Aan de pieker
Van een olifant een touwtje maken
De uitdrukking "van een mug een olifant
maken" is alom bekend. Je hébt zo van die
mensen die alles opblazen, en wie weet
doen wijzelf het ook vaak genoeg. De uit
drukking "van een olifant een touwtje ma
ken" zult U echter minder gehoord hebben,
hetgeen U overigens niet kwalijk is te ne
men omdat zij, althans bij ons weten, niet
bestaat. Misschien komt het nog wel. Ten
slotte gaat het hier om iets, waar "men"
zich onophoudelijk aan bezondigt, méér nog
dan aan de overdrijving die in het eerste
gezegde tot uitdrukking wordt gebracht.
Ter illustratie van wat met het nieuwe
gezegde wordt bedoeld, grijpen wij terug
op een oude Hindoe-legende over zes blin
den, die een olifant gaan "zien".
Zegt de eerste, één zijde van de olifant
betastend: "Het dier is als een muur".
De tweede, aaiend over een slagtand,
beweert: "Het is net een speer".
De derde, die de beweeglijke slurf te
pakken heeft, merkt op: "Het is een slang
gelijk".
"Onzin", is de vierde van oordeel, met
zijn arm om één van de poten, "dit won
derlijke dier is nu precies als een boom
stam".
RECTIFICATIE
Geachte redactie, gaarne wil ik een opmer
king maken betreffende een zinsnede van
het artikel, "Oud en nieuw China - en Mao
Tse Tung (Tong Tong nr 16, pag. 6)
Deze zin luidt als volgt: "In Indonesië
lijken prof. Panglaykim's ideeën over een
economische heroriëntatie (vooral zijn op
vattingen over de z.g. sandang - padang
artikelen- artikelen ter bevrediging van de
eerste levensbehoeften) enz. enz.
Sandang betekent "kleding", terwijl padang
"licht" betekent, m a w. deze uitdrukking
heeft geen verband. Het is duidelijker wan
neer er gebruikt wordt de uitdrukking "sa-
dang - pangan" want pangan betekent voe
ding, thans wordt het zinvol.
T. E. VAN WIJLEN
De vijfde, die een oor te pakken heeft,
is het er helemaal niet mee eens, en vindt:
"Zelfs de blindste mens kan zeggen dat dit
dier nu precies is als een waaier".
De zesde tenslotte, die de staart gegre
pen heeft, verzekert zijn vrienden, dat...
de olifant in werkelijkheid niets anders is
dan een touwtje.
Voelt U al waar het heengaat?
Zovelen onder ons klampen zich aan hun
eigen bevindingen vast, en weigeren ze te
toetsen aan de ervaringen van anderen.
Door zich hardnekkig aan hun eigen ziens
wijze vast te houden, wordt hun denkpa
troon voor hen een geheel, terwijl elk sub
jectief denken slechts een onderdeel is van
een geheel. Dat is jammer, want uiteindelijk
leven we toch in een gemeenschap. Uit
wisseling van gedachten, bevindingen, er
varingen, en vooral als deze eerlijk zijn,
komen de gemeenschap ten goede, bren
gen haar op 'n hoger plan, en daarmee elk
lid van de gemeenschap afzonderlijk. De
wetenschappelijke literatuur bijv. is één gro
te uitwisseling van gedachten, en werkt
slechts verrijkend voor ons allen.
Wij doen er goed aan ons open te stellen
óók voor denkbeelden van anderen. .Wie
volledig voorbijgaat aan wat geloofsgeno
ten, land- en lotgenoten ervan weten, is als
de Hindoe die van een olifant een touwtje
maakt. Het zal niet altijd direct mogelijk
zijn anders te doen dan hij, maar we kun
nen beginnen waar het wél mogelijk is.
Vele beperkingen waar we tegen op hebben
gezien, zullen smelten als sneeuw voor de
zon, en...misschien maken we dan wel eens
van een "touwtje" een olifant!
HERMAN
Geachte Redactie,
Een ongedachte reactie op het artikel van
de Heer Hazewinkel: "Mr. D. Fock" (Tong
Tong nr. 11, van 15 dec. '64).
Enige maanden nadat Mr. Fock uit Indië
was vertrokken, kwam ik. Astamblief. Voor
Indië was dat niet zo belangrijk, en mis
schien ook wél, want ik heb de volgende
28 jaar niets gedacht en niet anders ge
daan dan het platgelopen pad aangeharkt.
Als je in de regentijd om kwart voor zes
's morgens de Weduwe stond te rollen on
der de afdak van de fabriek en de koelies
zaten in ploegen te wachten met de sarong
hoog om de schouders, met tachtig lorries
naast de fabriek, dus twee uur malen, en
de berichten van de afdeling waren dat je
niet op meer blad behoefde te rekenen,
want dat de lorries door de regen van de
vorige avond niet uit de tracés zouden ko
men, dan zei je dat het volk wel naar huis
kon gaan. Ik heb me er nooit het hoofd
over gebroken dat ze al twee uur onderweg
waren, en nu weer twee uur terug moesten
naar de kampong, zonder betaling. Want,
geen werk, geen betaling.
En dan krijg je door dat artikel een tik
op het moede hoofd. Je realiseert je dat
je een ijverig medewerker bent geweest bij
het verliezen van het Rijk Overzee. Tja, je
was een vriendelijk mens. Je ging naar alle
slamatans. Maar je verdiepte je toch niet
in het volk. Het volk was met de tuinen en
de fabriek een drieeenheid, waarmee je je
salaris verdiende.
En dan wordt je eruit gemikt. Och, het volk
was zo kwaad niet, maar die schreeuwlelij
kerds willen maar niet inzien, dat jij het
zo goed met ze meende.
Ik zou tegen de ingezonden stukkemeneer
G. H. Bak willen zeggen: "Als rechtgeaard
Indiëvaarder vind ik, net als U, Sukarno
een stukje ellende. Maar leest U nou dat
stukje van J.C.H. er eens op na. Hebben
wij hem met z'n allen misschien een beetje
zo gemaakt? En zit er misschien toch iets
in de gedachtengang van die man?
Ik sta weer voor een fabriek, nu in Hol
land. De arbeiders hebben het best bij me.
Met tariefwerk zitten we lekker een eindje
boven het minimum C A.O. loon. Ik ben
weer diezelfde goeierd van vroeger. Me
te sappel maken over de gedachtengang
van die arbeiders doe ik weer niet. Wat
doe ik? Ben ik weer aan het "focken"?
Hr. Hazewinkel, U hebt me zwaar aan het
piekeren gezet. Tong Tong was zijn geld
weer waard. R J- Meijer
Doorn
P.S. Als U denkt met dit briefje de kachel
aan te kunnen maken bij sommige lieden,
kunt U het gebruiken.
Noot van de Redactie: wij willen nooit op
zettelijk kachels aanmaken, maar veel men
sen laten zo gemakkelijk hun kachel aan
maken! Tong Tong wil alleen eerlijk getui
gen. En zo'n getuigenis als deze is even
tueel een hete kachel dubbel en dwars
waard. Een mogelijk gekrenkt "eerlijk Hol
landerschap" mag nooit oorzaak worden
van het verzwijgen der eerlijkheid.
12