VAN HIER EN GUNDER
oooooooooooooooooooooooooooo
8 TJALIE'S REIS NAAR INDONESIë
g Gestadig blijft het geld voor TJALlE's
g REIS bij Tong Tong binnen komen.
Velen stortten veel meer dan de ge
vraagde ƒ.1,per abonné, hetgeen
ook blijkt uit de stand op 3 februari:
ƒ.4364,50 bijeen gebracht door 890
abonnees. En verscheidene abonnees
gaven voor een tweede maal "omdat
het niet snel genoeg gaat!"
Vele van deze storters lieten hun bij
drage vergezeld gaan van bemoedi
gende woorden, vermaningen en goe
de wensen, die voor ons in deze tijd
een grote morele steun betekenen.
Wij hebben uit deze stapel brieven
een willekeurige greep gedaan en la
ten hieronder gedeelten uit enkele
brieven volgen.
"...hierbij ingesloten 2,50 voor Tja-
lie's reis naar Indonesië...Slamat djalan
Tjalie en banjak tabé's aan dat heerlijke
land.Mej. W.d.B."
"...en 2,voor Reisfonds Tjalie. Ik
vind 't een prachtige gedachte van Fa-
dek zijn reis door Tong Tonners te
laten betalen. Maar ongetwijfeld zullen
er wel zijn die er niets in zien. Eén
"bo-los'er" vang ik op. j.M."
...heb met 't verstellen van kleren een
beetje verdiend. Hierbij ingesloten een
bankje van f. 2,50 voor den heer T.R.
Mw. A.S."
"...gaarne draag ik mijn ingesloten
steentje (f.10,—) bij voor de Reis van
Tjalie naar Indië. Ik hoop dat het er
van komt. Mr. P.A.G.B."
"...wij zonden U onlangs f. 2,— voor
de reis van "Tjalie" naar Indonesië -
van mijn vrouw en mij elk f. 1,U
had voorgesteld in Tong Tong, dat elk
van de 10.000 abonné's f. 1,-zou
sturen, om de reis van Tjalie naar In
donesië mogelijk te maken. Nu hebben
anderen per persoon veel meer ge
stuurd en ik vind dat zeer mooi en
goed van hen, maar dat mag de ande
re abonné's geen reden geven, te den- q
ken, het komt toch voor elkaar. Het O
is een erezaak voor elk der lezers, om q
Tjalie de gelegenheid te bieden, de reis g
naar het land, waar we geboren zijn, O
opgroeiden en werkten te kunnen ma-
ken - en wat is dan EÉN HELE GUL O
DEN!?!? O
Mijn vrouw en ik hopen, dat het geld O
gauw en royaal bij elkaar komto
W.S." g
Wij zijn nu bijna op de helft en nog o
geen 900 abonnées hebben deze g
"eerste helft" bijeen gebracht. De O
tweede helft moet toch zonder moei- q
te door de rest van alle abonnées g
volgestort kunnen worden. O
Wij hopen dat de niet-storters nog g
eens willen kijken of ze die ene gul- o
den écht niet kunnen missen. g
Intussen: alle gevers tot nu toe heel o
hartelijk dank, ook namens Tjalie. g
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Vervolg van pag. 3
Merkwaardig is wel dat drommen heel wat
van die christenen die het in hun kerk niet
meer kunnen vinden en met hun problemen
zitten, bij mij om raad komen. Dat ik tal van
vrienden en kennissen en relaties heb onder
diezelfde christenen. Van aller graad van eru
ditie en overtuiging,
Niet van Tempo Doeloe, uit Indië, maar
van de laatste jaren, sedert mijn repatriëring.
Want de Tempo-Doeloe-ers zijn uitgezwermd
over de hele wereld. Daar zitten van mij,
voor zover zij nog in leven zijn, kenallans,
van Tasmanié tot Brazilië-, van Persia tot Ca
nada. Met mijn verjaardag ontving ik wel
kaarten en brieven zo opeens uit het buiten
land. Soms van iemand waar ik in jaren niet
meer van heb gehoord. Hier in Zeist is een
oud-BB'er abonné van jullie blad. Mijn dom
pel is daar te siling voor. De pietjies die ik
nog overhoud van die vijf gulden per week,
waarvan afgaat onze tiende, en een tiende
voor sedekah (als je je dat uit Indië nog
herinnert een bekende klank, jawel liefdadig
heid).
O ja, hampier loepa! U schreef in dat
zelfde nummer dat U adressen had willen
hebben van ouden van dagen uit Indië om
Uw blad toe te sturen. Ik weet niet of ik
daaronder behoor. Ik ben door die smak op
mijn rug en de drie jaar Jappenkamp wel wat
benjèk geraakt, net als een pisang saleh op
een drukbegane spoorrrail. Iets anders, heeft
u nog oude Tong Tongs? Ja, tierlijk bedoel
ik de bladen, anders zie je ze straks met acht
tong longs hier binnen pi koelen, en dat be
doel ik niet. Dan betoel jelahjerot! En lach
en doen wij nog altijd gemakkelijk. Soms wel
stiekem omdat dat wijzer is, en minder pijn
lijk is als een pak slaag. En eindig ik nu
maar met een heleboel slamats want die koop
ik engros voor een benggol per lózin. En tot
ziens in de hemel misschien, in de Kouwe
hoek, of bij de bami-sinees op pasar Baroe
(maar zonder babie panggang!!)
Hoogachtend,
de Uwe
C. Pieneman
(VERKORT)
P.S.: Menkanja! Allebei de straatslijpers heb
ik! Dari itoe! Zeg, waar is "Opheffer" Ie
koop? Ik heb over Chanoekah nog wat te
goed. Zet ik dat op mijn verlanglijst. Onder
aan de 185 andere verlangens. Dols politiek.
Want ze kijken vaker onderaan. Denken dat
ik de duurste dingen bovenaan zet. Ketjelih!
Ach mijnheer Pieneman, bij al Uw goed
bedoelde raadgevingen blijft één nuchter
feit als een mijlenhoge paal boven water
staan als de Joden na 191/2 eeuw nog
steeds gediscrimineerd worden, dan wordt
het voor de Indo's en Antillanen "a long,
long way to Tipperary", hoe goed de in
zichten ook zijn, hoeveel sublieme gees
ten er ook worden voortgebracht. Ondanks
Confusius, Lao Tse en Mao Tse Tung is
dokter Tan in de Jordaan ook maar een
"pinda-pinda-poepsinees" en zelfs op het
schouwtoneel der betere, nettere, geleerde
re mensen staat als vaste regel in elke ac
te van elk bedrijf: "gefluisterd, terzijde:
pinda-pinda-poepsinees". Of vul verder in:
Jood, Neger, Halfbloed, enz.
Discrimineren is een "condition humaine"
zo oud als de wereld. En zelfs het (mis
schien met leedvermaak) vaststellen dat
het een condition humaine is van ordinaire
mensen, verandert aan het feit niets, om
dat elke volksgemeenschap voor een groot
deel bestaat uit onontwikkelde mensen (ook
de Uwe, ook de mijne). In wezen verschil
len wij niets van die kortgebouwde natuur-
stam van de mooie lange Watusi's in Cen
traal Afrika, die in een conflict hun broe
ders de benen afhakken bij de knieën om
ze lekker nog kleiner te maken. Massa's
gediscrimineerde mensen lopen met afge
hakte benen rond in menige zichzelf be
schaafd en respectabel noemende gemeen
schap.
Het is dus te begrijpen dat velen, moe
en ziek van al die discriminatie, hun iden
titeit verlangen weg te stoppen. Om te pro
beren nog een beetje "lol in je leven" te
hebben. Met Uw permissie gezegd: al dat
psychologisch en "humanitair" gedoe met
complexen en zo is lariekoek. Ook kan je
het discriminerend oordeel van bekrompen
mensen over hoogstaande mensen van een
andere ethnische groep "verborgen Gel-
tungsbedürfnis" noemen, maar dat is alles
namenmakerij zonder zin: we komen er
toch nooit uit en we lossen niets op.
Wat alleen rest is het persoonlijk stand
punt overeenkomstig de individuele aard.
De een noemt zich dus wel Jood (of Indo)
en de andere niet, en slikt zijn eigen portie
discriminatie. En van ieder volk dragen de
beteren het kruis voor de slechte. Essen
tieel is discriminatie alleen een kwestie van
numeriek verschillen. Veel Hollanders wei
nig Joden: discriminatie. Veel Joden weinig
Hollanders:wéér discriminatie. Of substitu
eer elke gewenste bevolkingsgroep. Het is
gewoon animaal: één kip tussen vele een
den: kip sigaar. Eén eend tussen veel kip
pen: eend sigaar.
Het enige wat hinderlijk, onecht, vals, on
aanvaardbaar blijft is hypocrisie. Het net
doen alsof je niet discrimineert en met een
gezicht als een Farizeeër rondlopen, en
toch stilletjes discrimineren. En omdat ik
een hardgrondige afkeer heb van hypocri
sie, heb ik het grootste plezier in het be
strijden van discriminatie, niet omdat ik ge
loof dat discriminatie ooit uit te roeien is.
Ik ben werkelijk nooit kwaad op de vent
die me "rot-Indo" noemt, want hij speelt
open kaart en (als het een rot-kaart is, is
het ZIJN zaak), maar ik kan de mensen
wel kielhalen die met suikerzoete humani
taire stem zeggen: "Ik ken geen Indo's, ik
ken geen Indische Nederlanders. Voor mij
zijn het allemaal Nederlanders!" O Heer,
wat een beestachtige pluralis majestatis: bij
mijn gratie mogen jullie allemaal zijn als
wij...Ik heb niets te maken met het stempel
dat God gedrukt heeft op al Zijn kinderen,
maar ikke zeg dat wij allemaal superieur
zijn..." Zulke Nietzschiaanse supermensen
trap ik graag extra hard op de tenen, om ze
dan uit de grond van hun hart te horen
brullen: "D.nder op, zwartlap!"
Naaaaitoeaap-nja hij kom altijt
druitl Ook bij de man die "niet" discrimi
neert! T.R.
4