker is, de ontwerper van Isola. Naast laatstgenoemde staat W. G. N. de Keyzer, tot voor kort hoofdredacteur van Elsevier, daarna komt een onbekende en, staande achter Berretty Ir. van Galen Last. Ter linkerzijde van de gastheer zit de heer J. H. Ritman, destijds hoofdredacteur aan het Bataviaasch Nieuwsblad, thans nog quick and dandy in Den Haag verblijvend. Mogelijk zijn er onder onze lezers die op de foto nog meer bekende persoonlijkheden ontdekken. II Wie in Amerika zijn TV-toestel niet automa tisch afstelt op uitzendingen van Westerns, musicals, thrillers, prijsvragen en rolschaats- of worstelwedstrijden, ontdekt vaak heel bijzondere en heel leerrijke programma's, b.v. „Wonders of the World" of „Across the seven Seas", waarin reizen worden ge maakt naar verre onbekende landen en vol ken, films van wilde dieren en wilde men sen, en b.v. ook Forums van Blanken en Negers waarin allerlei problemen, misver standen en conflicten vrijuit en eerlijk wor den besproken. Deze forums zullen op den duur veel meer bereiken op het gebied van de integratie dan opstootjes en moordaan slagen, waarbij lagere instincten meer af breken dan men meent op te bouwen. Dezer dagen volgde ik zo'n forum waarin het „blank-zwarte" huwelijk werd bespro ken met vier echtparen van blanke mannen en donkere vrouwen en omgekeerd. Pas bij zo'n forum besef je goed hoe ontzettend veel er aan een menghuwelijk vastzit, hoe wanhopig groot de barrière is van veroor delingen en hoe tragisch onbekend de vele uitmuntende kanten aan zo'n huwelijk. Het echtpaar dat een menghuwelijk aangaat, stort zich a.h.w. in een veldslag voor het leven tegen een overgrote majoriteit, een veldslag waarin vele huwelijken vernield worden, een huwelijk vooral waarin altijd de kinderen de rekening betalen. Want aan de „zwarte kant" worden ze gezien als een verdachte blanke, aan de blanke kant als een insluiper en begin van corruptie. Het maakt van vele argeloos geboren kinderen voor de rest van hun leven mensen met complexen, valsaards, wegkruipers of rede loze vechtersbazen, allemaal met één onbe antwoorde vraag als levensmotto: „Ik heb er niet om gevraagd om geboren te worden als wat ik nu ben; ik heb er geen schuld aan; waarom moet ik nochtans elke dag ervoor boeten?" Zij die het „overleven", zowel de ouders als de kinderen, zijn altijd mensen van een fijnere en beschaafdere natuur geworden, ook al hebben ze ervoor betaald met veel te vroege grijze haren. Ook al leven ze hun tijd uit zonder enige hoop dat deze wereld ooit veranderen zal. Dit forum heeft een onvergeetlijke indruk op me gemaakt (waarom heeft geen enkele Hollandse TV ooit zo'n uitzending kunnen maken?) om drie redenen: 1. de originaliteit van de discussies en de wijde menselijke „scope" ervan niet alweer arm en rijk, knap en dom, links en rechts; 2. De af en toe waar te nemen blikken van uiterste sym pathie en begrip, die gewsseld werden bij een kwade of verdrietige uitval, die je werkelijk tot in het diepste puntje van je hart troffen; 3. de plotseling rijzende vraag: „Waarom zeggen mensen altijd: „zou je je dochter met een Neger willen laten trou wen" en nooit: zou je je zoon met een negerin willen laten trouwen?" De vraag kwam plotseling op en niemand wist er eigenlijk een goed antwoord op. Toch moet er een antwoord op zijn. Wij kennen die vraag uit ons eigen leven ook: „Zou je je dochter willen laten trouwen met een Inlander?" Of in Hollandse kringen: „Zou je je dochter willen laten trouwen met een Indo?" Of zelfs in sommige Indo kringen: „Wil je je dochter laten trouwen met zo'n Blanda?" Het is altijd een hatelijke, afstotende vraag geweest, die veel onheil veroorzaakt heeft (in Europa komt er de vraag bij: „Zou je je dochter willen laten trouwen met een Jood?"). En het gekke is: deze vraag is bijna onnadenkend gesteld, want de technische tegenhanger van de vraag: of we onze zoon zouden willen laten trouwen met een Negerin (of substitueeer elke andere bovengenoemde soort), kennen wij nauwelijks. Ikzelf meen een antwoord gevonden te heb ben op de vraag, maar ik zou graag onze denkende lezers willen vragen hun opinie aan ons te willen schrijven, want in het diep doordenken van deze vraag zit één van de sleutels naar een beter begrip tussen volken en rassen. Mag ik U dus beleefd inviteren tot het scherpen van uw brein en pen hier voor? Tot schrijfs dan! T. R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 5