Wilhelm Pfaff
E. J. MONTFOORT ZOON
DE TIJGER IN HET
VOLKSGELOOF
J. B. G. VERBURGT
FA. JAC. JEHEE ZN.
Vervolg van pag. 19
waarvan één paar achter op zijn hoofd ver
borgen zat onder zijn haar. Afgesproken
werd dat zij om beurten langgestrekt op de
grond zouden gaan liggen, waarna hun te
genstander hen vanuit de grote Palmboom
met een speer zou mogen bewerpen. Se-
runting zou daarbij het eerste mogen gooi
en. Deze voorwaarden accepterend, klom
Serunting in de boom, mikte goed en wierp
zijn speer, doch Mat'ampat, geholpen door
het tweede paar ogen, kon hem zien aan
komen en ontweek. Serunting zelf werd
daarna dodelijk gewond. Toen Mat ampat
uit de boom was geklommen en zijn tegen
stander daar voor dood zag liggen, kon hij
niet de lust bedwingen om te zien of
de tong van Serunting inderdaad bitter zou
smaken. Hij opende dus Serunting s mond
en likte voorzichtig aan diens tong En op
hetzelfde ogenblik werd hij tot steen. Hun
versteende lichamen - want ook dat van
Serunting onderging geleidelijk de verande
ring in steen naarmate het bloed stolde -
werden later door de bevolking gevonden
en in stukken verdeeld. Werd een brok op
een veld gelegd of in een dorp bewaard
dan verzekerde dit een rijke oogst of een
grote kinderrijkdom.
Nog bleef het noodlot zwaar op het ge
slacht Serunting rusten. Zijn kleinzoon
Sangga Radjungan, bijv. werd op zekere
dag in een tijger veranderd, en verslond
in die gedaante zijn eigen dochter. Het
kind bracht hem eten op het alang-alang
veld waar hij tijdens die dag aan het werk
was. Haar beide opgeheven armen hielden
de mand op haar hoofd in evenwicht en,
waarschijnlijk omdat de gloeiende hitte de
lucht in trilling had gebracht, maakte zij op
hem de indruk van een naderend hert te
zijn. Hij doodde het hert en verslond het,
doch uit zijn gedaante van tijger terugge
keerd merkte hij zijn vreselijke vergissing.
Van emotie veranderde hij opnieuw in een
tijger, om het verder voor zijn hele leven
te blijven. Als tijger verscheen hij daarna
dikwijls in dorpen, zonder echter kwaad te
doen.
Door het brengen van een offer, een sang-
gal, bestaande uit rijst en vier verse eieren,
kon men hem oproepen en om raad vragen
Tot op heden is het vrouwen echter ver-
Vervolg van pag. 11
van vriendschap, van achting en van trouw
er niet minder om. Want van ieder mens
bestaat alle eeuwen door het leven uit twee
stukken. In het eerste stuk leven wij met
onze illusies; in het tweede met onze des
illusies. En is er maar één ware en een
eeuwige groet voor ons allemaal: Adieu! A
Dieu - bij God. Adieu, Frans!
TJALIE
P.S. Frans was alle jaren door een trouw
en vast betalend abonnee van Tong Tong.
Ik vond het soms letterlijk "hartverscheu
rend" als ik de dagelijkse kleren van zijn
kinderen en hun maaltijden zag. Maar Frans
wilde per sé nooit een gratis abonnement
Hoe weinig mensen kunnen dat begrijpen.
Hoe weinig kunnen wij "anyway' begrijpen
van het leven!
boden een mand op het hoofd te dragen
en deze met beide armen te ondersteunen.
In deze overlevering zien wij een poging
om het bestaan van megalitische beelden,
nog vrij talrijk in de Pasemah, te verklaren.
Op de Maleiers die later kwamen, moeten
deze grote beelden een geweldige indruk
gemaakt hebben en spoedig ontspon zich
om hun bestaan de legende van Lidah Paït.
Bij de uitlaat van het Ranaumeer bevindt
zich inderdaad een natuurlijke dam of drem
pel, waaroverheen het water in de Kome-
ring stroomt. Komt het water in het meer
dus beneden een bepaald niveau dan houdt
de toevloeiing van water op.
Verder zien wij hoe de tijger in het ge
slacht van Serunting, de Semidangs, een
belangrijke rol speelt als beschermer en
raadgever, terwijl de afstammelingen van
de kreupele tijger in zekere zin hun woon
gebied beschermen tegen de vijandige af
stammelingen van Ria Tebing.
Daarenboven treft ons vooral de tragische
figuur van Serunting. Met zijn sterk en no
bel karakter scheen hij voorbestemd voor
een gelukkig leven, doch de Goden hadden
anders beschikt! Voor de Maleiers bestond
de moraal daarin dat er altijd nog sterkere
machten bestaan. Hoe nutteloos zich tegen
deze machten te verzetten! Verstandiger
was 't deze gunstig te beinvloeden door ge
beden, offers en bepaalde richtlijnen in de
omgang met hen.
Deze overlevering toont verder vele pun
ten van overeenkomst met die van Si Sin-
gamangaradja, de mysterieuze Batakse
priester van koninklijke bloede. Beide wa
ren begiftigd met magische kracht, hun
vervloeking bracht dood en verderf aan alle
tegenstanders. Geen van beiden was een
met macht beklede vorst, en toch oefen
den zij meer dan vorstelijke macht uit op
de bevolking. Serunting was in staat bergen
met wouden te bedekken, Singamangaradja
kon regen brengen. Beiden waren in staat
de zegening te brengen van grote kinder
rijkdom, en beiden konden macht uitoefe
nen op de geheime wetten der natuur. Het
grote wezenlijke verschil tussen deze le
gendarische figuren is, dat Singamangarad
ja personifieert de onaandoenlijke hardvoch
tige Batak en Serunting de emotionele,
doch veel teerhartigere Maleier. JCH
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii»!»»»1!
Eveneens geschreven door; j
J J.C.H. (azewinkel)
Prijs: ƒ4,25
Porti: 0,30 J
Totaal 4,55
Verkrijgbaar bij TONG TONG door j
storting van het verschuldigde be-
I drag op giro 6685.
iÏiiiiii<iii
Op 8 februari 1965 overleed onverwacht mijn lieve zorgzame Man, onze lieve
Vader, Behuwdvader, Grootvader, Broeder, Behuwdbroeder en Oom
op de leeftijd van 65 jaren.
Chr. P. Pfaff-Samuel
's-Gravenhage, Kinderen, kleinkinderen en
Meidoornstraat 144. overige familie.
De teraardebestelling heeft 11 februari j.l. op "Oud Eik-en-Duinen" plaatsgehad.
(voorheen begrafenisondern. te Djakarta) t
thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem.
Ahornstraat 51 's-Gravenhage Tel.: 3 32288
uiiiiiiiiiillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliilllilllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllll|lllll|l||ll|lll|ll|l|ll|llllllmll|l'lllllllll|l|lllllllllllllllllllllllllllllllllllll'l'llll-'lll'llll'l'lllillllllllllllll
GRAFMONUMENTEN NATUURSTEEN fsn
Toonzaal: TORENSTRAAT 82
DEN HAAG TEL. 60.0746
20