Wilhelm Pfaff E. J. MONTFOORT ZOON DE TIJGER IN HET VOLKSGELOOF J. B. G. VERBURGT FA. JAC. JEHEE ZN. Vervolg van pag. 19 waarvan één paar achter op zijn hoofd ver borgen zat onder zijn haar. Afgesproken werd dat zij om beurten langgestrekt op de grond zouden gaan liggen, waarna hun te genstander hen vanuit de grote Palmboom met een speer zou mogen bewerpen. Se- runting zou daarbij het eerste mogen gooi en. Deze voorwaarden accepterend, klom Serunting in de boom, mikte goed en wierp zijn speer, doch Mat'ampat, geholpen door het tweede paar ogen, kon hem zien aan komen en ontweek. Serunting zelf werd daarna dodelijk gewond. Toen Mat ampat uit de boom was geklommen en zijn tegen stander daar voor dood zag liggen, kon hij niet de lust bedwingen om te zien of de tong van Serunting inderdaad bitter zou smaken. Hij opende dus Serunting s mond en likte voorzichtig aan diens tong En op hetzelfde ogenblik werd hij tot steen. Hun versteende lichamen - want ook dat van Serunting onderging geleidelijk de verande ring in steen naarmate het bloed stolde - werden later door de bevolking gevonden en in stukken verdeeld. Werd een brok op een veld gelegd of in een dorp bewaard dan verzekerde dit een rijke oogst of een grote kinderrijkdom. Nog bleef het noodlot zwaar op het ge slacht Serunting rusten. Zijn kleinzoon Sangga Radjungan, bijv. werd op zekere dag in een tijger veranderd, en verslond in die gedaante zijn eigen dochter. Het kind bracht hem eten op het alang-alang veld waar hij tijdens die dag aan het werk was. Haar beide opgeheven armen hielden de mand op haar hoofd in evenwicht en, waarschijnlijk omdat de gloeiende hitte de lucht in trilling had gebracht, maakte zij op hem de indruk van een naderend hert te zijn. Hij doodde het hert en verslond het, doch uit zijn gedaante van tijger terugge keerd merkte hij zijn vreselijke vergissing. Van emotie veranderde hij opnieuw in een tijger, om het verder voor zijn hele leven te blijven. Als tijger verscheen hij daarna dikwijls in dorpen, zonder echter kwaad te doen. Door het brengen van een offer, een sang- gal, bestaande uit rijst en vier verse eieren, kon men hem oproepen en om raad vragen Tot op heden is het vrouwen echter ver- Vervolg van pag. 11 van vriendschap, van achting en van trouw er niet minder om. Want van ieder mens bestaat alle eeuwen door het leven uit twee stukken. In het eerste stuk leven wij met onze illusies; in het tweede met onze des illusies. En is er maar één ware en een eeuwige groet voor ons allemaal: Adieu! A Dieu - bij God. Adieu, Frans! TJALIE P.S. Frans was alle jaren door een trouw en vast betalend abonnee van Tong Tong. Ik vond het soms letterlijk "hartverscheu rend" als ik de dagelijkse kleren van zijn kinderen en hun maaltijden zag. Maar Frans wilde per sé nooit een gratis abonnement Hoe weinig mensen kunnen dat begrijpen. Hoe weinig kunnen wij "anyway' begrijpen van het leven! boden een mand op het hoofd te dragen en deze met beide armen te ondersteunen. In deze overlevering zien wij een poging om het bestaan van megalitische beelden, nog vrij talrijk in de Pasemah, te verklaren. Op de Maleiers die later kwamen, moeten deze grote beelden een geweldige indruk gemaakt hebben en spoedig ontspon zich om hun bestaan de legende van Lidah Paït. Bij de uitlaat van het Ranaumeer bevindt zich inderdaad een natuurlijke dam of drem pel, waaroverheen het water in de Kome- ring stroomt. Komt het water in het meer dus beneden een bepaald niveau dan houdt de toevloeiing van water op. Verder zien wij hoe de tijger in het ge slacht van Serunting, de Semidangs, een belangrijke rol speelt als beschermer en raadgever, terwijl de afstammelingen van de kreupele tijger in zekere zin hun woon gebied beschermen tegen de vijandige af stammelingen van Ria Tebing. Daarenboven treft ons vooral de tragische figuur van Serunting. Met zijn sterk en no bel karakter scheen hij voorbestemd voor een gelukkig leven, doch de Goden hadden anders beschikt! Voor de Maleiers bestond de moraal daarin dat er altijd nog sterkere machten bestaan. Hoe nutteloos zich tegen deze machten te verzetten! Verstandiger was 't deze gunstig te beinvloeden door ge beden, offers en bepaalde richtlijnen in de omgang met hen. Deze overlevering toont verder vele pun ten van overeenkomst met die van Si Sin- gamangaradja, de mysterieuze Batakse priester van koninklijke bloede. Beide wa ren begiftigd met magische kracht, hun vervloeking bracht dood en verderf aan alle tegenstanders. Geen van beiden was een met macht beklede vorst, en toch oefen den zij meer dan vorstelijke macht uit op de bevolking. Serunting was in staat bergen met wouden te bedekken, Singamangaradja kon regen brengen. Beiden waren in staat de zegening te brengen van grote kinder rijkdom, en beiden konden macht uitoefe nen op de geheime wetten der natuur. Het grote wezenlijke verschil tussen deze le gendarische figuren is, dat Singamangarad ja personifieert de onaandoenlijke hardvoch tige Batak en Serunting de emotionele, doch veel teerhartigere Maleier. JCH Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii»!»»»1! Eveneens geschreven door; j J J.C.H. (azewinkel) Prijs: ƒ4,25 Porti: 0,30 J Totaal 4,55 Verkrijgbaar bij TONG TONG door j storting van het verschuldigde be- I drag op giro 6685. iÏiiiiii<iii Op 8 februari 1965 overleed onverwacht mijn lieve zorgzame Man, onze lieve Vader, Behuwdvader, Grootvader, Broeder, Behuwdbroeder en Oom op de leeftijd van 65 jaren. Chr. P. Pfaff-Samuel 's-Gravenhage, Kinderen, kleinkinderen en Meidoornstraat 144. overige familie. De teraardebestelling heeft 11 februari j.l. op "Oud Eik-en-Duinen" plaatsgehad. (voorheen begrafenisondern. te Djakarta) t thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem. Ahornstraat 51 's-Gravenhage Tel.: 3 32288 uiiiiiiiiiillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliilllilllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllll|lllll|l||ll|lll|ll|l|ll|llllllmll|l'lllllllll|l|lllllllllllllllllllllllllllllllllllll'l'llll-'lll'llll'l'lllillllllllllllll GRAFMONUMENTEN NATUURSTEEN fsn Toonzaal: TORENSTRAAT 82 DEN HAAG TEL. 60.0746 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 20