ID MUBARAK "Id Mubarak!" Dat zullen de Moslims elkaar toeroepen als op 3 februari in de Haagse Moskee de Id-ul-Fitr wordt gevierd, het ein de van de vasten. "Id Mubarak, gezegend feest!", dat zegt de Moslim die het volbrengen van een maand vasten als een belang rijke en feestelijke gebeurtenis ervaart. De maand Ramadan, waarin de Koran uit de Hemel afdaalde om de gids en het licht der men sen te zijn en voorschriften voor hun plichten te geven, is de tijd voor de vasten, zegt de Koran (11:181). Het vasten is een zaak die aan strikte regels gebonden is: eten en drinken zijn alleen 's nachts toegestaan, of, zoals de Koran het wat dichterlijker, maar ook nauwkeuriger, omschrijft: "tot het ogenblik waarop gij bij het licht van de dag een witte draad van een zwarte kunt onderscheiden". Ook wat men overdag behoort te doen is niet mis te verstaan: "houdt u gedurende die tijd verre van uw vrouw en breng de dag door in gebed". Wie twintig jaar geleden zou hebben voor speld dat Den Haag nog eens het centrum zou worden van een over heel Nederland verspreide groep van enige duizenden Mos lims, waaronder zeker vierhonderd "echte" Hollanders, die zou in het gunstigste geval met een meewarig lachje zijn aangehoord. Wie had ook kunnen voorzien dat in de keurigste aller keurige Haagse villawijken een echte Moskee zou verrijzen die in weinige jaren niet slechts een vertrouwd beeld voor de buurtbewoners zou worden, maar waar een Jezuietenpater een even ge waardeerde gastspreker zou worden als een orthdox gereformeerde dominee of een humanist, en waar in disputen niet-Mos- lims soms fellere verdedigers van de Islam zouden zijn dan de volgelingen van de Pro feet zelf? Een moskee waar op vrijdagmor gen een Egyptische student broederlijk tus sen een Hollandse soldaat en een Turk ge knield ligt om zijn gebeden te zeggen? De Imam van de Moskee is direkt bereid ons te ontvangen om wat te vertellen over de Ahmadiyya Moslim Missie en over de Ramadan. Quadrat-Ullah, Macht van God, heet de Imam eigenlijk, maar hij weet hoe moeilijk die naam voor Hollandse tongen is en hij gebruikt daarom zijn titel "Hafiz", dat is "Hij die de Koran kent", als achter naam met de afkorting van zijn eigenlijke naam als voorletters, Q. U. Hafiz dus. In 1947 kwam de heer Hafiz naar Neder land, waar een zijkamertje in het huis van de Madoerese restauranthouder Moningka in de Columbusstraat zijn eerste hoofd kwartier werd. Al na enkele jaren was de Imam zover dat de grond kon worden ge kocht waarop thans de moskee staat. Nu, na zeventien jaar, heeft de missie haar doel, misverstanden omtrent de Islam uit de weg te ruimen en begrip tussen Mos lims en anders-denkenden te kweken, al op velerlei terrein bereikt. Het cijfer van hon derdduizend boeken en geschriften over de Islam, in de afgelopen jaren verspreid, zegt in dit verband wel iets. Zoals de Missie in Nederland aanvankelijk veel onbegrip ontmoette, zo was er in In donesië, waar de Imam vier jaar werkte, ook te weinig begrip voor zijn werk. De heer Hafiz, die in Djakarta en Soekaboemi De Heer 0- U- Hafiz, Imam van de Moskee te Den Haag. voor de Ahmaddiyya Missie streefde naar een herleving op religieus gebied had daar evenveel tegenwerking als de Moehamma- dija, die op sociaal gebied vernieuwing trachtte te bereiken. Maar heeft niet iedere beweging die vernieuwing beoogt met der gelijke moeilijkheden te kampen? Toch ziet de heer Hafiz met tevredenheid terug op de resultaten die ook daar werden bereikt en op de prettige kontakten die hij er heeft verworven. De vasten, zegt de heer Hafiz, zijn na tuurlijk in een Islamitisch land gemakke lijker te houden, doordat de hele samen leving er zich op instelt, terwijl in Neder land allerlei praktische bezwaren het de eenling vaak heel moeilijk maken zich aan de regels te houden. Toch slagen verschei dene Nederlandse Moslims erin te vasten. De buitenlandse arbeiders, die meestal in groepen werken - vooral Turken - moeten wel even hard werken als anders, maar vele fabrikanten hebben na overleg met de Imam aparte ruimten in de fabrieken inge richt waar de Moslims de voorgeschreven gebeden kunnen zeggen en de Koran reci teren. Het doel van de vasten is naast het herdenken van de openbaring van de Hei lige Koran vooral onthechting, versterving, maar ook het aankweken van zelfbeheer- Twintig jaar geleden zou niemand vermoed hebben, dat Den Haag nog eens het centrum zou worden van een over heel Nederland verspreide groep van enige duizenden Mos lims, en met een eigen Moskee aan de Oost- duinlaan 79 (te Den Haag). Zelfs nu weten velen niet eens van het bestaan van deze groep af en zal menig Hagenaar de Oostduin- laan gepasseerd zijn, zonder dat dit gebouw hem is opgevallen in de huizenrij tussen het groen. sing. De Imam vertelt dat het vrolijke meis je dat juist door de hall van de moskee holt, zijn dochtertje van twaalf is, die niet behoeft te vasten omdat ze nog niet vol groeid is, maar die toch eigener beweging af en toe een hele dag met de volwasse nen vast. "En dat is heel goed als ze zo jong al hun zelfbeheersing beproeven", zegt de Imam glimlachend. Het einde van de vasten, de Lebaran, werd in Indonesië uitbundig gevierd, herinnert zich de heer Hafiz; men gaf geschenken aan buren en vrienden, men ging bij elkaar op bezoek, er werden optochten en straat feesten gehouden en er was een sfeer van algemene vrolijkheid en verbroedering. Op onze vraag of vele van de Hollandse Moslims wellicht door verblijf in Indië tot de Islam zijn gekomen moet de Imam ont kennend antwoorden. "Slechts een enke le is in Indonesië geweest", meent de heer Hafiz; "trouwens uit mijn Indonesische tijd herinner ik me dat de Hollanders daar wei nig weet hadden van de religie van ande ren, en diezelfde mensen hebben hier in Holland in het algemeen ook geen belang stelling voor de Islam". (O merkwaardige coïncidentie! De dag na ons bezoek aan de Moskee lazen wij Tja- lie's ontboezeming in TT van 15 januari: "de doorsnee Indischman weet nog steeds geen barst van de Islam af", en hij con cludeert dan dat de oorzaak van veel wan begrip tussen Indonesiërs en ons juist daér gelegen is. Heeft hij gelijk, lezers?) De Imam besluit ons openhartige gesprek met de verzekering dat iedereen van harte welkom is bij de ld-viering op drie februari in de Moskee. Om tien uur worden de ge beden gezegd, waarna een toespraak van de Imam, een receptie en een gezellig sa menzijn volgen. En wie zou er nog aan twijfelen dat het gezellig wordt als hij weet dat alleen de Turken al met vijftienhonderd man hopen te komen? Moge drie februari voor de Imam en zijn Moslim-broeders "Id Mubarak" worden! VAN DORT. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 7