Tong-Tong Tienerclub door ROB DESSAUVAGIE en MILLIE ZIJ GAVEN HUN LEVEN, OOK VOOR JOU MUZIEK Voor de twintigste maal na de tweede wereldoorlog zullen op 4 mei gedurende 'n paar minuten stilte de gedachten van vele duizenden nederlanders uit alle gebieden gericht zijn op één punt. Wij allen tezamen, waar we dan ook geboren mogen zijn, zul len dan, twintig jaar na het moment van on ze bevrijding de dapperen herdenken die vrijwillig hun leven offerden voor de vrij heid van een heel mensdom. Misschien is het voor jullie, opgroeiend in een deel van de wereld waar vrijheid, recht en vrede heersen, niet altijd gemakke lijk de hele draagwijdte van dit alles te be grijpen. Je was er zelf niet bij betrokken, de afstand tussen jullie en hen die stierven, is zo groot geworden. En toch is het nodig dat ook jullie, juist jullie, herinnerd worden aan wat zich in die vreselijke jaren, die bij zovelen onder ons ongeneselijke wonden heeft geslagen, heeft afgespeeld. Het is no dig dat juist jullie beseffen, hoé groot het offer was, dat ze brachten. Want ze waren ook jong, net als jullie nu. Ze waren ook vrolijke, blije jeugd, ze hadden ook zoveel plannen voor de toekomst. En zonder een ogenblik te aarzelen hebben ze dat alle maal afgestaan. Voor de vrijheid en het recht van de wereld. Voor de vrijheid en het recht van jou! Maar, mét het offer dat ze brachten, het offer van hun jonge, veelbelovende leven, legden ze een plicht op de schouders van de jeugd die na hen kwam. De plicht om de taak, die ze zelf niet meer konden voltooien, voort te zetten. Om, groeiend naar de volwassenheid, ernstig en doelbewust te bouwen aan een betere we reld dan die zij hebben gekend. Van hen leerden wij een les. De les, dat het leven niet alleen is: eisen stellen voor jezelf, maar dat een gelukkige maatschappij ge grondvest moet worden op plichtsgevoel en verantwoordelijkheid tegenover elkaar. Op liefde en niet op haat. Op zelfdiscipline en niet op gemakzucht. Op trouw en eerlijk heid en saamhorigheid. De toekomst is aan de jeugd. Het antwoord op de vraag of in de wereld van morgen plaats zal zijn voor het geluk van alle men sen, ligt bij de jongeren van nu. Denk daaraan in die paar minuten van stil te, die men ook van jullie zal vragen op de vierde dag van mei. En schrijf me, als je zin hebt, hoe je je voor jezelf die toekomst denkt. Het is een uitwisseling van gedach ten zeker waard. MILLY. 1 Hoe zit dat nu, jongelui? Kunnen jullie 1 p geen originele naam bedenken voor onze M Tienerrubriek. Er zijn tot nu toe nog géén j| H 10 inzendingen binnengekomen. Vooruit a doe nog even je best, je weet er is een §j J boek of grammofoonplaat (naar keuze) mee M te winnen. We verlengen de inzendtermijn 1 p tot: 15 MEI a.s. Opsturen naar MILLY, re- s g dactie Tong Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Nieuw: de Bostella. Een Paris Match journalist be dacht een gekke dans en heel Parijs doet 'em: de Bostella. Het moet half Arabisch, half Spaans, maar schijnt toch vrij eenvoudig te zijn: na een aantal maten wilde uitgelatenheid gaat de muziek over in klaaglijk gejammer, men stort zich nu op de grond en geeft zich over aan gesnik en kreten als: "Ik heb geen geld meer etc.". U roept maar om alles wat U "niet lekker" zit. Daarna komt weer het eerstgenoemde tempo. Ik heb het nog niet gezien maar ben er heel benieuwd naar. France Gall France Gall. Hoewel er al platen van haar waren ver schenen is zij nu - na het winnen van het Euro-Songefestival - pas goed in het nieuws gekomen. Inderdaad is "Poupée de cire" dat in Napels won een leuk liedje. Het werd geschreven door taalvirtuoos Serge Gains- bourg, een grote figuur in de Franse chan son- en cabaretwereld. Hij was al songle verancier voor o.a. Brigitte Bardot, Juilette Greco, Catherine Sauvage, Philippe Clay en vele andere bekende Franse artiesten. Hij was al jaren bevriend met de vader van France Gall, die zelf ook tekstdichter is, en heeft steeds het zingen van France ge stimuleerd. Enfin, zijn vertrouwen in haar is niet beschaamd! Overigens is e.e.a. wel ten koste van de schoolopleiding van Fran ce Gall gegaan, want al kon zij de laatste jaren al niet steeds al haar gedachten op de studie concentreren (resultaat double ren), nu - na Napels - zal er van haar eind examen helemaal wel niet veel terecht meer komen. Ik geloof niet dat haar ouders zich hier nu nog veel zorgen over maken want France heeft behalve haar Eurovisie triomf al eerder haar talenten bewezen in de TV produktie "Les Raisins Verts", die in 1964 de persprijs kreeg in Montreux, waar zij toonde ook te kunnen acteren. Bovendien is zij erg fotogeniek, heeft zij gratie, charme en een persoonlijke stijl. Zij is natuurlijk nog aan het begin van haar carrière maar o.a. Gainsbourg heeft het volste vertrouwen dat zij over enige jaren toe zal zijn aan het "grote" chanson. France is anders geen meisje dat het na een succesje wel gelooft, dit bewijst zij door nu dagelijks nog meer privélessen te volgen in zang, toneeltechniek en alle ove rige bijbehorende zaken. Haar zorgeloze tienerjaren zijn voorbij want zij is nu opeens opgenomen in de wereld van beroepsmu sici, managers, theatermensen, uitgevers en producers (Niet zo'n makkelijke wereld). Maar...men voorspelt haar een grote toe komst! THE REVOLTS OP DE PASAR MALAM. Al in een vorig nummer van T.T. had ik het over The Revolts. Daarom vind ik het leuk hier meer nieuws over ze te kunnen geven. Op Donderdagavond 1 juli zijn zij in leven de lijve "te zien en te horen op ons aller Pasar Malam. Overigens is het heel goed goed mogelijk dat jullie ze voor die tijd al gehoord zullen hebben want de Nederland se Jeugdherberg Centrale brengt een publi- citeitsplaatje van ze uit dat onder 10.000 middelbare scholieren verspreid zal worden. Ook maakt Polydor begin mei een plaat van ze die vermoedelijk eind mei op de markt zal verschijnen (zij nemen op deze "spek voor ons bekje" op n.l. Indische repertoire en nog wel met het door "Blank en Bruin" bekende zangeresje Laura Bordes). De za ken van The Revolts worden waar genomen door Arli Produkties - Tel. 0 1742-3512, Gaelstraat 15 - Wageningen. Ook op Polydor komen eind mei/begin juni uit: Tony Nolte - hammondorgel met latin- american stijl (bas-slagwerk en zuid-ameri- kaans ritme door expert Jorge Sauto en een heroptreden op de plaat van The Stork Town Dixie Kids, waarin nu o.a. zitten Piet Noorddijk - Henk Eikerbout en Hank Wood met verder de oude getrouwen van dit or kest. Het contactadres voor deze orkesten is ook Arli Produkties (zie boven). Vooral Tony Nolte, die behalve hammondorgel ook piano-accordeon, vibraphone en trombone speelt, voorspel ik een heel grote toekomst nu hij - na 12 jaar - terug is in Nederland. Hij speelde o.a. in de bekende internatio nale orkesten van Fred Willem - Milly Scott - Terry Paris en Denise Langlier and her Playboys en is nu arrangeur van Hazy Os- terwald. Oplossing Prijsvraag: Adamo was het en uit de bus kwamen - met mijn gelukwensen: Ester Ong - Vissers laan 43 - Arnhem Zuid en Joyce Stupers - J. J. Namelinkstraat 78 I - Haarlem. Nieuwe Winstkansen voor de inzenders - vóór 10 mei a.s. aan Rob Dessauvagie - I I l-club - Prins Mauritslaan 36 - Den Haag. en goede oplossers van de vraag: "Aan welk zangeresje en/of orkest denk je bij... PLOEM?" Nieuw ontvangen repertoire: philips: The Ramblers: "Muzikale herinneringen", philips: Herman Schoonderwalt: "Filmthema en I love you, Porgy". decca: Rene and his Alligators: "12th street Rag" en "Eurovisie", london: Roy Orbison: "Candyman" en "Workin' for the man". Totde volgende I I l-club. ROB 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 17