VAN HIER EN GUNDER oooooooooooooooooooooooooooo 8 TJALIE'S REIS NAAR INDONESIë g Gestadig blijft het geld voor TJALlE's g REIS bij Tong Tong binnen komen. Velen stortten veel meer dan de ge vraagde ƒ.1,per abonné, hetgeen ook blijkt uit de stand op 3 februari: ƒ.4364,50 bijeen gebracht door 890 abonnees. En verscheidene abonnees gaven voor een tweede maal "omdat het niet snel genoeg gaat!" Vele van deze storters lieten hun bij drage vergezeld gaan van bemoedi gende woorden, vermaningen en goe de wensen, die voor ons in deze tijd een grote morele steun betekenen. Wij hebben uit deze stapel brieven een willekeurige greep gedaan en la ten hieronder gedeelten uit enkele brieven volgen. "...hierbij ingesloten 2,50 voor Tja- lie's reis naar Indonesië...Slamat djalan Tjalie en banjak tabé's aan dat heerlijke land.Mej. W.d.B." "...en 2,voor Reisfonds Tjalie. Ik vind 't een prachtige gedachte van Fa- dek zijn reis door Tong Tonners te laten betalen. Maar ongetwijfeld zullen er wel zijn die er niets in zien. Eén "bo-los'er" vang ik op. j.M." ...heb met 't verstellen van kleren een beetje verdiend. Hierbij ingesloten een bankje van f. 2,50 voor den heer T.R. Mw. A.S." "...gaarne draag ik mijn ingesloten steentje (f.10,—) bij voor de Reis van Tjalie naar Indië. Ik hoop dat het er van komt. Mr. P.A.G.B." "...wij zonden U onlangs f. 2,— voor de reis van "Tjalie" naar Indonesië - van mijn vrouw en mij elk f. 1,U had voorgesteld in Tong Tong, dat elk van de 10.000 abonné's f. 1,-zou sturen, om de reis van Tjalie naar In donesië mogelijk te maken. Nu hebben anderen per persoon veel meer ge stuurd en ik vind dat zeer mooi en goed van hen, maar dat mag de ande re abonné's geen reden geven, te den- q ken, het komt toch voor elkaar. Het O is een erezaak voor elk der lezers, om q Tjalie de gelegenheid te bieden, de reis g naar het land, waar we geboren zijn, O opgroeiden en werkten te kunnen ma- ken - en wat is dan EÉN HELE GUL O DEN!?!? O Mijn vrouw en ik hopen, dat het geld O gauw en royaal bij elkaar komto W.S." g Wij zijn nu bijna op de helft en nog o geen 900 abonnées hebben deze g "eerste helft" bijeen gebracht. De O tweede helft moet toch zonder moei- q te door de rest van alle abonnées g volgestort kunnen worden. O Wij hopen dat de niet-storters nog g eens willen kijken of ze die ene gul- o den écht niet kunnen missen. g Intussen: alle gevers tot nu toe heel o hartelijk dank, ook namens Tjalie. g OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Vervolg van pag. 3 Merkwaardig is wel dat drommen heel wat van die christenen die het in hun kerk niet meer kunnen vinden en met hun problemen zitten, bij mij om raad komen. Dat ik tal van vrienden en kennissen en relaties heb onder diezelfde christenen. Van aller graad van eru ditie en overtuiging, Niet van Tempo Doeloe, uit Indië, maar van de laatste jaren, sedert mijn repatriëring. Want de Tempo-Doeloe-ers zijn uitgezwermd over de hele wereld. Daar zitten van mij, voor zover zij nog in leven zijn, kenallans, van Tasmanié tot Brazilië-, van Persia tot Ca nada. Met mijn verjaardag ontving ik wel kaarten en brieven zo opeens uit het buiten land. Soms van iemand waar ik in jaren niet meer van heb gehoord. Hier in Zeist is een oud-BB'er abonné van jullie blad. Mijn dom pel is daar te siling voor. De pietjies die ik nog overhoud van die vijf gulden per week, waarvan afgaat onze tiende, en een tiende voor sedekah (als je je dat uit Indië nog herinnert een bekende klank, jawel liefdadig heid). O ja, hampier loepa! U schreef in dat zelfde nummer dat U adressen had willen hebben van ouden van dagen uit Indië om Uw blad toe te sturen. Ik weet niet of ik daaronder behoor. Ik ben door die smak op mijn rug en de drie jaar Jappenkamp wel wat benjèk geraakt, net als een pisang saleh op een drukbegane spoorrrail. Iets anders, heeft u nog oude Tong Tongs? Ja, tierlijk bedoel ik de bladen, anders zie je ze straks met acht tong longs hier binnen pi koelen, en dat be doel ik niet. Dan betoel jelahjerot! En lach en doen wij nog altijd gemakkelijk. Soms wel stiekem omdat dat wijzer is, en minder pijn lijk is als een pak slaag. En eindig ik nu maar met een heleboel slamats want die koop ik engros voor een benggol per lózin. En tot ziens in de hemel misschien, in de Kouwe hoek, of bij de bami-sinees op pasar Baroe (maar zonder babie panggang!!) Hoogachtend, de Uwe C. Pieneman (VERKORT) P.S.: Menkanja! Allebei de straatslijpers heb ik! Dari itoe! Zeg, waar is "Opheffer" Ie koop? Ik heb over Chanoekah nog wat te goed. Zet ik dat op mijn verlanglijst. Onder aan de 185 andere verlangens. Dols politiek. Want ze kijken vaker onderaan. Denken dat ik de duurste dingen bovenaan zet. Ketjelih! Ach mijnheer Pieneman, bij al Uw goed bedoelde raadgevingen blijft één nuchter feit als een mijlenhoge paal boven water staan als de Joden na 191/2 eeuw nog steeds gediscrimineerd worden, dan wordt het voor de Indo's en Antillanen "a long, long way to Tipperary", hoe goed de in zichten ook zijn, hoeveel sublieme gees ten er ook worden voortgebracht. Ondanks Confusius, Lao Tse en Mao Tse Tung is dokter Tan in de Jordaan ook maar een "pinda-pinda-poepsinees" en zelfs op het schouwtoneel der betere, nettere, geleerde re mensen staat als vaste regel in elke ac te van elk bedrijf: "gefluisterd, terzijde: pinda-pinda-poepsinees". Of vul verder in: Jood, Neger, Halfbloed, enz. Discrimineren is een "condition humaine" zo oud als de wereld. En zelfs het (mis schien met leedvermaak) vaststellen dat het een condition humaine is van ordinaire mensen, verandert aan het feit niets, om dat elke volksgemeenschap voor een groot deel bestaat uit onontwikkelde mensen (ook de Uwe, ook de mijne). In wezen verschil len wij niets van die kortgebouwde natuur- stam van de mooie lange Watusi's in Cen traal Afrika, die in een conflict hun broe ders de benen afhakken bij de knieën om ze lekker nog kleiner te maken. Massa's gediscrimineerde mensen lopen met afge hakte benen rond in menige zichzelf be schaafd en respectabel noemende gemeen schap. Het is dus te begrijpen dat velen, moe en ziek van al die discriminatie, hun iden titeit verlangen weg te stoppen. Om te pro beren nog een beetje "lol in je leven" te hebben. Met Uw permissie gezegd: al dat psychologisch en "humanitair" gedoe met complexen en zo is lariekoek. Ook kan je het discriminerend oordeel van bekrompen mensen over hoogstaande mensen van een andere ethnische groep "verborgen Gel- tungsbedürfnis" noemen, maar dat is alles namenmakerij zonder zin: we komen er toch nooit uit en we lossen niets op. Wat alleen rest is het persoonlijk stand punt overeenkomstig de individuele aard. De een noemt zich dus wel Jood (of Indo) en de andere niet, en slikt zijn eigen portie discriminatie. En van ieder volk dragen de beteren het kruis voor de slechte. Essen tieel is discriminatie alleen een kwestie van numeriek verschillen. Veel Hollanders wei nig Joden: discriminatie. Veel Joden weinig Hollanders:wéér discriminatie. Of substitu eer elke gewenste bevolkingsgroep. Het is gewoon animaal: één kip tussen vele een den: kip sigaar. Eén eend tussen veel kip pen: eend sigaar. Het enige wat hinderlijk, onecht, vals, on aanvaardbaar blijft is hypocrisie. Het net doen alsof je niet discrimineert en met een gezicht als een Farizeeër rondlopen, en toch stilletjes discrimineren. En omdat ik een hardgrondige afkeer heb van hypocri sie, heb ik het grootste plezier in het be strijden van discriminatie, niet omdat ik ge loof dat discriminatie ooit uit te roeien is. Ik ben werkelijk nooit kwaad op de vent die me "rot-Indo" noemt, want hij speelt open kaart en (als het een rot-kaart is, is het ZIJN zaak), maar ik kan de mensen wel kielhalen die met suikerzoete humani taire stem zeggen: "Ik ken geen Indo's, ik ken geen Indische Nederlanders. Voor mij zijn het allemaal Nederlanders!" O Heer, wat een beestachtige pluralis majestatis: bij mijn gratie mogen jullie allemaal zijn als wij...Ik heb niets te maken met het stempel dat God gedrukt heeft op al Zijn kinderen, maar ikke zeg dat wij allemaal superieur zijn..." Zulke Nietzschiaanse supermensen trap ik graag extra hard op de tenen, om ze dan uit de grond van hun hart te horen brullen: "D.nder op, zwartlap!" Naaaaitoeaap-nja hij kom altijt druitl Ook bij de man die "niet" discrimi neert! T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4