tógH J' c' Hazewinkel VAN HIER EN GUNDER GEMEENSCHAPPELIJK VERLEDEN Vaak wordt er gezegd dat een gemeenschap pelijk verleden een hand schept. Vele stellingen zijn gegrond op het aanvaarden hiervan als onomstotelijke waarheid. Maar is dit wel zo, of, anders gezegd, bestaat er een gemeenschappelijk verleden? Ik heb in een klas met alleen maar totoks gezeten. Heel die klas had als enige band een gemeenschappe lijk heden en verleden. Toch waren de leerlingen die het opgaven dadelijk vergeten, en na het eindexamen dreef heel de klas uiteen. Ieder zocht zijn eigen weg en we waren in wezen even vreemd voor elkaar alsof we elkaar nooit gekend hadden. Terwijl de klas zich beschouwd had als een hechte eenheid. De leerlingen beseften niet het gemis aan genegenheid t.o.v. elkaar. Maar ondergaaan wij het heden en hebben wij het verleden on dergaan? Ik geloof het niet. Ik geloof dat wij het heden maken. Wij hebben in het leven te kiezen uit de veelheid van indrukken die tot ons komen, omdat zij elkaar tegenspreken. Wij hechten waarde aan iets, maar welke waarde hangt af van onszelf. Om nog even terug te komen op die klas! We hebben eens een reis gemaakt naar Parijs. Op pervlakkig beschouwd een gemeenschappelijke gebeurtenis. Maar in de grond van de zaak heeft ieder zich 'n verschillend beeld gevormd van Parijs. De één mat Parijs af naar het ver keer, de ander naar de historische gebouwen, terwijl ikzelf geboeid werd door de verschil lende rassen die ik er zag. Dus toch weer geen gemeenschappelijk verleden, omdat wij de din gen, die we allen waarnamen, niet allen gelijk beoordeelden. En hoe zal dan dat zogenaamde verleden een band kunnen vormen? Daartoe zal alleen liefde en genegenheid in staat zijn. Ditzelfde geldt voor de verhouding Indonesië- Nederland D.e band wordt niet gevormd door een gemeenschappelijk verleden. De leiders van vandaag waren de bannelingen van gis teren! "Hamed" Ontmoet oude klasgenoten en merk hoe het verleden herleeft, ook in "klasseverband". Niet voor niets bestaan er over de hele we reld verenigingen als "Klas '23", "Lichting 1919", enz. In zulke clubs wordt "het stem pel en de draagkracht van het gemeen schappelijke verleden" bijzonder sterk ge realiseerd en kan vaak grote activiteit uit gaan voor sociaal, politiek, religieus en wijsgerig leven. Inderdaad zijn deze klassestrominkjes erg klein. Ze duren maar een jaar en komen in snelle afwisseling en grote verscheidenheid. Ikzelf heb in tientallen klassen op tientallen scholen in vele plaatsen gezeten en herinner me weinig meer van die klassen in die tijd. Want het zijn maar "kleine kolkjes en stro- minkjes" op de grote rivier van de tijd, maar voor wie serieus toeschouwt kan ook uit die kleine strominkjes de gang van de Grote Rivier duidelijk worden. Bij vele niet; bij sommige heel sterk. Officieren en politici kunnen met mij getuigen dat sommige klas sen merkwaardig veel "gericht genie" heb ben voortgebracht. Wat ballingschap en gevangenschap betreft. Daar zit de "normale" en over het geheel mediocere massa inderdaad beteuterd te genaan te kijken. Maar juist uit "de zaden van ballingschap en gevangenschap zijn nieuwe volkeren geboren". Denk aan Nehru, Gandhi, Soekarno, Hatta, Sjarhir, Mao Tse Tung, De Gaulle, onze eigen Koningin, Mohamed, Willem de Zwijger, het Joodse volk in Egypte, de Algerijnse vrijheidsstrij ders, onze hele Indische groep. Het klasje naar Parijs of het toertje naar Nice geeft geen beproevingen en verdiepingen. Het gaat voorbij. Men zit gauw weer lekker thuis met 'n plank vol souveniertjes en dut weer mee. En inderdaad worden vele bal lingen en politieke gevangenen voorgoed "mak" in "liefde en genegenheid". Die ze ker ook hun plus-kanten hebben. Maar voor elke gemeenschap is juist het protest tegen het verleden dat de Renaissance maakt van een nieuw volk A.ls de Indischman (Indo en Totok) inderdaad voorbestemd mocht zijn om te blijven voortleven tot nieuw nut voor Ne derland en Indonesië, is de ballingschap goed. Vergeet nooit, maar poekoel teroes! T.R. VOLHARDT EN WINT (Uit een lange, sympathieke brief) "En hier heb je het nou weer: jij, jij en nog eens jij, Tjalie. Waarom? Omdat jij het alleen kan en anderen niet. Of denken dat ze het niet kunnen Herinner je je onze Dick de Hoog? Werd hij niet voor alles en nog wat lastig gevallen? Was hij niet de enige van wie een oplossing voor alle problemen werd verwacht? Een an der kan het misschien beter weten, maar van hem wordt het niet geaccepteerd. O, als je maar meer medewerkers zou hebben in wie men ook vertrouwen had! Een van mijn kennissen zei eens: "Tong Tong doet zo dilettanterig in deze maatschappij" en eigenlijk weet ik het juiste antwoord niet, al VOEL en WEET ik waar het om gaat KLAAS 1. Elke maatschappij kent zijn voorvech ters als Dick de Hoog en in elke maat schappij zijn de massa's geweest die hun voorvechter niet begrepen, niet volgen wil den, aanvielen of zelfs alleen met laster ten gronde richtten. Dit is dus niets nieuws in de wereld. Ik heb Dick persoonlijk gekend en duizenden Indo's die geen lid waren van het IEV (dat nog geen 25% van de hele Indische samenleving omvatte), maar die nochtans regelmatig hun mond vol hadden (en vaak op ordinaire, onzakelijke of dood gewone "stomme" wijze) over hem. Ik denk dat elke Nederlandse partij of vereniging wel zulke "kampioenen/slachtoffers" kent. Het is nu eenmaal zo, en we moeten dood eenvoudig "poekoel teroes". 2. Er zijn twee soorten mensen, waaruit een Tong Tong-staf gekozen zou kunnen worden: zij die een grote mond hebben maar niets kunnen (en ik meet altijd naar tastbare kundigheid) en zij die ontegenzeg gelijk grote gaven van kennis, ervaring en geest hebben, maar door leeftijd of maat schappelijke gebondenheid (men zit ook aan zijn doodgewone bestaan "vast"!) zich niet ten volle kunnen inzetten voor Tong Tong. Onder hen die dit lezen zijn er ette lijke die weten dat ik bij hen thuis geweest ben om vast directeurschap of redacteur schap aan te bieden. Want ik ben mij altijd bewust geweest van mijn vele gebreken. Maar men kon niet. Dus poekoel je maar weer zelf door. Omdat "teroespoekoelen" nu eenmaal het enige en werkelijke pana cee is voor alle ziekten op weg naar suc ces. Ik neem niemand die niet helpen kan, iets kwalijk. Lees verder pag. 4 1 Tong-Tong UITGAVEN 1 le-lah-je-kripoet Nieuwe moppen en verhalen uit het oude Indië. mm* m mts mi f at Code: kr Prijs: f. 2,95 _l_ Porti f. 0,30 totaal: f. 3,25 A. Th. Manusama Njai Dasima Code: nd Prijs: f. 2,50 4. Porti: f. 0,25 totaal: f. 2,75 Ucee De schoonste triomf van de Indo-de tective Code: id Prijs: f. 2,50 4. Porti: f. 0,25 totaal: f. 2,75 Njai Dasima 4. Indo-detective, samen voor Prijs: f. 4, 4- Porti: f. 0,40 totaal: f. 4,40 VOLKSGELOOF j De tijger in het j.c volksgeloof Code: tij Prijs: f. 4,25 4- Porti: f 0,30 totaal: f. 4,55 1 Jacques Gans Stukjes en beten De beste schetsjes, die in de afgelo pen jaren van Jacques Gans in het och tendblad verschenen, thans door Tong Tong gebundeld en uitgegeven. Code: jg Prijs: 4- Porti: f. 2,95 f. 0,30 totaal: f. 3,25 Te bestellen door storting op giro I 6685 of afhalen bij Tong Tong, Prins I Mauritslaan 36, Den Haag. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3