De eerste reisbrief van Tjalie 8 oooooooooooooooooooooooooooo Bangkok, 29 Maart. Deze eerste brief komt van Bangkok. Het is acht uur 's morgens en ik transpireer ver schrikkelijk. Dat is overigens het geval sinds de eerste minuut van aankomst in de tropen en wel in Bangkok, drie dagen terug. Na elf jaren in Europa ben ik lichamelijk compleet een "baroe" geworden! De hitte is heel anders dan die van Ca- lifornië, veel vochtiger en klammer. En toch niet onaangenaam, want een lichaamsfunc tie die elf jaren lang geslapen heeft is weer tot leven gekomen: het is goed te transpi reren. Vooral natuurlijk ook als je weer regelmatig drie maal per dag kan "baajen": echt ouwerwets lekker sirammen! Nu ben ik alleen nog maar benieuwd hoe gauw m'n lichaam weer geacclimatiseerd zal zijn en niet meer zo gauw en zo veel zal "tran spireren als een blanda". Hoewel je het altijd wel geweten hebt, realiseer je je nu pas welke physieke "el lenden" onze Europese voorvaderen hadden te doorstaan toen ze voor het eerst in de tropen doordrongen, van Jan Huygen van Linschoten en Vasco da Gama af tot de laatste "uitgezonden kracht" toe! Natuurlijk reizen we nu niet meer zo lang zaam als "toen froeher". Zelfs met veel tussenstops ben je nu per jet-vliegtuig in een paar dagen in Indonesië. Maar het beeld van een gradueel veranderende mens heid is hetzelfde gebleven: hoe oostelijker je komt, hoe bruiner de mensen worden, hoe slanker en hoe "roeweter". De karak teristieke orde en "kanalisering van men senmassa's" van Europa raakt meer verlo ren naarmate je van Amsterdam zuidelijker en oostelijker komt. Na Amsterdam is Rome eigenlijk al heel erg on-Europees en wordt je ook nog eens apart duidelijk dat elders in de wereld on der "Europees" eigenlijk alleen verstaan wordt: Noord-West Europa. En dus niet an dere geografisch-Europese cultuurwaarmer- ken als Grieks, Pools, Russisch, Roemeens, Iberisch. Rome is eigenlijk alleen maar cul tuur-historisch Europees: het behoort tot onze geschiedenis. En dat wordt nogeens benadrukt door de "historische littekens" van uitdrukkelijk niet-Europese bouwvallen als die van het Colosseum, de Termen van Diocletianus, Trejanus, enz. enz. Hier mis je werkelijk elk spoor van het denken van Pascal, Shakespeare, Goethe. Hier sta je al met één been ver in het Oosten. Dat wordt duidelijk als je rondzwerft door Beiroet, dat sinds onheuglijke tijden tran sito-handelspost is tussen de Mediterraanse en Oosterse beschavingen. En intrinsiek oosters is, ondanks de vele Franse tjaps op het maatschappelijk leven. Hier wordt het b.v. al direct veel minder gemakkelijk om overal terecht te kunnen met de touristen- en handelstaal van het Westen, de Engelse taal. Hier zijn prijs kaartjes per sé geen gefixeerde prijs-indi- catie meer, maar alleen "onbetrouwbare deur tot eindeloos tawarren". Op de tafel in Europese en nationale restaurants doet de lombok zijn intrede. In de air-port hallen wemelt het van in burnous gehulde mannen en gesluierde vrouwen, die zich tussen de groeperingen van westers geklede mensen bewegen als betoverde tenten. Op de bank naast mij in de wachtkamer zat een heel gezelschap kwetterende witgemantelde man nen en vrouwen, die allemaal een splinter nieuw alluminium keteltje bij zich hadden en nul andere valiezen of tassen. Die pikten de plane naar Saudie Arabië. Westerse cultuur is eigenlijk alleen nog maar te zien in kleding. Je boft als je een Engels, Frans of Duits woord opvangt. Wes terse cultuur is verder ook aanwezig in de tijdschriften-kiosken met de "plastic-cover- er crime and love stories", de tijdschriften met Bardot en Mansfield enz. in zeer sum miere kleding. Op de bovenste plank van het eerste rek staan naast elkaar: Fanny Hill, The Second Sex en Lady Chatterley, ik weet niet om wie te plezieren: de Euro pese touristen of de grage cultuurminnaars van de Mid-West. De cultuur is 180 graden omgedraaid. Vijftig jaar geleden lazen wij in Europa van de barbaarse gewoonten van het Oosten. Nu leest men in het Oosten van de barbaar se gewoonten van het Westen. In de bios copen draaien "The Killers" en een "o-la-la Franse film". Vroeger kochten Europese touristen hier Arabische trommels en ci thers. Nu hebben de "music shops" elec- 8 DE EERSTE REISBRIEF O O O O En hier is dan de eerste Reis- o 8 brief van Tjalie. Zoals in ons o O vorig nummer beloofd, hebben 8 O wij alle moeite gedaan dit artikel 8 O nog in dit nummer te plaatsen. We zien met spanning uit naar 8 Tjalie's ervaringen in Indonesië. 8 8 Redactie. 8 o o 3000000000000000000000000000 trische guitaren en zingt de moderne Omar Khayyam zijn Oosterse liefde uit op de wijze der Beatles. Het is allemaal nogal verwarrend en droevig. Verder is Libanon door de Arabische olie-milliarden het Zwit serland geworden van West-Azië en verhui zen over de banken daar millioenen even gemakkelijk als grutterswaren in Varsseveld Maar nogmaals: wat in het algemeen de "bewegende mensenmassa's" betreft: die worden op weg naar het Oosten steeds on ordelijker naar Westerse begrippen. Auto's rijden altijd als bezeten; mensen schijnen eeuwig te moeten "krioelen", maar wonder lijk is ook dat er toch een positieve orde schijnt te bestaan, want het typische op elkaar gebots en tegen elkander gewrijf van de Europese trottoirs ontbreekt hier volkomen. Men glijdt langs elkander heen en niemand raakt niemand. Op straat zijn niet meer (of niet minder) aanrijdingen dan in Europa. Verkeersbordjes met maximum snelheden hebben precies dezelfde functie als prijskaartjes in étalages: niemand be kommert er zich om. Lui en langzaam be wegen zich even gemoedelijk tussen en langs bliksemsnel en nerveus zonder enige graadmeter. Het is de France cité zonder "salauds" en "cochons" en overigens bemoeit men zich ook op elk ander gebied niet met el kaar. De opzichtig geklede juffer ontbreekt en (dus) ook de "wolf-whistle" en de bru tale blik. Er is zo enorm veel variatie in kleding en huidskleur en gelaatskarakteris- tiek, in architektuur en dialecten, dat men "zich niet meer behoeft aan te stellen" door origineel, chique of sexy te zijn. Dus is men het ook niet. Punt. In Bangkok trof ik direct dezelfde vol heid en gevarieerdheid in het levenspatroon aan als van het oude Batavia buiten de Europese wooncentra. In de restaurants en eethuisjes een doodeenvoudig "onaf- werkbare" rijkheid van keuze en smaak. Naast de universele coca-cola, soda en whiskey b.v. dronk ik in een tempel gewoon water dat door melatieknoppen en andere bloemblaadjes een aparte geur gekregen had en smaak, zoals ik nergens anders ter wereld ooit geproefd had. Het water in een niet ijsgekoeld, maar koud'gehouden in een paso, een aarden pot. De essence en aro ma's waren zuiver natuurlijk. Deze drank bestond al vóórdat Europa geboren was. Zij leeft nog. Je hebt heel eenvoudige schotels als b.v. de "nom tjien"wat bami-achtige slierten met een sausje, waarvan de smaak overeenkomt met die van laksa. Prijs 20 setang of 9 Holl. centen. Een portie satee (dezelfde naam en smaak als van Indone sië) kost pl. min. 40 ct, een portie kooi tio latna (lijkt en smaakt als goede tjap tjai) 50 ct. Je kan al deze gerechten con- -sumeren op kleine stoeltjes in de open lucht of in restaurantjes net als in Indonesië. De sfeer is even gemoedelijk en "ongegeneerd' als in Holland het eten aan een haringtent of een petat friet-kraampje. Maar smaken in Holland alle haringen met of zonder ui tjes) en petats gelijk, in Bangkok eet je bij elke verkoopster elk gerecht weer met een andere smaak, net zoals de gado-ga- do's en petiels in Indonesië. Lees verder pag. 9 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 8