Mandiën en „Het Bad" door Eline Canter Cremers-van der Does Pouwels I Pouteels LI DIOGENES en DJOJO BOJO j j KOKKIES Rijstwinkels Vervolg van pag. 14 de Europese tafel wint absoluut aan smaak bij het gebruik van vetsin. Een andere eigenaardigheid van hoge cu linaire betekenis is het mengen van vlees- en vissmaak. Bovenstaande schotel wint aan waarde, als er na het vlees een handje vol oedangkjes in de wadjan gaan. Nasi goreng, tjap tjay, foejoenghai winnen altijd aan waarde door de toevoeging van vis smaak (liefst kreeft, garnaal). Ook de Spaanse Paella dankt zijn hartveroverende smaak aan de combinatie van vlees en vis. En tenzij het tegendeel bewezen is, blijf ik de overtuiging toegedaan dat deze "speci fiek Spaanse" schotel door de Conquista dores uit Z.O. Azië is meegebracht. Zijn de Chinezen meesters in het opwek ken en mengen van aroma's, Indonesiërs vinden hun evenknie op de wereld niet in het mengen van condimenten, van "sterke kruiden". Deze kunst is veel moeilijker, want het vereist delicate menging van ster ke smaken, a.h.w. balletdansen door een kerel van 90 kilo! De goerih van klapper, de vele soorten van pedes (sic! Vele Hollanders proeven die verschillen nooit), kemirih, sereh, pan- dan, laos, tjenkeh, koenjit, kentjoor, de vele soorten trassie, petis, (en dan is er nog verschil tussen trassie en trassie bakar), djeroeksap en djeroekschil, vele soorten ui, enz. enz. enz. enz. enzovoort, ENZO VOORT, openen een letterlijk oneindige keukenwetenschap. En als je dan realiseert dat deze kruiden gemeten worden met onmeetbaarheden' (dus niet met grammen of milligrammen of grei nen), maar met "segini" en "segitoe" (waar bij hoeveelheden met fracties van pinken of wijsvingers worden aangegeven - en let goed op, want een segini van de pink van de vette Tante Koos is nog heel wat anders dan de dito van oedang-magere Tante Kriel! dan weet je pas dat de Indische kookkunst een Kunst van Geheimen is, van intuïties en van nachtegalentongen, waarin de vol slagen onbekende en onbelangrijke Nannie Pieroelie een Grootmeesteresse in de Orde van de Witte Olifant kan zijn en Mevrouw mr. dr. van Uyen van Malingen van de N. R.C. maar een hopeloze prutser. Hoe groot en schoon en cultureel Europa ook zijn mag, in Tong Tong heeft een kleine groep van fijnproevers absoluut eigen en onkreukbare maatstaven van koken en cul tuur, die niet en nooit te assimileren zijn. Laat ons nog eens goed begrijpen: zoals het koken, zo zijn ook cultuur- en rege ringspatronen in China en Indonesia vaak absoluut eigen en on"beinvloedbaar" door Europa. Zwaai wat minder zelfingenomen of evangelisch met kookboeken en bestuurs -codes. Zie toe. Leer! T.R. INTERCOIFFURE IDEALE COIFFURES I open 7.30 v.m. tot 6.00 n.m. I Fred. Flendrikl. 160 - tel. 553055 f Wie herinnert zich niet uit zijn kinderjaren in het vooroorlogse Indonesië de oude man- dikamer, waar je, staande op een houten vlonder voor de mandibak, zo heerlijk met het water kon knoeien? In ons oude huis op de Buitenbezittingen hadden wij een ide ale mandikamer; behalve de vierkante man dibak was er een meer dan twee meter lang ietwat verzakt soort "zwembadje", waar wij op een sensationeel week-end een levend krokodilletje, gevangen bij de jacht, in loslieten. Normaal gebruikten wij kinderen dit smalle lange bad om er op warme dagen in rond te plassen. Mijn broers plachten bij voorkeur als ik er in was de glazen dakpannen die de donkere kamer van buitenaf wat licht gaven, op te tillen en sawohs naar binnen te gooien, 's Avonds vond ik het helemaal niet leuk als ik langs de donkere bediendengalerij waar in de bomen opvliegende vleermuizen je aan het schrikken maakten, een verge ten kledingstuk moest ophalen in de mandi kamer. Louis Couperus beschrijft in "De Stille Kracht" beklemmend de mandikamer-scène met Leonie, de residentsvrouw. Oerip, de meid. die het licht aansteekt, het schaduw spel van de lampoe-templok op de groen- marmeren vloer, de flacon met ajer-wangi die Oerip de "Kandjeng" aanreikt en uit eindelijk de hysterische Leonie die de ge heimzinnige badkamer uitvlucht na een merkwaardige goena-goena-achtige beleve nis. Ook hier is het de sfeer van de ouderwetse mandikamer die beschreven wordt en niet die van de klinische, witbetegelde douche- annex badkamer die wij later in een modern huis lieten aanbrengen. In HET BAD van Eline Canter Cremers- van der Does wordt in hoofdstuk 15 onder "Baden in verschillende landen" ook het voormalige Indië niet vergeten. De beschrij ving is zodanig dat ik veronderstel dat de schrijfster dit uit eigen belevenis vertélt of wel van een insider aantekeningen heeft gehad over een Indische mandikamer. De tekening die U hierbij ziet afgebeeld is uit het genoemde boekje. De uitgeverij van Dishoeck die met de be kende serie o.a. Antiek, Juwelen, Wandta pijten enz. veel succes oogstte, heeft met dit geestige en goed gedocumenteerde boekje over een aspect uit het menselijk leven, weer een schot in de roos gedaan. In grote lijnen wordt hier de geschiedenis van het bad verteld en alle mogelijke we tenswaardige details die bij het baden ho ren, zoals bijv. lichaamsverzorging in het oude Oosten, rituele baden, de 18e eeuwse watervrees, de historie van het badkostuum. Er is altijd behoefte geweest aan lichame lijke zindelijkheid of (zoals de schrijfster in haar voorwoord zegt) de afkeer hiervan! In onze schooljaren leerden wij bij geschie denis de anekdote van het hemd van Isa bella, dat zij van 12 juni 1601 tot 22 sep tember 1604 droeg! In de 16e eeuw was het met de Europese zindelijkheid treurig gesteld. De geestelijk heid had nl. de badhuizen gesloten om de eenvoudige redenen dat het meer huizen van plezier waren geworden. In die eeuw kreeg men een aversie tegen water en de mode werd bepaald ongezond, stijve, af sluitende kleding. Op statige portretten uit die tijd vindt men voorname vrouwen afgebeeld met vlooien- bontjes, krabbertjes, zakdoeken en gouden reukbollen aan een ketting op de japon hangend. Dit alles, omdat HET BAD uit de gratie was. Het resultaat nl., ongedierte dat wat graag zich in al dat textiel nestelde, trachtte men aangezien er toen nog geen verdelgingsmiddelen waren, met het bontje aan te trekken. De indicatie krabbertje zegt U genoeg! Persoonlijk heb ik dit voortreffelijk geïllus treerde boekje met veel plezier en be langstelling gelezen en er mijn serie van Dishoeck-boekjes mee aangevuld. CC. Uitgave C. A. J. van Dishoeck, Bussum '65; Prijs 5.90 en te bestellen bij Boek handel Tong Tong. i waren 2 bekende Wijzen, toen schre- 1 j ven ze al: Kokkie heeft de laagste prijzen I Witte de Withstraat 128 Telefoon 89438 Slotermeerlaan 125 Telefoon 130362 Simonskerkestraat 11 Osdorp, Telefoon 199323 AMSTERDAM -W. P.S. WIJ verzenden over de gehele 1 wereld. Iiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniuif 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 15