Slavernij of Dienbaarheid? Maar daar waar gezag bestaat, is dienbaar heid, OOK VAN DE LEIDER T.A.V. ZIJN DIENAAR. Wat mij vaak in Europese opinies ge troffen heeft, is het volkomen gebrek aan inzicht in het verschil tussen dienbaarheid en slavernij. Ik heb nooit begrepen waarom men bijv. knechten, bedienden, baboes, etc. beklaagt omdat zij "in zekere zin" slaven zijn. Slaaf wordt een bediende alleen als hij het despotisme van zijn baas aanvaardt. De eventuele fout ligt dus buiten de die nende figuur. Ook heeft het mij verbaasd dat men het bestaan van rickshawkoelies, contractanten, betjarijders en schoenpoet sers "onmenswaardig" acht. Ik heb in Span je en Mexico en Azië mensen gezien van dit "slag" die in LETTERLIJK ALLE opzich ten achtbaar waren, naast opdrachtgevers, die akelige ingebeelde slaven waren van hun eigen bazen. What's wrong! Zo ben ik ervan overtuigd (en dit vraagt geen bewijs) dat overal waar slaven waren, Lees verder pag. 6 t KWARTAALABONNEES Denkt U om het nieuwe kwartaal? J 't Abonnementsgeld bedraagt 3,75. Het gironummer van Tong Tong is 6685. Wanneer U tijdig gireert be spaart U zichzelf de incassokosten en ons veel extra werk. Alvast hartelijke dank! De Administratie. In mijn leven heb ik duizenden mensen ontmoet, van alle kleur en ras en stand, die of vrij man of slaaf zijn. Dit heeft niets te maken met het voor "cash" verkocht worden. Voetballers en superintendenten worden vaak ook voor cash verkocht. Dit heeft niets te maken met een sociale of zelfs culturele positie. Dit heeft niets te maken met onafhankelijk "eigen baas zijn Tijdens een "bliksem-oponthoud" in Nederland op zijn doorreis naar Indonesië vond Tjalie gelukkig nog de gelegenheid om de Indonesische ambassadeur in Nederland, Mr. Soedjar- wo Tjendronegoro te feliciteren en welkom te heten in zijn nieuwe functie. Dat gebeurde op de Utrechtse Jaarbeurs, waar in de enorme drukte t.g.v. de Indonesië-dag toch nog wel een paar minuten gevonden konden worden voor een hartelijke kennismaking. Op de foto: v.r.n.l. Mr. Soedjarwo Tjendronegoro, de Heer Wiarto, pers-attaché van de Indonesische Ambassade en Tjalie. a. Toen korte tijd terug de laatste negerslaaf in Amerika op 100-jarige leeftijd stierf, ging dit feit aan de Amerikaanse pers niet voorbij. En werd er weer publiciteit (zij het meestal onbegrepen) verleend aan de vaak door deze neger herhaalde uitspraak; "Ja, slavernij is slecht, MAAR NIET ZO SLECHT ALS VELEN DENKEN b. Toen ik eens, enkele jaren na de on afhankelijkheid van Indonesië, met een Hol landse collega op bezoek was bij de Ja vaanse posthuiscommandant in een heel klein plaatsje ver buiten Java, werden door een meisje verversingen binnenbracht en gepresenteerd. Voor ons, gasten, gebeurde dat met een lichte buiging, maar toen onze gastheer bediend werd, naderde het meisje hem knielend om het glas limonade te pre senteren. Ik herkende hierin de hormat aan een man die ondanks zijn eenvoudige po sitie een telg moest zijn van een aristocra tisch geslacht (dit inzicht werd later beves tigd toen ik de volledige naam van de poli tie man vernam). Ik zag ook dat de houding van het meisje NIET slaafs was, en dat het mogelijk kan zijn om zelfs "kruipend" een waardigheid te bezitten die vele mensen rechtopstaande of in een hoge positie niet eens hebben. Uit mijn ooghoek kon ik ook zien dat mijn Hollandse collega (een baroe) gewoonweg ontzet was. Na de bevrijding uit de koloniale slavernij en de regenten- slavernij nog zó iets! Op weg naar huis hebben we een lange vruchteloze discussie gehad. c. Eens op weg naar het Noorden van Californië op de eindeloze "route 99" met Hollandse "eindeloze horizonten" aan de lopende band, reed ik eens een wandelaar achterop, een figuur die je in de bewoonde wereld al niet eens ziet, laat staan in de woestijn. In de flits dat ik hem voorbijreed zag ik dat het een hobo was, een zwerver, een Flierefluiter. De hobo was een neger. Zulke hobo's heb ik wel meer gezien langs de onmogelijk lange freeways en highways van Amerika, veelal blanken, oud, met een witte baard, in "rags and tatters", maar van een zorgeloze vrijheid, die letterlijk van hen afstraalt ...als je het herkennen kan! Ik stopte en reed achteruit, bood de hobo een lift aan. Hij keek me een paar momen ten onderzoekend aan en zei eindelijk (op mijn: "Can I give you a lift?"): "Sure can, man". Zonder tikje aan de hoed of het "Mister" voor vreemden. En stapte in, zijn bundel haveloos goed, waaronder een de ken als een schilderij van Karei Appel, maar dan geleefd en niet gemaakt, op de achter bank gooiend. En toen we verder reden was zijn tweede opmerking: "It sure can be lonely on the highways", waaruit bleek dat HIJ MIJ wel een dienst wilde bewijzen i.p.v. ik hem! Omdat ik zo alleen was in mijn auto en hij zich niet alleen voelde. of geduldig werknemer. Ik ben zelf bij en met Tong Tong beurtelings meester en slaaf geweest. Het heeft niets te maken met "vrij heid". Het is droevig dat veel mensen dit on derscheid nog niet zien en dat vooral po litieke agitatoren er (bewust of onbewust) zoveel ontevredenheid en haat mee zaaien. Want het slaaf zijn wordt bepaald door geest en karakter van elk mens individueel. Het is droevig ook dat zoveel uitmunten de dienbaarheid met slaafsheid wordt ver ward en smet wordt gezaaid waar eer ge geven had moeten worden, schaamte wordt ondervonden waar gerechte trots had horen te zijn. Geen één staat of maatschappij of mens kan ooit groot worden in de wereld zonder trouw en dienbaarheid van zijn dienaren. Daar mogen en kunnen slaven bij zijn. Dat is waar. Maar helaas wordt ook de schromelijke fout gemaakt door vele dienaren zelf om zich slaaf te voelen. En door vele toeschouwers om slavernij te zien, waar alleen dienbaarheid is. Veelal is bij al deze maatstaven het spreekwoord van toepassing, dat de waard zijn gasten ziet zoals hij zelf is. En veel mensen, die zelf een slaafse natuur hebben, nemen veel te gauw slavernij waar, waar deze niet bestaat. Slavernij bestaat. Dat is waar. Waar dwingelanden zijn, bestaan ook slaven.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5