Persekot
vervolg van pag. 17
overeenkomstig zijn fysieke gesteldheid,
aard en karakter, dat systeem kan volgen
om tot snelle resultaten te geraken.
Enkele van de bekendste yoga-principes zijn
o.a. de hatha-yoga, een leer tot het verkrij
gen van levenskracht en beheersing over
het fysiek lichaam. Een konstante training
volgens de hatha-yoga leidt tevens tot de
ontwaking of de ontwikkeling van vele psy
chische vermogens (chakra's, intuïtie, hel
derziendheid, e.a.), die thans nog latent zijn.
Een geheel ander yoga-principe is de Raya-
yoga. De nadruk wordt hier gelegd op de
training van het denkvermogen. Er wordt
gestreefd naar een perfekte harmonie van
lichaam - geest - en ziel. Minder bekende
yoga-systemen zijn o.a. de mantra-yoga en
de yantra-yoga. Door middel van een be
paalde gedachten koncentratie op woorden
of geluiden, verkrijgt men de beheersing
over bepaalde trillingen en krachten uit de
natuur. Dit systeem mag echter nimmer be
oefend worden zonder voldoende ervaring
of zonder de leiding van een kundige leer
meester.
De basis van alle yoga-systemen zijn steeds
1e de loutering van lichaam en geest. Dit
geschiedt d.m.v. speciale oefeningen. Het
lichaam wordt gereinigd van ziekten, en ne
gatieve invloeden van buitenaf zullen geen
enkele macht meer hebben op de leerling.
Hij wordt dan gelijk een lotus-bloem, het
symbool van reinheid en heiligheid.
2e. Onderscheidings-vermogen. De asp.-yo
gi verkrijgt door gedachten oefeningen en
meditaties het onderscheidingsvermogen, b.
v. tussen goed en kwaad, juist en onjuist,
eeuwige waarheden en tijdelijke waarheden
Na afloop van de Transvaalse oorlog zijn
verschillende Boeren hun land uitge
weken, omdat zij een eed van trouw aan de
Engelse Regering niet wilden afleggen. Het
voormalige Ned .Indië heeft een groep van
die dapperen met open armen ontvangen
en aan een nieuw bestaan geholpen.
Wij noemen hier slechts de namen van
Hirschland en van Zijl, die de grootste boer
derij boven Bandung hadden, Bothma die
in de Transvaal imker was en zich in Lem-
bang vestigde en Uys afkomstig uit de
Oranje Vrijstaat, die in Pengalengan terecht
kwam en in zijn laatste levensjaren hulp
postkantoorhouder en agent van onderne
mingen was. Een ieder mocht die oude Uys
en in zijn voorgalerij werd een ieder met
een heerlijk kopje koffie ontvangen. De ou
de boer had sterke verhalen over oorlog en
jacht en ook een goede mop kon hij in
Afrikaans dialect weggeven. Een bezoek
aan Uys stond dan op het program.
Op een keer kwam ik weer bij hem bin
nen lopen en Uys hield zijn buik vast van
het lachen. Man - begon hij - zoiets kan
je alleen in Jan Oost overkomen. Twee kop
pen koffie werden binnen gebracht en Uys
stak van wal.
Nu moet je weten, dat ik hier elke morgen
aan het loket de post uitdeel en een van
mijn vaste klanten is een blinde bedelaar.
Een benggol ligt dan al voor hem klaar en
Kortom, een kosmisch denken neemt de
plaats in van vroegere levensbeschouwin
gen.
3e. Dan verkrijgt men het doorzicht.
Een moeizame weg, van vallen en opstaan,
staat de beginneling te wachten. De hulp
van een guru is onontbeerlijk, doch helaas
zijn deze mensen zeer moeilijk te vinden en
zelfs in India of omgeving, bakermat van
het yoga-stelsel zijn zij nauwelijks te vin
den. Zij leven verborgen en ver weg van
steden en mensen. Ook is het de vraag of
zij genegen zijn de leerling te onderwijzen,
want de geest dient rijp te zijn voor het
mystieke onderricht. Immers vanaf het mo
ment dat de meester de leerling onderricht
neemt hij ook alle karma, dus verantwoor
ding op zich. Dit is een mystieke wet en
daarom moet de aspirant aan de volgende
voorwaarden voldoen:
op stoffelijk gebied, nimmer enig kwaad be
drijven. De waarheid moet altijd gebezigd
worden door alle delen van het lichaam;
op astraal gebied, de beheersing te hebben
over het denkvermogen. Dit houdt o.a. in
dat hij geheel begeerteloos moet zijn. Zo
lang het denken nog enig ding, hoe klein
ook begeert, kan hij geen heerschappij ver
krijgen op dit gebied.
op het mentaal gebied, dient hij vrij te zijn
van alle hebzucht. De woorden van de hei
lige Paulus geven de juiste gemoedstoe
stand voor de leerling aan: "Ik heb geleerd
om tevreden te zijn, in wat voor een toe
stand ik ook mag verkeren".
Wanneer deze gesteldheden volledig bereikt
zijn, kan pas begonnen worden met het ei
genlijk kosmisch onderricht.
Tot slot van deze korte verhandeling over
na enkele sembahs verdwijnt deze vaste
klant. Maar gisteren bleef hij zitten, zuchtte
enkele malen, maakte een paar sembah's
meer en met een paar pangapoentens vroeg
hij zeer beleefd of toewan geen bezwaar
had hem een voorschot te geven. Hij zou
dan in lange tijd niet meer komen.
Voorschot op een aalmoes. Ik moest
daar even over nadenken.
- Voorschot? En waarvoor heb jij dat nodig?
- Ja, met Uw permissie, antwoordde de
blinde bedelaar: ik wil gaan trouwen.
- Jij trouwen - ik geloof er niets van en ik
laat me door jou niet te grazen nemen.
Hoe kan jij - die blind bent - een vrouw
vinden? Ziende heb je al moeite een levens
partner te vinden.
- Neen, genadige heer, ik heb haar niet ge
vonden.
- Nu nog mooier. Piraku. Ik geloof er niets
van. Waar is je a.s. vrouw.
- Hier in 't dorp, zei de bedelaar.
- Ga haar halen en als alles waar is wat je
me vertelt, dan krijg je een voorschot.
Even later stond de blinde aan de hand
van een keurig jong vrouwtje en toonde met
een glimlach zijn bruid.
Ik vond het een vermakelijk iets en gaf
een ruim voorschot. Onder de nodige dank
betuigingen werd ik door beiden uitgeno
digd op de bruiloft.
W. H. HOOGLAND
de yoga-techniek worden en tweetal vragen,
door onze lezers gesteld, behandeld.
In het T.T. nummer van 15 okt. j.l. werd het
grote verschil tussen de westerse en yoga
opvoedings-systemen besproken en dat uit
eindelijk in het nadeel viel van het westerse
systeem. Tenslotte stond er in dat zelfde
artikel vermeld over de absolute noodza
kelijkheid, dat de westerse wereld haar op-
voedings-methoden verbetert.
Naar aanleiding van bovenstaande kwamen
enkele scherpe reakties binnen en ook on
ze redaktie kon zich niet zo maar bij dit
standpunt neerleggen. Echter, wanneer de
lezer een open oog heeft voor de westerse
opvoedings-methoden, zal hij al spoedig
een eensluidende konklusie, zoals vermeld
in het genoemd artikel, komen. Er zal thans
slechts één voorbeeld ter illustratie gege
ven worden. Overal, zowel op school als
thuis is de westerse opvoeding doordrong
en van het beginsel naijver en strijd; ieder
schoolkind wordt, zowel door zijn opvoeder
thuis als buiten, a.h.w. "opgestookt" om
vlugger te leren en zijn vriendjes op allerlei
wijzen te overtreffen. Deze z.g. "vriend
schappelijke wedijver" wordt dus opzettelijk
aangekweekt zodat een zelfde mentaliteit
later in allerlei situaties wordt toegepast.
Een dergelijke naijver leidt onvermijdelijk
tot afgescheidenheid, tot individualiteit, dus
zoiets als: een ieder voor zich zelve.
In tegenstelling daarmede wordt de yoga-
leerling al direkt bijgebracht om zich geheel
één te gevoelen met de anderen. Er is hier
dus geen strijd om de "ereplaats", maar
gezamenlijke opgang, waardoor elk gevoel
van afkeer, ijverzucht en antipathie jegens
de anderen (iets wat onvermijdelijk het ge
volg is bij onze westerse opvoeding), vol
ledig uit het hart wordt gebannen. Het nega
tieve resultaat van de westerse opvoedings
-methoden is dat de afzonderlijke persoon
lijkheid zó sterk is geworden dat de één de
ander haat, dat men jaloers en afgunstig is
op elkander (denkt u maar b.v. aan de be-
roepsnijd). Zo tracht dus een ieder zichzelf
ten koste van anderen te bevoordelen en
zelfs de westerse wellevendheid is slechts
een holle betekenis, waarachter nijd en af
gunst is verscholen. Met de yoga-opvoeding
wordt daarentegen de geest van "niet-afge-
scheidenheid-zijn" ontwikkeld. Dit wordt
van kind af aan gestadig ingeprent, zoals
bij de westerse opvoeding de geest van na
ijver. Een ander gevolg van het westerse
systeem is dat de mensen thans hun eigen
voorkeur, aangaande anderen en zaken, het
leidend beginsel is voor hun handelingen.
De volgende vraag is, hoe het mogelijk is
dat een simpele figuur (zie T.-T. van 15 nov.
j.l.) de zenuwen tot rust kunnen brengen en
ze zelfs versterken. Ook werd de vraag ge
steld of dat alleen niet slechts op suggestie
berust.
Het antwoord hierop is dat de heilzame
werking van deze figuur berust op trilling
en, die via onze zintuigen tot ons komen en
waardoor een harmonische vibratie in het
zenuwgestel veroorzaakt wordt.
Enkele enthousiaste brieven - ook lijders
aan slapeloosheid - tonen de juistheid van
deze stelling overduidelijk aan.
Alle korrespondentie richten aan:
H. M. Lapré - postbus 409 - Den Haag
18