PASAR MALAM tong tong
VAN HIER EN GUNDER
Anti-God
Bong, Bong
op 30 JUNI, 1, 2, en 3 JULI in Houtrust
DUS NU ÉÉN DAG LANGER!
"Hoe mooi Tong Tong ook over China schrijft
laat ons goed bedenken, dat het Communis
tisch is. Communisme is anti-God. Dus is
China de vijand van alle gelovende volken"
In mijn encyclopaedie staat dat in China
leven: 6.000.000 Christenen van diverse
"secten", 10.000.000 Mohammedanen, 6.000.
000 Lamaistische Boeddhisten, 15.000.000
Animisten en een grote majoriteit van Tao-
istische-Boeddhistische geloofsvormen.
Misschien is dat wel "appelepap", maar
als we allebei proberen meer kennis hier
omtrent te vergaren, kan er over een maand
of zes een mooi artikel over in Tong Tong
verschijnen. Want hoe beter we onze vijand
leren kennen, hoe beter. T.R.
Het kan dwaas en gevaarlijk zijn, een dis
cussie te beginnen over minderheden of een
minderheid. Dwaas, omdat men dan vaak al
lerlei generalisaties naar voren brengt - zel
den geheel juist -, een minderheid eigenschap
pen toedicht die eigenlijk "projectschappen"
zijn, of die slechts kenmerkend zijn voor en
kelen hunner, de koppigheid van DE Fries,
het cosmopolitisme en "the way of life" van
DE Amsterdammer bv.... Bovendien gevaar
lijk, omdat argumenten die men in een beslo
ten kring uit, wel eens gemeengoed van de
massa kunnen worden (massa in dit verband
op te vatten in verticale structuur).
Toch kan ik niet nalaten hier een vraag te
poneren, die betrekking heeft op de Indische
Nederlanders. Voor zover ik weet is er nl.
(nog) geen studie over positie en houding
van de I.N. in onze samenleving. De vraag
- voor mij meer dan interessant alleen, omdat
ik zelf tot deze minderheid behoor - in hoe
verre de I.N. zich aansluiten bij, laten we zeg
gen, de humanitair-progressieve groeperingen
in ons land, dan wel bij de "onverschilligen"
(neutralen zou hier onjuist gebruikt zijn), of
zelfs zich thuis zouden voelen in het anti-
parlementarische-, anti-democratische kamp,
met als extreme ideologieën: fascisme en com
munisme. Om het scherper- en daarom mis
schien simpeler - te formuleren: hoe is hun
houding t.o.v. de on(anti-) -democratische ten
dens, die zich in steeds stuitender vormen
openbaart?
Degene die zich ooit met deze vraag bezig
gaat houden, zal enkele aspecten echt niet over
het hoofd kunnen zien, nl. angst, traditie en
rancune. Beangst is m.i. menig I.N. voor die
groep, die ik naïef omschrijf als de "zuivere
volkszielgroepof de "troon en altaargroep"
Hoe dan ook dat volksdeel dat vaak eigen
vervelende eigenschappen projecteert op ande
ren, minderheden soms. Wat doet nu de
I.N., sluit hij zich aan bij de humanitair-pro
gressieve groeperingen? Natuurlijk niet, er zul
len integendeel velen zijn misschien die zich
vereenzelvigen met dat volksdeel waarvoor ze
beangst zijn. Een ander aspect is de "traditie"
De meeste I.N. zijn gevormd in een maatschap
pij die o.m. wat politiekmindedness" betreft
wel zeer verschilt met de huidige Nederlandse
samenleving. Na, veelal als ambtenaar, geleefd-
of gediend te hebben onder een "verlicht des
potisch gezag"worden zij nu geacht weg te
weten (zonder enige scholing; vgl. het Ame
rikaanse onderwijs) in het samenstel van poli
tieke partijen, moeten meebeslissen over
regeringsvorm en -besluiten. Is de keus moei
lijk, verlangt men dan niet terug naar de tijd
dat anderen beslisten?
De rancune, voortspruitend uit onbehagen; bet
besef het niet (meer) aan te kunnen, is in
onze samenleving nu, niet het prerogatief van
menig I.N. Voor hem echter is een en ander
nog moeilijker te verwerken. Velen van hen
hebben een sprong in de tijd gemaakt, die
eeuwen bedraagt; uit een genoeglijk voort
kabbelende maatschappij (onze 18e eeuw?)
halffeodaal-agrarisch van structuur, waar zij
als verlengstukken van het koloniale gezag,
meegenoten van vele privileges van de heer
serselite, vaak woonden in ruime huizen met
grote tuinen en bedienden hadden, kwamen ze
terecht in een gecompliceerde samenleving, ge
ïndustrialiseerd, met uiterst nauw luisterende
tijdschema's, haarscherp ingestelde organisatie
vormen, en waarin het rationele element tot
dusver (Gode zij dank) de boventoon voert
Dan komt het gevoel ontworteld te zijn, dat
niet altijd positief verwerkt wordt, maar zich
ontwikkeld tot rancune, kristalliserend in een
gehak op de rede (zie aspect angst), of een
exaltatie van het anders-beter-zijn (een vorm
van racisme), het onbegrepen worden, het te
rugblikken naar "betere tijden"
Wie deze rancune in al zijn verscheidenheid
wil beproeven, bladere en leest eens door:
Tong Tong, Het Enige Indische Blad Ter
Wereld en let vooral op de stukken gesigneerd
met T.R. Hier enige citaten uit zo'n stuk, ge
titeld VERGETEN LEZERS uit het nummer
van 30-10- 64-'
Europa is helaas zijn Middeleeuwen
kwijt, zijn vermogen om mystiek te denken,
zijn ros Beyaert en zijn Heilige Graal. De
moderne westerse literatuur kent geen kos
telijke dievenverhalen zoals het Oosten ze
kent, of zo'n prachtig verhaal als Carel en-
de Elegast. We hebben nu alleen maar za-
gerige detective-verhalen met veel hypocri
tische moordenaars en hele brokken sex,
waarbij heel braaf de snoodaards op het
eind aan de galg komen
Ach, wij gewone mensen kunnen al
leen maar zeggen: Weet je nog? Lekker ja?
Niemand begrijpt je. Alleen wij begrijpen
elkander
de Rede, Ah l'histoire se répète, en
steeds weer zullen in deze maatschappij
keerlen, Ridders met Gulden Sporen in het
moeras lokken en afmaken met morgen
sterren
Veel Indischgasten, blank en bruin,
zijn aan de ketting gaan liggen. Don't tell
me
Zo zou ik enige tijd door kunnen gaan en
gelijksoortigs kunnen citeren uit andere num
mers van hetzelfde blad. Het is over het al
gemeen dom gezwets, de rancune walmt je
tegen. Nauwelijks een artikel dat zijn lezers
wegwijs probeert te maken in huidige proble
matiek, begrip wil kweken voor de ander-naas
te. Een gevaarlijk blad m.i. in zijn huidige
vorm. J.R.
Geachte Redactie,
Hierbij ingesloten een artikel dat t.z.t. zal
worden aangeboden aan een studenten
weekblad. Voordat dit echter gebeurt hoop
ik dat U zo vriendelijk wilt zijn het op te
nemen in Tong Tong ter discussie. Gaarne
het gehele artikel, daar coupures m.i. het
betoog zullen "verminken".
Het artikel heeft uitsluitend de bedoeling
een positieve bijdrage te leveren en is ont
staan uit onbehagen dat mij overviel toen
ik enige nummers van Tong Tong doorbla
derde. Hoogachtend,
Anonymus.
1. Brieven als deze behoren tot Tong
Tong's "dagelijks brood" sinds de dag ha-
rer oprichting. Als zodanig kan er voor een
uitzonderlijke keer toch publiciteit aan ge
geven worden, omdat de positie van Tong
Tong in de haar omringende wereld er iets
duidelijker mee wordt. Wij bedoelen de vol
maakt anonieme brief, waaruit zelfs niet de
groepering of de geestelijke instelling van
de inzender of zijn groep blijkt. Het post
stempel zegt: Amsterdam. In geen enkele
strijd ontbreekt de sluipschutter (die in een
Lees verder pag. 4
Voor inlichtingen betreffende standverhuur: tel. 0 70- 55.07.49
Of vraagt om toezending van onze
Pasar Malam folder met alle gegevens
AAN PASAR MALAM TONG TONG
Prins Mauritslaan 36 - Den Haag
Stuur mij geheel vrijblijvend Uw
Pasar Malam folder.
(Firma) naam:
Adres:
Woonplaats:
(Handtekening)
3