tógH J' c' Hazewinkel
VAN HIER EN GUNDER
GEMEENSCHAPPELIJK VERLEDEN
Vaak wordt er gezegd dat een gemeenschap
pelijk verleden een hand schept. Vele stellingen
zijn gegrond op het aanvaarden hiervan als
onomstotelijke waarheid.
Maar is dit wel zo, of, anders gezegd, bestaat
er een gemeenschappelijk verleden? Ik heb in
een klas met alleen maar totoks gezeten. Heel
die klas had als enige band een gemeenschappe
lijk heden en verleden.
Toch waren de leerlingen die het opgaven
dadelijk vergeten, en na het eindexamen dreef
heel de klas uiteen. Ieder zocht zijn eigen weg
en we waren in wezen even vreemd voor elkaar
alsof we elkaar nooit gekend hadden. Terwijl
de klas zich beschouwd had als een hechte
eenheid. De leerlingen beseften niet het gemis
aan genegenheid t.o.v. elkaar. Maar ondergaaan
wij het heden en hebben wij het verleden on
dergaan? Ik geloof het niet. Ik geloof dat wij
het heden maken. Wij hebben in het leven te
kiezen uit de veelheid van indrukken die tot
ons komen, omdat zij elkaar tegenspreken. Wij
hechten waarde aan iets, maar welke waarde
hangt af van onszelf.
Om nog even terug te komen op die klas! We
hebben eens een reis gemaakt naar Parijs. Op
pervlakkig beschouwd een gemeenschappelijke
gebeurtenis. Maar in de grond van de zaak
heeft ieder zich 'n verschillend beeld gevormd
van Parijs. De één mat Parijs af naar het ver
keer, de ander naar de historische gebouwen,
terwijl ikzelf geboeid werd door de verschil
lende rassen die ik er zag. Dus toch weer geen
gemeenschappelijk verleden, omdat wij de din
gen, die we allen waarnamen, niet allen gelijk
beoordeelden.
En hoe zal dan dat zogenaamde verleden een
band kunnen vormen?
Daartoe zal alleen liefde en genegenheid in
staat zijn.
Ditzelfde geldt voor de verhouding Indonesië-
Nederland D.e band wordt niet gevormd door
een gemeenschappelijk verleden. De leiders
van vandaag waren de bannelingen van gis
teren! "Hamed"
Ontmoet oude klasgenoten en merk hoe het
verleden herleeft, ook in "klasseverband".
Niet voor niets bestaan er over de hele we
reld verenigingen als "Klas '23", "Lichting
1919", enz. In zulke clubs wordt "het stem
pel en de draagkracht van het gemeen
schappelijke verleden" bijzonder sterk ge
realiseerd en kan vaak grote activiteit uit
gaan voor sociaal, politiek, religieus en
wijsgerig leven.
Inderdaad zijn deze klassestrominkjes erg
klein. Ze duren maar een jaar en komen in
snelle afwisseling en grote verscheidenheid.
Ikzelf heb in tientallen klassen op tientallen
scholen in vele plaatsen gezeten en herinner
me weinig meer van die klassen in die tijd.
Want het zijn maar "kleine kolkjes en stro-
minkjes" op de grote rivier van de tijd,
maar voor wie serieus toeschouwt kan ook
uit die kleine strominkjes de gang van de
Grote Rivier duidelijk worden. Bij vele niet;
bij sommige heel sterk. Officieren en politici
kunnen met mij getuigen dat sommige klas
sen merkwaardig veel "gericht genie" heb
ben voortgebracht.
Wat ballingschap en gevangenschap betreft.
Daar zit de "normale" en over het geheel
mediocere massa inderdaad beteuterd te
genaan te kijken. Maar juist uit "de zaden
van ballingschap en gevangenschap zijn
nieuwe volkeren geboren". Denk aan Nehru,
Gandhi, Soekarno, Hatta, Sjarhir, Mao Tse
Tung, De Gaulle, onze eigen Koningin,
Mohamed, Willem de Zwijger, het Joodse
volk in Egypte, de Algerijnse vrijheidsstrij
ders, onze hele Indische groep. Het klasje
naar Parijs of het toertje naar Nice geeft
geen beproevingen en verdiepingen. Het
gaat voorbij. Men zit gauw weer lekker
thuis met 'n plank vol souveniertjes en dut
weer mee. En inderdaad worden vele bal
lingen en politieke gevangenen voorgoed
"mak" in "liefde en genegenheid". Die ze
ker ook hun plus-kanten hebben. Maar voor
elke gemeenschap is juist het protest tegen
het verleden dat de Renaissance maakt van
een nieuw volk A.ls de Indischman (Indo en
Totok) inderdaad voorbestemd mocht zijn om
te blijven voortleven tot nieuw nut voor Ne
derland en Indonesië, is de ballingschap
goed. Vergeet nooit, maar poekoel teroes!
T.R.
VOLHARDT EN WINT
(Uit een lange, sympathieke brief)
"En hier heb je het nou weer: jij, jij en nog
eens jij, Tjalie. Waarom? Omdat jij het alleen
kan en anderen niet. Of denken dat ze het
niet kunnen
Herinner je je onze Dick de Hoog? Werd hij
niet voor alles en nog wat lastig gevallen?
Was hij niet de enige van wie een oplossing
voor alle problemen werd verwacht? Een an
der kan het misschien beter weten, maar van
hem wordt het niet geaccepteerd. O, als je
maar meer medewerkers zou hebben in wie
men ook vertrouwen had!
Een van mijn kennissen zei eens: "Tong Tong
doet zo dilettanterig in deze maatschappij" en
eigenlijk weet ik het juiste antwoord niet, al
VOEL en WEET ik waar het om gaat
KLAAS
1. Elke maatschappij kent zijn voorvech
ters als Dick de Hoog en in elke maat
schappij zijn de massa's geweest die hun
voorvechter niet begrepen, niet volgen wil
den, aanvielen of zelfs alleen met laster ten
gronde richtten. Dit is dus niets nieuws in
de wereld. Ik heb Dick persoonlijk gekend
en duizenden Indo's die geen lid waren van
het IEV (dat nog geen 25% van de hele
Indische samenleving omvatte), maar die
nochtans regelmatig hun mond vol hadden
(en vaak op ordinaire, onzakelijke of dood
gewone "stomme" wijze) over hem. Ik denk
dat elke Nederlandse partij of vereniging
wel zulke "kampioenen/slachtoffers" kent.
Het is nu eenmaal zo, en we moeten dood
eenvoudig "poekoel teroes".
2. Er zijn twee soorten mensen, waaruit
een Tong Tong-staf gekozen zou kunnen
worden: zij die een grote mond hebben
maar niets kunnen (en ik meet altijd naar
tastbare kundigheid) en zij die ontegenzeg
gelijk grote gaven van kennis, ervaring en
geest hebben, maar door leeftijd of maat
schappelijke gebondenheid (men zit ook
aan zijn doodgewone bestaan "vast"!) zich
niet ten volle kunnen inzetten voor Tong
Tong. Onder hen die dit lezen zijn er ette
lijke die weten dat ik bij hen thuis geweest
ben om vast directeurschap of redacteur
schap aan te bieden. Want ik ben mij altijd
bewust geweest van mijn vele gebreken.
Maar men kon niet. Dus poekoel je maar
weer zelf door. Omdat "teroespoekoelen"
nu eenmaal het enige en werkelijke pana
cee is voor alle ziekten op weg naar suc
ces. Ik neem niemand die niet helpen kan,
iets kwalijk.
Lees verder pag. 4
1 Tong-Tong UITGAVEN 1
le-lah-je-kripoet
Nieuwe moppen
en verhalen uit
het oude Indië.
mm* m mts mi
f at
Code: kr
Prijs: f. 2,95
_l_ Porti f. 0,30
totaal: f. 3,25
A. Th. Manusama
Njai Dasima
Code: nd
Prijs: f. 2,50
4. Porti: f. 0,25
totaal: f. 2,75
Ucee
De schoonste triomf van de Indo-de
tective
Code: id Prijs: f. 2,50
4. Porti: f. 0,25
totaal: f. 2,75
Njai Dasima 4. Indo-detective, samen
voor Prijs: f. 4,
4- Porti: f. 0,40
totaal: f. 4,40
VOLKSGELOOF j De tijger in het
j.c volksgeloof
Code: tij
Prijs: f. 4,25
4- Porti: f 0,30
totaal: f. 4,55 1
Jacques Gans
Stukjes en beten
De beste schetsjes, die in de afgelo
pen jaren van Jacques Gans in het och
tendblad verschenen, thans door Tong
Tong gebundeld en uitgegeven.
Code: jg Prijs:
4- Porti:
f. 2,95
f. 0,30
totaal: f. 3,25
Te bestellen door storting op giro I
6685 of afhalen bij Tong Tong, Prins
I Mauritslaan 36, Den Haag.
3