7 P. VAN HIER EN GUNDER Discriminatie HET SCHIP VERLATEN MEER NIEUWS IN ONS VOLGEND NUMMER g 8 o 8 o Aangezien ik het volkomen eens ben met het ingezonden stuk van de Heer G. H. Bak (zie Tong Tong van 15 dec.: Het schip ver laten) zie ik mij genoodzaakt, hoewel tot mijn groot leedwezen, mijn abonnement op Tong Tong per 1-1-65 op te zeggen. Evenals hij wens ik U verder "goede reis" K. Gorter Aangezien wij als bejaarde ontheemden ons leven in het vml. Ned. Oost Indi'è als een volkomen afgesloten periode beschouwen, waar heen geen weg ons terug kan voeren, aan vaarden wij geen koerswijziging en verzoeken wij U ons per ultimo december 1964 als abon nee' s van Tong Tong af te voeren. D. Delmaar Wij hebben geen hartzeer over dit "ver laten van het schip". Schepen varen. Pas sagiers komen en gaan. Voor de tijd dat zij ons hielpen blijven wij hen dankbaar. Wij hopen alleen dat over enige tijd de koers van ons schip weer zó begrijpelijk en aanvaardbaar voor hen wordt, dat ze weer aanmonsteren. Al verscheidene malen heeft ons schip gedurende haar koers groepen lezers ver loren, die het met deze koers niet eens waren - of niet gedacht hadden dat inder daad alle consequenties van een koers aan vaard zouden worden. 1. Toen wij zeiden dat Nw. Guinea niet "houdbaar" zou zijn (dit was geen partij kiezen, maar een inzicht gebaseerd op langdurige economische en politieke onder zoekingen). 2. Toen ik de naam Indo in ere hield, ook al gunde ik ieder ander zijn eigen zelfbe- naming, hem weigerde inferieur te achten aan welk ander volk dan ook, en zijn recht van zelfbeschikking en een eigen levens beschouwing verdedigde tegen alle assimi latie. Velen meenden toen te moeten be danken voor "dat Indo-blaadje". 3. Toen ik weigerde het zg. "petjo" te ver oordelen, het niet proclameerde tot alge mene Indotaai (wat men mij in de schoe nen schoof), maar op etymologische gron den het natuurlijke bestaan ervan verdedig de en meende hen in bescherming te .moe ten nemen, die er dagelijks voor aangeval len werden (dit geldt ook voor de kront jong). 4. Toen wij ons uitspraken pro emigratie o. a. naar Amerika. Er was een algemeen verlangen deze mensen te beschouwen als ontrouw, "niet het beste deel des volks emigreert", Amerika was onbeschaafd en hard, enz. enz. Ik ging eerst zelf kijken, bezocht vele gezinnen, en zei: "Ga!" Velen voelden dit als een preferentie voor Ame rika boven Holland, als een geringschatting voor de blijver t.o.v. de trekker, enz. enz. Erg veel verdachtmakingen en beschuldigin gen.. Vooral mijn verblijf nu in Amerika wordt beschouwd als "verraad". Maar mijn hart en mijn werk ZIJN en BLIJVEN bij de Indischman en Tong Tong. Ik zal altijd daar zijn, waar ik het best kan helpen. 5. Toen ik de zaak der Spijtoptanten ver dedigde (die ontrouw waren geweest, com munisten, e.d.) en volhield dat de fout in eerste instantie bij de Nederlandse rege ring lag, wat ik ook kon aantonen. 6. Toen ik volhield dat de betrekkingen tussen Nederland en Indonesië hersteld zouden worden tegen aller opinie in. En de feiten hebben mij in het gelijk gesteld. 7. En nu ik blijf vasthouden aan mijn van de eerste dag van ons bestaan vastgehou den overtuiging dat Tong Tong ook een taak kan hebben in Indonesië en bereid ben daarheen te gaan, ook al is de hemel nog zo zwart, komen weer opnieuw afschrijvin gen. Dat ik onder het Nederlandse volk geen lezers heb kunnen krijgen (op een handvol uitzonderingen na) komt omdat wij in onze verantwoording t.o.v. dit volk en zijn ge schiedenis ook geen handbreed zijn afge weken van onze koers. Niet een "slecht" verleden wilden vergeten en verder zoet en schoon-geassimileerd bij de brave burge rij wilden zitten. Omdat wij ervan overtuigd zijn dat ons koloniaal verleden niet slecht was, onze BB-ambtenaren geen despoten waren, onze planters geen koeliedrijvers, onze handelaren geen uitbuiters, onze To toks geen profiteurs, onze Indo's geen in dolente waardeloze groep, en ons KNIL een respectabel en roemrijk corps was. Wat fout was aan ons leven daar, was fout van de gehele Europese conceptie in het verleden en wie zondig waren onder ons, waren niet zondiger dan alle zondaren van Europa en Indonesië. Goed: in Nederland geen lezerswinst dus. In de eigen groep stelselmatig lezersver lies. Wat moeten wij doen? De huik naar de winden hangen? Koersen omgooien? Hoe kan dat als wij diep in ons hart weten dat wij goed varen? Al kost het uiteindelijk Tong Tong het leven, een zaak die recht is, blijft recht tot het einde der dagen. T.R. Beste Tjalie Robinson, Neen, ook ik ben geen Nederlander, wel Nederlands Onderdaan. Maar mijn moeder was jodin uit een Askenazies orthodox gezin. Mijn vader was weliswaar niet-jood, doch van hem heb ik niets geerfd. Vanaf mijn eerste levensjaar heb ik ondervonden wat het bete kent jood te zijn. Want mijn uiterlijk is even Hollands als Pelaboean Batoe. Goed, geboren in Den Haag, 57 jaar terug. En dertig, ja je leest het goed, dertig Indische jaren. Niet naast de Indonesiërs of er boven, maar met en tussen hen in. Dus vanzelf ook met de Indo's. Hier heten jullie tegenwoordig Indische Ne derlanders. Ik vind dat even mal als van Ne derlandse joden te spreken. Ik ben jood, habis perkara. Die niks van joden moet hebben, moest ook eens bedenken hoe ontzaglijk veel zijn eigen Nederland van Willem de Zwijger af tot nu toe, en niet alleen Nederland maar zeg maar gerust heel Europa te danken heeft aan de joden. Maar ik pieker er dan ook niet over om mij onder het masker van Ne derlander te verbergen. En dus begrijp ik niet goed dat jullie dat wel doen. Als het woord Indo een scheldwoord voor jullie is geworden heb jullie dat aan jezelf te danken. Voor mij is dat dat nooit geweest. Zijn jullie een volk, geen half-volk, geen bas taard, geen paria's van glodok, maar een vol waardig volk. Met grote figuren en kleine figuren, met vele goede eigenschappen en evengoed heel wat fouten. Vooral jullie zucht om je ware volksaard liever te verbergen. Voor wie tochVoor wie jullie smaden? Dat doen ze ons al 19V2 eeuw lang. Maar ver volgen zoals ze dat ons, en mij persoonlijk, niet alleen HEBBEN gedaan, dat hebben jul lie nog nooit zo hoeven te ondervinden. Niet alleen in dit land, maar haast overal waar blanken en wat zich christenen believen te noemen wonen. Dacht je soms dat ik me eraan belief te storen dat die mensen ons en mij believen te smaden, te vervolgen, officieel DOORGAANS op de meest schandelijke wij ze discrimineren en telkens weer ijverig pro beren te vernederen en beledigen. Daar scha den ze mij niet mee maar zichzelf. Daarmee bewijzen ze dat ze veel minder beschaving heb ben dan de Kongolezen die niet beter doen. Lees verder pag. 4 OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOQ O O O O O O O O O O O O O O O ÖOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3