FUND OF FUNDS 40,18°/0 Vervolg van pag. 6 maag splitsen, die hem pienter bewijzen dat hij de toeslagen of uitkeringen niet krij gen kan, waar hij op gerekend had, die hem vandaag bewijzen dat hij Indonesië of Amerika of pak weg welk ander volk moet haten en morgen aansporen om de vijand lief tehebben, enz. enz. Ach ja, en natuurlijk zijn niet alle mensen zo slecht, maar zo zit er ook niet in elk bosje een tijger, schorpioen of slang. Maar wie kan nog ter zake kundig en eerlijk oor delen? Wie rimboemensen gekend heeft (en nu nog ex-zwervers en jagers) merkt dat je er eigenlijk weinig over discussiëren kunt, omdat dit soort mensen zo erg weinig praat in vergelijking met ons. Als puntje bij paaltje komt, kan de moderne stadsmens eigenlijk erg weinig met kort en penetre rend inzicht of met de daad aantonen, en is hij een meester geworden in wat de Soendanees noemt: "tjektjok deui": alleen maar kwekken. En wie het knapst praat, heeft altijd gelijk, al kan hij zelf niets. Voor de stadsmens is het leven in de tropenna tuur een droom en meer niet: een droom van schelpenzilvere stranden onder wuiven de palmen met schone mannen en vrouwen die de hele dag zingen en dansen. Als deze droom een beetje al te bont wordt, corri geert hij zich haastiglijk door ook te gaan denken aan loerende ogen van koppensnel lers, oosterse wreedheden, onbetrouwbare kleurlingen, cobra's, tijgers en spinnekop- pen. Dan ga je het bij de knappende haard en het koppie koffie en "Vadertje Drees" toch maar weer heel lekker voelen. Kom kom kom, Tjalie, nu hebben we lang genoeg gedroomd, gespot en veroordeeld. Is er geen verhevener of practischer kijk mogelijk? Neen, mijn waarden. Het hele door H. geschetste (en van Vasconcelos geciteerde) streven van de civitas is hier alleen maar een parade van droom, spot en veroordeling (kijk maar hoe men buiten on ze Tong Tong-kring over ons denkt); op zijn best wordt er "erg mooi over geschre ven en gefilmd" (wanneer schrijf je weer een boekie, Tjalie?), maar van een werke lijke stroom van nieuw oriënterend denken is geen sprake en after all sterven wij liever als Murillo in Parijs dan als Gaugin in Ta hiti. Daarom verhuizen beschavingen niet; ook "corrigeren zij zich niet". Ze gaan ge woon ten onder. Allemaal. Zo oud als de wereld is. Het gebeurt alleen telkens weer in andere beelden, en het wordt gezegd met andere woorden (H.'s beschouwing over on ze zieke genen staat ook in de Bijbel; Male- achi: "Zie, ik zal U het zaad verderven (2-3)"). Maar het wonderlijkste is dat we het allemaal maar zitten aan te kijken, alsof we in een bioscoop zitten en de voltrekking van de "catastrophe" machteloos aanschou wen. En onze enige activiteit is: "Psst! Juf frouw! Een ijslollie en twee repen chocola. Ja melk. En met noten...!!" T.R. Vervolg van pag. 10 suco de maracuja, een andere verfrissing, komt mij bekend voor. Als ik vraag de vrucht te zien, die als grondslag gediend heeft voor deze heerlijkheid blijkt het onze Indische erbies of marquisa te zijn. Maar de nationale drank is de cafezinho, zwarte, zoete en sterke koffie die dampendheet in miniscuul kleine kopjes wordt geserveerd. Menige vriendschap, moet ik aannemen, is begonnen bij het gezamelijk drinken van dit cafeïnerijke vocht. Een andere opvallende karakteristiek zijn de favela's, groepen hutten, soms hele dorpen, die op de tientallen heuvels in en om Rio staan. Hier wonen de armste der armen, voor het overgrote deel van het platteland afkom stig. Bijna een kwart van Rio's millioenen- bevolking huist in deze krotten. Er zijn geen sanitaire voorzieningen of stromend water, vaak is er zelfs geen electrisch licht, zodat de hygiënische toestanden ten hemelschreiend zijn. Ook de misdaad tiert welig in deze achterbuurten, leder nieuw stadsbestuur probeert met nieuwe woning projecten hier verbetering in te brengen door de bewoners van een bepaalde favéla een nieuwe woonwijk aan te wijzen. Maar op raadselachtige wijze worden de verlaten onderkomens direct door nieuwe immigran ten, vooral uit het arme Noord-Oosten be trokken. De grote stad met zijn futebol, loteria en andere opwindende vermaken schijnt een grote aantrekkingskracht uit te oefenen op deze mensen. Al deze attracties schijnen ruimschoots op te wegen tegen de gebrekkige behuizing en alle daarmee ge paard gaande misère. Het roept bij mij as sociaties op aan het Djakarta van vlak na de oorlog, met zijn houten optrekjes, zijn dakbedekking van blik, wanden bestaande uit kartonnen dozen en ander afvalmateriaal. Hetzelfde trieste beeld. Dit is Rio. Adembe nemend groots en mooi, daarnaast afschrik wekkend lelijk en armoedig en misschien juist door dit naast elkaar bestaan daarom zo ontegenzeggelijk boeiend. n.b. motorista chauffeur pano doek Péle sinds jaren beroemdste voetballer in Brazilië espetinho kleine stukjes geroos terd vlees, aan stokjes geregen. A. C. DE JONG DOOR PERIODIEKE STORTINGEN OF BEDRAGEN INEENS een spaar- beleggingsfonds voor IEDEREEN een middel tegen voortgaande GELDONTWAARDING een uniek systeem voor BEZITSVORMING WINST PER AANDEEL van 1 januari 1963 tot 31 december 1964 VOOR PARTICULIEREN VRIJ VAN INKOMSTENBELASTING aantrekkelijke Dispositieregeling voor aanvullend inkomen of pensioen Voor het opnemen van gelden is GEEN opzeggingstermijn noodzakelijk Voor nadere inlichtingen en persoonlijk advies, onderstaande bon inzenden. (INVULLEN IN BLOKLETTERS S.V.P.) Mevr./Mej /Heer Adres: Woonplaats: Telefoon Verzoekt geheel vrijblijvend te worden ingelicht omtrent bovenbedoelde beleggingen. INVESTORS OVERSEAS SERVICES Singel 160 AMSTERDAM Telefoon 0 20 - 23 76 81 2320 'ühmiu.liv/ifflifXliddiiiuTiir 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 19