30 Namen noemen Christendom tegenover Islam? Dezer dagen kregen wij een briefkaartje met gelukwensen van mevrouw Ujlaki, pia nolerares te Amsterdam. Zulke korte groe ten zonder enige noodzaak ,zo maar: "lk-kan-je-niet-vergeten. Poekoel-teroesl krijgen wij uit de hele wereld. Heel weinig maar, maar hoe ongelooflijk opbeurend en aanmoedigend in een zee van sceptisme! Aan de naam Ujlaki kunt U zien dat de schrijfster geen "volbloed Hollandse is. Inderdaad, ze is van Hongaarse herkomst. Haar vader vocht als officier van het KNIL o.m. in de verschrikkelijke Lombok-expedi tie, die soldaten en generaals gelijk het leven kostte. We zijn in staat geweest het leven van deze officier wat aandachtiger te bestuderen: een nobel man, een moedig man, een respectabel man. Die als HON GAAR in het NEDERLANDSE leger streed voor de vrede in INDONESIë. Niet met de pen in een rustig kantoor, maar met de inzet van zijn leven tussen de vuur bra kende poeri-muren van Lombok. In onze lezerskring komen we massa's van die namen tegen en wordt ons keer op keer weer duidelijk, hoe sterk EUROPEES en NIET Nederlands-sadja de vorming van ons Indische bewustzijn en van de Indo-EU- ROPEAAN eigenlijk was EN IS. De naam Indische Nederlanders beperkt zich alleen tot een burgerlijke status, de naam Indo- Europeaan geeft de Indo een HISTORISCH- ETHNISCHE status van ruimere allure, zon der aan het Nederlanderschap iets te kort te kunnen doen! In elke sector van de Indische maat schappij vind je de Europese namen; niet alleen bij ambtenaren, militairen, planters, maar ook in de handel (Schlieper, Geo Wehry enz.). Waarom maken we ons zo boos als andere volken onze bezittingen nationaliseren, terwijl wij zelf kortaf willen afrekenen met de namen en herkomst van de Maurenbrechers en de Monod de Froide- villes, de Nielsen en de Diassen, de Fla- mangs en de Banizeths, de Mackenzie s en de Catalani's, en zo voort, en zo voort? Jan Fabricius achtte het Nederlander schap garantie genoeg om er verder nooit over te bazuinen, en bleef zich DRENT noe men. De Fransen hebben zich nooit ge schaamd om hun beroemde Afrika corps "Vreemdelingenlegioen" te noemen, want de "tricolor" stond er toch te stevig boven! Waaruit blijkt de superioriteit van Ne derland over andere nationaliteiten dat deze liever weggewist moeten worden, en als die superioriteit bestaat, waar blijven dan de daaraan inhaerente eigenschappen van groothartigheid om al wat lager is te dulden Zijn wij adelaars die geen vliegen eten of juffrouwen van driehoog-achter, die de hele dag met vliegmeppers rondlopen? Waar blijft onze TROTS dat eens vele andere Europeanen onder de Nederlandse vanen hebben willen dienen? Zijn wij be nauwd dat anderen met eer zouden kunnen gaan strijken die we voor onszelf willen opeisen? Dan hadden we toen de deur moe ten sluiten voor alle vreemdelingen en zelfs in groter getale naar De Oost moeten gaan! Het is zo'n vulgair standpunt, want alleen in achterbuurten moet iedereen Jan Cat of Mien Pluis heten om geen nijd op te wek ken. Het feit alleen al dat ik mij om mijn moeders naam te eren Tjalie Robinson noem (en mijn burgerlijke naam Jan Boon houd, die van mijn vader is), is voor veel mensen al voldoende om zuur te kijken. Dat ik mij Indo noem als nadere aanduiding (met vol behoud van mijn Nederlandse iden titeit, want bij geen enkel ander volk zijn Indo's ontstaan) is alweer voor andere mensen aanleiding genoeg om twist te zoe ken. O veelgeprezen kleinburgerlijk conformis me, dat een hemd dat nader is dan de rok verkiest boven een vlag aan verre horizons! Blijkt de nationale verknochtheid van dui zenden Europeanen dan niet mooi genoeg uit de vele grafopschriften van erevelden van Pnompaduk tot Kemajoran en van Koe- taradja tot Merauke? Is het niet genoeg dat de doden vergeten zijn, en moeten de le venden eindeloos aanhoren dat ze nooit Hollands genoeg kunnen zijn? Houd Uw vuur brandend, verbolgenen! Dit is niet de stem van een outsider. Dit ge luid is in Nederland gehoord van Jacob van Maerlant en Vondel af, en over Multatuli, Ter Braak en Du Perron heen, tot sommige der laatste Nederlandse "angry young men" toe. Als het waar is wat sommige puur-Holland- se vrienden gezegd hebben: "Tjalie, je bent ook al een echte Hollandse kankeraar ge worden", komt dat toch zeker omdat een gezonde Hollandse aanleg zich scherp blijft weren tegen alle kankergezwellen? Onverdraagzaamheid, zelfingenomenheid en gezapigheid zijn Holland's ergste vijan den en oorzaak van veel maatschappelijk kwaad. In Holland's oudste traditie zullen we er ook in Tong Tong tegen van leer trekken. T.R. Een nieuw Hazardspel. Op het gebied van dobbelen is iets nieuws uitgevonden, een spel met twaalf kaarten, waarop van één tot vier zwarte, roode en gele hanen af gebeeld staan. Het wordt met grooten ij ver gespeeld, ook en vooral door bemidde ling van Europeanen die echter slechts zet bazen zijn van een hoogere Chineesche persoonlijkheid. Komt men zelf inzetten dan heeft de kleur der hanen geen beteekenis, maar telkens wanneer het getal (van één tot vier) waarop men een kans waagde, uit komt, krijgt men drie maal den inzet terug. Speelt men door middel van een tamban- gan, dan moet niet alleen het getal maar ook de kleur overeenstemmen, in dat geval ontvangt men den inzet tienmaal. Wij zei den reeds dat een Chinees, dien wij niet nader wensen aan te duiden, op deze ma nier het publiek exploiteert, met behulp van een groot aantal helpers. Wij kunnen er nog bijvoegen, dat de wijze van deelneming op behendige wijze is inge richt en dat het hanenspel meer en meer slachtoffers eischt. "De Locomotief", 7-1-1885. Deze vraag is meermalen in zeer lezens waardige brieven in Tong Tong op een of andere wijze categorisch aan de orde ge steld, en wel voornamelijk door Tjalie Ro binson. Wat mij betreft, Tjalie kent mij uit par ticuliere correspondentie, niet voor publica tie bestemd. Hij weet hoe ik tegenover de Islam en de gelovige Islamiet, de "moslim" denk. Voor ieder die enigszins "met de tijd meegaat" en niet totaal onverschillig staat tegenover het wereldgebeuren, staat het vast dat er een geweldige ommekeer bezig is zich te voltrekken op mentaal gebied, een "revolutie van de (menselijke) geest". Wat circa 50 en meer jaren geleden onmo gelijk scheen, is voor iedere waarnemer een onomstotelijk feit geworden: de grote, de wereldgodsdiensten, Christendom, Islam, Bhoedisme, in al hun schakeringen, gaan zienderogen naar elkaar toe, het antagonis me van weleer heeft plaats gemaakt voor elkaar begrijpen, elkaar waarnemen en be studeren, zelfs voor samenwerking om de aarde meer bewoonbaar te maken". In alle universiteiten, waar ook ter we reld, zijn leerstoelen verrezen voor elk dier godsdienstige wereld- en levensbeschou wingen. Een frappant voorbeeld van verdraag zaamheid, waardering en hulp door het Christendom aan de Islam lazen we dezer dagen in enige dagbladen. Waar Tjalie dit vraagstuk (staat het Chris tendom al dan niet welwillend jegens de Islam) meermalen heeft aangeroerd, mag het volgend bericht uit de wereldpers zeer zeker ook in Tong Tong een plaatsje vinden. Uit Bonn werd 5 februari bericht ontvan gen dat in de beroemde Dom van Keulen enkele honderden Turken werden gezien, die daar met gedekt hoofd en geknield op een gebedsmatje het einde van de Islami tische vastenmaand Ramadan vierden. Het kapittel van deze Rooms-katholieke ka thedraal heeft namelijk op last van de kar dinaal-aartsbisschop van Keulen, hun toe gestaan op Islamitische wijze lof te brengen aan God (Allah) die immers ook de God der Christenen is. Wij juichen deze geste van Keulen toe en hopen dat zij navolging moge vinden in alle steden waar Christenen (Protestanten zowel als Katholieken) en Moslims samen wonen. W. BURER. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 11