Tong-Tong Tienerclub
door ROB DESSAUVAGIE
CONGRATULATIONS IN JAZZ
Tien jaar Rita Reys op de plaat.
Ik had de eer en het genoegen op 12 maart
j.l. uitgenodigd te zijn voor een Philips pers
borrel "ergens in het Gooi". Daar werd o.a.
door burgemeester Boot van Hilversum en
nog door vele andere sprekers uitvoerig
hulde betuigd aan onze "first lady of jazz"
Rita Reys en haar echtvriend Pim Jacobs.
Dit alles was ter gelegenheid van het feit
dat Rita tien jaar geleden voor het eerst op
de plaat verscheen, voorwaar...zo langza
merhand een uniek feit. Hélaas is haar mu
ziek te goed om ooit een werkelijke topper
te maken, maar het feit dat zowel Rita en
het Pim Jacobs Trio (en overigens ook de
DSC Band) honderden educatieve jeugdcon-
certen per jaar verzorgen voor Middelbare
Scholen wil toch wel iets zeggen en ik ge
loof wel dat dit succes op de lange duur
veel meer waard is dan het - meestal kort
stondige - succes van de huidige topster-
ren.
Al met al, voor mij weer eens een reden op
wat uitvoeriger op Rita Reys's story" in te
gaan.
Rita werd op 21 december 1924 in Rotter
dam geboren. Pa was een bekwaam musi
cus en kapelmeester die in tal van grote
theaters en clubs gewerkt heeft. Hij had
elf kinderen en voor allen betekende mu
ziek meer dan alleen maar brood verdienen.
Ook Rita's broer Karei (iets jonger dan
Rita) is een bekend saxofonist en zusje Elly
Reys heeft zich jaren doen kennen als een
uitstekend jazzvocaliste. Toen Rita 16 jaar
was zong zij zegge en schrijve één nummer
"Nobody's sweetheart" en daarmee maakte
zij maar meteen auditie bij het toen beken
de orkest de Hawaiian Minstrels van Frans
van Lankeren (nu de man van Sanny Day
en in het Atlantic Quintet spelend). Rita
werd onmiddellijk aangenomen maar door
de oorlogsomstandigheden moest de band
uit elkaar. Inmiddels had Pa Reys zijn doch
ters vocale kwaliteiten ook ontdekt en hij
engageerde zijn dochter voor 50.per
week als zangeres bij theaterorkesten die
hij leidde. Pa leidde haar toen helemaal op
als moest zij in die tijd de grote "schlager-
toer" maken met nummers als "Du und ich
im Mondenschen" etc. maar wat belangrijk
er was, door o.a. ook Spaans repertoire
leerde Rita improviseren rond een geschre
ven melodie.
Pas in 1943 maakte Rita goed kennis met
de jazz door ontmoetingen met Hilversumse
musici als Wessel Heken, die in die tijd ge
regeld sessions hield met o.a. Helmut Za-
charias in de stijl van de Hotclub de France.
Zij zong toen met deze musici en ontwik
kelde zich zelf muzikaal daar er geen voor
beeld voorhanden was in die tijd. Wessel
en Rita waren inmiddels goede vrienden ge
worden maar weer dreef de oorlog vrien
den uit elkaar. Rita moest met haar zusje
Elly de IJselbrug overgaan door de honger
winter gedwongen. Na de bevrijding werd
zij leidster van konvooien kinderen die van
uit het Noorden terug moesten naar de gro
te steden in het Westen. Toen zij in Rotter
dam terug kwam hoorde zij van haar zuster
Rini (nu mevr. Tom Dissevelt) dat Wessel
in het orkest van Lex van Spall zat in Hil
versum en dat daar plaats voor haar was.
Zij werd toen voor 200.per week ge-
engageerd plus (in die tijd heel belangrijk)
gratis eten in een Canadese club.
Nu brak er een goede tijd voor Rita aan,
die bekroond werd toen zij met Wessel
trouwde in november 1945. Zij maakten sa
men met de orkesten van Ted Powder en
later Piet van Dijk tournees tot in o.a. Tan-
ger toe. In Holland terug besloten zij de
grote stap te wagen en het Rita Reys sex
tet ontstond met o.a. Karei Reys op altsax
en Dub Dubois aan de bas. Rita kon zingen
wat zijzelf fijn vond en trok avond aan a-
vond volle zalen. Ook de tournees kwamen
naar Engeland, Duitsland en in 1953 viel er
weer een radicaal besluit: Rita en Wessel
vertrokken naar het enorme "jazz-land"
Zweden. Zij kenden er niemand en werkten
één avond voor niets in Stockholms jazz-
mecca "Nationaal". Daarna kwam een
prachtig contract en raakten zij bevriend
met Zwedens topmusici als Lars Gullin, Ar-
ne Domnerus, Ake Person en Bengt Hal-
berg. Er werden platen gemaakt en alles
ging prima.
Eind 1954 verwachte Rita een baby en keer
den zij terug naar Holland waar Leila werd
geboren. Een moeilijke tijd brak aan, want
zij waren uit de relaties en Rita kon in het
begin natuurlijk niet optreden. Nadat de ba
by er was kreeg zij een beslissend engage
ment in de Amsterdamse Sheherazade met
een eigen groep met o.a. Jerry van Rooyen,
Bill Overgauw, Dick Bezemer, Rob Madna
en Toon van Vliet. Wessel was toen onge
twijfeld Nederlands beste jazzdrummer. Uit
dit optreden kwam niet alleen haar eerste
platen contract voort maar bovendien werd
zij in de "Zade" beluistert door de Ameri
kaan George Avakian die er voor zorgde
dat Rita uitgenodigd werd voor de Holland
Dag in New York (met Fred Kaps en Jules
de Corte) en een tournee van drie maanden
door de States met orkesten als de Jazz
Messengers. Bovendien werkte zij in Bird-
land met Count Basie, Stan Getz, Sonny
Rollins en Jimmy Smith! In 1957 overleed
plotseling Wessel. (Later werd door het
Prins Bernhard Fonds als "in memoriam"
de Wessel Heken Trofee ingesteld die jaar
lijks aan Nederlands beste jazzmusicus
wordt toegekend). Rita bleef alleen achter
met haar driejarig dochtertje. Zij had veel
steun van een vriend van Wessel, Pim Ja
cobs, met wie zij in 1960 trouwde. Nu, voor
al ook door Pirn's zakelijke en begeleiden
de steun heeft Rita sindsdien weer vele
triomfen aan de reeds behaalde toegevoegd
De Edison, de prijs can Comblain-la-Tour
(België), Juan-les-Pins (Frankrijk) en eind
1964 de prijs van het Jazzfestival van Praag.
Ik heb maar één advies: koop de nieuwe LP
"Congratulations in Jazz" die nu versche
nen is en waarop vele hoogtepunten uit
Rita's carriere zijn opgenomen met o.a. als
begeleiders: Het Pim Jacobs trio en extra's
als: Herman Schoonderwalt, Rudie Brink,
Doek Berk en Wim v. d. Beek.
Prijsvraag TTT-club.
Winnares "Johnny Lion en de Jumping Je
wels" werd:
Cindy J. Jacobs,
Denneweg 15, Velp (Gld.)
Je was de dertiende goede inzender. Ken
nelijk je geluksgetal!
En de nieuwe prijsvraag is: Aan wie denk
je bij: Vous permettez, monsieur? Oplossin
gen vóór 10 april aan:
Rob Dessauvagie - TTT-club - Prins Maurits
laan 36 - Den Haag.
Ontvangen nieuw repertoire:
L.P.'s:
fontana:
The New Orleans Syncopators: Liverpool goes
Dixieland.
Van Ted Heath tot The Rolling Stones (13 groepen
solisten en orkesten) "Saturday-Club".
SINGLES:
london:
Roy Orbison: "Goodnight" en "Only with you",
philips:
Roger Miller: "King of the road" en
"Ata boy girl"
mercury:
Timi Yuro: "E poi verra I'autunno" en
"Ti credo"
philips:
Willeke Alberti: "Al was ik koningin" en "Wie
neemt er mijn plaats in".
fontana:
Betty Everett: "Chained to a memory" en "Getting
mighty crowded".
fontana:
Kiki Dee: "Aspetta Domani" en "Senza te"
(San Re mo 1965)
fontana:
The Kingsmen: "The Jolly Green Giant" en
"Long Green".
totde volgende TTT-club.
Foto: Jan van Hengel
Rita Reys tijdens de opname van de plaat "Congratulations in Jazz",