OUD EN NIEUW CHINA- EN MAO TSE TUNG Het mysterie van de gele draak Wie en wat is Mao Tse Tung? Vergelijken wij deze dominerende figuur in het Oosten met soortgelijke figuren in het westen, dan vallen al direct een groot aantal belangrijke verschillen op, die ons waakzaam maken: beoordeel hem niet zoals wij een De Gaulle, een Johnson of Krutschev zouden beoordelen. Want dan maken wij direct fouten, die onze kijk op de oosterse maatschappij vertroebelen. Zodat onze diagnoses en onze toe komstverwachtingen onzuiver worden. Mao mist de traditionele maatschappelij ke en politieke scholing van het westen. Hij is niet opgegroeid in de beschavings centra, maar was boerenzoon. Hij was oor spronkelijk dichter, filosoof en historicus, niet parlementariër of militair. Hij behoort niet tot de revolutionaire arbeidersklasse, noch tot de conservatieve bourgeoisie. Hij groeide volslagen anders op dan welke Eu ropese grootheid ook. Dus zullen zijn denk beelden op een andere wijze gevormd zijn, zeker anders gericht, en zij moeten op een andere wijze geinterpreteerd worden. Wie met het lampje van de democratie, het com munisme of het facisme Mao's persoon on derzoekt, blijft in het duister tasten. Groeien in Europa belangrijke figuren op binnen het patroon van hun "politieke ge boorte" (socialist b.v. of reactionnair), Mao is een man die politieke groeperingen schept en herschept naar zijn inzicht en volgens een cultuur-historische lijn, die stamt tot eeuwen voor Christus. Beoordeel hem niet naar wat hij gisteren deed of eer gisteren, noch op wat hij nu doet, maar probeer te ontdekken waarheen hij gaat. En met hem het grootste volk der wereld en der mensheid. Denk ook niet dat be paalde sociale en politieke patronen, die in Europa "logisch" zijn, ook voor China moe ten opgaan, of anders zijn ze "fout". Het is nu eenmaal ver keerd om de gedra gingen van een kroko dil te willen meten aan die van een tjitjak "om dat het allebei hagedis sen zijn". Laat ons nog eens denken aan Sun Tzu's stelregel dat men "zichzelf en de vijand kennen moet om geen nederlagen te hoe ven lijden". Kennen is onderzoeken, stu deren. We zien dan b.v. bij het communisme in Europa voortdurende veranderingen van af het Marxisme, het Leninisme, het Stali nisme tot de opzienbarende economische heroriëntering van vandaag in de toege paste economische theorieën van Evsei Liberman. Zulke - en veel diepgaander ver anderingen - maakt ook het Chinese com munisme door. Met "Communist!" schreeu- en en dom in een hoekje blijven zitten, raken we bij de realiteit ver ten achter. Wie kent de jongste geschiedenis van China en wie kent Mao Tse Tung? Hij werd geboren in 1893, toen het oude Mandsjoe China ineen stortte, aan de voor avond van de Chinees-Japanse oorlog die China zo tragisch op de knieën kreeg, waar na Japan, Rusland, Engeland. Frankrijk en Amerika zich als kudden hongerige wolven op het prostate lichaam van de Chinese Draak wierpen en er hele (politiek-econo- mische) lappen uit scheurden, zonder zich te bekommeren om het lot van het Chinese volk en de Chinese staat.*) Dit Chinese Rijk was echter zo kolossaal groot, dat diep in het binnenland de levens wijze voorlopig nog vredig en "klassiek" bleef. Van het gebiedsverlies aan Rusland en Japan voelde het rijk niets. Terwijl in het Noorden de "Keizerin-regentes" de oude Wie een tijgerkooi met geweld openbreekt om vrij binnen te kunnen gaan, moet zich realiseren dat eens de tijger ook uit de kooi kan komen. Japan en China wilden geen contact met de Euro pese mogendheden, maar Amerika forceerde Japan open (Admiraal Perry 1853) en China werd op het eind van de vorige eeuw open geforceerd door Engeland, Rusland, Japan, Frankrijk en Amerika Hebben wij ooit diep genoeg kunnen beseffen hoe deze forceringen de trots van beide volken gekwetst hebben? En ook al zouden onze opvattin gen van beschaafdheid superieur zijn aan die van China en Japan, zou het begrijpelijk zijn dat deze volken toch blijven terug verlangen naar de orde in Z.O. Azië van de tijd voor de Europeanen? Ik wil vooral geen ruzie uitlokken; alleen maar proberen te begrijpen. N.m.m. is de enige en bes te verhouding tussen West en Oost die geweest van de Nederlanders in Decima. good fences make good neighbours. regerings-staat handhaafde en b.v. de Box ers heimelijk steunde in het verzet tegen de buitenlanders, drongen in de zuidelijke sta ten revolutionaire denkbeelden meer en meer door. Maar Mao groeide in het dorp Shao-shan vredig op als zoon van een wel gestelde boer met ouderwetse opvattingen van "stijl en hoffelijkheid". Maar de veranderingen voltrekken zich toch snel en bij het uitbreken van de revo lutie (op 10 October 1910) was de jonge Mao toch al actief genoeg geworden om zijn literair-filosofische studiën te mengen met politieke activiteiten. Hij koos de zijde van de revolutionairen (als symbolisch ge baar sneed hij zijn vlecht af). In dat enorme China had men toen een zuidelijke repu bliek onder leiding van Soen Jat Sen en een noordelijk keizerrijk, waarin Yuan Shih- k'ai de sterkste man was. In 1916 viel ook de noordelijke regering en brak een nieuwe tijd van'chaos aan, waarin de Kuo Min Tang zocht naar vorm en kracht, en de "war lords" hun kans sloegen. In deze periode mislukte elke vorm van Parlementarisme en hoogst-waarschijnlijk zal ook in de toe komst geen enkele parlementaire vorm ooit een kans van bestaan krijgen in China, omdat dit volk eenvoudig te groot is om in een parlement "te vangen" te zijn. Ik geloof dat alle westerlingen die de hoop of de eis hebben dat de Chinese regering volgens westerse democratische maatsta ven ingericht kan worden, tot het einde hunner dagen zullen moeten wachten op realisering van deze droom. Het was dus geen wonder dat de Marx istische ideeën ingang vonden en langza merhand de Kuo Min Tang doordrenkten en de oprichting mogelijk maakten van Lees verder pag. 6 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiu iiiiiiiiiiniiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM In een artikel in TIME trof mij een uit- 1 spraak die in diverse variaties eigenlijk 1 wel stereotiep is voor de kijk in het W es- i ten op het Oosten: "Progress-minded Iran- I ians have long tried to modernize and wes- ternize Iran". Substitueer welk ander Azia- 1 tisch volk ook voor Iran en we vinden het 1 karakter van de weg die Europa min of I meer bewust sinds eeuwen volgt om Azië 1 "vooruit ie brengen"te verwestersen en te 1 moderniseren. Langzamerhand wordt deze 1 weg steeds moeilijker en kostbaarderDie 1 achterlijke en weerspannige Aziaten vertik- 8 ken het gewoonweg beschaafd te worden! Wie echter regelmatig serieuze studies over Azië leest (dus niet opgewonden kran- 1 tenartikelen alleen), zoals Foreign Af- fairs", ,,The Journal of Asia Studies"Pa ll cific Affairs", „Asian Culture"„Asian I Affairs", ..Asian Studies", Geographic 1 Magazine"enz. enz., alsmede brochures. 1 speciaalstudies, sociologische en anthropo- 1 logische werken, kan een kijk op Azië ont- 1 wikkelen, die bijna diametraal verschilt van I de "officiële" kijk. In bijgaand artikel heb 1 ik zo'n visie ontwikkeldIk wil hIET 1 zeggen dat mijn visie juist is. Daan oor in ben ik me te zeer bewust van mijn positie als onbelangrijk Indischman, bovendien ver van Azië slecht geïnformeerdJVat ik alleen duidelijk wil maken is dit: als men in Europa door studie tot andere inzichten kan komen) hoe wèl is het dan mogelijk dat in Azië zelf reëele inzichten kunnen bestaan, waarvan wij niets weten en die toch het definitieve lot van Azië zullen bepalen! In het Westen zijn we gewend alles openlijk te bekijken (the taxpayer has a RIGHT to knowen daardoor worden we vaak bedot en misleid omdat immers veel niet openbaar gemaakt MAG worden. In het "mysterieuze Oosten" verstaat men de kunst van te zwijgen (and to carry a big stick!). Het Oosten heeft "De Cultuur der Maskers"Oordelen wij op maskers of pro beren wij te ontdekken wat achter de mas kers omgaat? De Indisch man met zijn levenslange ervaring met Aziaten kan bij zelfinkeer en studie taak meer weten, dan westerse "wetenden" ra den. T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5