it'/d van hier en gunder Vervolg van pag. 3 de man ontbrak die dit talent had kunnen ontwikkelen. Ik ken veel Indische kringetjes en "pro beersels van clubs", waarin de grootste af- brekerszijn: het veel te lang wrokken op ou de antipathieën, het veel te melig zijn om nieuwe en oude sympathieën, het veel te veel elkander ontzien en het veel te weinig samen zoeken naar constructieve kernen. Ik geef Lamster direct gelijk als hij zegt dat gesprekken op het laatst vervelend wor den als het nooit tot een uitwisseling van gedachten (en cultuurwaarden) kan komen, omdat de Hollander niets van het Oosten weet of wil of kan weten. Alleen maar luis teren maakt een mens ook dood. Dit be grijpt de Hollander nooit goed genoeg: dat hij ook luisteren moet en niet te gauw "ner gens wat van snappen omdat je er hier toch niks voor koopt". Aan de andere kant moet ik tot mijn spijt vaststellen dat de doorsnee Indischman van zijn Land van Herkomst ontstellend weinig afweet. Niets van Javaan se zeden en gewoonten, niets van wajang of gamelan, niets van de Indonesische his torie, niets van het bestuursstelsel, niets van de literatuur. En je kan toch onmogelijk verwachten dat de Hollandse toehoorder al leen maar getracteerd wil worden op ver halen over lekker eten of krijgsgevangen- pijn. Zoals Lamster ziet: bij zorgzame uitoefe ning van critiek liggen de kaarten toch vaak minder mooi (of lelijk). En met het ontwik kelen van evenwichtige critiek is Tong-Tong IIIIIIIIIIIIIM TJALIE'S REIS NAAR INDONESIë f Zoals wij in ons vorig nummer al j 1 schreven is Tjalie, alhoewel de j f. 10,000,nog niet bereikt zijn, 1 toch van start gegaan. Als alles vlot 1 verlopen is, moet hij op dit moment J 1 alweer 14 dagen in Indonesië hebben 1 doorgebracht. g Van onderweg ontvingen we al wel j bericht en de eerste reisbrief, ge- I schreven vanuit Bangkok, begint op 1 pag. 8 van dit nummer. Gelukkig gaat het reisfonds nog steeds omhoog dankzjj de vele bij- j j| dragen van de abonnees. 1 Op 31 maart j.l. was er nog nèt geen I 10.000,binnen, om precies te zijn: er was op die dag f. 9739,34 fi gestort door 1420 abonnees. Tegen de tijd dat U dit leest zijn we misschien zover en het ziet er wel naar uit dat we die f. 10.000, 1 nog zullen passeren. (Gelukkig maar, want dat blijkt hard nodig te zijn). 1 Alle goede gevers: hartelijk dank, 8 dat U het mogelijk heeft gemaakt, J dat Tjalie daar nu is en er voor ons 1 over kan schrijven! mini nu al acht jaren bezig - en ik hoop dat wij allemaal intussen toch flink gevorderd zijn! T.R. UIT EEN PRIVé BRIEF "Als ik terugdenk aan onze PHS-tijd (de 3-jarige HBS met voortgezette handelsschool en stuurmanscursus te Batavia - T.R.) en zie waar ik nu sta en waar jij staat, voel ik me gewoon beroerd. Mijn vrouw en ik werken, en we hebben het werkelijk breed. Onze oude dag is ruim verzekerd in alle eenvoud van ons bestaan en met al onze tekortkomingen toch zeker ook als een soort verdiend loon na een nuttig leven"jij ploetert maar voort met Tong Tong en misschien werk je je kapot tot je laat ste dag voor een zaak, die je als Baron von Miinchhausen bij je pruik uit het moeras moet houden. Je weet, hoe ik Tong Tong waardeer, maar TECHNISCH kan ik zonder Tong Tong leven. En iedereen kan zonder Tong Tong le ven. En jij ook, als je maar niet zo eigenwijs was... En je zou het stukken beter hebben!" X Het grote verschil is dat jouw geluksop vatting de mijne niet is. En werkt niet elke mens naar zijn geluk toe? Mijn opvatting van geluk is niet een tevreden en verzekerd leven in een goed gemeubileerd huis (op een budget van f 600 tot f 6000 en meer per maand) na een leven van eerlijke ar beid. Ik heb altijd met een soort van verba zing in huizen rondgelopen: waartoe deze verdeling in kamertjes en kamers met spe cifieke eigen gemakken in alle graden van luxe? Ik heb altijd een soort van systema tiek in onze behuizing geproefd die onna tuurlijk is, remmend voor ons bestaan als cosmisch mens. Ook in onze opvattingen van goed en kwaad. In onze maatstaven van beschaafd en onbeschaafd, van laag en hoog. Daarom heb ik me gelukkiger kunnen voelen in een huisje in de kampong achter Leuwiliang en onvergeetlijk geluk beleefd op sawahterrassen met "alleen maar tja- poengs en kodoks", in bruin kaliwater met alleen maar "kepala timah"-visjes en djoe- loeng-djoeloengs, bij een dessavrouw die mij rijst met selada aer en sambal te eten gaf, meer dan aan het Prado in Madrid, de Boulevard des Italiens in Parijs of de Apol- lolaan in Amsterdam. Het gaat niet om de meetbaarheid van dingen (voor mij), maar om het bevrijd zijn van dingen, het verlost zijn van de eeuwige "mag-niets" en "moet- wels" van het beschaafde leven. Veel van die waarden zie ik als volkomen ongefun deerd en absurd, het beschaafde leven als een automatisme ver buiten onze denk- controle. En als gevolg daarvan zie ik de mensheid eigenlijk niet lijden onder een aantal geformuleerde onbehaaglijkheden (waaraan men alleen min of meer kan ont komen), maar onder een last van ongefor muleerde (immers vergeten) misconcepties, die ons hinderen als erwten onder en naal den in een bultzak. Als ik vrij was om te gaan waar ik wilde en mocht leven als ik wilde, zou ik een volslagen ander levenspatroon volgen met een groot aantal nieuwe geluksinzichten. Natuurlijk niet zonder gevaren en levens bedreiging, maar zo is ook ieder modern leven. En misschien met nieuwe hatelijkhe den en gebreken, maar hoe dan ook NIEUW en zonder ontzaglijke vermoeiienissen van deze afgesleten beschaving. Vraag me niet ze te noemen. Ze zijn zo uitzinnig dwaas en misschien wel shocking, dat ik er met niemand over praten wil. En ze bewaar als een droom. Maar ik bèn niet vrij. En aangezien ik jouw levenspatroon niet hebben kan, maak ik een ander, een "rand-patroon": dit be staan met Tong Tong, waarvan ik tot mijn verbazing gemerkt heb dat duizenden er toch van houden, al is het onnut, onlogisch, onacceptabel, on-dit en on-dat. Zouden mis schien meer mensen zulke dromen hebben als ik? Wij zullen dan allemaal "gekooid moeten sterven in dit beschavingspatroon" en daarbij kan je boffen als jij of wanboffen als ik, maar niets is te vergelijken bij zelfs maar de dróóm van de supreme bevrijd- heid der dingen van vandaag. Dit is een weggegooide brief, omdat je er niets van zult begrijpen, maar er is een handvol men sen die het wel begrijpen, zelfs zonder woorden. "Hallo there, you few! You're not alone!" T.R. ZEKERING "Waar je zelf je tekortkomingen (en vaak onmacht) toegeeft, verbaast het me dat je met je ongetwijfeld scherpe critische verstand toch zo doordrijft..." (Uit een brief uit Indonesië) Het is geloof ik algemeen menselijk. Wij worden allemaal geboren met een conceptie die boven onze vermogens ligt en met ta lenten die meer vragen dan onze beperkte aanleg en omstandigheden kunnen honore ren. Ikzelf ben "gezegend" met het talent van "de stem" (zoals men zegt: hij kan schrijven, of: hij kan praten), en dat talent mousseert sterker in mij dan ik met mijn beperkte aanleg en beperkte omstandighe den kan honoreren. De Nederlandse literatuur en journalistiek kunnen mij immers "missen als kiespijn" en voor de Indië-stem is het Nederlandse, het Indische en het Indonesische publiek (misschien ook wel terecht) onverschillig. Met mijn nuchtere verstand moet ik dus zeggen: laat me mijn talent alleen maar ge bruiken voor rehabilitatie-uitkeringen, wet houdersvergaderingen, pensioenklachten en Libelle-verhaaltjes. Daar verdien je boven dien nog een aardige boterham ook aan. Maar nu komt het tragische: dat KAN ik niet. De geschiedenis der mensheid en de maat schappij van vandaag zitten vol zulke typen op allerlei gebied. Geloof mij: ook al ont komen zij daarvoor "hun gerechte straf" niet, zij bestaan en zullen eeuwig blijven bestaan. Ze zijn als de zekeringen in zo veel schakelkasten: te veel stroom voor de weerstand, en dus doen ze hun dienst met eindeloos veel pijn of gaan te vroeg kapot. Welke waarde dit menselijk verschijnsel voor de samenleving heeft, moet U zelf maar beoordelen. T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4