DE WAAIER (II) VOOR DE VROUW CAR LA CATALANI De koning, scepter in de hand regeert zijn volk de waaier, veel machtiger regeert zelfs een vorst..." (uit het Frans) Ja, de heren der schepping waren best te spreken over de waaier van de Spaanse (Zie Waaier I), vooral omdat het spel van de waaier gecombineerd werd met het OJEAR (main mata). 'Ojos que no veen, corazon que no quebra..." zegt een Castilliaans gezegde (letterlijk: wanneer de ogen niet kijken, breekt het hart ook niet). Disraeli, Engels staatsman, beschrijft in een brief uit Spanje, hoe hij door Dolores en Carmen met de waaier wordt geattaqueerd: "nauwelijks zit ik met Dolores te praten, die vinnig met de waaier ritselt, of tik, daar word ik in de "flank" aangevallen door Carmen die mij in een conversatie wil betrekken. Weldra is het hele (strijd) toneel gevuld met het gefrou-fron" van druk waaierende vrouwen..." In Engeland liet men zich ook niet onbe tuigd wat de waaier betreft. Daar stichtte een ondernemende lady een school voor Etiquette, waar zij argeloze jonge vrouwen leerde hoe zij de waaier moesten manou- vreren. Er waren zes bewegingen nodig, grondprincipes om zo te zeggen, om de barricade van de man te doorbreken. Het woord barricade mag gerust in letterlijke zin worden opgevat, want de bevelen die door de lerares gegeven werden, leken veel op die waarmee een recruut gedrild wordt. Zelfs chargeren kwam er bij te pas. In deze guerre a I amour" werd ook de andere partij niet vergeten door de zakelijke lera res. De gedisciplineerde Engelsman werd geleerd hoe hij, zonder met de etiquette in strijd te komen, tot tegenactie kon over gaan. Een soort Don Juan-opleiding dus. Dit kunt U allemaal lezen in "The Specta tor" van 1788. De Japanse en Chinese kunstenaars van waaiers zullen nooit gedroomd hebben toen zij met de handelsmissie van de Portugese koning in de zestiende eeuw waaiers mee gaven, dat dit zou leiden tot ongebreidelde fantasie van Europese schilders en teke naars. Sommige waaiers zijn een "afspiegeling" van de tijd; een kenner kan door een on derwerp, een dessin, zelfs een gebruikt vernis of materiaal, een jaartal vaststellen. Napoleon bijv. heeft tot 1000 waaiers ge ïnspireerd, waarvan één van de aardigste is zijn "invasieplannen in Engeland met luchtballons". De Engelse zeeheld Nelson met zijn "gevecht op de Nijl" heeft tot een waaier geinspireerd die curieus genoeg op de andere kant tien namen van muziek en dansen noemt. Een ander historisch feit, waar wij als mo- 12 raai "kleine oorzaken, grote gevolgen" bij kunnen zetten, is de oorlog om Algiers, r Een zeer aparte waaier waar in het midden een opera-kijker is gemonteerd. veroorzaakt door een waaier. Een Frans spotgedicht zegt: Un dey plein d'arrogance sur une joue auguste a soufletté la France en wel op 30 april 1827. Hussein, bey van Algiers, gaf in een boze bui de Franse con sul Duval een klap met zijn veren waaier. Hij weigerde zijn excuus aan te bieden en indirect op deze gebeurtenis volgt dan ook na vele schermutselingen de blokkade van admiraal Duperré van Algiers op 14 juni 1830. Er ontstonden ook alle mogelijke soorten van waaiers; één van de meest beroemde "wedding-fans" was een waaier ter ere van het huwelijk van de prins van Oranje met prinses Anne van Engeland. Op de waaier van Gamble ziet men een stadsgezicht op den Haag van die dagen, de St. Paul kathedraal in Londen en een duif die de boodschap draagt: "To the lo vely, she, who has more than 80.000 charms". Met die 80.000 werd niet gere fereerd aan de charmes van de bruid, maar aan de bruidsschat! De andere kant van de waaier heeft een tekening van een bloei ende rozestruik, en een oranjeboompje. Er waren puzzle-waaiers, conversatie-waai ers (waarop vermeld stond over welk on derwerp vrouwen moesten praten en hoe ze op tijd hun mond moesten houden) rouw -waaiers, kerk-waaiers e.a. In "the Lady's Magazine" schrijft "Female Reformer" een boos artikel over de speelse naked cupidos die op waaiers voorkwamen! Ergens las ik dat tijdens een verkoop van een beroemde collectie (Schreiber?) vele geinteresseerden, waaronder "the queen of Holland" - het jaartal is 1870 - waren voor de huwelijkswaaier van Marie Antoinette; een unieke ivoren waaier met schitterend uitgesneden figuren, waarvan geen tweede op de wereld bestaat. De literatuur zit vol met het woord waaier in alle talen mogen wij wel zeggen; van de phanka, flabellum, ogi tot éventail, fan en abanico toe. De Balzac vertelt hoe een oom zijn nichtje een waaier van Madame de Pompadour ca deau geeft met de wijsgerige opmerking: "Het wordt tijd dat dit voorwerp dat zo lang de zonde gediend heeft in handen van de deugd komt. Helaas is de mensheid altijd gauwer geimponeerd door een POMPADOUR dan door een deugdzame koningin In de vrolijke weeuwtjes van Windsor zegt Fallstaf tegen Pistol "Ik heb Brigette verzekerd dat jij haar waai er (met zilveren handvat) niet gestolen hebt... Een anoniem gebleven Fransman die wél een waaier stal, bood zijn excuus aan in volgend romantisch versje: J'ai pris votre Eventail, Madame tnais ne soyez pas en courroux, Songez d mon ardeur, considérez ma flamme, Vous verrez que j'en bien plus besoin que vous... Wat er op neerkomt dat de dief de waaier meer nodig had dan Madame om de hitte van zijn passie weg te wuiven. Interessant is de waaier "a Marat" die na de daad van Charlotte Corday in zwang kwam. In het dossier van het proces van Corday lezen wij: "om half acht 's avonds, 73 juli 7793, het tweede jaar van de Republiek, stapt een vrouwspersoon uit een rijtuig, gekleed in een gedécolleteerd toilet, een hoed dragend met een zwarte cocarde en zwarte linten en "POR- TANT UN ÉVENTAILin de linkerhand; zij vraagt citoyen MARAT te spreken..." Het woord kipas bent U, indische lezers, nog niet tegengekomen. Wist U, dat in alle lectuur die over de waaier bestaat, altijd één kipas genoemd wordt die cultureel-an- thropologisch als één van de merkwaardig- sten ter wereld geldt? Dit is de zgn. "geesten-waaier" van de Boeginezen uit Zuid-Celebes, waarvan zich een exemplaar in het museum van Land en Volkenkunde te Berlijn bevindt. Het volgende en laatste artikel reserveren wij aan de Oosterse waaier en het land van oorsprong.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 12