Persekot vervolg van pag. 17 overeenkomstig zijn fysieke gesteldheid, aard en karakter, dat systeem kan volgen om tot snelle resultaten te geraken. Enkele van de bekendste yoga-principes zijn o.a. de hatha-yoga, een leer tot het verkrij gen van levenskracht en beheersing over het fysiek lichaam. Een konstante training volgens de hatha-yoga leidt tevens tot de ontwaking of de ontwikkeling van vele psy chische vermogens (chakra's, intuïtie, hel derziendheid, e.a.), die thans nog latent zijn. Een geheel ander yoga-principe is de Raya- yoga. De nadruk wordt hier gelegd op de training van het denkvermogen. Er wordt gestreefd naar een perfekte harmonie van lichaam - geest - en ziel. Minder bekende yoga-systemen zijn o.a. de mantra-yoga en de yantra-yoga. Door middel van een be paalde gedachten koncentratie op woorden of geluiden, verkrijgt men de beheersing over bepaalde trillingen en krachten uit de natuur. Dit systeem mag echter nimmer be oefend worden zonder voldoende ervaring of zonder de leiding van een kundige leer meester. De basis van alle yoga-systemen zijn steeds 1e de loutering van lichaam en geest. Dit geschiedt d.m.v. speciale oefeningen. Het lichaam wordt gereinigd van ziekten, en ne gatieve invloeden van buitenaf zullen geen enkele macht meer hebben op de leerling. Hij wordt dan gelijk een lotus-bloem, het symbool van reinheid en heiligheid. 2e. Onderscheidings-vermogen. De asp.-yo gi verkrijgt door gedachten oefeningen en meditaties het onderscheidingsvermogen, b. v. tussen goed en kwaad, juist en onjuist, eeuwige waarheden en tijdelijke waarheden Na afloop van de Transvaalse oorlog zijn verschillende Boeren hun land uitge weken, omdat zij een eed van trouw aan de Engelse Regering niet wilden afleggen. Het voormalige Ned .Indië heeft een groep van die dapperen met open armen ontvangen en aan een nieuw bestaan geholpen. Wij noemen hier slechts de namen van Hirschland en van Zijl, die de grootste boer derij boven Bandung hadden, Bothma die in de Transvaal imker was en zich in Lem- bang vestigde en Uys afkomstig uit de Oranje Vrijstaat, die in Pengalengan terecht kwam en in zijn laatste levensjaren hulp postkantoorhouder en agent van onderne mingen was. Een ieder mocht die oude Uys en in zijn voorgalerij werd een ieder met een heerlijk kopje koffie ontvangen. De ou de boer had sterke verhalen over oorlog en jacht en ook een goede mop kon hij in Afrikaans dialect weggeven. Een bezoek aan Uys stond dan op het program. Op een keer kwam ik weer bij hem bin nen lopen en Uys hield zijn buik vast van het lachen. Man - begon hij - zoiets kan je alleen in Jan Oost overkomen. Twee kop pen koffie werden binnen gebracht en Uys stak van wal. Nu moet je weten, dat ik hier elke morgen aan het loket de post uitdeel en een van mijn vaste klanten is een blinde bedelaar. Een benggol ligt dan al voor hem klaar en Kortom, een kosmisch denken neemt de plaats in van vroegere levensbeschouwin gen. 3e. Dan verkrijgt men het doorzicht. Een moeizame weg, van vallen en opstaan, staat de beginneling te wachten. De hulp van een guru is onontbeerlijk, doch helaas zijn deze mensen zeer moeilijk te vinden en zelfs in India of omgeving, bakermat van het yoga-stelsel zijn zij nauwelijks te vin den. Zij leven verborgen en ver weg van steden en mensen. Ook is het de vraag of zij genegen zijn de leerling te onderwijzen, want de geest dient rijp te zijn voor het mystieke onderricht. Immers vanaf het mo ment dat de meester de leerling onderricht neemt hij ook alle karma, dus verantwoor ding op zich. Dit is een mystieke wet en daarom moet de aspirant aan de volgende voorwaarden voldoen: op stoffelijk gebied, nimmer enig kwaad be drijven. De waarheid moet altijd gebezigd worden door alle delen van het lichaam; op astraal gebied, de beheersing te hebben over het denkvermogen. Dit houdt o.a. in dat hij geheel begeerteloos moet zijn. Zo lang het denken nog enig ding, hoe klein ook begeert, kan hij geen heerschappij ver krijgen op dit gebied. op het mentaal gebied, dient hij vrij te zijn van alle hebzucht. De woorden van de hei lige Paulus geven de juiste gemoedstoe stand voor de leerling aan: "Ik heb geleerd om tevreden te zijn, in wat voor een toe stand ik ook mag verkeren". Wanneer deze gesteldheden volledig bereikt zijn, kan pas begonnen worden met het ei genlijk kosmisch onderricht. Tot slot van deze korte verhandeling over na enkele sembahs verdwijnt deze vaste klant. Maar gisteren bleef hij zitten, zuchtte enkele malen, maakte een paar sembah's meer en met een paar pangapoentens vroeg hij zeer beleefd of toewan geen bezwaar had hem een voorschot te geven. Hij zou dan in lange tijd niet meer komen. Voorschot op een aalmoes. Ik moest daar even over nadenken. - Voorschot? En waarvoor heb jij dat nodig? - Ja, met Uw permissie, antwoordde de blinde bedelaar: ik wil gaan trouwen. - Jij trouwen - ik geloof er niets van en ik laat me door jou niet te grazen nemen. Hoe kan jij - die blind bent - een vrouw vinden? Ziende heb je al moeite een levens partner te vinden. - Neen, genadige heer, ik heb haar niet ge vonden. - Nu nog mooier. Piraku. Ik geloof er niets van. Waar is je a.s. vrouw. - Hier in 't dorp, zei de bedelaar. - Ga haar halen en als alles waar is wat je me vertelt, dan krijg je een voorschot. Even later stond de blinde aan de hand van een keurig jong vrouwtje en toonde met een glimlach zijn bruid. Ik vond het een vermakelijk iets en gaf een ruim voorschot. Onder de nodige dank betuigingen werd ik door beiden uitgeno digd op de bruiloft. W. H. HOOGLAND de yoga-techniek worden en tweetal vragen, door onze lezers gesteld, behandeld. In het T.T. nummer van 15 okt. j.l. werd het grote verschil tussen de westerse en yoga opvoedings-systemen besproken en dat uit eindelijk in het nadeel viel van het westerse systeem. Tenslotte stond er in dat zelfde artikel vermeld over de absolute noodza kelijkheid, dat de westerse wereld haar op- voedings-methoden verbetert. Naar aanleiding van bovenstaande kwamen enkele scherpe reakties binnen en ook on ze redaktie kon zich niet zo maar bij dit standpunt neerleggen. Echter, wanneer de lezer een open oog heeft voor de westerse opvoedings-methoden, zal hij al spoedig een eensluidende konklusie, zoals vermeld in het genoemd artikel, komen. Er zal thans slechts één voorbeeld ter illustratie gege ven worden. Overal, zowel op school als thuis is de westerse opvoeding doordrong en van het beginsel naijver en strijd; ieder schoolkind wordt, zowel door zijn opvoeder thuis als buiten, a.h.w. "opgestookt" om vlugger te leren en zijn vriendjes op allerlei wijzen te overtreffen. Deze z.g. "vriend schappelijke wedijver" wordt dus opzettelijk aangekweekt zodat een zelfde mentaliteit later in allerlei situaties wordt toegepast. Een dergelijke naijver leidt onvermijdelijk tot afgescheidenheid, tot individualiteit, dus zoiets als: een ieder voor zich zelve. In tegenstelling daarmede wordt de yoga- leerling al direkt bijgebracht om zich geheel één te gevoelen met de anderen. Er is hier dus geen strijd om de "ereplaats", maar gezamenlijke opgang, waardoor elk gevoel van afkeer, ijverzucht en antipathie jegens de anderen (iets wat onvermijdelijk het ge volg is bij onze westerse opvoeding), vol ledig uit het hart wordt gebannen. Het nega tieve resultaat van de westerse opvoedings -methoden is dat de afzonderlijke persoon lijkheid zó sterk is geworden dat de één de ander haat, dat men jaloers en afgunstig is op elkander (denkt u maar b.v. aan de be- roepsnijd). Zo tracht dus een ieder zichzelf ten koste van anderen te bevoordelen en zelfs de westerse wellevendheid is slechts een holle betekenis, waarachter nijd en af gunst is verscholen. Met de yoga-opvoeding wordt daarentegen de geest van "niet-afge- scheidenheid-zijn" ontwikkeld. Dit wordt van kind af aan gestadig ingeprent, zoals bij de westerse opvoeding de geest van na ijver. Een ander gevolg van het westerse systeem is dat de mensen thans hun eigen voorkeur, aangaande anderen en zaken, het leidend beginsel is voor hun handelingen. De volgende vraag is, hoe het mogelijk is dat een simpele figuur (zie T.-T. van 15 nov. j.l.) de zenuwen tot rust kunnen brengen en ze zelfs versterken. Ook werd de vraag ge steld of dat alleen niet slechts op suggestie berust. Het antwoord hierop is dat de heilzame werking van deze figuur berust op trilling en, die via onze zintuigen tot ons komen en waardoor een harmonische vibratie in het zenuwgestel veroorzaakt wordt. Enkele enthousiaste brieven - ook lijders aan slapeloosheid - tonen de juistheid van deze stelling overduidelijk aan. Alle korrespondentie richten aan: H. M. Lapré - postbus 409 - Den Haag 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 18