Chinese vertellingen De milde philosophie van een dichterlijk volk Over wierook en vrouwen Herinneringen aan mijn concubine'' vervolg van pag. 8 op zijn eigen houtje ook al andere leefwij zen gevonden: badkamers dringen meer en meer door in alle huizen. Velen hebben hoogtezonlampen thuis. Er zijn nudistenkam- pen en veel meer openluchtbaden dan een halve eeuw terug. Ook al komt hier veel ver velende sex om de hoek kijken, het ver schijnsel in zijn beste vorm is dus ook ty pisch Europees. Nog andere lezers verzetten zich tegen "lezen en algemene ontwikkeling". Men heeft ondervonden dat je met veel studeren inderdaad je positie verbeteren kan en b.v. pronken met "algemenen ontwikkeling", maar velen merken dat werkelijke verdie ping (en dus geestelijke rust) er niet mee verkregen wordt. Ja zelfs het tegendeel: men wordt een vat vol kennis en men heeft 'n goede job, maar men blijft een vervelend, twistziek, kinderachtig, bang mens. Dat is te begrijpen: elk mens heeft tenslotte een unieke ziel: zijn denkmethode, een eigen "balans". Wie zich volstopt met andermans gedachten belemmert vaak zijn persoonlijke groei. Het wemelt inderdaad in Europa van mensen die indrukwekkend veel weten, die over alles meepraten, maar ergens onvol groeid gebleven zijn. Kostbare boeken wor den achter mekaar "verslonden" (en dat is een deugd) en onze geest wordt gewoon een riool waar massa's materiaal doorheen gespoeld worden, deels gekanaliseerd naar specialistische kennis (en dus een goede job, eer en promotie), deels ongebruikt ver geten wordt, maar vaak ook kennisresten achterlaat die niet bij onze geest behoren en rottend of afbrekend werken. Maar wel ke essentiele waarden voor eigen groei zijn overgehouden? "Interessante gesprekken" met geleerde mensen in Europa zijn vaak verbijsterend rijk. "Hoe denkt U eigenlijk hier of daar over?" Wel, Goethe zegt dit en Pascal zegt dat en Gide zus en De Gaul le zo, enz. enz. Vuurwerk! Ja, maar wat vindt Uzelf ervan? Er is geen eigen opinie- vorm. Men is de som van vele andere opi nies en als "Ik" zo leeg als een voetbal. En ergens is "een zieltje in nood", een angstig mens, die zijn oplossing niet vindt in zijn problemen in de wereld. Die op zoek naar schoonheid alle gekroonde kunste naars uit het hoofd leert en geen boom, geen huis, geen waterplas meer kan zien zoals hij zelf zien wil. Daarom is er bij zo veel Europeanen een verlangen om "buiten en vrij" te zijn, maar de Tijd is opgedeeld en de Ruimte ook. Het zoeken naar jezelf duurt langer dan twee weken vacantie! Maar wat erger is: de gemiddelde mens is al zo gewend aan geforceerd en opgedrongen denken, dat hij niet meer kan denken als een oorspronkelijk Ego, zoals hij geboren was. En zeker hebben Indischgasten hier min der last van. In Indië waren geen mensen die je leerden hoe je voordelig kopen moest en hoe je moest sparen op je inkoop. Je ging met dertig cent naar de pasar en luis terde naar iemand, maar kneep en rook en tastte en dong af. Men las weinig (in Bata via had je maar een paar kleine bibliothe ken en in Depok en Wlingi en Tjipatat wa ren helemaal geen bibliotheken) en men "droomde" veel meer. En critische Europe anen zeiden minachtend: "Moet je die vent Wanneer een vrouw in een rode pyama naast U staat, en gij Uw hand, met de hare in de Uwe, om de schaal legt, waarin de wierook brandt en gij elkaar geheimen toe fluistert, wordt Uw hart warmer en Uw lief de groter. j"u Lung. (16e eeuw.) Mijn concubine brandde de wierook op fijn zand boven een zacht vuur, zodat er geen rook zichtbaar was. De fijne geur doortrok de kamer als de door een zache wind ge dragen geur van tsjianan-hout of van rozen, waarop dauwdruppels liggen, of van barn steen, dat men warm wrijft of van een wel riekend vocht, dat in een hoornen beker wordt geschonken. Wanneer beddegoed op deze wijze wordt geparfumeerd, vermengt zich zijn geur met die, welke vrouwen eigen is een parfum, dat zelfs in onze dromen liefelijk en bedwel mend is. Mau pj Tsjiang. (17e eeuw.): Van bloemen moet men genieten in gezel schap van mooie vrouwen, van wijn in ge zelschap van goede vrienden. Indien men bloemen met een zelfde hart liefheeft als mooie vrouwen, dan merkt men dat er een bijzondere charme uitgaat; en in- daar weer zien niksen op zijn platje!" En dat in het Niks meer vorming zit dan in "twee vuisten vol arbeid en studie" dat moet men in Europa nog lerenals het kan met ons beschavingspatroon! x x x x En zo hebben massa's Indischgasten hun eigen "bezwaren tegen de geest der Eeuw". Totoks ook. Ja vooral juist Totoks, die ge boren zijn met een Europees denkpatroon en met datzelfde patroon de oude dwang proberen te doorbreken. Vandaar dat zoveel kandjeng besars in Oudenaerde of Wasse naar of Zeist "zitten te niksen" in plaats van ijverig mee te doen met b.v. de politiek. Praat je met zulke mensen, dan komen soms na de oppervlakkige gesprekken over "tem po doeloe" andere gedachten tevoorschijn, diepgaande critiek op b.v. fatsoensopvat tingen, over godsdienst, over democratie (velen zijn er tegen!), enz. enz. Zet je al die gedachten op een lange rij en zoek je de GGD, Koster, dan merk je dat je in goed gezelschap zit en dat je in derdaad een filosofie aan het ontwikkelen bent (zonder boeken of systemen), die ty pisch Oosters is en in vele opzichten dia metraal tegenover de westerse filosofie staand. Hoe je je eruit redden moet, weet ik niet. Want je kan er moeilijk met derden over spreken vaak (want het bombarde ment met klassieke denkers en schrijvers is volkomen "besides the point" meestal). Wie op weg gaat om zichzelf te ontdekken zal automatisch meer en meer gebruik moeten maken van de twee richtlijnen; durf allener te zijn, durf minder begeren. Linkerstap, rechterstap, linkerstap, rechterstap. Ik wens je veel succes toe! T.R. Lioelang. Wilgengolven. dien men vrouwen met een zelfde hart lief heeft als bloemen, bespeurt men een spe ciaal gevoel van tederheid en beschermen de genegenheid. Mooie vrouwen zijn beter dan bloemen, om dat zij de menselijke taal verstaan; maar bloemen zijn op haar beurt weer beter dan mooie vrouwen, omdat haar stille schoon heid ons hart in verrukking brengen. Doch indien men niet beide tegelijk kan hebben, dan moet men de stille bloemen laten varen en de pratende vrouwen behou den. Indien er op deze wereld geen boeken, geen wijn en geen beroemde bergen waren, dan behoefde men niets te zeggen; maar aangezien zij er wel zijn, moet men boeken lezen, wijn drinken en naar beroemde ber gen gaan. Indien er geen bloemen, geen maan en geen mooie vrouwen waren, dan behoefde men niets te zeggen, maar aange zien zij er wel zijn, moet men er van ge nieten, haar liefhebben en beschermen. Zonder wijn en poëzie zouden bergen en meren doelloos zijn, zonder het gezelschap van mooie vrouwen zouden bloemen en de maan geen betekenis hebben. Het licht der heuvels, het geluid van water en wind, de glans van de maan, de bekoor lijkheid van mooie vrouwen zijn oorzaak, dat wij de slaap verliezen, dat wij over hen dromen. Indien een mooie vrouw het gelaat van een bloem, een huid zo zacht als een bloesem blad, de stem van een vogel, een hart vol poëzie, de lieflijkheid van het Westmeer in de Herfst en een lichaam slank en buig zaam als een wilg had, dan zou ik volmaakt tevreden zijn. Tsjang Tsj'au. (17e eeuw.) "Schaduwbeelden van zoete dromen" CORRA CORRA Uit: Levenswijsheid met een glimlach, door Dr. Lin Yutang. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 9