PASAR MALAM tong tong VAN HIER EN GUNDER Anti-God Bong, Bong op 30 JUNI, 1, 2, en 3 JULI in Houtrust DUS NU ÉÉN DAG LANGER! "Hoe mooi Tong Tong ook over China schrijft laat ons goed bedenken, dat het Communis tisch is. Communisme is anti-God. Dus is China de vijand van alle gelovende volken" In mijn encyclopaedie staat dat in China leven: 6.000.000 Christenen van diverse "secten", 10.000.000 Mohammedanen, 6.000. 000 Lamaistische Boeddhisten, 15.000.000 Animisten en een grote majoriteit van Tao- istische-Boeddhistische geloofsvormen. Misschien is dat wel "appelepap", maar als we allebei proberen meer kennis hier omtrent te vergaren, kan er over een maand of zes een mooi artikel over in Tong Tong verschijnen. Want hoe beter we onze vijand leren kennen, hoe beter. T.R. Het kan dwaas en gevaarlijk zijn, een dis cussie te beginnen over minderheden of een minderheid. Dwaas, omdat men dan vaak al lerlei generalisaties naar voren brengt - zel den geheel juist -, een minderheid eigenschap pen toedicht die eigenlijk "projectschappen" zijn, of die slechts kenmerkend zijn voor en kelen hunner, de koppigheid van DE Fries, het cosmopolitisme en "the way of life" van DE Amsterdammer bv.... Bovendien gevaar lijk, omdat argumenten die men in een beslo ten kring uit, wel eens gemeengoed van de massa kunnen worden (massa in dit verband op te vatten in verticale structuur). Toch kan ik niet nalaten hier een vraag te poneren, die betrekking heeft op de Indische Nederlanders. Voor zover ik weet is er nl. (nog) geen studie over positie en houding van de I.N. in onze samenleving. De vraag - voor mij meer dan interessant alleen, omdat ik zelf tot deze minderheid behoor - in hoe verre de I.N. zich aansluiten bij, laten we zeg gen, de humanitair-progressieve groeperingen in ons land, dan wel bij de "onverschilligen" (neutralen zou hier onjuist gebruikt zijn), of zelfs zich thuis zouden voelen in het anti- parlementarische-, anti-democratische kamp, met als extreme ideologieën: fascisme en com munisme. Om het scherper- en daarom mis schien simpeler - te formuleren: hoe is hun houding t.o.v. de on(anti-) -democratische ten dens, die zich in steeds stuitender vormen openbaart? Degene die zich ooit met deze vraag bezig gaat houden, zal enkele aspecten echt niet over het hoofd kunnen zien, nl. angst, traditie en rancune. Beangst is m.i. menig I.N. voor die groep, die ik naïef omschrijf als de "zuivere volkszielgroepof de "troon en altaargroep" Hoe dan ook dat volksdeel dat vaak eigen vervelende eigenschappen projecteert op ande ren, minderheden soms. Wat doet nu de I.N., sluit hij zich aan bij de humanitair-pro gressieve groeperingen? Natuurlijk niet, er zul len integendeel velen zijn misschien die zich vereenzelvigen met dat volksdeel waarvoor ze beangst zijn. Een ander aspect is de "traditie" De meeste I.N. zijn gevormd in een maatschap pij die o.m. wat politiekmindedness" betreft wel zeer verschilt met de huidige Nederlandse samenleving. Na, veelal als ambtenaar, geleefd- of gediend te hebben onder een "verlicht des potisch gezag"worden zij nu geacht weg te weten (zonder enige scholing; vgl. het Ame rikaanse onderwijs) in het samenstel van poli tieke partijen, moeten meebeslissen over regeringsvorm en -besluiten. Is de keus moei lijk, verlangt men dan niet terug naar de tijd dat anderen beslisten? De rancune, voortspruitend uit onbehagen; bet besef het niet (meer) aan te kunnen, is in onze samenleving nu, niet het prerogatief van menig I.N. Voor hem echter is een en ander nog moeilijker te verwerken. Velen van hen hebben een sprong in de tijd gemaakt, die eeuwen bedraagt; uit een genoeglijk voort kabbelende maatschappij (onze 18e eeuw?) halffeodaal-agrarisch van structuur, waar zij als verlengstukken van het koloniale gezag, meegenoten van vele privileges van de heer serselite, vaak woonden in ruime huizen met grote tuinen en bedienden hadden, kwamen ze terecht in een gecompliceerde samenleving, ge ïndustrialiseerd, met uiterst nauw luisterende tijdschema's, haarscherp ingestelde organisatie vormen, en waarin het rationele element tot dusver (Gode zij dank) de boventoon voert Dan komt het gevoel ontworteld te zijn, dat niet altijd positief verwerkt wordt, maar zich ontwikkeld tot rancune, kristalliserend in een gehak op de rede (zie aspect angst), of een exaltatie van het anders-beter-zijn (een vorm van racisme), het onbegrepen worden, het te rugblikken naar "betere tijden" Wie deze rancune in al zijn verscheidenheid wil beproeven, bladere en leest eens door: Tong Tong, Het Enige Indische Blad Ter Wereld en let vooral op de stukken gesigneerd met T.R. Hier enige citaten uit zo'n stuk, ge titeld VERGETEN LEZERS uit het nummer van 30-10- 64-' Europa is helaas zijn Middeleeuwen kwijt, zijn vermogen om mystiek te denken, zijn ros Beyaert en zijn Heilige Graal. De moderne westerse literatuur kent geen kos telijke dievenverhalen zoals het Oosten ze kent, of zo'n prachtig verhaal als Carel en- de Elegast. We hebben nu alleen maar za- gerige detective-verhalen met veel hypocri tische moordenaars en hele brokken sex, waarbij heel braaf de snoodaards op het eind aan de galg komen Ach, wij gewone mensen kunnen al leen maar zeggen: Weet je nog? Lekker ja? Niemand begrijpt je. Alleen wij begrijpen elkander de Rede, Ah l'histoire se répète, en steeds weer zullen in deze maatschappij keerlen, Ridders met Gulden Sporen in het moeras lokken en afmaken met morgen sterren Veel Indischgasten, blank en bruin, zijn aan de ketting gaan liggen. Don't tell me Zo zou ik enige tijd door kunnen gaan en gelijksoortigs kunnen citeren uit andere num mers van hetzelfde blad. Het is over het al gemeen dom gezwets, de rancune walmt je tegen. Nauwelijks een artikel dat zijn lezers wegwijs probeert te maken in huidige proble matiek, begrip wil kweken voor de ander-naas te. Een gevaarlijk blad m.i. in zijn huidige vorm. J.R. Geachte Redactie, Hierbij ingesloten een artikel dat t.z.t. zal worden aangeboden aan een studenten weekblad. Voordat dit echter gebeurt hoop ik dat U zo vriendelijk wilt zijn het op te nemen in Tong Tong ter discussie. Gaarne het gehele artikel, daar coupures m.i. het betoog zullen "verminken". Het artikel heeft uitsluitend de bedoeling een positieve bijdrage te leveren en is ont staan uit onbehagen dat mij overviel toen ik enige nummers van Tong Tong doorbla derde. Hoogachtend, Anonymus. 1. Brieven als deze behoren tot Tong Tong's "dagelijks brood" sinds de dag ha- rer oprichting. Als zodanig kan er voor een uitzonderlijke keer toch publiciteit aan ge geven worden, omdat de positie van Tong Tong in de haar omringende wereld er iets duidelijker mee wordt. Wij bedoelen de vol maakt anonieme brief, waaruit zelfs niet de groepering of de geestelijke instelling van de inzender of zijn groep blijkt. Het post stempel zegt: Amsterdam. In geen enkele strijd ontbreekt de sluipschutter (die in een Lees verder pag. 4 Voor inlichtingen betreffende standverhuur: tel. 0 70- 55.07.49 Of vraagt om toezending van onze Pasar Malam folder met alle gegevens AAN PASAR MALAM TONG TONG Prins Mauritslaan 36 - Den Haag Stuur mij geheel vrijblijvend Uw Pasar Malam folder. (Firma) naam: Adres: Woonplaats: (Handtekening) 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3