VAN HIER EN GUNDER foioaec V. Tjalie naar Indonesië Vervolg van pag. 3 En de eerlijke getuigenis van anderen te respecteren. En niet te gauw te vallen over een wat al te persoonlijk standpunt. In In- dië is er altijd grote tolerantie geweest t. a.v. diverse godsdiensten. Deze heeft er echter vaak toe geleid dat men "over eigen godsdienst niet spreken wil en dus van an deren ook niets wenst aan te horen". Het geen inderdaad veel twist voorkomen heeft, maar ons ook blind heeft gemaakt voor het geen in andere harten leeft. De doorsnee Indischman weet nog steeds "geen barst" van de Islam af en ik weet zeker dat on bekendheid met de religie van de Indone siër oorzaak is geweest van menig fataal sociaal, politiek en cultureel wanbegrip. ii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!iiiiiiiii!iii!iiiiiiiiii!;::iiiiiiiiiiiuiliiiiiiii!iiil Tong-Tong UITGAVEN le-lah-je-kripoet Nieuwe moppen en verhalen uit het oude Indië. JU ifSt! K ti I». tHCtt Code: kr Prijs: f. 2,95 Porti f. 0,30 totaal: f. 3,25 s A. Th. Manusama Njai Dasima Code: nd Prijs: f. 2,50 4. Porti: f. 0,25 totaal: f. 2,75 Ucee De schoonste triomf tective Code: id van de lndo-de- Prijs: f. 2,50 4- Porti: f. 0,25 totaal: f. 2,75 Njai Dasima 4. Indo voor detective, samen Prijs: f. 4, 4- Porti: f. 0,40 DE T'n.tR totaal: f. 4,40 J. C. Hazewinkel IN HET V' LKSC fvtöOE De tijger in het j c maaEvvinkex volksgeloof »kÜ Code: tij Prijs: f. 4,25 4_ Porti: f 0,30 totaal: f. 4,55 Jacques Gans Stukjes en beten De beste schetsjes, die in de afgelo pen jaren van Jacques Gans in het och tendblad verschenen, thans door Tong Tong gebundeld en uitgegeven. Code: jg Prijs: f. 2,95 4- Porti: f. 0,30 totaal: f. 3,25 Te bestellen door storting op giro 6685 of afhalen bij Tong Tong, Prins f I Mauritslaan 36, Den Haag. DiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiN Tong Tong denkt altijd aan mannen zoals Snouck Hurgronje; wil luisteren en leren, om eventueel te kunnen vergeven en hel pen. Maar zal altijd blijven waken voor pro selietenmakerij. 5. De preferabele plaatsruimte voor jacht, goena-goena en lange tenen ontgaat ons. Oo kop deze terreinen spelen gevoel, geloof en andere "geestelijke onmeetbaar heden" een te grote rol om er maar glad overheen te lopen (zoals velen graag doen) Hier is de redactie vaak ook ter verant woording geroepen voor vermeende 'wreed heid voor dieren'T 'plat bijgeloof', enz. enz. Maar wat Tong Tong altijd alleen maar doen wil, is doorgronden, doorgronden, doorgron den. Kennen, kennen, kennen. Want het is altijd gebrek aan kennis, begrip en respec tering geweest, waardoor botsingen zijn ge kweekt tussen volken, rassen en groepen. T.R. Dat T.R. naar Indonesië wil voor indrukken en voorgesteld wordt of iedereen f 1.wil storten. Och zelfs voor mij is f 1.niet onbetaalbaar en van harte gegund voor die trip. Maar waarom: "Met Tjalies reis naar Indo nesië STAAT en valt het voortbestaan van TT?". "De copy-voorziening sterft uit". Ik voel mij beslist heel, heel dom, want ik BEGRIJP DAT TOTAAL NIET. Met con necties en dochter-blad in Amerika, in West Indië, in Spanje, in de Canarische eilanden, in Australië en Nw. Zeeland. En jonge men sen, in de redactie? Geen copy met het volle leven om de Indo in dl die landen en hier? En waar slaat: "en dat wij kunnen hopen voor enige tijd weer aan het werk te mogen gaan" op? Waar? Als hoedanig? In welke omstandigheden? Mijn persoonlijke connecties zijn weinig en onbelangrijk. Toch dacht ik, dat waar men van hier kleding en nog meer zendt om de NOOD van zeer goede vrienden mèt werk enigszins te verlich ten, DIT alleen al niet aanmoedigend is om daar te werken. B. BERTSCH 1. Als alle zwarte voorstellingen van In donesië zonder meer waar zijn, is naar de mening van 'n groot aantal Nederlanders (zij het niet van de majoriteit) het juist een mo rele plicht van allen die zich vrienden noe men van dit volk en dit land, om te helpen waar zij kunnen. Waarom sterven er anders Amerikaanse zendelingen aan de Amazone en Belgische nonnen in de Congo? Waar om zouden ooit een Pa van der Steur en een Pastoor Verbraak naar Indië gegaan zijn en zovele prachtige bestuursambtena ren en medici? Ik geef toe dat de man van Lebak "dramatisch" sprak in de ogen van vele lezers, toen hij met vreugde armoede waarnam in Lebak, omdat hij dus wat meer te doen had dan gadjih opstrijken alleen. Maar veel van deze dramatiek heeft Indië helpen te maken tot een land van grote ver draagzaamheid en welvaart. Waarom toen wel en nu niet? 2. Maar deze voorstellingen zijn niet zon der meer waar. Er zijn ongetwijfeld in Indo nesië vele kiemen van gezonde werkkracht, menselijk idealisme en onverdachte good will, die vragen om kennis, begrip en hulp. Waarom zou ik die niet willen geven aan het land van mijn Tjang? Nederland heeft mij niet nodig. Indonesië misschien ook niet (waarom denken wij zo gauw dat andere mensen en volken in vergelijking met ons waardeloos zijn?). En dat merk ik dan wel. Maar nu is het verlangen om wat te doen een natuurlijk verlangen, zoals je ook zon der aarzelen toesnelt als een gebrekkige dame de stoep af moet. En als ze boos met de paraplu zwaait omdat ze heus zichzelf wel helpen kan, ben je toch niet gekwetst. Ik geloof dat ik mèt mijn verlangen om wat in Indonesië zelf te doen in elk geval in de geest spreek van vele Indischgasten, die het wél begrijpen. 3. Men probeert mij eindeloos Indonesië zo zwart mogelijk voor te spiegelen om me van mijn voornemen te weerhouden. Maar ik heb krijgsgevangenschap meegemaakt en ik heb diep in de perimeters van de po litionele acties gezeten, ongewapend, en ik kwam levend terug EN MET VRIENDEN. Hoe zwarter men Indonesië maakt, hoe sterker mijn verlangen wordt om te gaan. Dit klinkt "nobel" en zo, maar denk dat in hemelsnaam niet. Ik ben niet nobel; alleen maar dwaas. OMDAT juist vaak dwazen sla gen, waar wijzen falen. 4. Als Indonesië een "mislukking" wordt, zal ik werk vinden elders in de tropen, om dat ik absoluut onvoorwaardelijk geloof in een band van Nederland met de Tropen. Niet in de zin van hemden, knoopjes en missionarissen zenden naar de "heidenen" en zelf thuis blijven, maar van een daad werkelijk en menselijk samenleven met de mensen van wie wij ons heerlijk kopje kof fie, onze fijne sigaar, onze onmisbare spe cerijen en ontelbare wijsgerige en kunst zinnige levenswaarden krijgen. 5. De nieuwsvoorziening sterft inderdaad uit als ook U en ik gestorven zijn, alsmede het grootste deel van onze huidige lezers kring. Over Indonesië kan je niet schrijven als je thuisblijft, alleen maar uit boeken over het Oude Indië, dat steeds ouder en ouder wordt. Het stichten van een bron van nieuwsvoorziening in Indonesië en elders in de Tropen is absoluut conditio sine qua non. Wij kijken zelden verder dan ons leven van nu, maar Tong Tong MOET verder kij ken en NU constructief werken voor het le ven na ons. 6. Met "wij" bedoel ik uiteraard niet de aan pensioen toe zijnden, maar alle jonge Nederlanders en Indo's, die in de Tropen een wenkend werkterrein zien. Natuurlijk NIET voor de mensen die per sé nooit weg willen, maar voor hen bestaan wij (helaas) ook niet. Er kan in later jaren een andere Bertsch groot worden in de Nederlands-tro pische historie, wanneer en waar weet ik niet, maar "bon sang ne peut mentir" im mers? Wij werken voor ons "bon sang", in de toekomst, zoals honderd jaar geleden onze voorouders werkten voor ons eigen bon sang. T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4