Tong-Tong Tienerclub
door ROB DESSAUVAGIE en MILLIE
ZIJ GAVEN HUN LEVEN,
OOK VOOR JOU
MUZIEK
Voor de twintigste maal na de tweede
wereldoorlog zullen op 4 mei gedurende
'n paar minuten stilte de gedachten van vele
duizenden nederlanders uit alle gebieden
gericht zijn op één punt. Wij allen tezamen,
waar we dan ook geboren mogen zijn, zul
len dan, twintig jaar na het moment van on
ze bevrijding de dapperen herdenken die
vrijwillig hun leven offerden voor de vrij
heid van een heel mensdom.
Misschien is het voor jullie, opgroeiend
in een deel van de wereld waar vrijheid,
recht en vrede heersen, niet altijd gemakke
lijk de hele draagwijdte van dit alles te be
grijpen. Je was er zelf niet bij betrokken, de
afstand tussen jullie en hen die stierven,
is zo groot geworden. En toch is het nodig
dat ook jullie, juist jullie, herinnerd worden
aan wat zich in die vreselijke jaren, die bij
zovelen onder ons ongeneselijke wonden
heeft geslagen, heeft afgespeeld. Het is no
dig dat juist jullie beseffen, hoé groot het
offer was, dat ze brachten. Want ze waren
ook jong, net als jullie nu. Ze waren ook
vrolijke, blije jeugd, ze hadden ook zoveel
plannen voor de toekomst. En zonder een
ogenblik te aarzelen hebben ze dat alle
maal afgestaan. Voor de vrijheid en het
recht van de wereld. Voor de vrijheid en
het recht van jou!
Maar, mét het offer dat ze brachten, het
offer van hun jonge, veelbelovende leven,
legden ze een plicht op de schouders van
de jeugd die na hen kwam.
De plicht om de taak, die ze zelf niet meer
konden voltooien, voort te zetten. Om,
groeiend naar de volwassenheid, ernstig en
doelbewust te bouwen aan een betere we
reld dan die zij hebben gekend. Van hen
leerden wij een les. De les, dat het leven
niet alleen is: eisen stellen voor jezelf,
maar dat een gelukkige maatschappij ge
grondvest moet worden op plichtsgevoel en
verantwoordelijkheid tegenover elkaar.
Op liefde en niet op haat. Op zelfdiscipline
en niet op gemakzucht. Op trouw en eerlijk
heid en saamhorigheid.
De toekomst is aan de jeugd. Het antwoord
op de vraag of in de wereld van morgen
plaats zal zijn voor het geluk van alle men
sen, ligt bij de jongeren van nu.
Denk daaraan in die paar minuten van stil
te, die men ook van jullie zal vragen op de
vierde dag van mei. En schrijf me, als je
zin hebt, hoe je je voor jezelf die toekomst
denkt. Het is een uitwisseling van gedach
ten zeker waard. MILLY.
1 Hoe zit dat nu, jongelui? Kunnen jullie 1
p geen originele naam bedenken voor onze M
Tienerrubriek. Er zijn tot nu toe nog géén j|
H 10 inzendingen binnengekomen. Vooruit
a doe nog even je best, je weet er is een §j
J boek of grammofoonplaat (naar keuze) mee M
te winnen. We verlengen de inzendtermijn 1
p tot: 15 MEI a.s. Opsturen naar MILLY, re- s
g dactie Tong Tong, Prins Mauritslaan 36,
Den Haag.
Nieuw: de Bostella.
Een Paris Match journalist be
dacht een gekke dans en heel
Parijs doet 'em: de Bostella. Het
moet half Arabisch, half Spaans,
maar schijnt toch vrij eenvoudig te zijn: na
een aantal maten wilde uitgelatenheid gaat
de muziek over in klaaglijk gejammer, men
stort zich nu op de grond en geeft zich
over aan gesnik en kreten als: "Ik heb geen
geld meer etc.". U roept maar om alles wat
U "niet lekker" zit. Daarna komt weer het
eerstgenoemde tempo. Ik heb het nog niet
gezien maar ben er heel benieuwd naar.
France Gall
France Gall.
Hoewel er al platen van haar waren ver
schenen is zij nu - na het winnen van het
Euro-Songefestival - pas goed in het nieuws
gekomen. Inderdaad is "Poupée de cire"
dat in Napels won een leuk liedje. Het werd
geschreven door taalvirtuoos Serge Gains-
bourg, een grote figuur in de Franse chan
son- en cabaretwereld. Hij was al songle
verancier voor o.a. Brigitte Bardot, Juilette
Greco, Catherine Sauvage, Philippe Clay
en vele andere bekende Franse artiesten.
Hij was al jaren bevriend met de vader van
France Gall, die zelf ook tekstdichter is,
en heeft steeds het zingen van France ge
stimuleerd. Enfin, zijn vertrouwen in haar
is niet beschaamd! Overigens is e.e.a. wel
ten koste van de schoolopleiding van Fran
ce Gall gegaan, want al kon zij de laatste
jaren al niet steeds al haar gedachten op
de studie concentreren (resultaat double
ren), nu - na Napels - zal er van haar eind
examen helemaal wel niet veel terecht meer
komen. Ik geloof niet dat haar ouders zich
hier nu nog veel zorgen over maken want
France heeft behalve haar Eurovisie triomf
al eerder haar talenten bewezen in de TV
produktie "Les Raisins Verts", die in 1964
de persprijs kreeg in Montreux, waar zij
toonde ook te kunnen acteren. Bovendien
is zij erg fotogeniek, heeft zij gratie, charme
en een persoonlijke stijl. Zij is natuurlijk
nog aan het begin van haar carrière maar
o.a. Gainsbourg heeft het volste vertrouwen
dat zij over enige jaren toe zal zijn aan
het "grote" chanson.
France is anders geen meisje dat het na
een succesje wel gelooft, dit bewijst zij
door nu dagelijks nog meer privélessen te
volgen in zang, toneeltechniek en alle ove
rige bijbehorende zaken. Haar zorgeloze
tienerjaren zijn voorbij want zij is nu opeens
opgenomen in de wereld van beroepsmu
sici, managers, theatermensen, uitgevers en
producers (Niet zo'n makkelijke wereld).
Maar...men voorspelt haar een grote toe
komst!
THE REVOLTS OP DE PASAR MALAM.
Al in een vorig nummer van T.T. had ik het
over The Revolts. Daarom vind ik het leuk
hier meer nieuws over ze te kunnen geven.
Op Donderdagavond 1 juli zijn zij in leven
de lijve "te zien en te horen op ons aller
Pasar Malam. Overigens is het heel goed
goed mogelijk dat jullie ze voor die tijd al
gehoord zullen hebben want de Nederland
se Jeugdherberg Centrale brengt een publi-
citeitsplaatje van ze uit dat onder 10.000
middelbare scholieren verspreid zal worden.
Ook maakt Polydor begin mei een plaat van
ze die vermoedelijk eind mei op de markt
zal verschijnen (zij nemen op deze "spek
voor ons bekje" op n.l. Indische repertoire
en nog wel met het door "Blank en Bruin"
bekende zangeresje Laura Bordes). De za
ken van The Revolts worden waar genomen
door Arli Produkties - Tel. 0 1742-3512,
Gaelstraat 15 - Wageningen.
Ook op Polydor komen eind mei/begin juni
uit: Tony Nolte - hammondorgel met latin-
american stijl (bas-slagwerk en zuid-ameri-
kaans ritme door expert Jorge Sauto en een
heroptreden op de plaat van The Stork
Town Dixie Kids, waarin nu o.a. zitten Piet
Noorddijk - Henk Eikerbout en Hank Wood
met verder de oude getrouwen van dit or
kest. Het contactadres voor deze orkesten
is ook Arli Produkties (zie boven). Vooral
Tony Nolte, die behalve hammondorgel ook
piano-accordeon, vibraphone en trombone
speelt, voorspel ik een heel grote toekomst
nu hij - na 12 jaar - terug is in Nederland.
Hij speelde o.a. in de bekende internatio
nale orkesten van Fred Willem - Milly Scott
- Terry Paris en Denise Langlier and her
Playboys en is nu arrangeur van Hazy Os-
terwald.
Oplossing Prijsvraag:
Adamo was het en uit de bus kwamen -
met mijn gelukwensen: Ester Ong - Vissers
laan 43 - Arnhem Zuid en Joyce Stupers
- J. J. Namelinkstraat 78 I - Haarlem.
Nieuwe Winstkansen voor de inzenders -
vóór 10 mei a.s. aan Rob Dessauvagie -
I I l-club - Prins Mauritslaan 36 - Den Haag.
en goede oplossers van de vraag: "Aan
welk zangeresje en/of orkest denk je bij...
PLOEM?"
Nieuw ontvangen repertoire:
philips: The Ramblers: "Muzikale herinneringen",
philips: Herman Schoonderwalt: "Filmthema en
I love you, Porgy".
decca: Rene and his Alligators: "12th street Rag"
en "Eurovisie",
london: Roy Orbison: "Candyman" en
"Workin' for the man".
Totde volgende I I l-club.
ROB
17