Aan de pieker Van een olifant een touwtje maken De uitdrukking "van een mug een olifant maken" is alom bekend. Je hébt zo van die mensen die alles opblazen, en wie weet doen wijzelf het ook vaak genoeg. De uit drukking "van een olifant een touwtje ma ken" zult U echter minder gehoord hebben, hetgeen U overigens niet kwalijk is te ne men omdat zij, althans bij ons weten, niet bestaat. Misschien komt het nog wel. Ten slotte gaat het hier om iets, waar "men" zich onophoudelijk aan bezondigt, méér nog dan aan de overdrijving die in het eerste gezegde tot uitdrukking wordt gebracht. Ter illustratie van wat met het nieuwe gezegde wordt bedoeld, grijpen wij terug op een oude Hindoe-legende over zes blin den, die een olifant gaan "zien". Zegt de eerste, één zijde van de olifant betastend: "Het dier is als een muur". De tweede, aaiend over een slagtand, beweert: "Het is net een speer". De derde, die de beweeglijke slurf te pakken heeft, merkt op: "Het is een slang gelijk". "Onzin", is de vierde van oordeel, met zijn arm om één van de poten, "dit won derlijke dier is nu precies als een boom stam". RECTIFICATIE Geachte redactie, gaarne wil ik een opmer king maken betreffende een zinsnede van het artikel, "Oud en nieuw China - en Mao Tse Tung (Tong Tong nr 16, pag. 6) Deze zin luidt als volgt: "In Indonesië lijken prof. Panglaykim's ideeën over een economische heroriëntatie (vooral zijn op vattingen over de z.g. sandang - padang artikelen- artikelen ter bevrediging van de eerste levensbehoeften) enz. enz. Sandang betekent "kleding", terwijl padang "licht" betekent, m a w. deze uitdrukking heeft geen verband. Het is duidelijker wan neer er gebruikt wordt de uitdrukking "sa- dang - pangan" want pangan betekent voe ding, thans wordt het zinvol. T. E. VAN WIJLEN De vijfde, die een oor te pakken heeft, is het er helemaal niet mee eens, en vindt: "Zelfs de blindste mens kan zeggen dat dit dier nu precies is als een waaier". De zesde tenslotte, die de staart gegre pen heeft, verzekert zijn vrienden, dat... de olifant in werkelijkheid niets anders is dan een touwtje. Voelt U al waar het heengaat? Zovelen onder ons klampen zich aan hun eigen bevindingen vast, en weigeren ze te toetsen aan de ervaringen van anderen. Door zich hardnekkig aan hun eigen ziens wijze vast te houden, wordt hun denkpa troon voor hen een geheel, terwijl elk sub jectief denken slechts een onderdeel is van een geheel. Dat is jammer, want uiteindelijk leven we toch in een gemeenschap. Uit wisseling van gedachten, bevindingen, er varingen, en vooral als deze eerlijk zijn, komen de gemeenschap ten goede, bren gen haar op 'n hoger plan, en daarmee elk lid van de gemeenschap afzonderlijk. De wetenschappelijke literatuur bijv. is één gro te uitwisseling van gedachten, en werkt slechts verrijkend voor ons allen. Wij doen er goed aan ons open te stellen óók voor denkbeelden van anderen. .Wie volledig voorbijgaat aan wat geloofsgeno ten, land- en lotgenoten ervan weten, is als de Hindoe die van een olifant een touwtje maakt. Het zal niet altijd direct mogelijk zijn anders te doen dan hij, maar we kun nen beginnen waar het wél mogelijk is. Vele beperkingen waar we tegen op hebben gezien, zullen smelten als sneeuw voor de zon, en...misschien maken we dan wel eens van een "touwtje" een olifant! HERMAN Geachte Redactie, Een ongedachte reactie op het artikel van de Heer Hazewinkel: "Mr. D. Fock" (Tong Tong nr. 11, van 15 dec. '64). Enige maanden nadat Mr. Fock uit Indië was vertrokken, kwam ik. Astamblief. Voor Indië was dat niet zo belangrijk, en mis schien ook wél, want ik heb de volgende 28 jaar niets gedacht en niet anders ge daan dan het platgelopen pad aangeharkt. Als je in de regentijd om kwart voor zes 's morgens de Weduwe stond te rollen on der de afdak van de fabriek en de koelies zaten in ploegen te wachten met de sarong hoog om de schouders, met tachtig lorries naast de fabriek, dus twee uur malen, en de berichten van de afdeling waren dat je niet op meer blad behoefde te rekenen, want dat de lorries door de regen van de vorige avond niet uit de tracés zouden ko men, dan zei je dat het volk wel naar huis kon gaan. Ik heb me er nooit het hoofd over gebroken dat ze al twee uur onderweg waren, en nu weer twee uur terug moesten naar de kampong, zonder betaling. Want, geen werk, geen betaling. En dan krijg je door dat artikel een tik op het moede hoofd. Je realiseert je dat je een ijverig medewerker bent geweest bij het verliezen van het Rijk Overzee. Tja, je was een vriendelijk mens. Je ging naar alle slamatans. Maar je verdiepte je toch niet in het volk. Het volk was met de tuinen en de fabriek een drieeenheid, waarmee je je salaris verdiende. En dan wordt je eruit gemikt. Och, het volk was zo kwaad niet, maar die schreeuwlelij kerds willen maar niet inzien, dat jij het zo goed met ze meende. Ik zou tegen de ingezonden stukkemeneer G. H. Bak willen zeggen: "Als rechtgeaard Indiëvaarder vind ik, net als U, Sukarno een stukje ellende. Maar leest U nou dat stukje van J.C.H. er eens op na. Hebben wij hem met z'n allen misschien een beetje zo gemaakt? En zit er misschien toch iets in de gedachtengang van die man? Ik sta weer voor een fabriek, nu in Hol land. De arbeiders hebben het best bij me. Met tariefwerk zitten we lekker een eindje boven het minimum C A.O. loon. Ik ben weer diezelfde goeierd van vroeger. Me te sappel maken over de gedachtengang van die arbeiders doe ik weer niet. Wat doe ik? Ben ik weer aan het "focken"? Hr. Hazewinkel, U hebt me zwaar aan het piekeren gezet. Tong Tong was zijn geld weer waard. R J- Meijer Doorn P.S. Als U denkt met dit briefje de kachel aan te kunnen maken bij sommige lieden, kunt U het gebruiken. Noot van de Redactie: wij willen nooit op zettelijk kachels aanmaken, maar veel men sen laten zo gemakkelijk hun kachel aan maken! Tong Tong wil alleen eerlijk getui gen. En zo'n getuigenis als deze is even tueel een hete kachel dubbel en dwars waard. Een mogelijk gekrenkt "eerlijk Hol landerschap" mag nooit oorzaak worden van het verzwijgen der eerlijkheid. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 12