VAN HIER EN GUNDER Te koop lopen met godsdienst 8 HIER LIGGEN BRIEVEN VAN... Hier liggen brieven van: Emanuels, Syd ney; Bürer, Zoeterwoude; Lowey Ball, Houston; Oen, Djakarta; Weyrich, Coevor- den (twee andere brieven nooit beant woord); Jahnichen, Malang; Snabilié, Am sterdam; Rusch, Curagao; Voermans, Aus tralië; Schadt. Den Haag; Butteling, Para maribo; Grooss, Den Haag; Bernasco, Spanje; Willems, Tilburg; Tangkau, Mage- lang; Pieneman, Zeist; Jansen, Heerlen; Rex Crawford, Philadelphia; Alberto, Am sterdam; Joung, Den Haag; de Roock, Bo- gor; Tjan Ing Djan, Oregon; v. d. Bosch, Amsterdam; Look Magazine, New York; Graadt van Roggen, Amsterdam; Ikatan Masjarakat, Indonesia, Los Angeles moet ik doorgaan? Van sommige schrijvers ligt er meer dan 1 brief; over de dienstcor- respondentie zwijg ik nog, alsmede corres pondentie van strict informatieve aard. Vaak beginnen brieven met de aanhef: Dit is al de derde keer dat ik je schrijf...", brie ven zoals van Walsarie of Schalk van een zo enorme omvang, dat bewerking niet mo gelijk is, enz. enz. Deze brieven worden deels in Tong Tong besproken, deels rechtstreeks beantwoord en voor een derde deel nooit beantwoord omdat ik er met geen mogelijkheid aan toe kom. De laatste categorie vormt een "con stante", d.w.z. ik kom er nooit doorheen, dus zullen er altijd onbeantwoorde brieven zijn. Nochtans vernietig ik niets en bewaar ik ook onbeantwoorde brieven "als een vrek", hopend dat later...misschien..., want ook die brieven kunnen me soms weken lang "nalopen" met een gedachte die be spreking verdient. Deze rubriek is niet van het soort: "U vraagt, wij antwoorden" in de trant van: "Hoe kom ik op het Damrak?' "Neem lijn 5". Want eenvoudiger techni sche moeilijkheden in het leven kunnen wij allemaal wel aan. Of toch nooit aan. Waar alle briefschrijvers eigenlijk naar zoe ken, is hun werkelijke identiteit. Niet dat "kleine brok van bruikbaarheid", waarmee we de samenleving dienen als huisvrouw of onderwijzer of zelfs als "expert" op een bepaald gebied, maar dat onzegbaar won derlijke unieke Ik, dat Omar Khayyam noemt: "The flower that once has blown forever dies", dat niemand kent, dat ver strikt leeft in probleempjes en naar buiten bekend is in vele schijngestalten. Ergens diep binnenin weten wij absoluut zeker dat de hele wereld beter gediend zou kunnen zijn als we konden leven zoals wij werke lijk zijn. Dat wij voortdurend onbegrepen leven en onjuist beoordeeld en onjuist in gepast. En zelfs waar wij weten dat dit "het lot der mensheid" is, is er een soort protest tegen het verzetloos inpassen in dit fatum. En de som van deze stemmen nu, de gemutileerde en de ongehoorde, de zeer hoge en de kinderlijk eenvoudige, is de werkelijke identiteit van deze rubriek. Daarom dus is zij altijd te kort, altijd onvolledig, altijd "het even naast de roos". Daarom heeft deze rubriek deze komische naam van exasperatie "Van Hier en Gun- der!" Want wat IS "hier" en wat IS "gun- der"? Meer dan de hele Tong Tong in de hele Indische samenleving is deze rubriek een laatst appèl van de laatste leden van een verloren expeditie in het nachtwoud van de Boekit Barisan: zwarte rotswanden, zwarte afgronden, de adem van roofdieren en de schimmen van Vieroog en Bittertong. Ook de roep zonder zin heeft zin, want zij kan een oriënterend antwoord brengen van ver buiten. En op zijn minst is zo'n schallende vehemente roep een bevesti ging van het bestaan van „het ongeziene en onbegrepene, maar dierbare en unieke "ik". Wat hebben we eraan? Wat hoort Butte ling bij zijn petroleumlamp in de jungle van Suriname? Wat hoort mej. Allaert bij haar koude electrische licht in de asfaltjungle van Amsterdam? Wat hebben Maurenbre- cher en Loes Voermans-de Siso daar diep "down under" aan Uw stem in Houston en Coevorden? Vreemd, maar deze rubriek vol raadsels is zinvol voor ons. En we staan er vaak dichter door bij elkaar dan bij de meeste mensen in onze directe omgeving. Alsof er een soort geestelijke en onschend bare verwantschap tussen ons bestaat. En welke dan is die verwantschap van "Van Hier en Gunder"? Tsk-tsk-tsk! Alwéér een vraag En toch maar ijverig begonnen aan het lijst je briefschrijvers aan het begin van dit stuk. Ijverig begonnen als de bijen die ein deloos honing zoeken voor anderen en zelf leven van basterdsuikertsk-tsk-tsk, wat een sufferd! T.R. Met grote verwondering las ik 't artikel "Een zoekende vindt de moskee." en om U ook de waarheid te zeggen, met een tikkeltje ergernis. (Tong Tong - 15 nov. 1964 blz. 19). Bent U het met mij eens dat dergelijke ont boezemingen meer op 't terrein van de "pri vacy" liggen, dan aan de openbaarheid prijs te worden gegeven? Volgens mij (en ook anderen- geen Tong Tong abonnné) doch (pindjam sabentar!) ge tuigt 't van zéér slechte smaak dat men met zijn godsdienst (overtuiging, richting enz.) te koop loopt. Een ieder moet maar weten wat hem of haar) 't beste ligt, waar hij (of zij) - uiter aard na gedegen onderzoek, troost kan vinden voor een leven dat (misschien) hem (of haar) vele narigheden bracht. Een ieder zoeke wat goed is en wat 't beste is: nr. 1 zoekt een vrouw met blond en nr. 2 'n vrouw met zwart haar nr. 3 heeft graag Bokma; ik persoonlijk prefereer jonge spinne wiel met 2 druppels Underberg. U had beter de ruimte van de moskee kun nen bezigen voor een jacht- of goena goena verhaal. Of soms lange tenen T.R.? Nogmaalsleef volgens je godsdienst - doch loop er niet mee te koop: heus! de mees te onzer hebben al zorgen genoeg en de laatste zin van dat artikel (hfdstuk Al Tarik) getuigt genoegzaam van grote onverdraagzaamheid je gens andersdenkenden. Neen! ik zeg mijn abonnement niet op en verblijf inmiddels met de meeste hoogachting: A. M. OOSTERMAN 1. Opvatting en stijl van elk ingezonden stuk zijn altijd voor rekening van de inzen der. 2. De redactie plaatst diverse artikelen omdat zij de aandacht vestigen op zekere verschijnselen, die aan de aandacht van de meesten ontgaan, maar die enige attentie waard zijn. Velen in Europa denken nog steeds over de verhouding Christendom - Andere Godsdiensten in termen van: "die anderen" worden t.z.t. nog wel "bekeerd", terwijl in werkelijkheid ook voortdurend Christenen "bekeerd" worden tot andere godsdiensten. Daarvan getuigt o.a. het be trokken artikel. Hiermede is het verschijnsel bekend gemaakt en daar is "de kous mee af". Aan het "te koop lopen met godsdien stige opvattingen" denkt Tong Tong nooit. 3. Nochtans acht de redactie het "ge waagd" om het getuigen voor een religieu ze opvatting te vergelijken met voorkeur voor een type vrouw of een merk jenever, al begrijpen wij in dit geval de zuiver ob jectieve bedoelingen van de inzender. 4. Velen vinden in eerbied voor (ander mans) religie een motief om er DUS nooit over te praten. Elke religieuze overtuiging eist o.i. echter ook de moed (en de kalme beradenheid) om er ook van te getuigen. Lees verder pag. 3 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO O VERZOEK VAN BRETON DE NIJS g g Toen ik in het laatste nummer van q O Tong Tong vertelde dat ik van plan g O was over de toenmaals (1911) ge- o g ruchtmakende moord op Fientje de g O Feniks te schrijven, ben ik van twee g O zijden benaderd. Mijn documentatie o g die, dacht ik, al vrij uitvoerig was, g O blijkt nu onvolledig, zodat ik beslo- O g ten heb mij eerst nader in te werken O alvorens te gaan schrijven. g O In plaats van de zaak-Brinkman (de O g aanlegger van de moord op Fientje g O de Feniks) zal ik beginnen met de g O moord op Bom, die in 1934 te Se- o g marang, op Djatingaleh gepleegd g O werd.Hier is mijn documentatie meer O g afgerond, meen ik, maar ik zou het q g toch erg op prijs stellen indien lezers g O van Tong Tong mij zouden willen O g schrijven of opbellen als ze zich van g g één van beide zaken nog iets herin- g O neren. Misschien ook kunnen ze mij o g naar bepaalde personen verwijzen g O tot wie ik mij dan wenden kan. g Ik voeg hier nog uitdrukkelijk aan o g toe dat het mij op geen enkele wijze g O te doen is om te speculeren op de O g sensatiezucht, integendeel, ik wil O door dergelijke perkara's alleen een g O inzicht krijgen in een zogenaamde O g marginale of randsamenleving. g g Mijn adres is R. Nieuwenhuys, g O Stadionweg 1982 Amsterdam en mijn g O telefoonnummer 0 20-718717. o O O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3