VAN HIER EN GUNDER Tong Uitgaven Vervolg van pag. 3 officiële oorlog nog betaald, gepensioneerd en gedecoreerd wordt) in vredestijd recent bekend is als een Lee Oswald, die een J. F. Kennedy met een "potshot" afmaakt. 2. Aangezien zulke mensen toch altijd met vol loon of deernis bejegend worden en dus merkwaardigerwijs een betrekkelijke erepositie innemen in de samenleving, zul len wij deze brief menselijk behandelen. 3. De enige vage indicatie uit welke rich ting hij komt, is de mededeling dat hij straks in een studentenblad geplaatst zal worden en dan automatisch beschouwd zal worden door de redactionele geheimhou- dings-verplichting van een redactie van een respectabel medium van academische opi nie. Met studenten heeft Tong Tong geen onverdeeld prettige contacten gehad. Naast een sporadische lezing van ondergetekende voor kleine studentengroepen zijn er ook felle anti-koloniale aanvallen op Tong Tong geweest. In deze verhouding zal ook met deze brief wel geen verandering komen. Verder zijn er trouwe en militante studen tenlezers van Tong Tong en 'bloeddrinkers Maar ook in een eventueel conflict over Tong Tong in beperkte studentenkringen gaat deze brief toch wel "als een wind zucht voorbij". 4. Na een pseudo geleerde inleiding komt eigenlijk als anti-climax een waarschuwing voor "dom gezwets". Eén van tweeën: het IS dom gezwets en dan is zeker een aca demisch inleidend betoog volstrekt onnodig (of de betoger degradeert zichzelf tot dom zwetser). Of het is GEEN dom gezwets en dan is de brandmerking wederom bezwa rend voor de geest des tijds in Nederland, waar zo verbazingwekkend veel wat men niet begrijpt of niet lust "afgedaan" wordt als dom gezwets. Bij elke verkiezing wor den alle candidaten door alle tegenstanders min of meer aangemerkt als "domme zwet- sers", zodat wij bij elke verkiezingsuitslag blijkbaar een Kabinet en twee Kamers vol domme zwetsers winnen. Ook op sociaal en cultureel terrein maakt men elkaar graag over en weer af als- domme zwetsers. Van daar dat zoveel Indischgasten zich na een tijdje confuus uit elke vorm van maatschap pelijke activiteit terugtrekken. "Dom ge zwets", is een misser. 5. Alweer wordt hier het "gevaar" genoemd van Tong Tong of in elk geval ondergete kende: de oude en populaire stok om de koloniale hond te slaan. Het is al lang geen geheim meer dat de "Indische injectie" in Nederland nog steeds met burgerjuffrouw achtige achterdocht bekeken wordt. Zelfs toen de Hollandse jongens van de politio nele acties na slechts twee jaar terugkwa men werd ervoor gewaarschuwd uit te kij ken met ze: ze zouden wel eens ideeën en gewoonten meegebracht kunnen hebben, die gevaarlijk konden zijn voor de onbe smette burgerij. En ach, hoe braaf leeft af ter all de nassiebal naast de Hollandse Nieuwe, en de bruine en gebruinde Indisch man naast de "viswitte" thuiszitter. Gevaar ...kom, kom! 6. De brief is ook om andere redenen on duidelijk. Waarom twee anonymiteiten? J.R. en Anonymus? Of spiedt een Anonymus in eigen nest op een andere Anonymus? Zijn beide Raffles-achtige onbekenden (met De Zwarte Hand op de deur) studenten? Of willen ze alleen de studentenwereld ver dacht maken? Of zijn ze zo laf, dat ze zich al bij voorbaat achter een studentenbolwerk willen verschansen? Sinds wanneer zijn woord en begrip "studentenwereld" boe mannen geworden voor de maatschappij? Of is misschien de verborgen naam Jan Rakker (voor J.R.) niet imposant genoeg en moet daar dan de kwalificatie "student" bij? Is dit geen diskwalificatie van het stu dentschap? 7. Er is alle reden voor ons om aan te nemen dat de man GEEN student is, want welke academicus durft te eisen dat een aanval onbesnoeid moet blijven, terwijl de aanval zelf gebaseerd is op welgeteld vier "snoeisels" uit een breed en respectabel werk van acht jaren, waarop verscheidene Universiteiten geabonneerd zijn en dat ge heel is opgezet in de geest van de juist ter hand genomen vorsingstaak van de ko loniale historie van Engeland door de Uni versiteit van Oxford? Niet zeggen: "Niets- meetemèke". Een student is geen korporaal zonder vooruitzichten. 8. Nu niet haastig teruggekrabbeld en ge zegd: "De rest van Tong Tong gaat er nog mee door - alleen Tjalie is een dom zwet ser!" Want zouden werkelijk zoveel duizen den Indische Nederlanders (waaronder tal loze academici en zeker ook wel één hoog leraar van Anonymus van de vele profes soren) critiekloos en dom de redactionele leiding van Tjalie accepteren? De opvattin gen van Anonymus zijn werkelijk in elk op zicht grotesk van afmeting! Hij verdient ei genlijk zonder meer de humanitair-progres- sieve leiding over alle Anonymi, die een beter, nobeler en wijzer blad zouden kun nen stichten, ter vernietiging van de draak Tong Tong. Daarbij vergeleken is 't baantje van sluipschutter toch waarlijk al te nede rig, al blijft het altijd een promotie voor een I.N., die zijn groep zo laag aanslaat als J.R. in drie alinea's doet. Overigens het indruk wekkendste staaltje van "colonial history in a nutshell" dat wij ooit lazen. "A hell of a nutshell!", zogezegd. 9. Waarom dan überhaupt zoveel aan dacht besteed aan deze brief? Omdat zij symptomatisch is voor wat wij al acht jaren voortdurend ondervinden (ook van lezers in hun eigen omgeving). Laat ons niet ver geten dat in elke activiteit van ons ook het schot in de nek dreigt, waarmee een eind kan komen aan elk werk, hoe eervol ook. Anonymus komt echter zeker een crediet toe: dat hij waarschuwt dat er een schot komt. "Thanks a lot, gunman! And now: shoot!!" En lang leve het progressief-hu- manitaire Wilde Westen! T.R. P.S. Natuurlijk is dit een veel te zwaar-op- de-handse afdoening van de brief van Ano nymus. Dit antwoord is ook alleen bedoeld als een "anatomisch lesje" voor hen die in eigen kring soortgelijke dingen te horen krijgen en er geen raad mee weten. Het is mogelijk elke aanval rustig te bekijken en te "ontleden", waarna het opzetten van een eventuele tegenaanval niet meer moeilijk is. We hopen ook serieus dat Anonymus er niet al te veel "pijn" van krijgt. After all is hij nog jong en over een jaar of twintig zelf "oud-gast" met alle nare gevolgen van dien K? wt& imi A. Th. Manusama Njai Dasima Code: nd Je-lah-je-kripoet Nieuwe moppen en verhalen uit het oude Indië. Code: kr Prijs: f. 2,95 4- Porti f. 0,30 totaal: f. 3,25 Prijs: f. 2,50 4_ Porti: f. 0,25 totaal: f. 2,75 Ucee De schoonste triomf van de Indo-de tective Code: id Prijs: f. 2,50 4. Porti: f. 0,25 Njai Dasima voor totaal: f. 2,75 Indo-detective, samen Prijs: f. 4, 4_ Porti: f. 0,40 totaal: f. 4,40 DE TOER IN HET VOLKSGELOOF j c uAzmtmti J. C. Hazewlnkel De tijger in het volksgeloof .y/'tT'ivfr' Code: tij Prijs: f. 4,25 4. Porti: f. 0,30 totaal: f. 4,55 Te bestellen door storting op giro 6685 of afhalen bij Tong Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4