DE WAAIER 5$ VOOR DE VROUW Bij een bal-costumé liet ik een struisve ren waaier liggen in de kleedkamer van de soos. Zij kwam uit de collectie van tante Sophie en mijn moeder was niet te spreken over mijn vergeetachtigheid. Maar wat taal de je als zeventienjarige om een oude waai er van een overleden tante? Dat is nu ruim vijf en twintig jaar geleden en de waaier zal toen ook al jaren oud geweest zijn. Waarschijnlijk uit de tijd toen een waaier nog "en vogue" was en o.a. door Louis Couperus in zijn boeken der kleine zielen meermalen "gehanteerd" wordt door zijn vrouwelijke personen. De scène waarin Francis een waaier verscheurde: - Rtts—-rtss" De waaier ging door de lucht, in stukken. - Je bent een echte nonnazei Otto rood. - Maar zijn vrouw lachte. De gebroken waai er had haar opgelucht. - Geef die andere waaier, baboe. In ons moderner leven is de waaier zeker geen voorwerp meer van coquetterie om de burman te behagen of verlegenheid te mas keren. Want zó was het toch maar in de tijd van tante Sophie. In de naar kamfer ruikende kist met de collectie waaiers vond ik nog een vergeelde handleiding "L'oeuvre Philosophique" van Barones de Chapt uit tempo doeloe doéloe! Er wordt daarin ge moraliseerd: "Het is aardig, zo zedelijke steun gevend aan een jong meisje en het maakt haar los van verwarring, wanneer zij bloost en zich zo met de waaier elegant over wangen, boezem en handen strijkt om de blos te verbergen..." Met mij en mijn tijdgenoten was het tóen echter al even treurig gesteld denk ik als in dat Engelse versje: CAR LA CATALANI The modest jan was lifted up nó more and virgins smile at what they blushed before... De waaier was méér dan een maskerade van schuchterheid, of een practisch voor werp zoals duidelijk blijkt uit het gedichtje dat koning Lodewijk XIV bij een geschenk van een kostbare waaier aan een gravin schreef: "Om in de zomer de vliegen te verjagen Om U tegen koude te beschermen wan neer de zon te snel verdwijnt China, Prinses, biedt U hierbij hulp op een galante manier. Daaronder stond nog 'n P.S.: dat de waai er ook dienen kon om zich tegen opdringe righeid te beschermen! De waaier in de handen van een mooie vrouw was met recht in alle opzichten een wapen, in vroeger tijden. Zei Sylvian Maré- chal niet dat "L'éventail d'une belle est Ie scepter du monde?" (De waaier van een schone is de schepter van de wereld). Hoe veel koningen aan het Franse hof werden niet geregeerd door de grillige waaier in handen van hun favorieten? Zelfs op weg naar de guillotine vergaten de adellijke slachtoffers hun waaier niet en Charlotte Corday doodde Marat met in de rechterhand de dolk, in de linker een waaier zoals het authentieke rechtsverslag uit die dagen vertelt Door de eeuwen heen hebben vrouwen ge poseerd met een waaier in de hand, b.v.: Amalia van Solms, prinses van Oranje voor Antonie van Dyck. Op vrouwenportretten van Rubens, Titiaan, Goya, Velasques, Wat- teau, nergens ontbreekt de - dikwijls toe gesloten - waaier. Alleen koningin Chris- hi.y Waar zijn ze gebleven, al die prachtige waaiers van onze moeders? tina van Zweden was voor haar tijd (1656) eigenzinnig en geëmancipeerd. Toen de hof schilder Dahl haar vroeg met een waaier te poseren, voegde ze hem toe: "Met een waaier? Ik denk er niet aan. Een vrouw als ik poseert met een leeuw..." (Uit: "Réflexions et Anecdotes sur la reine de Suède"). De waaier heeft een duizendjarige geschie denis. Natuurlijk bestond zij al door de eeuwen heen in haar elementaire vorm, blad en handvat. Maar de vóuw-waaier is een vinding van de Japanners en Chinezen en werd het eerst door de Portugezen naar Europa gebracht. Opengevouwen waaiers uit beroemde collecties zijn dikwijls in alle opzichten meesterstukjes. Het beeld van de tijd, politieke situaties, vorstelijke huwelij ken, letterlijk alles werd op de waaiers uit gebeeld, men leefde er zijn fantasie op uit. In vroegere tijd was een waaier handwerk en geen enkele waaier gelijk; het werd op ateliers vervaardigd door kunstenaars. Wat een verschil tussen de delicate kraan vogel, op zijde geschilderd op een oude Ja panse waaier of de kleurige vogels en geis ha's op de "industrie"-waaiers van Japan se origine a raison van een paar dubbeltjes te koop om je koelte mee toe te wuiven in de tropen. Ook was het gebruik van de waaier bij som mige volken een cultus. In vele facetten van het leven gebruikt men de waaier; bij huwelijken en rouw, bij religieuze gebruiken en hof-festiviteiten. Wij zullen in ons twee de artikel uitvoerig op de geschiedenis van de waaier in vele werelddelen ingaan. Dit artikeltje willen wij besluiten met het spel van de waaier, waarvan de code onge twijfeld oudere lezeressen nog bekend is. Vooral de Spaanse schonen excelleren in dit waaierspel - ("manejo del abanico) -. Gechaperoneerd als zij altijd werden was dit een opwindende mogelijkheid toch een "tête tête" te voeren met de man in kwes tie. Wij houden het hier op de Spaanse "code". Ook in Engeland was er een "fan-academy" in de negentiende eeuw, maar er is wel verschil in de gebaren. De Spaanse manoeuvreerde als volgt: Jij bezit mijn liefde" gesloten waaier tegen de hartstreek Wanneer kan ik je weer zien" ge sloten waaier tegen het rechteroog Straks mag je me kussen" half geopende waaier tegen lippen Vergeef mij" de handen vouwen onder de geopende waaier Waarom begrijp je mij verkeerd?" Nadenkend kijken op de geopende waaier "Verraad ons geheim niet" het lin keroor met de geopende waaier bedekken "Ik beloof je te trouwen de geheel geopende waaier zéér langzaam sluiten. Ik hou van je" de ogen verbergen achter de geopende waaier Ik haat je" de gesloten waaier in de rechterhand naar de schouder brengen. Dit zijn enkele romantische communicatie mogelijkheden met de waaier, maar ik vrees dat U er in Uw omgeving geen baat meer bij zult vinden.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1964 | | pagina 16