Tong-Tong Tienerclub door ROB DESSAUVAGIE CONGRATULATIONS IN JAZZ Tien jaar Rita Reys op de plaat. Ik had de eer en het genoegen op 12 maart j.l. uitgenodigd te zijn voor een Philips pers borrel "ergens in het Gooi". Daar werd o.a. door burgemeester Boot van Hilversum en nog door vele andere sprekers uitvoerig hulde betuigd aan onze "first lady of jazz" Rita Reys en haar echtvriend Pim Jacobs. Dit alles was ter gelegenheid van het feit dat Rita tien jaar geleden voor het eerst op de plaat verscheen, voorwaar...zo langza merhand een uniek feit. Hélaas is haar mu ziek te goed om ooit een werkelijke topper te maken, maar het feit dat zowel Rita en het Pim Jacobs Trio (en overigens ook de DSC Band) honderden educatieve jeugdcon- certen per jaar verzorgen voor Middelbare Scholen wil toch wel iets zeggen en ik ge loof wel dat dit succes op de lange duur veel meer waard is dan het - meestal kort stondige - succes van de huidige topster- ren. Al met al, voor mij weer eens een reden op wat uitvoeriger op Rita Reys's story" in te gaan. Rita werd op 21 december 1924 in Rotter dam geboren. Pa was een bekwaam musi cus en kapelmeester die in tal van grote theaters en clubs gewerkt heeft. Hij had elf kinderen en voor allen betekende mu ziek meer dan alleen maar brood verdienen. Ook Rita's broer Karei (iets jonger dan Rita) is een bekend saxofonist en zusje Elly Reys heeft zich jaren doen kennen als een uitstekend jazzvocaliste. Toen Rita 16 jaar was zong zij zegge en schrijve één nummer "Nobody's sweetheart" en daarmee maakte zij maar meteen auditie bij het toen beken de orkest de Hawaiian Minstrels van Frans van Lankeren (nu de man van Sanny Day en in het Atlantic Quintet spelend). Rita werd onmiddellijk aangenomen maar door de oorlogsomstandigheden moest de band uit elkaar. Inmiddels had Pa Reys zijn doch ters vocale kwaliteiten ook ontdekt en hij engageerde zijn dochter voor 50.per week als zangeres bij theaterorkesten die hij leidde. Pa leidde haar toen helemaal op als moest zij in die tijd de grote "schlager- toer" maken met nummers als "Du und ich im Mondenschen" etc. maar wat belangrijk er was, door o.a. ook Spaans repertoire leerde Rita improviseren rond een geschre ven melodie. Pas in 1943 maakte Rita goed kennis met de jazz door ontmoetingen met Hilversumse musici als Wessel Heken, die in die tijd ge regeld sessions hield met o.a. Helmut Za- charias in de stijl van de Hotclub de France. Zij zong toen met deze musici en ontwik kelde zich zelf muzikaal daar er geen voor beeld voorhanden was in die tijd. Wessel en Rita waren inmiddels goede vrienden ge worden maar weer dreef de oorlog vrien den uit elkaar. Rita moest met haar zusje Elly de IJselbrug overgaan door de honger winter gedwongen. Na de bevrijding werd zij leidster van konvooien kinderen die van uit het Noorden terug moesten naar de gro te steden in het Westen. Toen zij in Rotter dam terug kwam hoorde zij van haar zuster Rini (nu mevr. Tom Dissevelt) dat Wessel in het orkest van Lex van Spall zat in Hil versum en dat daar plaats voor haar was. Zij werd toen voor 200.per week ge- engageerd plus (in die tijd heel belangrijk) gratis eten in een Canadese club. Nu brak er een goede tijd voor Rita aan, die bekroond werd toen zij met Wessel trouwde in november 1945. Zij maakten sa men met de orkesten van Ted Powder en later Piet van Dijk tournees tot in o.a. Tan- ger toe. In Holland terug besloten zij de grote stap te wagen en het Rita Reys sex tet ontstond met o.a. Karei Reys op altsax en Dub Dubois aan de bas. Rita kon zingen wat zijzelf fijn vond en trok avond aan a- vond volle zalen. Ook de tournees kwamen naar Engeland, Duitsland en in 1953 viel er weer een radicaal besluit: Rita en Wessel vertrokken naar het enorme "jazz-land" Zweden. Zij kenden er niemand en werkten één avond voor niets in Stockholms jazz- mecca "Nationaal". Daarna kwam een prachtig contract en raakten zij bevriend met Zwedens topmusici als Lars Gullin, Ar- ne Domnerus, Ake Person en Bengt Hal- berg. Er werden platen gemaakt en alles ging prima. Eind 1954 verwachte Rita een baby en keer den zij terug naar Holland waar Leila werd geboren. Een moeilijke tijd brak aan, want zij waren uit de relaties en Rita kon in het begin natuurlijk niet optreden. Nadat de ba by er was kreeg zij een beslissend engage ment in de Amsterdamse Sheherazade met een eigen groep met o.a. Jerry van Rooyen, Bill Overgauw, Dick Bezemer, Rob Madna en Toon van Vliet. Wessel was toen onge twijfeld Nederlands beste jazzdrummer. Uit dit optreden kwam niet alleen haar eerste platen contract voort maar bovendien werd zij in de "Zade" beluistert door de Ameri kaan George Avakian die er voor zorgde dat Rita uitgenodigd werd voor de Holland Dag in New York (met Fred Kaps en Jules de Corte) en een tournee van drie maanden door de States met orkesten als de Jazz Messengers. Bovendien werkte zij in Bird- land met Count Basie, Stan Getz, Sonny Rollins en Jimmy Smith! In 1957 overleed plotseling Wessel. (Later werd door het Prins Bernhard Fonds als "in memoriam" de Wessel Heken Trofee ingesteld die jaar lijks aan Nederlands beste jazzmusicus wordt toegekend). Rita bleef alleen achter met haar driejarig dochtertje. Zij had veel steun van een vriend van Wessel, Pim Ja cobs, met wie zij in 1960 trouwde. Nu, voor al ook door Pirn's zakelijke en begeleiden de steun heeft Rita sindsdien weer vele triomfen aan de reeds behaalde toegevoegd De Edison, de prijs can Comblain-la-Tour (België), Juan-les-Pins (Frankrijk) en eind 1964 de prijs van het Jazzfestival van Praag. Ik heb maar één advies: koop de nieuwe LP "Congratulations in Jazz" die nu versche nen is en waarop vele hoogtepunten uit Rita's carriere zijn opgenomen met o.a. als begeleiders: Het Pim Jacobs trio en extra's als: Herman Schoonderwalt, Rudie Brink, Doek Berk en Wim v. d. Beek. Prijsvraag TTT-club. Winnares "Johnny Lion en de Jumping Je wels" werd: Cindy J. Jacobs, Denneweg 15, Velp (Gld.) Je was de dertiende goede inzender. Ken nelijk je geluksgetal! En de nieuwe prijsvraag is: Aan wie denk je bij: Vous permettez, monsieur? Oplossin gen vóór 10 april aan: Rob Dessauvagie - TTT-club - Prins Maurits laan 36 - Den Haag. Ontvangen nieuw repertoire: L.P.'s: fontana: The New Orleans Syncopators: Liverpool goes Dixieland. Van Ted Heath tot The Rolling Stones (13 groepen solisten en orkesten) "Saturday-Club". SINGLES: london: Roy Orbison: "Goodnight" en "Only with you", philips: Roger Miller: "King of the road" en "Ata boy girl" mercury: Timi Yuro: "E poi verra I'autunno" en "Ti credo" philips: Willeke Alberti: "Al was ik koningin" en "Wie neemt er mijn plaats in". fontana: Betty Everett: "Chained to a memory" en "Getting mighty crowded". fontana: Kiki Dee: "Aspetta Domani" en "Senza te" (San Re mo 1965) fontana: The Kingsmen: "The Jolly Green Giant" en "Long Green". totde volgende TTT-club. Foto: Jan van Hengel Rita Reys tijdens de opname van de plaat "Congratulations in Jazz",

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 17