FUND OF FUNDS
40,18°/0
Vervolg van pag. 6
maag splitsen, die hem pienter bewijzen
dat hij de toeslagen of uitkeringen niet krij
gen kan, waar hij op gerekend had, die
hem vandaag bewijzen dat hij Indonesië of
Amerika of pak weg welk ander volk moet
haten en morgen aansporen om de vijand
lief tehebben, enz. enz.
Ach ja, en natuurlijk zijn niet alle mensen
zo slecht, maar zo zit er ook niet in elk
bosje een tijger, schorpioen of slang. Maar
wie kan nog ter zake kundig en eerlijk oor
delen? Wie rimboemensen gekend heeft (en
nu nog ex-zwervers en jagers) merkt dat
je er eigenlijk weinig over discussiëren
kunt, omdat dit soort mensen zo erg weinig
praat in vergelijking met ons. Als puntje
bij paaltje komt, kan de moderne stadsmens
eigenlijk erg weinig met kort en penetre
rend inzicht of met de daad aantonen, en
is hij een meester geworden in wat de
Soendanees noemt: "tjektjok deui": alleen
maar kwekken. En wie het knapst praat,
heeft altijd gelijk, al kan hij zelf niets. Voor
de stadsmens is het leven in de tropenna
tuur een droom en meer niet: een droom
van schelpenzilvere stranden onder wuiven
de palmen met schone mannen en vrouwen
die de hele dag zingen en dansen. Als deze
droom een beetje al te bont wordt, corri
geert hij zich haastiglijk door ook te gaan
denken aan loerende ogen van koppensnel
lers, oosterse wreedheden, onbetrouwbare
kleurlingen, cobra's, tijgers en spinnekop-
pen. Dan ga je het bij de knappende haard
en het koppie koffie en "Vadertje Drees"
toch maar weer heel lekker voelen.
Kom kom kom, Tjalie, nu hebben we lang
genoeg gedroomd, gespot en veroordeeld.
Is er geen verhevener of practischer kijk
mogelijk? Neen, mijn waarden. Het hele
door H. geschetste (en van Vasconcelos
geciteerde) streven van de civitas is hier
alleen maar een parade van droom, spot en
veroordeling (kijk maar hoe men buiten on
ze Tong Tong-kring over ons denkt); op
zijn best wordt er "erg mooi over geschre
ven en gefilmd" (wanneer schrijf je weer
een boekie, Tjalie?), maar van een werke
lijke stroom van nieuw oriënterend denken
is geen sprake en after all sterven wij liever
als Murillo in Parijs dan als Gaugin in Ta
hiti. Daarom verhuizen beschavingen niet;
ook "corrigeren zij zich niet". Ze gaan ge
woon ten onder. Allemaal. Zo oud als de
wereld is. Het gebeurt alleen telkens weer
in andere beelden, en het wordt gezegd met
andere woorden (H.'s beschouwing over on
ze zieke genen staat ook in de Bijbel; Male-
achi: "Zie, ik zal U het zaad verderven
(2-3)"). Maar het wonderlijkste is dat we
het allemaal maar zitten aan te kijken, alsof
we in een bioscoop zitten en de voltrekking
van de "catastrophe" machteloos aanschou
wen. En onze enige activiteit is: "Psst! Juf
frouw! Een ijslollie en twee repen chocola.
Ja melk. En met noten...!!" T.R.
Vervolg van pag. 10
suco de maracuja, een andere verfrissing,
komt mij bekend voor. Als ik vraag de
vrucht te zien, die als grondslag gediend
heeft voor deze heerlijkheid blijkt het onze
Indische erbies of marquisa te zijn. Maar
de nationale drank is de cafezinho, zwarte,
zoete en sterke koffie die dampendheet in
miniscuul kleine kopjes wordt geserveerd.
Menige vriendschap, moet ik aannemen, is
begonnen bij het gezamelijk drinken van
dit cafeïnerijke vocht.
Een andere opvallende karakteristiek zijn de
favela's, groepen hutten, soms hele dorpen,
die op de tientallen heuvels in en om Rio
staan.
Hier wonen de armste der armen, voor het
overgrote deel van het platteland afkom
stig. Bijna een kwart van Rio's millioenen-
bevolking huist in deze krotten. Er zijn
geen sanitaire voorzieningen of stromend
water, vaak is er zelfs geen electrisch
licht, zodat de hygiënische toestanden ten
hemelschreiend zijn. Ook de misdaad tiert
welig in deze achterbuurten, leder nieuw
stadsbestuur probeert met nieuwe woning
projecten hier verbetering in te brengen
door de bewoners van een bepaalde favéla
een nieuwe woonwijk aan te wijzen. Maar
op raadselachtige wijze worden de verlaten
onderkomens direct door nieuwe immigran
ten, vooral uit het arme Noord-Oosten be
trokken. De grote stad met zijn futebol,
loteria en andere opwindende vermaken
schijnt een grote aantrekkingskracht uit te
oefenen op deze mensen. Al deze attracties
schijnen ruimschoots op te wegen tegen de
gebrekkige behuizing en alle daarmee ge
paard gaande misère. Het roept bij mij as
sociaties op aan het Djakarta van vlak na
de oorlog, met zijn houten optrekjes, zijn
dakbedekking van blik, wanden bestaande
uit kartonnen dozen en ander afvalmateriaal.
Hetzelfde trieste beeld. Dit is Rio. Adembe
nemend groots en mooi, daarnaast afschrik
wekkend lelijk en armoedig en misschien
juist door dit naast elkaar bestaan daarom
zo ontegenzeggelijk boeiend.
n.b. motorista chauffeur
pano doek
Péle sinds jaren beroemdste
voetballer in Brazilië
espetinho kleine stukjes geroos
terd vlees, aan stokjes geregen.
A. C. DE JONG
DOOR PERIODIEKE STORTINGEN OF BEDRAGEN INEENS
een spaar- beleggingsfonds voor IEDEREEN
een middel tegen voortgaande GELDONTWAARDING
een uniek systeem voor BEZITSVORMING
WINST PER AANDEEL van 1 januari 1963 tot 31 december 1964
VOOR PARTICULIEREN VRIJ VAN INKOMSTENBELASTING
aantrekkelijke Dispositieregeling voor aanvullend inkomen of pensioen
Voor het opnemen van gelden is GEEN opzeggingstermijn noodzakelijk
Voor nadere inlichtingen en persoonlijk advies, onderstaande bon inzenden.
(INVULLEN IN BLOKLETTERS S.V.P.)
Mevr./Mej /Heer
Adres:
Woonplaats: Telefoon
Verzoekt geheel vrijblijvend te worden ingelicht
omtrent bovenbedoelde beleggingen.
INVESTORS OVERSEAS SERVICES
Singel 160 AMSTERDAM Telefoon 0 20 - 23 76 81
2320
'ühmiu.liv/ifflifXliddiiiuTiir
19