VAN HIER EN GUNDER
Tong Uitgaven
Vervolg van pag. 3
officiële oorlog nog betaald, gepensioneerd
en gedecoreerd wordt) in vredestijd recent
bekend is als een Lee Oswald, die een
J. F. Kennedy met een "potshot" afmaakt.
2. Aangezien zulke mensen toch altijd met
vol loon of deernis bejegend worden en
dus merkwaardigerwijs een betrekkelijke
erepositie innemen in de samenleving, zul
len wij deze brief menselijk behandelen.
3. De enige vage indicatie uit welke rich
ting hij komt, is de mededeling dat hij
straks in een studentenblad geplaatst zal
worden en dan automatisch beschouwd zal
worden door de redactionele geheimhou-
dings-verplichting van een redactie van een
respectabel medium van academische opi
nie. Met studenten heeft Tong Tong geen
onverdeeld prettige contacten gehad. Naast
een sporadische lezing van ondergetekende
voor kleine studentengroepen zijn er ook
felle anti-koloniale aanvallen op Tong Tong
geweest. In deze verhouding zal ook met
deze brief wel geen verandering komen.
Verder zijn er trouwe en militante studen
tenlezers van Tong Tong en 'bloeddrinkers
Maar ook in een eventueel conflict over
Tong Tong in beperkte studentenkringen
gaat deze brief toch wel "als een wind
zucht voorbij".
4. Na een pseudo geleerde inleiding komt
eigenlijk als anti-climax een waarschuwing
voor "dom gezwets". Eén van tweeën: het
IS dom gezwets en dan is zeker een aca
demisch inleidend betoog volstrekt onnodig
(of de betoger degradeert zichzelf tot dom
zwetser). Of het is GEEN dom gezwets en
dan is de brandmerking wederom bezwa
rend voor de geest des tijds in Nederland,
waar zo verbazingwekkend veel wat men
niet begrijpt of niet lust "afgedaan" wordt
als dom gezwets. Bij elke verkiezing wor
den alle candidaten door alle tegenstanders
min of meer aangemerkt als "domme zwet-
sers", zodat wij bij elke verkiezingsuitslag
blijkbaar een Kabinet en twee Kamers vol
domme zwetsers winnen. Ook op sociaal
en cultureel terrein maakt men elkaar graag
over en weer af als- domme zwetsers. Van
daar dat zoveel Indischgasten zich na een
tijdje confuus uit elke vorm van maatschap
pelijke activiteit terugtrekken. "Dom ge
zwets", is een misser.
5. Alweer wordt hier het "gevaar" genoemd
van Tong Tong of in elk geval ondergete
kende: de oude en populaire stok om de
koloniale hond te slaan. Het is al lang geen
geheim meer dat de "Indische injectie" in
Nederland nog steeds met burgerjuffrouw
achtige achterdocht bekeken wordt. Zelfs
toen de Hollandse jongens van de politio
nele acties na slechts twee jaar terugkwa
men werd ervoor gewaarschuwd uit te kij
ken met ze: ze zouden wel eens ideeën en
gewoonten meegebracht kunnen hebben,
die gevaarlijk konden zijn voor de onbe
smette burgerij. En ach, hoe braaf leeft af
ter all de nassiebal naast de Hollandse
Nieuwe, en de bruine en gebruinde Indisch
man naast de "viswitte" thuiszitter. Gevaar
...kom, kom!
6. De brief is ook om andere redenen on
duidelijk. Waarom twee anonymiteiten? J.R.
en Anonymus? Of spiedt een Anonymus in
eigen nest op een andere Anonymus? Zijn
beide Raffles-achtige onbekenden (met De
Zwarte Hand op de deur) studenten? Of
willen ze alleen de studentenwereld ver
dacht maken? Of zijn ze zo laf, dat ze zich
al bij voorbaat achter een studentenbolwerk
willen verschansen? Sinds wanneer zijn
woord en begrip "studentenwereld" boe
mannen geworden voor de maatschappij?
Of is misschien de verborgen naam Jan
Rakker (voor J.R.) niet imposant genoeg
en moet daar dan de kwalificatie "student"
bij? Is dit geen diskwalificatie van het stu
dentschap?
7. Er is alle reden voor ons om aan te
nemen dat de man GEEN student is, want
welke academicus durft te eisen dat een
aanval onbesnoeid moet blijven, terwijl de
aanval zelf gebaseerd is op welgeteld vier
"snoeisels" uit een breed en respectabel
werk van acht jaren, waarop verscheidene
Universiteiten geabonneerd zijn en dat ge
heel is opgezet in de geest van de juist
ter hand genomen vorsingstaak van de ko
loniale historie van Engeland door de Uni
versiteit van Oxford? Niet zeggen: "Niets-
meetemèke". Een student is geen korporaal
zonder vooruitzichten.
8. Nu niet haastig teruggekrabbeld en ge
zegd: "De rest van Tong Tong gaat er nog
mee door - alleen Tjalie is een dom zwet
ser!" Want zouden werkelijk zoveel duizen
den Indische Nederlanders (waaronder tal
loze academici en zeker ook wel één hoog
leraar van Anonymus van de vele profes
soren) critiekloos en dom de redactionele
leiding van Tjalie accepteren? De opvattin
gen van Anonymus zijn werkelijk in elk op
zicht grotesk van afmeting! Hij verdient ei
genlijk zonder meer de humanitair-progres-
sieve leiding over alle Anonymi, die een
beter, nobeler en wijzer blad zouden kun
nen stichten, ter vernietiging van de draak
Tong Tong. Daarbij vergeleken is 't baantje
van sluipschutter toch waarlijk al te nede
rig, al blijft het altijd een promotie voor een
I.N., die zijn groep zo laag aanslaat als J.R.
in drie alinea's doet. Overigens het indruk
wekkendste staaltje van "colonial history
in a nutshell" dat wij ooit lazen. "A hell of
a nutshell!", zogezegd.
9. Waarom dan überhaupt zoveel aan
dacht besteed aan deze brief? Omdat zij
symptomatisch is voor wat wij al acht jaren
voortdurend ondervinden (ook van lezers
in hun eigen omgeving). Laat ons niet ver
geten dat in elke activiteit van ons ook het
schot in de nek dreigt, waarmee een eind
kan komen aan elk werk, hoe eervol ook.
Anonymus komt echter zeker een crediet
toe: dat hij waarschuwt dat er een schot
komt. "Thanks a lot, gunman! And now:
shoot!!" En lang leve het progressief-hu-
manitaire Wilde Westen! T.R.
P.S. Natuurlijk is dit een veel te zwaar-op-
de-handse afdoening van de brief van Ano
nymus. Dit antwoord is ook alleen bedoeld
als een "anatomisch lesje" voor hen die in
eigen kring soortgelijke dingen te horen
krijgen en er geen raad mee weten. Het is
mogelijk elke aanval rustig te bekijken en
te "ontleden", waarna het opzetten van een
eventuele tegenaanval niet meer moeilijk is.
We hopen ook serieus dat Anonymus er
niet al te veel "pijn" van krijgt. After all
is hij nog jong en over een jaar of twintig
zelf "oud-gast" met alle nare gevolgen van
dien
K? wt& imi
A. Th. Manusama
Njai Dasima
Code: nd
Je-lah-je-kripoet
Nieuwe moppen
en verhalen uit
het oude Indië.
Code: kr
Prijs: f. 2,95
4- Porti f. 0,30
totaal: f. 3,25
Prijs: f. 2,50
4_ Porti: f. 0,25
totaal: f. 2,75
Ucee
De schoonste triomf van de Indo-de
tective
Code: id Prijs: f. 2,50
4. Porti: f. 0,25
Njai Dasima
voor
totaal: f. 2,75
Indo-detective, samen
Prijs: f. 4,
4_ Porti: f. 0,40
totaal: f. 4,40
DE TOER
IN HET
VOLKSGELOOF
j c uAzmtmti
J. C. Hazewlnkel
De tijger in het
volksgeloof
.y/'tT'ivfr'
Code: tij
Prijs: f. 4,25
4. Porti: f. 0,30
totaal: f. 4,55
Te bestellen door storting op giro
6685 of afhalen bij Tong Tong, Prins
Mauritslaan 36, Den Haag.